Moni näistä oireilevista saattaa kärsiä myös jonkinasteisista allergioista. Jos kesäisin on ollut vähän räkäinen ei ole välttämättä sen kummemmin asiaan kiinnittänyt huomiota heinien kukinta-aikaan, mutta nyt koronan takia huolestuu hengitystieoireistaan.
Tämä pitää paikkaansa. Lisäksi pahimpaan koivuaikaan mediassa esiintyi lääkäreitä, jotka painottivat sitä, ettei allergiaa ja koronaa voi erottaa toisistaan. Ja kaikkien hengitystieoireista kärsivien pitäisi mennä koronatesteihin.
Voin tunnustaa, että rikoin tätä ohjetta. Itse kärsin leppä- ja etenkin koivuaikaan voimakkaistakin allergiaoireista. En mennyt koronatestiin ihan kolmesta syystä:
1. Oireet helpottivat aina kun otin antihistamiinia. Flunssa tai muut hengitystieinfektiot eivät tee tätä, ja tuskin koronakaan.
2. Koronan oireista en tiedä, mutta minulla ainakin allergian ja flunssan aiheuttamat hengitystieoireet ovat erilaisia. En oikein osaa kuvailla tätä, mutta ärsytys tuntuu näissä jotenkin eri paikassa nielua. Myös allergia-aikaan räkä on erilaista kuin flunssassa. Yksi selkeä ero on yön aikaisessa sykkeessä. Flunssassa se nousee minulla jopa 10-15 lyöntiä minuutissa. Allergiassa ei. Lisäksi flunssaan liittyy väsymistä ja heikkoa oloa, allergiaan ei.
3. Jos olisin noudattanut ohjetta kirjaimellisesti, olisin joutunut käymään testeissä kuukauden ajan varmaan joka päivä. En nähnyt tarpeelliseksi kuormittaa testaajia saatika hankkia itselleni luulosairaan mainetta.
Jos oireet olisivat menneet selvästi flunssan puolelle, olisin mennyt testeihin (jos niihin olisi päässyt). On minulla joskus flunssa alkanut allergiakaudellakin, ja sen kyllä erottaa. Ennen noita itse asiassa tuli usein juuri toukokuun lopulla. Parantuneet antihistamiinit ovat tässäkin auttaneet. Aiemmin oli koko kevään pää täynnä räkää, mikä antoi flunssapöpöille "täysin vapaan pääsyn mellastamaan".
Sinänsä olen sitä mieltä, että ihan hyvä tuo yleisohje. Mutta silti olen sitä mieltä, että täysin selvissä allergiatapauksissa voi käyttää maalaisjärkeäkin.