Kotivara – mitä ihmettä tämä on?

• 9 281
  • 58

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Korpirojun mäskiaineet on ruokaa. Viinanpoltto siis vaatii jo aika selkeitä oloja, jotta moinen suunnitelmallisuus onnistuu.

kakkonen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Lueskelin vähän täältä:
http://www.spek.fi/Suomeksi/Turvatietoa/-Onnettomuudet-ja-hairiotilanteet/Kotivara
niin ihan pelkästään ydinsodasta ei puhuta:
"Milloin kotivaraa tarvitaan?

Tilanne, jossa kauppaan ei pääse, voi yllättää monestakin syystä. Yksinasuva voi sairastua, eikä kykene ostoksille, tai perheenjäsen sairastuu. jne.."
Eli todellakin kannattaa Kotivaraan sisällyttää joku pullo hyvin säilyvää nautintoainetta. Ja jos jotain kriisitilannetta miettii niin eikö silloin olotilaa kohentavalle "lääkkeelle" ole tilausta huomattavasti enemmän kuin nykyisessä yltäkylläisessä tilanteessa?

Gagne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikenlaiset pörröiset maskotit, kahdella.
Korpirojun mäskiaineet on ruokaa. Viinanpoltto siis vaatii jo aika selkeitä oloja, jotta moinen suunnitelmallisuus onnistuu.
No sanotaanko nyt näin, että siellä missä minä olen poikkeustilaa karkussa ei tarveaineet todellakaan lopu. Ainakaan pariin vuoteen. Peruna on meinaan yllättävän satoisa kaveri...

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
No sanotaanko nyt näin, että siellä missä minä olen poikkeustilaa karkussa ei tarveaineet todellakaan lopu. Ainakaan pariin vuoteen. Peruna on meinaan yllättävän satoisa kaveri...

Kyllähän ihminen vähän vitamiinejakin ja ties mitä tarvitsee, mutta en kyllä yllättyisi, vaikka ihminen selviäisi pari vuotta hengissä pelkällä perunalla. Tästä en ole ollenkaan varma, mutta aikamoista paskaahan useimmat syövät muutenkin, niin luulisi onnistuvan tuosta vain.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika friikki kyllä on jos tuota lehden ohjetta noudattaa, tai no tietty ihmisillä on muutenkin ruokaa kaapissa. Lapsiperheillä varmaan enemmän, mutta onhan niitä suitakin enemmän. Ja maalaiset tottakai on varautunut paremmin kun osa ruuasta tulee omasta maasta, sieltä korvesta on pitkä matka kauppaan ja eikö siellä muutenkin satu usein niitä sähkökatkoja tai jotain vastaavia. Ukkosellakin ottavat telkkarin töpselit pois seinästä kun taas kaupungeissa jengi jatkaa normaalia elämää.

Tein pienen inventaarion kuivakaappiin. Neljä litraa omenamehua, joku 20 purkkia tomaattikastikkeita (sattumoisin kun Itiksen Cittarissa oli viikonloppuna Pirkka pastakastikkeet päiväyksen takia neljä eurolla) ja viisi purkkia tonnikalaa. Lisäksi kaikki puurot ja riisit ja sellaiset vellit ynnä muut. Kaiken maailman chilikastikkeitakin löytyi iso kasa ja muutakin.

Pattereita on, mutta ei radiota.

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaupungissa meinaa tulla hätä ensimmäisenä käteen sähköjen puuttumisen kanssa ja kylmä hiipii nurkkiin.

Maaseudella ei sähköt tuota ongelmia, mitä pakkasessa olevien tarpeiden menettäminen vituttaa mutta niitä voi käyttää osittain vaikka viinan tekemiseen ja syödä muutama päivä hieman tukusammin.

Sen verran on kansanperinne myös hallussa, että tarpeen vaatiessa 60-70% korpirojua rupeaa tulemaan kahden viikon varoitusajalla 7litraa/vko.

Tuolla eräässä varastossa oleva, erääseen toimintaan tarkoitettu pannu on empiiristen kokemusten perusteella antanut kertalaskulla semmosen nelisen litraa kyyneltä. Ongelmana on vaan saada riittävän nopeasti mahdollisimman vahvaa mäskiä.

Pitääkin varmaan hakea pikahiivaa kaupasta, 72h ja prosentit kymmenen paikkeilla. Nelisen tuntia tuota määrää laskee ja kolme litraa olisi tarjottavaa.

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kaupungissa meinaa tulla hätä ensimmäisenä käteen sähköjen puuttumisen kanssa ja kylmä hiipii nurkkiin.

Se ei todellakaan ole kaupungissa mistään kylmyydestä kiinni, on niilläkin jotain peittoja. Kyse on pelkästään siitä, että miten tämän tabletin ja pari muuta laitetta saa nyt ladattua.

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Se ei todellakaan ole kaupungissa mistään kylmyydestä kiinni, on niilläkin jotain peittoja. Kyse on pelkästään siitä, että miten tämän tabletin ja pari muuta laitetta saa nyt ladattua.
No jos tilanne on päällä pidempään, niin paskanko väliä noilla mobiilivehkeillä on, kun tukiasemat ovat down, kun akut ovat sieltäkin loppu? Tokihan minullakin on pari varavirtalähdettä, joilla akun saa ladattua about 5 kertaa, mutta silloin tukiasemien akut ovat jo loppu... Loppuu se pokemon gon:n pelaaminen instant.

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Asia on noussut taas viime päivinä enemmän keskusteluun ja ihan hyvä niin. Nyt olisi taas jokaisella hyvä hetki tsekata tilanne tämän osalta.

Itse tätä asiaa tuli ensimmäistä kertaa kunnolla mietittyä helmikuussa 2022, silloin oli sopivasti talonlaajennuksen sähköasennukset käynnissä niin pystyi vielä helposti lisäämään tuohon ratkaisun, jossa saan tarvittaessa syötettyä voimavirta-aggregaatilla virtaa verkonvaihtokytkimen kautta porakaivopumpulle, liedelle, jää-pakastinkapille, valoille ja muutamiin pistorasioihin. Lisäksi talossa on pari tulipesää ja varastossa kaasugrilli+pullot, retkikeitin ja kaasupatruunoita ja ruokaa arvioisin olevan noin viikoksi.

Eli sikäli turvallisin mielin voi olla että vähintään viikon pärjää hyvin kotona poikkeustilanteissa, paljon pidempäänkin jos ruokaa varastoisi enemmän. Erityisesti tuohon aggregaatti -ratkaisuun olen tyytyväinen, muutti kerralla vedensaannin varautumistilanteen heikkoudesta vahvuudeksi. Ja samalla voi ruokaa paremmin varastoida myös pakasteena, eikä pelkästään säilykkeinä/kuivatuotteina.

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Pelkkää safkaa löytyis, mutta pitäis vettä hamstrata sekä trangiaan marinolia. Talvella kun lunta niin vettä saa nyt ulkoakin.

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Itsellä löytyy lähes aina monta tölkkiä jotain hernekeittoa ja muttia. Tälläkin hetkellä yli 10 hernaria, seitsemän muttia ja kolme pirkan tomaattimurskaa. Näköjään on vielä avaamattomia pastoja, nuudeleita ja makaroonipusseja muutamia. Näitä on siksi yleensä ihan kivasti, koska tilaan lähes saman satsin kotiinkuljetuksena kerran kuukaudessa. Tilauksessa tulee siis koko kuukauden tarpeet kerralla ja yleensä kaappiin vielä jää jotain ylimääräiseksi.

Eli ruoan suhteen varmaan voisin ruokita muutamat naapuritkin lähes poikkeuksetta, mutta vettä ei sitten olisi yhtään tarjolla. Välillä joo voi olla joku vichy, varsinkin kesällä, mutta yleisesti sitä ei olisi missään kaapissa tarjolla. Muita nesteitä oli kyllä jonkin verran esim. kauramaitoa.
Pitääpi ehkä ottaa seuraavaan tilaukseen joku vesikanisteri kaappiin odottelemaan maailmanloppua.

Tincat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Carolina Hurricanes
Näitä on siksi yleensä ihan kivasti, koska tilaan lähes saman satsin kotiinkuljetuksena kerran kuukaudessa. Tilauksessa tulee siis koko kuukauden tarpeet kerralla ja yleensä kaappiin vielä jää jotain ylimääräiseksi.
Kiva huomata että joku muukin tekee näin. Itse tilaan myös aina kerralla koko kuukauden ruuat, ne mitkä säilyy pidempään tai voi pakastaa. Oon huomannu että näin ruoka kulut jää pienemmäksi kun ei tuu heräteostoksia ku harvemmin käy kaupassa. Jotai vihanneksia ja hedelmiä vaa hakemassa.
Oon myös toki aika yksinkertainen ruokien suhteen että ei tee tiukkaa syödä samoja ruokia jatkuvasti.

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Itselläni on alkoholia varastoissa niin, että hädän tullen ei tarvitse selvinpäin kuolla. Tämähän käsittääkseni se tärkein.

Olen muutenkin hamsteriluonne. Kahvia, sokeria, eikä vessapaperia ole kovin suuria varastoja. Ruokaa muutoin riittänee kohtuu ajaksi kyllä.

Mikäli Suomeen joskus hyökättäisiin, niin huolettaa tuo Lappeenrannan lentokentän läheisyys. Mikäli hiukan koordinaatit heittäisivät sivuun, niin saattaa tulla pommia niskaan.

ipaz

Jäsen
Mulla varautumistaso on täysi nolla. Ruokaakin ostan monta kertaa viikossa päiväksi tai pariksi ja sitten uudestaan kauppaan. Muutenkin kun elää melko minimalistisesti pienessä asunnossa, niin eipä ole tullut hamstrattua oikein mitään. Käteistäkään en ole nähnyt omissa taskuissa moneen vuoteen.

Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Hoidin kotivarani kuntoon, kun illalla hain lähikaupan postin pakettiautomaatista 20 litraa Saksasta tilaamaani viiniä, whiskyä ja konjakkia.

Tuli tossa vitsailtua kavereiden kanssa, että mihinkään väestönsuojaan en ole menossa, kun sinne ei saa viedä alkoholia, eikä lemmikkejä. Onneksi on oma kellari mihin mennä.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pakkanen täynnä lihaa, kalaa ja sieniä, pihalla nuotiopaikka ja klapeja yli talven varalle. Trangiaan pitää muutama kaasupatruuna hakea varoiksi vielä niin eiköhän meidän perhe pärjää toista viikkoa.

Vettä täytyy hakea vielä niin, että on 3 päivän verran aina tallessa. Autossa sen verran naftaa, että mökiltä kaivosta haetaan lisää jos veden tulo lakkaa kotoa.

En ole huolissani siitä etteikö ruokaa yms. meiltä löydy jos tilannetta tulee. Enemmän olen huolissani jos tulee se hetki eteen kun lääkkeet on vähissä ja uusia ei saa vielä. :D sitten ei paljon ruoka ja vesi auta.

Herra Hopotin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Aika moni kohta kotivarasta on ratkaistu, kun asuu omakotitalossa ja harrastaa retkeilyä ja mökkeilyä. Löytyy grilli ja useampi kaasukeitin ruuanlaittoon. Lämpimää makuupussia koko porukalle ja mökillä kantovesi, niin vesikanisterikin löytyy. Samoin vedenpuhdistin.

Ruuan suhteen sitten vähän kinkkisempää. Itse olen luonteeltani sellainen, että laitan kauppalistalle päivittäiskäytössä olevat tavarat, kun menee alle puolen välin paketissa tavara. Näin tarvittavaa on aina kaapissa. Ongelma on vaan, että puoliso on päinvastainen luonteeltaan. Asiaan herätään vasta, kun tarvittava on todella loppu.

Olen yrittänyt pitää kaapissa pariin ruokaan tarvikkeita. Ihan jo sen takia, että on tarvittaessa vara sieltä ottaa, jos esimerkiksi lapset sairastuu yllättäen. Viimeksi tällä viikolla sairaan lapsen kanssa kotiin jäätyäni, huomasin että nämä kotivarat oli menneet parempiin suihin. Ilmeisesti pitää kaivaa pihalle piiloon ruokaa, jos alkaisi pysymään tallessa.

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
En ole huolissani siitä etteikö ruokaa yms. meiltä löydy jos tilannetta tulee. Enemmän olen huolissani jos tulee se hetki eteen kun lääkkeet on vähissä ja uusia ei saa vielä. :D sitten ei paljon ruoka ja vesi auta.

Tämä se, mitä itsekin ensimmäisenä kelaan, kun muu melko selkeää. Toivottavasti samanlaista hamstraajaporukkaa ei löydy kuin joskus koronan alkuaikoina. Lääkkeitä haen totta kai normaalisti sen 3kk kerralla mitä saa, mutta tosiaan jos osuukin tuollaiseen koloon se vaikea hetki. :D Toisaalta jos olisikin tilanne, kun pitäisi siirtyä väestönsuojaan, osaisinko muuta ottaa mukaan kuin lääkkeet ja juoman. :D

Muuten itsekin kauppareissuilla hankin aika ison määrän eri tarpeita, pakkasta käytän kylläkin turhan vähän. Pitäisi ehkä lihojakin pakastaa enemmän. Viime vuonna tein muuttoa ja totesin vaan inhoavani liikaa hamstraamista, lasken myös kotivaroja liiaksi tuohon.

Paristoja pitäisi ostaa, koska tässä juuri jouduttiin liian vanhoja ja kulahtaneita hävittämään. Radioita kyllä riittää useampiakin. 5l lähdevesikin voisi olla hyvä lisä kaappiin vielä.

Ulos T.

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko kotimaassa +suomalaiset maailmalla +Kärpät
Vessapaperia kannattaa hommata kaikki kaapit ja varastot täyteen.
Tämä. On tullut todettua että loppuu ensimmäisten asioiden joukossa -> kannattaa hamstrata heti kunnolla jos mitään ryppyä on ilmoilla.

Muistan kun koronan alkulöylyissä menin ekaa kertaa kauppaan niin vessapaperit ja tonnikalat oli hävinneet joten ilmeisesti noihin kannattaa itsekin panostaa.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä se, mitä itsekin ensimmäisenä kelaan, kun muu melko selkeää. Toivottavasti samanlaista hamstraajaporukkaa ei löydy kuin joskus koronan alkuaikoina. Lääkkeitä haen totta kai normaalisti sen 3kk kerralla mitä saa, mutta tosiaan jos osuukin tuollaiseen koloon se vaikea hetki. :D Toisaalta jos olisikin tilanne, kun pitäisi siirtyä väestönsuojaan, osaisinko muuta ottaa mukaan kuin lääkkeet ja juoman. :D

Muuten itsekin kauppareissuilla hankin aika ison määrän eri tarpeita, pakkasta käytän kylläkin turhan vähän. Pitäisi ehkä lihojakin pakastaa enemmän. Viime vuonna tein muuttoa ja totesin vaan inhoavani liikaa hamstraamista, lasken myös kotivaroja liiaksi tuohon.

Paristoja pitäisi ostaa, koska tässä juuri jouduttiin liian vanhoja ja kulahtaneita hävittämään. Radioita kyllä riittää useampiakin. 5l lähdevesikin voisi olla hyvä lisä kaappiin vielä.

Sama vika. Niin paljon ostan Apteekista kuin kerralla saa, mutta jos osuu tosiaan siihen että kela ei vielä korvaa ja pitäisi lisää hakea. Loppuu tililtä kate äkkiä.

Sen verran tulee eräilyä ja kalastusta harrastettua, että mulla on kotona laatikollinen taskulamppuja, otsalamppuja yms. ja pattereita iso läjä. Makuupusseja ja tarvittavat löytyy.

Jotain pientä aggregaattia olen harkinnut vielä jos ostaisi. Olisi välillä kiva lisä jos tekee pidemmän reissun.

Toivottavasti tässä nyt ei tule tilannetta missä ollaan kotivaran tarpeessa. Vaikka salaa pieni eräjorma sisälläni toivookin pientä irtaantumista verkosta ja paluuta perusasioiden äärelle.

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Sauna on tietysti täynnä sokeria.

Maaseudulla talossa, jossa on pari tulisijaa, niin pärjää varmaan jonkun aikaa. Puita on tehty varmaan pariksi vuodeksi, jos saunaa ei ihan niin paljoa lämmitä (toki sokeritkin sulaa).

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Sauna on tietysti täynnä sokeria.

Maaseudulla talossa, jossa on pari tulisijaa, niin pärjää varmaan jonkun aikaa. Puita on tehty varmaan pariksi vuodeksi, jos saunaa ei ihan niin paljoa lämmitä (toki sokeritkin sulaa).
Älä sit sitä kakkipaperia saunaan jemmaa, se kostuu ja voi syttyä palamaankin jos laitat kiukaan päälle.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy