Kuinka moni palstalainen käyttää maskia?
En käytä maskia. Helsingin keskustassa käyn kerran viikossa, kun menen toimistolle. Silloinkin menen pyörällä. Isommat ruokaostokset tehdään Prisman verkkokaupan kautta ja noudetaan paketit parkkihallista.
Käyttäisinkö maskia ruuhkametrossa? Ehkä, johtuen enemmänkin ryhmäpaineesta kuin itse koronasta. Tosin sen mitä olen seurannut, ei metroissa tai julkisissa maskit mitenkään valta-asemassa ole. Noin muuten mielipiteeni maskeista on edelleen se, että kyseessä on silti vain näennäinen suoja ja hallituksen ja viranomaisten tapa näyttää, että "jotain tehdään". Laboratorio-olosuhteissa voidaan saada vaikka kuinka hyviä tuloksia, jotka puhuvat maskien puolesta, mutta se ei muuta sitä faktaa, etteivät maskit ole estäneet tartuntoja niissä maissa, joissa maskipakko on ollut päällä jo useita kuukausia. Lisäksi Helsinkikin on niin helvetin pieni kaupunki loppujen lopuksi asukasmäärältään, että harvassa on ne paikat joissa turvavälien pitäminen ei ole mahdollista.
Sen verran omasta käyttäytymisestäni, että olen jo aiemmin puhunut siitä, että jo ennen koronaa tapanani oli pestä kädet aina kotiin tai ulkoa tullessa eikä tapanani ole ikinä ollut tunkea kenenkään perseeseen kiinni, vaan olen muutenkin aina antanut ihmisille sen "oman tilan". Mua ei tosin ole myöskään ikinä häirinnyt se, jos joku tulee kaupassa "liian" lähelle. Siinähän tulee. Sama se on nyt koronan kanssa. Todennäköisyydet sille, että saan juuri siltä henkilöltä koronan siinä tilanteessa, kun tunkee liian lähelle, ovat aikalailla minimaaliset nykyinen tartuntatilanne huomioiden. Jos se tartunta siinä iskee, niin iskekööt. Kyllä se normaali elämä vähän vaikeaksi menee, jos alkaisin joka tilanteessa pelkäämään koronan tarttumista. Olisi jäänyt moni hieno matkakin tekemättä, jos olisin pelännyt esimerkiksi ebolan, keltakuumeen tai malarian tarttumista. Ja näiden kohdalla puhutaan hieman vakavammista taudeista.
Noin ehkä muutenkin jollain tavalla tämä tartunnoista uutisointi rasittaa taas entistä enemmän, kun niistä uutisoidaan kuin ne vastaisivat kuolemaa. Ja taas iskee paniikkimieliala entistä pahemmin päälle ympäri mediaa. Ja nyt jo itse pääministerikin on huolissaan. Nyt varmaan kaikki ovat jo unohtaneet Salmisen puheet siitä, ettei Suomessa ole tällä hetkellä epidemiaa ja kohta unohtuu Tervahaudan fiksut puheet siitä, että pitäisi nyt vaan kannustaa toinen toistamme elämään normaalia elämää. Jos jollekin normaali elämä saavutetaan sillä, että käytetään julkisilla paikoilla maskia, se on ihan fine. Myös ihan yhtä fine on se, jos joku haluaa elää normaalia elämää käyttämättä maskia, mutta huolehtii riittävästä käsihygieniasta ja niistä "turvaväleistä" (joka muuten myös on yksi näistä termeistä, jotka pitäisi kieltää).