Korvatulpat ja muu korvien suojaaminen

  • 11 881
  • 62

Armoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Itse hakisin kesän ajaksi hyviä korvatulppia. Lähinnä metsästys käyttöön, siis sellaiset, mitkä poistavat tarkasi aseen laukaisun, mutta antavat muiden äänien kulkea läpi. Olisiko muilla lukijoilla hyviä vinkkejä.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tuossa ekalla sivulla mainitsin peltorin sound trapit.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tämä ketju tuli bongattua vasta nyt. Itsellähän tosiaan tinnittää kummatkin korvat ja ainakin toisen korvan kuulossa on muistaakseni 6000 Hz:n kohdalla aukko. Valtion piikkiin kävin inttiaikana tuon tinnituksen tutkituttamassa, ja 20/25 desibeliä mitattiin sen voimakkuudeksi. Ei voi mitään, mistä lie tullut. Pienenä oli kovaa käydä jäähallikeikoilla ilman korvatulppia, tuntuivat silloin niin noloilta. Tuon tinnituksen huomaamisen jälkeen on korvien suojaaminen ollut aika tärkeä juttu keikoilla.

Ihan tavallisia keltaisia eareja tulee ainakin normaaleilla klubikeikoilla käytettyä. Nuo reilun parinkympin hintaiset EARit tuli itsekin hommattua joku aikaa sitten musiikkiliikkeestä, mutta ongelmana on (kuten nimim. Pingu jo edellisellä sivulla kyselikin), että ne tekevät aivan helvetin kipeää omiin ahtaisiin korvakäytäviini, eikä niitä oikein mielellään pidä päässä. Tavalliset keltaiset tulpat tuntuvat taivaallisilta noiden kärsimystulppien jälkeen. Kalliimmilla jäähallikekoilla tosin tulee noita parempiakin tuleekin käytettyä. Ehkä pitäisi harkita niitä omien korvakäytävien muotojen mukaan valettuja helvetin kalliita tulppia.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vteich kirjoitti:
Tämä ketju tuli bongattua vasta nyt. Itsellähän tosiaan tinnittää kummatkin korvat ja ainakin toisen korvan kuulossa on muistaakseni 6000 Hz:n kohdalla aukko.
Ikävä kuulla, että tinnittää... Mitenkäs on, oletko tottunut siihen? Voiko tinnitukseen edes tottua? Kuullut, että se voi kyllä helposti ajaa aika hulluksi, kun koko ajan vinkuu korvissa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Ted Raikas kirjoitti:
Ikävä kuulla, että tinnittää... Mitenkäs on, oletko tottunut siihen? Voiko tinnitukseen edes tottua? Kuullut, että se voi kyllä helposti ajaa aika hulluksi, kun koko ajan vinkuu korvissa.

Mulla on sama ongelma kuin Vteichillä: korvissa tinnittää ja kuulossa on aukko jonkun hertziluvun kohdalla. Ei tullut keikalla vaan influenssan jälkitautina. Korvissa humisee jatkuvasti, muttei sitä oikeastaan huomaa, kun siihen on tottunut.

Olen kyllä oppinut suojaamaan korvani ja ennakoimaan melua.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ted Raikas kirjoitti:
Ikävä kuulla, että tinnittää... Mitenkäs on, oletko tottunut siihen? Voiko tinnitukseen edes tottua? Kuullut, että se voi kyllä helposti ajaa aika hulluksi, kun koko ajan vinkuu korvissa.

No 20 ja 25 desibeliä ei ole vielä loppujen lopuksi niin kamalan kovaa ääntä, että se elämää hankaloittaisi. Käytännössähän tuota tinnitusta ei kuule kuin yöllä, kun on täysin hiljaista. Aikoinaan, kun sen äänen aluksi huomasin, se häiritsi aika kovastikin. Ei ehkä kovuutensa takia, vaan siitä tulee äkkiä hyvin ahdistunut ja pelästynyt olo, kun tajuaa, että ne soivat koko loppuelämän ja saattaa vielä mennä pahemmaksikin. Äkkiä siihen kuitenkin tottui, eikä se nykyään enää yhtään haittaa, vaikka joka yö saman pienen vinkunan kuuleekin.

Sen olen muuten myös huomannut, että melussa olemisen jälkeen tuo tinnitus on aina sen illan/yön ajan hieman voimakkaampaa kuin tavallisesti, eli tuo on täysin totta, että jo kärsineet korvat ovat melulle huomattavasti arempia kuin täysin terveet korvat.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vaikuttaisi siltä, että olen itsekin jo saanut tuollaisen vaurion. Tässä on n. viikon ajan etenkin nukkumaankäydessä hieman "soinut" korvat, eli vinkunut ja suhissut. Kyllä sitä nyt on unta saanut ja ei tuo tunnu normaalissa elämässä vaikuttavan, mutta jos oikein keskittyy, niin äänen kuulee kyllä taustalla. ILmeisesti kannattaa vaan tottua, että loppuelämä voi mennä pienen vinkumisen kanssa.

Pitää vaan suojata korvia paremmin tästä lähtien. Kantapään kautta oppii. IKävää että joskus juuri noin.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vteich kirjoitti:
No 20 ja 25 desibeliä ei ole vielä loppujen lopuksi niin kamalan kovaa ääntä, että se elämää hankaloittaisi.
...
Äkkiä siihen kuitenkin tottui, eikä se nykyään enää yhtään haittaa, vaikka joka yö saman pienen vinkunan kuuleekin.

Koska objektiivista mittausta ei voi tehdä, desibelien vertailu on hieman kyseenalaista puuhaa. 20 dB on yhdelle invalidisoiva ja toiselle asennekysymys. Olen tuntenut yhden hepun joka päätti poistaa tinnitusongelmansa. Pistoolilla.

On hyvä tietää, että akuutissa pahassa kohtauksessa (esim. konsertin jälkeen) happihoidosta voi olla hyötyä. Sitä saa korvapoliklinikoilta. Ehtona on tosin että hoitoa on saatava mahdollisimman pian sen alkamisesta.

Jos vinkumisesta kärsii, kannattaa myös kokeilla betaserc-lääkitystä. Yksi parhaista hoitokonsteista muuten on: kuulokoje.


Sen olen muuten myös huomannut, että melussa olemisen jälkeen tuo tinnitus on aina sen illan/yön ajan hieman voimakkaampaa kuin tavallisesti, eli tuo on täysin totta, että jo kärsineet korvat ovat melulle huomattavasti arempia kuin täysin terveet korvat.

Lisäksi on mahdollista että melun vaikutuksesta kuulosi on hetkellisesti heikompi (korvan suojareaktio melua vastaan), jolloin tinnitus jälleen erottuu paremmin taustaäänistä. Kun korva rentoutuu levon jälkeen, kuulo palautuu ja tinnitus uppoaa paremmin taustaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
En ole koskaan ollut Jaffalassa keikalla. Kuulonsuojaus hieman mietityttää, kai se on aina paikallaan, mutta mikä mahtaa olla tilanne huomenna kentällä ja ylihuomenna yläkatsomossa kolmannella rivillä?

Kun en musiikkifriikki ole, niin mitään järisyttäviä hifi-settejä ei tarvitse, mutta minkälaista apteekista noutaisi?

Vai noutaako mitään?
 

Veijari

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
En ole koskaan ollut Jaffalassa keikalla. Kuulonsuojaus hieman mietityttää, kai se on aina paikallaan, mutta mikä mahtaa olla tilanne huomenna kentällä ja ylihuomenna yläkatsomossa kolmannella rivillä?

Kun en musiikkifriikki ole, niin mitään järisyttäviä hifi-settejä ei tarvitse, mutta minkälaista apteekista noutaisi?

Vai noutaako mitään?

Nightwishin keikan jälkeen korvat tinnitti seuraavan yön aika huolella ja seuraavana päivänäkin vielä sillä itse en muistanut suojaimia ottaa mukaan. Suosittelen eareiden käyttöä.

ps. istuttiin päätykatsomossa lavaa vastapäätä. en tiedä osuuko ääniaallot yhtä tehokkaasti esim yläkatsomoon, mutta varmasti ainakin kentälle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Peruskeikoilla ei Jaffalassa oo tarvinnut kyllä kuulosuojausta yläkatsomossa, mutta hevanderia en oo koskaan ollut kuuntelemassa siellä. Veikkaisin tulppien riittävän mainiosti. Hjareena on kyllä melko paska akustisesti.
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Esim.Hartwallin Iron Maiden-keikoilla olen käyttänyt kuulosuojaimia, sillä akustiikka on huono ja ainakin Maiden soitti viimeksi aika helevatin lujaa. Klubikeikoilla taas en suojauksia juurikaan tarvitse, vaikka usein eturiviin änkeydynkin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Veijari kirjoitti:
Suosittelen eareiden käyttöä.

Olivat kyllä aivan ehdottomat permannolla. Tiedän sen siitä, että otin viideksi sekunniksi pois Paradise Cityn lopussa. Monien näki käyttävän, vielä useampien ei. Mahdoton tietää miksi. Kaveri kommentoi keikan jälkeen, että korvat soi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nostetaan tämä yksinpuhelu.

Vitutusketjusta ihan äskettäin muistan, että joku oli tehnyt tyhmyyksiä, tai siis unohtanut suojata kuulonsa.

Kotiuduin juuri Tavastialta. Melu oli sanalla sanoen ihan vitullinen, itse toki olin suojautuneena.

Olipas paska keikka, vituttaa, että olin järkevä ja käytin eareja.

Tämä ketju on kaikille teille, tulkaa hehkuttamaan ja kertomaan kuinka hienoa on olla jääkaapin kokoisen kovaäänisen vieressä koko keikan ajan.

Mitä missasin? Sana on vapaa.
 

Puster

Jäsen
pernaveikko kirjoitti:
Vitutusketjusta ihan äskettäin muistan, että joku oli tehnyt tyhmyyksiä, tai siis unohtanut suojata kuulonsa.
Minähän se olin. Oikeastaan koko edellisen päivän pyöri mielessä, että täytyy muistaa ottaa earit mukaan. Siinä sitten kaljatuopposilta katsomoon siirryttäessä ja kaverin suojatessa omaa kuuloaan tajusin oman unohdukseni. Vitutus oli jo siinä vaiheessa kohtuullinen.

Paikat olivat noin 30 metriä lavanreunasta ja neljän päivän huminan jälkeen alkoi kuulo taas normalisoitumaan. Toiste en unohda!
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Edellisellä keikalla jossain pikkubaarissa olin jostain syystä unohtanut korvatulpat kotiin.
Keikan aikana en sitten päässyt eturivistä pois kun ihmisiä oli niin paljon edessä, tosin en ihan välttämättä olisi malttanutkaan poistua bändin lumoista.
Ilmeisesti pitelin välillä korvaani, koska yhdessä vaiheessa roudari juoksi lavan poikki ja ojensi minulle korvatulpat.
Arvostan tuota kovasti! Hyvää huolta pitävät faneistaan.
 

mazapp

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Nykyään on tullut enemmän panostettua tulppien käyttöön. Viime vuoden ensimmäisellä Iron Maidenin Helsingin keikalla olin kentällä ja noin kahden metrin päässä lavasta. Ilman tulppia olisi korvissa vinkuminen ollut helvetillinen. Myös toisella Helsingin keikalla käytin tulppia, vaikka paikat olikin katsomosta.

Ei ne tulpat vaan omalla kohdalla ole yhtään huonontanut siitä keikasta nauttimista. Toki ne yleisön äänet, ja soiton kuulee paljon kovempaa ilman tulppia. Voi vaan miettiä kaksi kertaa onko kuulon riskeeraminen sen arvoista.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Meikäläisen Earit tulivat tiensä päähän ja oli aika hommata uudet. Tällä kertaa valinta kohdistui Alpine-merkkisiin, hyvin paljon Ear-tulppia muistuttaviin vekottimiin. Kaipa näitä puhekielessä voisi eareiksi kutsua. Erona on, että näissä on tulpan tappin päässä oleva "suodatin", jonka voi vaihtaa halutessaan toiseen. Itse paketissa oli kahta eri tyyppiä ja erona näissä on eri taajuisten äänien vaimennukset. Toinen vaimentaa enemmän bassoa kuin toinen.

Nuo ovat ainakin harrastelijamuusikon näkökulmasta erittäin kätevät. Balanssi lavalla on kuitenkin aina erilainen kuin balanssi yleisön joukossa. Lavalla riippuu ihan täysin siitä, missä kohdassa olen koskettimineni suhteessa monitoreihin ja esimerkiksi bassovahvistimeen nähden. Jos olen aivan basistin vieressä, on pakko käyttää enemmän bassoa vaimentavia "suodattimia", koska muuten ei saisi muun bändin soitosta selvää. Sama homma, jos on kaukana bassovahvistimesta. Jos käyttää bassoa tehokkaammin vaimentavaa suodatusta, bassosta ei taas kuule mitään.

Hintaa noille vekottimille tuli muistaakseni 25€, mutta minä sain ne 20€:n hintaan, eli about earien hintoihin.

edit:

Tässä kuva näistä : http://www.f-musiikki.fi/upload/Alpine2.jpg

edit 2:

Alpinet ovat sen verran pienemmät kuin Earit, että ne saattaa kännispäissään survoa niin syvälle korvakäytävään, että poistamiseen tarvitsee pinsettejä tai lääkärisedän apua. Minulle ei ole käynyt (vielä) niin, mutta huhuja liikkuu tällaisista ihmiskohtaloista.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kas, tälläinenkin ketju on joskus tullut avattua. Onneksi tuo taannoinen korvien suhina ja huutaminen ei ole mitenkään elämää vahvasti häiritseväksi muodostunut ja on jopa laantunutkin melkoisesti. Toistaiseksi siis säilytty säikähdyksellä ja onhan noita tulppia ruvettu onneksi käyttämään tiuhempaan. Välillä vaan meinaa silti unohtua...

Käytössä on tällä hetkellä sellaiset siniset "joulukuuset", mitä apteekista saa. Ihan kohtuullisesti saa musiikista selvää, varsinkin jos volyymit on todella lujalla.

Tarkoitus olisi jotkut paremmat plugit hommata jossain välissä ja nuo Sistiksen mainitsemat alpinet voisi olla vaikka ihan harkitsemisen arvoiset.
 

Rinoa

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sopinee parhaiten tänne, joten... Arvoisat ihmiset; kokemuksia? Vihjeitä? Pitäisi saada mahdollisesti käyttöön korvatulpat nukkumisen ajaksi.. Ongelma ei ole kumppanin kuorsaaminen, mutta tilaratkaisuista johtuen tietokoneet ovat makuuhuoneessa ja nukahtaminen ei muuten ole toisen naputuksessa sitä helpointa.

Eli minkäköhän moiset tulpat olisivat parhaat? Kun pitäisi sitten herätäkin aamulla siihen herätyskellon soittoon :S
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eli minkäköhän moiset tulpat olisivat parhaat? Kun pitäisi sitten herätäkin aamulla siihen herätyskellon soittoon :S
Veikkaan, että ihan yksinkertaiset EAR:t olisi parhaat. Kertakäyttöisiä, mitä saa esim. apteekeista ja eivät maksa paljon mitään. Ne on sellaiset sylinterin muotoiset, jotka puristetaan lyttyyn ja ne vähitellen sitten leviävät korvakäytävissä paksummiksi omaa muotoaan kohden. Luultavasti pehmeytensä vuoksi ovat nukkuessa paras vaihtoehto, koska eivät paina korvaa ja niihin tottuu siten nopeammin. Musiikkia kuunnellessa ne eivät ole hyvä ratkaisu juuri sen takia, että peittävät äänen niin hyvin, mutta uskoisin kyllä, että herätyskellon kuulee, vaikka nuo päässä olisivatkin.

Joku voi ehkä osata suositella muita, jos nukkumista varten on kehitetty jotain, mutta itse voisin kuvitella, että nuo ovat paras.
 

Cube

Jäsen
Sen olen muuten myös huomannut, että melussa olemisen jälkeen tuo tinnitus on aina sen illan/yön ajan hieman voimakkaampaa kuin tavallisesti, eli tuo on täysin totta, että jo kärsineet korvat ovat melulle huomattavasti arempia kuin täysin terveet korvat.
Siis hetkinen, eikö tuo olekaan normaalia? Kaiketi itselläkin on siinä tapauksessa korvat vähän paskana. No ei voi mitään. Täytyy jatkossa yrittää taas pitää tulpat paikoillaan keitoissakin.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Olen jostain muistaakseni kuullut, että jonkintasoinen tinnitys, tai ainakin äänentasojen vaihtelu ja suhina voi johtua siitä, että korvatunneleihin on ajautunut tuota korvavahaa paljon. Tällöin korvakäytävien kunnollinen putsaaminen voi vähentää sitä ääntä. En siis mene tuosta nyt sen enempiä mitään faktana puhumaan, mutta näin joku joskus kertoili.

Vaan kyllähän tietysti ei ole mikään ihme, jos alkaa hiljalleen vinkua, jos paljon on konserteissa ja bileissä ilman asiallista suojausta. Itsekin siitä saan vähän jo kärsiä, mutta onneksi toistaiseksi sen verran vähän kuitenkin, että ei haittaa nukkumista tai rentoutumista ja yritän tosiaan nuo tulpat nykyään muistaa tunkea korviin aina kun desibelit alkaa saavuttaa kovia lukemia.
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Veikkaan, että ihan yksinkertaiset EAR:t olisi parhaat. Kertakäyttöisiä,


Earit on ok, mutta parempia ja halvempiakin löytyy, tosin samasta materiaalista valmistettuna. Kertakäyttöisinä tulppia ei kannata pitää, vaan menevät kyllä kuukausitolkulla, kun vaan pesee välillä ja muista myös putsata ne korvakäytävät. Tulpat saa nakata sitten vasta menemään, kun eivät enää palaudu alkuperäiseen muotoonsa.
Itse käytän tulppia joka yö, eikä niiden kanssa tarvitse tuskailla lainkaan. Ei tarvitse herätä edes siihen, kun mimmi nousee aamulla tuntia aiemmin ylös, vaan saa vetää unta kuulaan huoletta. Värinäkänny vaan tyynyn alle herättämään niin hyvin toimii.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis hetkinen, eikö tuo olekaan normaalia? Kaiketi itselläkin on siinä tapauksessa korvat vähän paskana. No ei voi mitään.

Niin, siis, jos korvasi tinnittävät kovan melun jälkeen, syynä voi olla ihan vaan... no, kova melu. Nuorempana tuli testattua jäähallikeikoilla käyntiä ilman korvatulppia, mistä seurasi aina koko seuraavan päivän kestänyt huonokuuloisuus ja tinnitus. Mutta se tinnitus aina poistuikin. Sittemmin, kun itse olen hieman vanhempana haivannut ihan selkeän jatkuvan tinnituksen (johtui sitten noista nuoruuden tyhmyyksistä tai ihan vaan vanhemmalla iällä käydyistä keikoista), olen huomannut, että se on huomattavasti selvemmin kuultavissa esim. ihan normaalin baari-illan jälkeen, kun on kuunnellut pitkään musiikkia kovalla. En tiedä selkisikö asia tästä viestistä nyt kovinkaan hyvin. Nuo omissa korvissa soivat äänet on vaan tottunut vuosien varrella yön hiljaisina tunteina tuntemaan niin hyvin, että muutokset huomaa kyllä aina.

Mitä tulee jo vaurioituneiden korvien meluherkkyydelle, niin ainakin tuon desibelimittauksen tehnyt Tilkan lääkäri oli sitä mieltä, että en olisi ehdottomasti saanut tulla määrätyksi tykistöön tinnitukseni vuoksi. Lopun inttiaikani vietinkin raskasaseampumakiellossa. Joten kai se niin on, että jo vaurioituneet korvat ovat sekä herkempiä melulle että herkempiä kärsimään lisävaurioita.

Täytyy jatkossa yrittää taas pitää tulpat paikoillaan keitoissakin.

Tätä nyt ei voi ikinä liikaa jauhaa ihmisille. Pitäkää ne tulpat päässä joka ikisellä keikalla, jos meinaatte heilua lähellä lavaa tai kajareita. Isojen tilojen keikoista puhumattakaan. Jos äänenvoimakkuus sattuu korviin, se on vaarallista niille. Ei tarvitse olla mitään 200 dB:n jysäystä, joka aiheuttaa tinnituksen, vaan kyllä se helposti ja paskalla tuurilla tulee pienemmästäkin.

Rinoa kirjoitti:
Sopinee parhaiten tänne, joten... Arvoisat ihmiset; kokemuksia? Vihjeitä? Pitäisi saada mahdollisesti käyttöön korvatulpat nukkumisen ajaksi.. Ongelma ei ole kumppanin kuorsaaminen, mutta tilaratkaisuista johtuen tietokoneet ovat makuuhuoneessa ja nukahtaminen ei muuten ole toisen naputuksessa sitä helpointa.

Eli minkäköhän moiset tulpat olisivat parhaat? Kun pitäisi sitten herätäkin aamulla siihen herätyskellon soittoon :S

Nukkuessa itse käytän faijan tehtaalta saamiani lila-keltaisia tulppia, jotka ovat vähän apteekin keltaisia perustulppia pehmeämmät ja mukavammat nukkumistarkoitukseen. Noista ei ole mitään havaintoa löytyykö niitä myytävinä mistään. Jos joku tietää, vinkatkoon tänne, niin käyn itsekin ostamassa tukkupakkauksen samantien. Ei niillä kännykän herätyskellon ääntä ihan heti kuule, mutta omassa Nokiassani ainakin on tuo voimistuva hälytys, joka on kätevä ominaisuus.

Tosin jos ongelmana on nukkumaan mennessäsi naputteleva asuinkumppani, niin suosittelisin kyllä hommaamaan korvatulppien sijasta uuden kumppanin.

Noin muuten ketjuun liittyen, ihanat korvakäytävät huutamaan saaneet neljän "oksan" kuusitulppamalliset EARit vaihdoin Sistiksen mainitsemiin Alpineihin, ja ne ovat puolet pienempinä selkeästi mukavampi vaihtoehto. Ei noita silti ihan aina jaksa mukana kantaa, sen verran kipeää nekin kuitenkin tekevät ja ovat melko paskamaisia yrittää saada korviin. Taisivat maksaa n. 25 e, ja mukana tuli kolme erilaista filtteriä (joiden eroista en oikein ottanut selvää, mutta otin käyttöön "high protection"-filtterit) sekä yksi vara-Alpine. Ihan hintansa arvoiset tärkeämmille keikoille, ei siinä mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös