Korvatulpat ja muu korvien suojaaminen

  • 11 869
  • 62

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tärkeä aihe, josta en löytänyt mitään keskustelua vielä.

Käyn itse nykyään aika paljon keikoilla ja reiveissä, joissa tunnetusti on kova meteli. Pakko myöntää, että kallisarvoisten korvien suojaaminen on ollut aika heikkoa, mikä on kyllä vaivannut, mutta meininkiin mentäessä liian helposti unohtuu. Jo tullutta vauriota ei korjata voi, mutta aina voi silti tehdä jotakin jatkossa ja välttää, ettei pahemmin lisää tule vahinkoa. Toistaiseksi olen pahemmilta tinnituksilta välttynyt ja yritän välttyä jatkossakin.

Päätin siis, että hommaan mahd. laadukkaat korvatulpat, jotka kulkisivat sitten kätevästi mukana eri tapahtumissa.

Joten kyselisin, että onko jatkoaikalaisilla suosituksia hyviin korvatulppiin, jotka eivät ole kertakäyttöisiä? Suuria summia ei ole, mutta kyllä jokusen kympin ihan helposti uhraa korvien hyväksi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ted Raikas kirjoitti:
Joten kyselisin, että onko jatkoaikalaisilla suosituksia hyviin korvatulppiin, jotka eivät ole kertakäyttöisiä? Suuria summia ei ole, mutta kyllä jokusen kympin ihan helposti uhraa korvien hyväksi.

Itse käytän tällaisia 20€:n tulppia, joita saa ihan musiikkikaupoista (siis soitinkaupoista, ei levykaupoista). Virallista nimeä en tiedä, mutta eareiksi niitä kutsutaan puhekielessä. Tuoteselosteen mukaan kestäisivät n. parikymmentä kertaa, mutta mielestäni tuo ilmoitus on pahasti alimitoitettu. Itse olen käyttänyt niitä jo varmaan 1½ vuotta, toki puhdistaen ne välillä.

Toimivat ihan kivasti. Bändiharrastuksessa hyvät tulpat ovat erittäin tärkeitä. Kertakäyttötulpat sotkevat balanssit niin pahasti, että niitä ei viitsi käyttää. Nuo toimivat. Myös keikoilla (silloin, kun itse esiintyy ja silloin, kun on yleisössä).

Sellaiset oikein hifi-tulpat, jotka valetaan käyttäjän korvakäytävän mukaisesti, maksavatkin sitten tietääkseni jo satoja euroja. Sellaisiin en ole sortunut.

EDIT: Juuri tuollaiset, kuin tuossa ylläolevan viestin linkissä!
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Itse en ole ostanut (kaverin äiti saa noita töistään ilmaiseksi), mutta kyllähän noita parilla kympillä käsittääkseni löytyy jo helvetin hyviäkin. Mielestäni alle kympilläkin irtoaa jo jonkunlaisia. Joku muu varmasti tietää paremmin.

Itselläni on ollut vähän ongelmana pieni tinnitys. Nuorempana tuli oltua paljon mukana noissa bändijutuissa eikä tulppia aina ollut mukana. Aika korvia raastavaa puuhaa muuten tuo rumpujen paiskominen ilman tulppia. Varsinkin, kun soittotyylini näin kitaristina ei ollut mitään kovin mahtava ja keskittyi lähinnä mahdollisimman kovaan takomiseen.

Keikoillakin minulle käy aina sama asia: yleensä laitan tulpat päähän bändin aloittaessa, mutta jossain vaiheessa ne sieltä takaisin taskuun lähtevät. Jotenkin suurin osa tulpista syö musiikista sen "munan". Tuntuu, että ei pääse tarpeeksi riehakkaaseen tunnelmaan tulppien kanssa. Tulppien todennäköisyys korvissani on kääntäenverrannollinen juotujen oluiden määrään.
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Todella hyvät ja asiallisen hintaiset n. 20 erkkiä on EAR merkkiset suojaimet. Ottavat mukavasti pois korkeimmat äänet ja säröt, mutta silti jättävät nautinnon. Kyseleppä soitinliikkeistä. Omat EAR:ni ovat joulukuusen muotoiset ja niissä on kolme ns kuppia kiinni läpimenevässä tapissa. Loistopelit hintaansa nähden ja kestävät ainakin 50 käyttökertaa, kun joka käyttökerran jälkeen pesee huolellisesti.

Tuo kuulosuojaimien käyttämättömyys johtaa hitaasti ja huomaamattomasti alenevaan kuuloon. vanhempana sitten olet se hörhö joka ei kassalla kuule kun vasta kolmannella kerralla mitä se kassaneiti sanoo.

Semmoset apteekin vahatapit on niin arsesta kuin vaan ikinä voi olla. Niitä ei suosittele edes Schollille Lordin keikalla.

Noniinno tuossa linkissähän ne minunkin E.A.R.t ovat. hinta 22€
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
tombraider kirjoitti:
Todella hyvät ja asiallisen hintaiset n. 20 erkkiä on EAR merkkiset suojaimet. Ottavat mukavasti pois korkeimmat äänet ja säröt, mutta silti jättävät nautinnon. Kyseleppä soitinliikkeistä. Omat EAR:ni ovat joulukuusen muotoiset ja niissä on kolme ns kuppia kiinni läpimenevässä tapissa.

Itselläni taas on juuri päinvastaiset kokemukset EAReista. Soittaessa itse ongelma ei niinkään korostu, mutta kuunnellessani muiden soittoa äänestä tulee mielestäni liian tasaista "mössöä". Tottakai tähän vaikuttaa se, mitä musiikkia kuuntelee. Raskaammassa musiikissa itseäni vituttaa se rosoisuuden katoaminen.

Nykyään minulla on jotkut hieman kalliimmat versiot noista. Nimeä enkä hintaa en tosiaan muista, kun kaverilta nuo sain. Sama ongelma on osittain niissäkin, mutta hieman lievempänä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kiitoksia vinkeistä! Uskoisin, että tuollaiset parin kympin suojaimet olisi meikäläiselle ainakin tässä vaiheessa sopiva valinta. Lähtee tilaukseen.

Ei enää oikein uskalla mennä kovaan mökään ilman suojaimia ja se on kyllä ihan terve pelko. Vituttaa vähän tyhmyys, mutta aina voi korjata asian jatkossa. Tyhjää parempi.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Korvatulpilla toosaa!

Niin, itse olen suojannut jo vuosikausia absoluuttisen sävelkorvani Ear-merkkisillä eräästä nimeltämainitsemattomasta työpaikastani nyysityillä kertakäyttötulpilla hyvällä menestyksellä.

Korvatulppien käytöstä keikoilla ei ole kuin hyviä kokemuksia, koska ne suodattavat kivasti hälyäänet ja kuulee musiikin ja ihmisten puheet paljon paremmin kuin ilman tulppia.

Loppukaneetiksi päädyn vielä vinkkamaan, että kannattaa aina ottaa useita tulppia mukaan, koska niiden tarjoamisesta saa hyvän tekosyyn mennä heittämään läppää sille illan vetävimmän näköiselle jannuttarelle.
Moinen huolenpito saattaa aiheuttaa sen, tämän jällkeen naikkoset suhtautuvat kulloisiinkin pyrkimyksiin suopeammin mielin.

Täältä tähän
 

tombraider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jääkuutio kirjoitti:
Itselläni taas on juuri päinvastaiset kokemukset EAReista. Soittaessa itse ongelma ei niinkään korostu, mutta kuunnellessani muiden soittoa äänestä tulee mielestäni liian tasaista "mössöä". Tottakai tähän vaikuttaa se, mitä musiikkia kuuntelee. Raskaammassa musiikissa itseäni vituttaa se rosoisuuden katoaminen.

Nykyään minulla on jotkut hieman kalliimmat versiot noista. Nimeä enkä hintaa en tosiaan muista, kun kaverilta nuo sain. Sama ongelma on osittain niissäkin, mutta hieman lievempänä.

Jostain on tosiaan tingittävä jos haluaa vanhempana kuulla muutakin kuin huutoa. Noita voi myös tuunata, ottamalla alimman/pienimmän tulpan pois tai ottaa siitä tapista pään irti. No makuasioitahan nuo. Kuitenkin jos kuulo on jo oleellisesti huonontunut, niin helposti EAR:t pistävät äänet mössöksi.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuollaiset soittajien korvatulpat ovat parhaat kaikkien taajuuksien kuulemiseen.

Todennäköisesti joku tulee tähän ketjuun machoilemaan, että vain neidit käyttävät korvatulppia. Kuulonsuojaaminen meluisissa tilaisuuksissa on todella viisasta. Kuulonmenetys on todella inhottavaa, mutta se pahempi vaihtoehto on tinnituksen kehittyminen. Tinnitus voi pahimmillaan laskea elämäntasoa huomattavasti. Se on todella pirullinen luonteeltaan. Kohtauksen sattuessa kuulet vain vinkunaa eli VEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE soi vain korvissa. Tinnituksella on monta astetta, mutta se voi vain huonontua ajan myötä. Siihen ei ole mitään parannuskeinoa. Joten älkää leikkikö kuulollanne. Korvatulppien käyttämättömyys kostautuu ajan myötä. Olen käynyt vain yhden kerran konsertissa ilman tulppia ja se oli helvetillinen kokemus. Ei se vielä konsertissa tuntunut miltään, mutta seuraavana päivänä en kuullut mitään muuta kuin vinkunaa. Seuraavissa konserteissa ihan tavalliset tulpat, enkä huomannut mitään suuria taajuuksien kuulumattomuutta.

Jeff Beck on näitä kuuluisia tinnituksesta kärsiviä kitaristeja. Vaikka musisointi on miehen leipäpuu, niin hän pystyy tekemään vain tietyn määrän konsertteja tinnituksen takia.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
tombraider kirjoitti:
Jostain on tosiaan tingittävä jos haluaa vanhempana kuulla muutakin kuin huutoa.

Tämä on totta. Kyllä sitä nykyään tuleekin käytettyä. Usein vain humalatilasta johtuen jäävät/päätyvät taskuun äsken mainituista syistä.

Ilokseni olen huomannut myös tämän tinnityksen hieman laskeneen viime aikoina. En tiedä johtuuko oikeasti sen vähenemisestä vai ainoastaan tottumisesta siihen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Muutaman tunnin päästä suuntaan kohti Riikaa. Kävin aamulla ostamassa korvatulpat. Normaali kannustus ei toki haittaa, vaikka se olisi välillä kovaakin, mutta tälläkin palstalla paljon huomiota saaneita tööttejä eivät korvani kestä.

Telkkarin perusteella desibelit eivät enää taida olla yli sadan, mutta taskussahan ne tulpat kulkee, tarvitsi niitä sitten tai ei.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Jääkuutio kirjoitti:
Ilokseni olen huomannut myös tämän tinnityksen hieman laskeneen viime aikoina. En tiedä johtuuko oikeasti sen vähenemisestä vai ainoastaan tottumisesta siihen.

Kuulo on niin huono, että ei kuule enään edes tinnitystä...

Että silleen...
 

HemmoP

Jäsen
Käytän itse konserteissa ( kova äänisissä siis ) noita keltaisia EARin tulppia jotka puolitan, eli puolikas kummallekkin korvalle. Melutaso alenee huomattavasti, mutta musiikki kuuluu silti hyvin menemättä mössöksi. Kymmenellä €:llä saa oliko nyt 100:n parin laatikon.
 

Osmo Rapeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuusijuhla - Sex Festival
wilco kirjoitti:
Kuulo on niin huono, että ei kuule enään edes tinnitystä...

Että silleen...

TÄH?

Oli pakko.

**********

Kyllä sitä on sitten kiitollinen itselle kun tuli etenkin sen erään kerran Pyhäsalmella ammuskeltua pumppuhaulikolla kuin sarjaa ilman korvasuojausta. Yleensä pitäisi hakea apua jos korvat tinnittävät vielä seuraavana päivänä "onnettomuuden" jälkeen, etenkin tämän kerran korvat oikein huusivat pari päivää ja kuuleminen oli etäistä. Siihen päälle vielä kaikenlainen konserteissa pyöriminen ja esiintyminen niin saadaan AWelle mukava tinnitys päälle. Olin tosin ihmeissäni siitä että pari kuukautta sitten työterveystarkastuksessa kuulin kuitenkin kaiken, ne korkeat äänet jotka laitteet päästeli kuuluivat siinä toisen ujelluksen seurana mutta kuuluivat silti...

Etenkin rakennusalalla vanhempien timpurien, samoin kuin monella muullakin alalla etenkin juuri vanhemman sukupolven kanssa, suhtautuminen kuulon suojaukseen on suorastaan lapsellista ja täysin välinpitämätöntä, omista korvistahan tuossa on jokaisella kyse mutta se ajatus "vetäisen tämän nopeasti sirkkelillä" on juurtunut kuin jonkinlaisena perusluonteenpiirteenä uppiniskaisesti sinne selkäytimeen. Hiukan sama homma kuin pelastusliivien kanssa veneillessä...eihän siitä nyt mitään haittaakaan ole pistää se ne päälle, eihän?

*********

Olinko minä muuten ainoa jolle tuli otsikosta mieleen notta pitäisi seuraavaksi perustaa ketju nimellä "kortsut, munasuojat ja muu vehkeiden suojaaminen"?
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
wilco kirjoitti:
Kuulo on niin huono, että ei kuule enään edes tinnitystä...

Todellisuudessahan tuo menee tietenkin tasan päivvastoin. Eli kuulon heikentyessä tinnitus pahenee koska se erottuu entistä paremmin...
 

Metalwarrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heavy/rock-keikoilla on tullut yli 20 vuotta käytyä, oman soittamisen lisäksi. Kuulo säilynyt aikas hyvänä eikä tinnitusta juurikaan ole. Tulppia olen käyttänyt aika ajoin, mutta pääasiassa ei hirveästi ole tullut korvia suojattua. Melkein aina änkeydyn eturiviin, jossa PA ei luukuta korviin, vaan volume tulee pitkälti vahvareista+monitoreista.
 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Stolk-2 kirjoitti:
Jeff Beck on näitä kuuluisia tinnituksesta kärsiviä kitaristeja. Vaikka musisointi on miehen leipäpuu, niin hän pystyy tekemään vain tietyn määrän konsertteja tinnituksen takia.

Jos suojaa korvansa niin, etteivät ne kärsi enää liiasta volumesta, niin miksei voisi soittaa edelleen niin paljon keikkoja kuin haluaa?

Muistan jostain lukeneeni, että James Hetfield (vai olikohan Lars Ulrich?) pitää yleensä musiikin soimassa öisin kohtuu kovalla, että saa nukuttua. Tinnitus häiritsee, mutta kun kuulee musiikin, ei kuule vinkunaa.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Näkkäri kirjoitti:
Jos suojaa korvansa niin, etteivät ne kärsi enää liiasta volumesta, niin miksei voisi soittaa edelleen niin paljon keikkoja kuin haluaa?

Kuulon vammauduttua käy usein niin että myös herkkyys koville äänille kasvaa. Eli äänen pitää olla kovempaa kuin normaalikuuloisille mutta se ei saa olla kovinkaan kovaa, koska korviin alkaa sattua (ns. dynaaminen kuulo). Rockissa on vaikea löytää tuota kapeaa "sopivan" voimakkuuden aluetta.
 

Jääkuutio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins + ex-Kiekko-Espoo
Itseasiassa olen huomannut altistuneeni entistä enemmän korkeiden äänien aiheuttamalle tuskalle. Varsinkin lasten korkea huuto sattuu korviin nykyään aivan saatanasti. Sattui se ennenkin, mutta ei näin vahvasti.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ted Raikas kirjoitti:
Kiitoksia vinkeistä! Uskoisin, että tuollaiset parin kympin suojaimet olisi meikäläiselle ainakin tässä vaiheessa sopiva valinta. Lähtee tilaukseen.

Niin en jaksanut selata kaikkia vastauksia, mutta jos haluat kunnolliset kuulosuojaimet, jotka kulkevat helposti mukana, niin kannattaa hommata sellaiset jotka on valettu juuri sinun korvanmuotosi perusteella. Kummallekkin korvalle on oma kuulosuojain. Maksavat kuulemma ihan v*tusti mutta ovat sitten kyllä hyvätkin
 
Ite olen töissä käyttänyt eareita jotka toimii ihan hyvin mutta tässä muutama viikko sitten sain ne kunnon napit jotka valetaan korviin ero oli melkoinen makso 200 ekua mutta ne saa onneksi verotuksessa pois vähennyksinä.
 

pasil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Keikkasuojaukseen olen toimivaksi todennut EARin naruversion. En tiedä kuinka ikuisia noi on, mutta muutamia pesujakin kestävät ihan hyvin. Niitä tulee käytettyä töissä, keikoilla sekä jonkun verran metsästys/ammuntatilanteissa. Peltorin sound-trapit on kanssa ihan hyvät, mutta ei soveltune ketjun avaajan käyttötarkoitukseen ;)
 

Pingu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Jukurit
Nelisen vuotta sitten kävin työhöntulotarkastuksessa johon sisältyi myös kuulotesti. Tuomio oli että oikeasta korvasta kuulo on merkittävästi alentunut.
Osasyynä on varmasti (lääkärinkin mukaan) lapsena kärsityt useat korvatulehdukset, mutta osaksi myös rokkikeikoilla käynti, ei välttämättä kaikista kovaäänisimmissä bileissä mutta sitäkin useammin (ilman korvatulppia).
Tarkkana saan kuunnella jos jollakin on minulle asiaa varsinkin jos paikassa on taustahälyä, ja toiset taas puhuvat niin hiljaa että joutuu arvailemaan puolet puheesta.

Nykyisin siis käytän useinmiten tulppia keikalla, tähän mennessä juuri noita kertakäyttöisiä. Nuo ekassa linkissä olevat vaikuttavat hankinnan arvoisilta, mutta mukautuuko ne kuinka hyvin korvaan? Kun korvakäytäväni ovat hiukkasen pienemmät kuin normaalit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös