Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 9 013 672
  • 81 135
Suosikkijoukkue
IFK
Itse sanoit näin. Tartunnan saanut lähtee karanteeniin mutta tartuntataulilääkäri ei todellakaan anna kaikille mitään ohjeistusta. Ai mistäkö tiedän kun olen ollut listalla ja mitään ohjeistusta ei ole tullut.

Aika selkeästi sanot, että altistuminen johtaa suoraan töistä poissa oloon, sitä ei tee suoraan se on täysin työnantajan päätettävissä jos karanteenia ei ole määrätty.
Se sairaalaan joutuminen on vaan aika merkittävä juttu sen suhteen onko rajoituksille mitään perustetta.
Koronan suhteen poissaoloja työpaikoilta on tähän asti ollut todella vähän normaalina influenssa tai flunssakautena niitä on ollut useasti reilusti enemmän.

Sä väität sanomikseni niin paljon sellaista, mikä ei pidä paikkaansa, että mulle riitti.

Over and out.
 

p_3ksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL, Jukurit
Joko en huomannut tai sitten päivän lukemia ei täällä vielä ole ollut, lienee harvinaista.

Tänään lukema oli siis 367, joista Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin alueella 158, Pirkanmaa 45 ja Keski-Suomi 44.

Saadaankohan alkuviikosta taas takautuvasti lukemia niin Kiurun pöytälaatikosta kuin muuten vaan viiveessä olleista? Suht maltillisesti on menty ja hyvä niin.
 

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Vähän pelkään. Täällä Karvian suunnalla ilmoitettu, että 14 tartuntaa ja silti THL:n tilastoissa vain 4. Ja vähän pelkään, että ei välttämättä tuossa kaikki kun rypäs levinnyt metalliyrityksestä myös puutarha-alan firmaan ja vielä Jämijärvelle.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät

Mellakat levinneet Hollannista myös Tanskaan. Hollannissa täysi sekasorto päällä.
Keski-euroopassa kohta sisällissota päällä. Suomessa ihmiset onneksi tyytyy protestoimaan vain somessa, pahin skenaario voisi olla joku "nyt riitti" tyyppinen profiilikuva.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Keski-euroopassa kohta sisällissota päällä. Suomessa ihmiset onneksi tyytyy protestoimaan vain somessa, pahin skenaario voisi olla joku "nyt riitti" tyyppinen profiilikuva.
Ei se psyyke ilmeisesti sitten sen vahvempaa noissa muissakaan ns. sivistysvaltioissa ole.
 

Uncle Becker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Україна
Kiitos asiallisesta osallistumisesta keskusteluun. Oma viestisi ei ollut ollenkaan paska vaan arvokas lisä keskustelulle. [/jalusta]


En tiedä mitä tekemistä maski päässä hiihtämisellä on oman viestini kanssa, mutta se on toki erittäin typerää. Olen itsekin nähnyt pyöräilijän maskin kanssa. Kyllähän se helvetin typerältä näytti.


Voi olla toki noinkin. Omissa piireissä menee kuten kirjoitin. Ei toki voi yleistää koskemaan kaikkia, kuten en yleistänytkään. Joillekin näyttää ottavan koville vastakkaiset mielipiteet. Ei siis sinulle. Jälkimmäisen kappaleesi kanssa olen täysin samaa mieltä.
Olen nähnyt useita pyöräilijöitä maski naamalla ilman kypärää. Siinä on riskianalyysi tainnut jäädä tekemättä.
 

Oadie

Jäsen
Aamu-tv:ssä aiheena vanhusten rokottaminen. 2 asiantuntijaa paikalla. Kysymyksenä: Voiko vanhukset tavata lapsen lapsiaan, kun vanhukset on rokotettu. Vastaus: Ei oikein voi, mutta se antaa valoa tunnelin päähän?? Mitä vittua?
E. Lisätään sen verran, että eli kun kaikki vanhukset on rokotettu niin sitten voidaan rajoituksia katsoa uudestaan. Aikataulu n. toukokuun loppu. Kuulostaa paremmalta.
 
Viimeksi muokattu:

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Aamu-tv:ssä aiheena vanhusten rokottaminen. 2 asiantuntijaa paikalla. Kysymyksenä: Voiko vanhukset tavata lapsen lapsiaan, kun kaikki vanhukset on rokotettu. Vastaus: Ei oikein voi, mutta se antaa valoa tunnelin päähän?? Mitä vittua?

Tämä nyt on tietenkin vanhuksen päätettävissä. Oma 92-vuotias iso-äitini sanoi jo viime kesäkuussa, että tulkaa vaan. Mielummin kuolee koronaan kuin yksinäisyyteen. Sen jälkeen on käyty ja muksut halailleet normisti, vaikka töissä ja koulussa juostaan. Aina voi jonkun pöpön kuljettaa sinne, oli koronaa tai ei... Mummeli on tyytyväinen ja porskuttaa eteepäin.
 

kende

Jäsen
Suosikkijoukkue
sport
Aamu-tv:ssä aiheena vanhusten rokottaminen. 2 asiantuntijaa paikalla. Kysymyksenä: Voiko vanhukset tavata lapsen lapsiaan, kun kaikki vanhukset on rokotettu. Vastaus: Ei oikein voi, mutta se antaa valoa tunnelin päähän?? Mitä vittua?

Tunnelin viemäristöissä vaanii alkukantaisen villi korona ja on erittäin herkkä ärhäköitymään, jos valolla yrittää sokaista. Parempi kuule vain kaikille kun edetään hissukseen ja maksimissaan pareittain kohti tunnelin himmeää päätä. Erikseen tästä selvitään!
 

Oadie

Jäsen
Tämä nyt on tietenkin vanhuksen päätettävissä. Oma 92-vuotias iso-äitini sanoi jo viime kesäkuussa, että tulkaa vaan. Mielummin kuolee koronaan kuin yksinäisyyteen. Sen jälkeen on käyty ja muksut halailleet normisti, vaikka töissä ja koulussa juostaan. Aina voi jonkun pöpön kuljettaa sinne, oli koronaa tai ei... Mummeli on tyytyväinen ja porskuttaa eteepäin.
Olen samaa mieltä. Mutta mietin että mikä tuon rokotteen hyöty on jos vanhemmat ja riskiryhmä on rokotettu ja heitähän tässä on suojeltu. Vai odotetaanko että joka ainoa vanhus on rokotettu? Ja alle 16-v eivät kuulu edes rokote-ohjelmaan.

E. Ja niinhän se on, että kaikki tulee olla rokotettu.
 
Viimeksi muokattu:

expertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brodeur, Hughes bros., Dawson Mercer, NJD, HPK
Olen samaa mieltä. Mutta mietin että mikä tuon rokotteen hyöty on jos vanhemmat ja riskiryhmä on rokotettu ja heitähän tässä on suojeltu. Ja alle 16-v eivät kuulu edes rokote-ohjelmaan.

Voin olla väärässä, mutta oliskos se niin, että rokote enemmänkin lieventää niitä vakavimpia oireita muttei suojaa tartunnalta? Voi olla että mulla menny uutiset sekaisin kyllä...
 

Oadie

Jäsen
Voin olla väärässä, mutta oliskos se niin, että rokote enemmänkin lieventää niitä vakavimpia oireita muttei suojaa tartunnalta? Voi olla että mulla menny uutiset sekaisin kyllä...
Näin se taitaa olla. Tai en ole ihan varma enää. Mutta tämä nyt vanhuksille jaettava on se tehokkaampi rokote.. Mutta tosiaan jos toukokuun loppuun mennessä vanhukset piikitetty niin jotain rajoitusten purkua luulisi olevan odotettavissa.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Jos EU-maa osallistui yhteishankintaan, se ei voinut tehdä omia hankintoja.
Näin on joo kerrottu jossain vaiheessa. Epäselväksi jäi tuo "what if". Kohta sitten huomataan, että näitä hankitoja onkin tehnyt itse kukin. Täysin naivia ajattelua sinulta.
EU:ta on syytä kritisoida siitä, että eri rokotteiden tuotantokapasiteetin skaalaamisessa on ilmeisesti nostettu jalat pöydälle ja ajateltu että joku muu kyllä hoitaa hommat - ja kun nimet ovat papereissa, se on sillä selvä. Jäsenmaita, myös Suomea, voi moittia siitä, että EU:n on annettu hoitaa homma hitaasti, leväperäisesti ja arkaillen. Sen sijaan Suomen hallituksen kritisointi, kun se ei ole toteuttanut jotain täysin mahdotonta, ei ole perusteltua.
Mikään ei ole mahdotonta, jos on halua ja taitoa. Neuvottelukysymys. Hyvä aloitus olisi ollut, mitä meidän pitää tehdä, jotta toimitatte meille 2 miljoonaa rokoteannosta. Tämän jälkeen olisi sitten ollut suorittamisen aika. Vaikka tuohon olisi uponnut pari miljardia, olisi se ollut kannattava sijoitus. Todella hämmentävää, että kriisiaikana annetaan päättäjien mennä "mahdottomuuksien" taakse piiloon, mutta yhteiskuntarauhan kannalta matala vaatimustasosi on kieltämättä hyvä asia. Sitä en kiistä. Itse vaan näen, että maailman parhaaksi toitotettu yhteiskunta olisi voinut hoitaa tämän huomattavasti paremmin.

EU teki ns EU:t ja epäonnistui. Suomi on onnistunut ruohonjuuritasolla hyvin, mutta rokotehankinnat on hoidettu todella heikosti. Selkeä epäonnistuminen.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Aamu-tv:ssä aiheena vanhusten rokottaminen. 2 asiantuntijaa paikalla. Kysymyksenä: Voiko vanhukset tavata lapsen lapsiaan, kun vanhukset on rokotettu. Vastaus: Ei oikein voi, mutta se antaa valoa tunnelin päähän?? Mitä vittua?
E. Lisätään sen verran, että eli kun kaikki vanhukset on rokotettu niin sitten voidaan rajoituksia katsoa uudestaan. Aikataulu n. toukokuun loppu. Kuulostaa paremmalta.
Miksei voi? Kai tuollaiset älyvapaat kommentit pitää edes jotenkin perustella.

Ja kuten tuossa jo mainittiinkin, kyllä aika monet vanhukset lapsenlapsiaan näkevät nykytilanteessakin. Jos mun pitäisi arvata perustuen omiin kokemuksiin ja havaintoihin, niin selvästi enemistössä ovat ne perheet, joissa nähdään ihan normaalisti eikä jakseta välittää näistä höpöpuheista. Toki tämä on lähinnä arvaus ilman mitään dataa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Kiuru puhuu 5 minuuttia sanomatta mitään. Ammattilainen argumentoisi tuomalla päätökset perustelevat luvut mukanaan.

Niin ja sairaanhoidon kantokyky mainittu

Sekä valmiuslaki otetaan ihan kohta käyttöön (kahden viikon päästä). Sekä kovemmat toimet otetaan ihan juuri ja tarvitaan kiristyksiä rajoituksiin. Jokseenkin yhden asian heppu.

Että silleen...
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Jyväskylä laitettiin sitten täysin lasten harrastuksien piikkiin. Unohdettiin sitten Heidin oluthuoneet.

Olisihan tuon voinut mainita
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Jyväskylä laitettiin sitten täysin lasten harrastuksien piikkiin. Unohdettiin sitten Heidin oluthuoneet.

Olisihan tuon voinut mainita

Kahdella ystävälläni nyt koronatartunta juurikin näistä uusista Jyväskylän koronaryppäistä. Toinen suurella varmuudella tyttärensä tanssitunnilta. Toinen todennäköisesti lukioikäisen poikansa harkoista. Eli kyllä se muuallakin kuin tuolla opiskelijoiden typerässä baaritapahtumassa sikisi. Molemmat sairaudet toistaiseksi lieviä.

(Toisaalta minulla on nyt lähisuvussa jo kolme vakavampaa tapausta, joten siirryin täydelliseen etäelämään taas joululta - kun sen kerta pystyn tekemään - nyt tuleviksi kuukausiksi. Tsemppiä kaikille, miten vain elämäänne elättekin.)
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Kahdella ystävälläni nyt koronatartunta juurikin näistä uusista Jyväskylän koronaryppäistä. Toinen suurella varmuudella tyttärensä tanssitunnilta. Toinen todennäköisesti lukioikäisen poikansa harkoista. Eli kyllä se muuallakin kuin tuolla opiskelijoiden typerässä baaritapahtumassa sikisi. Molemmat sairaudet toistaiseksi lieviä.

(Toisaalta minulla on nyt lähisuvussa jo kolme vakavampaa tapausta, joten siirryin täydelliseen etäelämään taas joululta - kun sen kerta pystyn tekemään - nyt tuleviksi kuukausiksi. Tsemppiä kaikille, miten vain elämäänne elättekin.)

Niin, mitäs siinä minun viestissä luki?

Että molemmat tapaukset olisi voinut mainita. En väittänyt etteikö siellä kahta leviämislinjaa olisi.

Kumoaako sinun kokemusasiantuntijuutesi jotenkin siis kaikki ne opiskelijoiden kautta tulleet tartunnat?
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kiuru puhuu 5 minuuttia sanomatta mitään. Ammattilainen argumentoisi tuomalla päätökset perustelevat luvut mukanaan.

Niin ja sairaanhoidon kantokyky mainittu
Eilen luin jonkun uutisen, missä mainittiin sairaanhoidon kantokyvyn olevan veitsenterällä.

No joo, sairaanhoidon kantokyky tarkoitti tässä tapauksessa sitä, että jäljitystyötä ei ehditä tekemään tarpeeksi nopeasti. Varmaan teoriassa tämä kuuluu sairaanhoidon kantokykyyn, mutta itse näen tuollaisen uutisoinnin lähinnä peruspelotteluna.

e: mahtava tuo kiurun ja vapaavuoren väittely. Rakastun entistä enemmän jälkimmäiseen ja samalla krista profiloituu entistä pahemmin lasten ja nuorten harrastusten vihaajaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös