Ei varmaan tehdä, eikä ole tarvekaan. En itse edes tiedä tarkkoja kriteereitä, joilla influenssa diagnosoidaan, mutta se ei ollut kirjoitukseni pointti. Vertailin vain tätä ja aiempaa influenssakautta Suomessa ja maailmalla, ja totesin omana mielipiteenäni että ainakin toistaiseksi näyttää siltä että tämän talven influenssakaudesta Suomessa voi tulla hyvinkin laimea nyt kun koronarajoituksia on päällä ja ihmiset käyttäytyvät muutenkin varovaisemmin. Oletko tästä eri mieltä?
En. Lienee itsestäänselvää, että talven influenssakaudesta tulee lievä, samoin kuin muidenkin räkätautien osalta päästään varmaan aika vähällä. Omakohtainen kokemuskin tästä syksystä on erinomainen: Lapset olleet pian 4 kk hoidossa kesän jälkeen, ei yhtään kunnon flunssaa tai muutakaan tautia vielä. Välillä jotain minimaalista, mutta niitä ei lasketa. Myöskään itsellä ei ole ollut pienen pieniä flunssaoireita tänä syksynä, vaikka itse ihan samalla tavalla elelen kuin aiempinakin vuosina.
Mutta noista laittamistasi luvuista ei voi mun mielestä päätellä yhtään mitään. Influenssaa ei ole aiemminkaan juuri testattu (koska siitä ei ole mitään hyötyä), ja nyt tällä hetkellä kaikki testausresurssit käytetään varmastikin koronan testaamiseen. Miksi varsinkaan nyt kiinnostaisi testata jotain influenssaa?
Brittien kyberkeskus on The Timesin mukaan aloittanut "hyökkäysoperaatiot" vieraiden valtojen rokotevastaista propagandaa kohtaan globaalin pandemian keskellä.
Ehkä olen ollut naiivi, mutta jos kymmenen vuotta sitten tällaisia juonenkäänteitä olisi tullut leffateatterissa, olisin nauranut koko rainan epäuskottavuudelle ja mahdottomuudelle.
Mikä hyöty "vieraille valtioille" on tehdä briteille rokotevastaista propagandaa? Sen nyt ymmärrän, että brexitin tms. aikoihin tällainen propaganda on hyödyllistäkin, mutta mitä nyt Putinia hyödyttää se, jos muutama brittiläinen enemmän jättäisi rokotteen ottamatta, kuin ilman kampanjaa?
Espanjassa päivittäisten tartuntojen määrä n. 2x kevään korkeimpaan piikkiin verrattuna. Kuolemat vajaa 30% pahimmasta, sairaaloissa alkaa olla jälleen tungosta.
Uskotko oikeasti tuohon, että tällä hetkellä tartuntoja on 2 x enemmän kuin keväällä?