En oikein täysin ymmärtänyt kontekstia papereista, joten hän selitti minulle tarkemmin. Nykyisen tiedon valossa kyseessä on SARS ja MERS viruksen kanssa samankaltainen influenssavirus.
Muuten juurikin näin, mutta ei influenssavirus, vaan koronavirus. Aivan eri taudit kyseessä, vaikka hieman samankaltaisia oireita kai aiheuttavatkin.
Terveelle ihmiselle, jolla on pääsy myös moderniin terveydenhuoltoon virus ei ole kovinkaan vaarallinen. Työmatkaa ei ole näillä tiedoilla syytä perua, mutta paikan päällä tulee varautua taudin ehkäisyyn. Desinfiointi, kosketuksen välttäminen ja muut perus jutut.
Tämä on juuri näin nykytiedon valossa. Itse kävin tästä keskustelua kollegan kanssa kahvitauolla, ja hän väitti lukeneensa, että oli esitetty väite, että jos on joku sairaus, jossa on ongelmia jo valmiiksi hengitysteiden kanssa, tuo sairaus saattaisi herkemmin edetä vaaralliseksi keuhkokuumeeksi. Eli astmaatikot ja jopa allergikot siitepölykauden aikana voisivat olla vaarassa, vaikka muuten olisivatkin terveitä. Ja jos sattuisi olemaan jonkun tavallisen flunssaviruksen aiheuttama infektio päällä, tuon saaminen siihen oheen voisi myös olla vaarallista. Itse en ole tuollaista lukenut, mutta pidän tuota kyllä ihan mahdollisena.
Matkustuksen osalta asiat menevät juuri noin. Siihen päälle kaikki mahdolliset viivästykset tai varotoimenpiteet, jotka voivat langeta kohdalle, jos huono säkä käy. Hatusta heitettyjä skenaarioita voisivat olla esimerkiksi
normaali flunssavirus, joka iskee juuri ennen paluulentoa. Siinä sitten päätyy pahimmassa tapauksessa eristyksiin ainakin siksi aikaa, että varmistuu, mistä oli kyse. Tai jos selviää, että samalla lennolla, jolla saavuit maahan, jollain puhkesi tuo sairaus, niin koko kone heitetäänkin pariksi viikoksi karanteeniin. Sitten tuo, että jos sattuu oikeasti sairastumaan tuon taudin vakavaan muotoon, niin ulkomailla se on usein hankalampi tilanne kuin Suomessa.
Toki hän painotti vahvasti "tämän hetkisen tiedon mukaan" osiota. Eli, kunnes virus on varmasti identifioitu sekä tutkittu voidaan johtopäätöksiä vetää varmasti. Nyt mennään vielä vahvan epäilyksen perusteella.
Virus on kai jo tutkittu varsin hyvin, mutta on epäselvää, että kuinka pahasti se vaikuttaa oikeasti ihmisiin. Sanoisin kuitenkin huojentavasti, että minulla on se käsitys tullut aiemmista tapauksista, että niiden kuolettavuus vaikuttaa alkuun huomattavasti korkeammalta, kun vain vakavat tapaukset tilastoidaan sairastumisiksi. Toki kääntöpuolena on se, että levinneisyysaste on silloin tilastoitu huomattavasti todellisuutta pienemmäksi.