Eilen uudessa Areenassa, jossa 13 000 ihmistä: kaikki käytävällä kiinni toisissaan, maskia ei juuri kenelläkään ja kukaan ilmeisesti ei pelännyt turvallisuutensa puolesta.
Tänään Prismassa 99 % maski, vaikka kukaan ei ollut lähelläkään toisiaan. Maskitonta, kuten itseäni, katsottiin kuin koronan alkuaikoina. Lisäksi kuulemma joukkoliikenteessä Tampereella on taas "maskipakko". No ei eilen bussissa kuljettajalla tai puolella matkustajista ollut rättiä.
Olemmeko tosiaan näin tyhmiä? Se avaruusolento, joka meitä tällä hetkellä katselee melko varmasti nauraa itsensä kipeäksi.
Siellä kaupoissa nämä "ei ole iso vaiva" ihmiset sen naamalleen pukevat, mutta huomaavat itsekin sen, että kun sitä pitäisi oikeasti käyttää pidemmän aikaa (useita tunteja putkeen esimerkiksi urheilutapahtumassa), niin kummasti se mieli rupeaakin muuttumaan.
Ihan samaan ilmiöön olen itsekin törmännyt. Kai tuossa on vain pohjimmiltaan jostain sosiaalisesta paineesta kyse. Se on jonkun ihmeen takia nyt valikoitunut nuo ruokakaupat sellaisiksi paikoiksi, että siellä ne on valtaosalla ihmisistä naamoilla jonkinlaisen ketjureaktion johdosta. Eli ei sitä ihmiset kehtaa olla laittamatta, kun "kaikilla muillakin" on. Sitten taas jossain lätkämatseissa ihmiset tsiigailee, että ei täällä ole oikein kenelläkään muillakaan maskia, niin tässähän voi olla itsekin sitä käyttämättä.
Tämä paljastaa minun mielestäni aika paljon ihmisistä valtaosan ajattelusta. Ei sitä silloin keväällä 2020 käyttänyt ruokakaupoissakaan, kuin aivan aniharva, kun ei ollut vielä tullut tätä sosiaalista painetta sen käyttöön, vaikka tosiasiallisesti sen käyttöön olisi silloin ollut kaikkein suurimmat perusteet, koska kenelläkään ei ollut vielä rokotteiden tuomaa suojaa. Jos et itse käyttänyt silloin sitä, niin on todella irvokasta, jos nyt kritisoit heitä, jotka ovat sen käytöstä luopuneet.
En koe olevani sen parempi ihminen, kuin kukaan muukaan sen johdosta, että olen nyt jo sen puolisen vuotta kulkenut tuolla kaupoissa ja yleisötapahtumissa ilman maskia. Asia vain on niin, että jos sen käytöstä ei nyt uskalla luopua, niin koska sitten uskaltaa? Se on pieni vaiva joo niin varmaan, mutta käyttämättömyyteni perusteet on siinä, että joskus tästä pandemiasta pitää kuitenkin oikeasti uskaltaa mennä eteenpäin. Tällaisten täysin turhien toimenpiteiden suorittaminen, kuten maskin käyttäminen ruokakaupassa ei tue sen tavoitteen saavuttamista mitenkään.
Mä tajuan joo sen, että täysin leväperäiseksikään ei voi ryhtyä, ja kansalaiset täytyy jotenkin tuolta päättäjien suunnasta pitää "pihdeissä". Mutta joku juttu mulla vaan on tuolla aivoissa, joka menee ihan umpisolmuun siitä, jos tämmöisen täysiin älyttömään pelleilyyn tarvitsisi ryhtyä jollaiseksi tämä maskien kanssa räveltäminen on nyt mennyt. Tai voi luoja, jos joku voi olla vielä pahempaa, niin tämä käsidesien ja puhdistusaineiden kanssa lotraaminen. Tietäisittepä vaan minkälaisia esimerkkejä sitä on tässä oman elämänpiirinkin sisäpuolella päässyt näkemään...
Sen verran olen kuitenkin nyt löystänyt, että on tämä sen verran pahemmaksi ruvennut menemään taas Suomessa, että kyllä jossain isoimmissa yleisötapahtumissa rupeaisin taas miettimään sitä, että ehkä sen maskin käyttö siellä saattaisikin olla ihan perusteltua. Sain alkusyksystä jonkun flunssan Hämeenlinnasta lätkäpelissä, jossa oikein kenelläkään ei ollut maskia (ei minullakaan), joten kyllä ne virukset siellä eteenpäin tarttuu. Tuossa on varmaan pari peliä tulossa tämän talven aikana joihin tulee lähdettyä, niin saatanpa ehkä maskin laittaakin siellä päähän.