Mainos

Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

• 9 184 969
  • 81 141

teppana

Jäsen
Niin, tässä se tulee olennainen. Eli epäsuoria kuolemia toki nähdään, mutta yrityksen kuollessa se fyysisen kuoleman todennäköisyys on kuitenkin ykköstä pienempi. Kun joku fyysisesti kuolee, hän kuolee. Aina.

Enkä todellakaan vähättele yrittäjien ahdinkoa ja toivon että sinne osataan apua kohdentaa.

Noihin ahdinkoihin lääkettä voi löytyä rahalla. Eli elvytys- ja tukitoimia. Haastavaa löytää rahat ja erioten kohdentaa oikein. Mutta näkisin hallituksella olevan mahdollisuuksia tämän(kin) haasteen edessä. Kipeitä päätöksiä ja suuria määriä kärsimystä on edessä. Mutta niihin voidaan vaikuttaa.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kumpi on mielestäsi tärkeämpää, ihmishenkien vai työpaikkojen säilyttäminen?

Se riippuu ihan siitä kenestä puhutaan.

Pyydän @Jani82 anteeksi lauseen irroittamista asiayhteydestään ja tosiaan, ei ole tarkoitus esittää että sinä sanoisit tuossa viestissä sitä mitä minä nyt esitän. Tämä disclaimerina kaikille muillekin ettei suotta ketään lynkata (minua eikä Jania).

Silti nämä kaksi kommenttia jotenkin minulle kiteyttävät monta aspektia keskustelusta. Henkien ja työpaikkojen painottaminen tosiaan näyttää riippuvan siitä kenestä puhutaan. Moni joka kokee että vaara "ei koske minua", on lähinnä huolissaan taloudellisesta tilanteestaan. Välillä mielestäni tarpeettomaan itsekkyyteen asti.

Minä kapitalisti vapaan markkinatalouden kannattaja jota libertaariksi aika ajoin täällä syytetään, sanon että vyötä voidaan kyllä kiristää jos sillä ihmishenkiä pelastetaan ja inhimillistä kärsimystä merkittävästi vähennetään. Näin näen tilanteen nyt olevan. Ei ole herkkua yrittäjillä ei, mutta ei ole sillä astmaa sairastavalla diabeetikollakaan joka pelkää tartuntaa ja jonka kohtaloon voidaan yksilöiden toiminnalla vaikuttaa.

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Rikollisuus tulee ehkäpä lisääntymään näpistyksien ja varkauksien myötä. Epätoivoisimmat menevät sukkahousut päässään pankkeihin ja R-Kioskeihin. Tämähän oli ihan normia silloin ysärin lamassa. Jatkuvasti sai, viikoittain lukea postiryöstöistä jne.

Alligator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Cleveland Crusaders, Phoenix Roadrunners
Aikamoiset ajat tulossa. Onneksi nykyään itse olen siitä hyvässä asemassa, että olen sairaalassa töissä, joten eipä tässä ainakaan työttömyyttä ole näkyvissä. Kaikkea muuta toki onkin, mutta eiköhän niistä selvitä.

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Eri mailla tuntuu olevan vähän erilaisia ratkaisuja aiheeseen, tämä on ehdottomasti yksi mielenkiintoisimmista. Venäläistä rulettia.

"LONDON. Boris Johnson's advisers want to stop the corona virus - by allowing 40 million Britons to become infected. In this way, Britain would develop a collective immunity. - It will be a key factor in controlling this in the longer term, says government scientific adviser Patrick Vallance. "

ps. liite

Liitteet

• ES6BJbsWkAEB7s1.jpg
    ES6BJbsWkAEB7s1.jpg
    107,4 KB · kertaa luettu: 333

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Harvinainen hetki kotimaisessa politiikassa, kun tuntuu että lähestulkoon kaikki ovat tyytyväisiä tehtyihin ratkaisuihin.

Tämä koko poikkeuslaki keskustelu lähti nimenomaan oppositiosta liikkeelle mediassa. Twitterin perusteella monet vihervasemmiston kannattajat eivät olleet tällä linjalla. Eli enemmänkin tämä oli oikeistolainen ratkaisu kuin vasemmistolainen ratkaisu.

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Tiedä mitä tekemistä ihmiset kohta iltaisin keksivät kun leffat, ravintolat ja baarit menevät kiinni.

Tästä se kovasti toivottu buusti syntyvyyteen? Tulokset nähdään ensi vuoden alussa. :)

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kauankohan muuten menee, kun jo jossain Facebookin syövereissä syntyy joku "Me emme anna pelolle ja koronalle valtaa"-kansanliike, joka pyrkii masinoimaan kaikennäköistä kansalaistottelemattomuutta ja vastustaa valtioneuvoston linjauksia. Sanoisin, että viimeistään vappuna - etenkin jos osuu kaunis sää, niin jossain kaivarissa on "f*uck korona" -bileet, jossa alkomahooli virtaa ja eletään kuin viimeistä päivää.

Tämänhetkinen poikkeustila kun on voimassa kuukauden, niin näkisin, että siinä aletaan olla kansan kantokyvyn rajoilla ja kieltojen jatkuminen saati niiden tiukentaminen 13.4. jälkeen voikin olla vähän hankalampi homma.

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Eiköhän ne kiinni mene kohta tuon 10 ihmisen asetuksen takia. Tiedä mitä tekemistä ihmiset kohta iltaisin keksivät kun leffat, ravintolat ja baarit menevät kiinni. No kotona voi aina pelata kynttilän valossa Unoa....

Eikä ne mene vain kiinni, vaan todennäköisesti konkurssiin. Ei tarvitse niissäkään enää kenenkään käydä.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ihmisten kokonaiskärsimystä ja kuolemia voidaan tämänpäiväisillä ratkaisuilla mahdollisesti vähentää, mutta puhutaan korkeintaan lyhyen tähtäimen vaikutuksista. Pidemmällä aikavälillä on nyt mahdotonta sanoa, mikä vaihtoehto johtaisi pienimpään harmiin, ellei tilanteen seuraaja ole täysin putkinäköinen.

Niin, eihän tämä selvää ole. Mutta en puhuisi vain lyhyestä tähtäimestä. Jos nyt oikeasti seuraisi varotoimien puutteesta johtuva epidemiapiikki joka ylikuormittaisi sairaanhoidon ja aiheuttaisi senkin takia liudan tarpeettomia kuolemia, loisi se niin valtavaa epäluottamusta poliittiseen päätöksentekoon ja virkamieskoneistoon että tuostakin olisi valtavasti epäsuoria seurauksia niin talouteen kuin muuallekin hyvinvointiin. Talous voisi kyykätä ihan yhtä lailla kuin rajoitusten kanssa. Jos tilanne menisi aidosti pahaksi, kyllä ihmiset alkaisivat elää "rajoitusten mukaisesti" vaikkei mitään rajoituksia olisikaan. Saataisiin kenties pahimmat puolet molemmista skenaarioista.

Itse pidän nykyistä linjaa jopa yllättävän hyvänä ja olen liikuttavan ylpeä hallituksen ratkaisuista. Iskuja tässä tulee, se on selvä. Ei ole sellaista vaihtoehtoa jossa elämä vain jatkuu normaalisti vaikka jotkut yrittävät siihen ajatukseen takertua.

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämä koko poikkeuslaki keskustelu lähti nimenomaan oppositiosta liikkeelle mediassa. Twitterin perusteella monet vihervasemmiston kannattajat eivät olleet tällä linjalla. Eli enemmänkin tämä oli oikeistolainen ratkaisu kuin vasemmistolainen ratkaisu.
No jos näkee ulkonaliikkumiskiellot ja rankat henkilökohtaisen vapauden rajoitukset oikeistolaisina niin siitä vaan. Itse näen tämän ennemmin aikamatkana siihen millaista oli elää DDR:ssä tai Neuvostoliitossa. Ei oikein tiedä kehen voi luottaa, ilman tärkeää asiaa ei sovi mennä mihinkään, laajoista kokoontumisista joutuu ongelmiin... olipa kaupatkin tyhjiä jonkun aikaa ja pimeää talouttakin varmaan luvassa.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Työllisyys-ja talousvaikutukset tulevat olemaan hirmuiset.

Mutta muuten nyt oikeasti en oikein jaksa ymmärtää näitä jotka valittavat tekemisen puutteesta. Tyhjänpäiväistä kuppiloissa ja kaupungilla pyörimistä voi sen kuukauden-kaksi välttää ilman masennusta. Saattaa jopa tehdä yhteiskunnalle henkisesti hyvääkin. Tärkeät asiat muuttuvat tärkeiksi ja vähemmät tärkeät tauolle. Rauhoittukaa ja repikää tästä myös jotain mitä ei olla ennen koettu. Synkilläkin pilvillä on pieni hopeareunus.

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS

Noh "persujen ollessa hallituksessa sisään tuli 30 000, vihervassareiden ollessa rajat laitettiin kiinni". Koitetaan näinä erikoisina aikoina enemmänkin korostaa yhdessä veneessä olemista enemmin kuin lisätään kiilaa railoon?

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
No jos näkee ulkonaliikkumiskiellot ja rankat henkilökohtaisen vapauden rajoitukset oikeistolaisina niin siitä vaan. Itse näen tämän ennemmin aikamatkana siihen millaista oli elää DDR:ssä tai Neuvostoliitossa. Ei oikein tiedä kehen voi luottaa, ilman tärkeää asiaa ei sovi mennä mihinkään, laajoista kokoontumisista joutuu ongelmiin... olipa kaupatkin tyhjiä jonkun aikaa ja pimeää talouttakin varmaan luvassa.
Se on oikeistolaista silloin kun maassa on tällainen poikkeustilanne. Monet vihervasemmistolaiskannattajat Twitterissä eivät olleet tämän poikkeuslain kannalla. Sen sijaan monet oikeistolaiset ovat olleet. Sen takia olenkin äärimmäisen iloinen siitä että jopa tämä vasemmistolaispainotteinen hallitus otti tämän fiksun ratkaisun käyttöön. Nyt pitää vain toivoa, että jokainen suomalainen olisi edes sen verran fiksu että ymmärtäisi noudattaa tätä.

Suosikkijoukkue
New York Rangers
Mukava nähdä, kuinka tässä alkaa syntymään edes pienoinen talvisodan henki. Tosin ei varmasti lähellekkään sitä aitoa.
Eräs veteraani aikanaan tokaisi: ”Suomalaiset on semmosia, että kun oikein hyvin voidaan niin ei oikeen pärjätä ja vielä vaadittaisiin enemmän. Toden tullen minä uskon, että kyllä sitä yhteishenkeä sitten löytyy.”

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mukava nähdä, kuinka tässä alkaa syntymään edes pienoinen talvisodan henki. Tosin ei varmasti lähellekkään sitä aitoa.
Eräs veteraani aikanaan tokaisi: ”Suomalaiset on semmosia, että kun oikein hyvin voidaan niin ei oikeen pärjätä ja vielä vaadittaisiin enemmän. Toden tullen minä uskon, että kyllä sitä yhteishenkeä sitten löytyy.”

Ongelma on se, että tässä ei voi taistella mitään vastaan (muuta kuin työttömyyttä). Pitää vain olla ja odottaa.

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ongelma on se, että tässä ei voi taistella mitään vastaan (muuta kuin työttömyyttä). Pitää vain olla ja odottaa.

Oma taistelunsa sekin. Asemasotavaiheessa on keskeistä malttaa olla aloillaan sekoamatta ja pitää se kuuluisa nuppi alhaalla. Ei sitä aina rynnätä eteenpäin hurraata huutaen tai käydä pistimet tanassa käsikähmää naapurin kanssa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy