Olen seurannut tätä epidemiaa mielenkiintoisen huolestuneena käytännössä ainoastaan tästä ketjusta. Viime viruksen aikaan oma tai läheisteni mahdollinen sairastuminen ei juurikaan hetkauttanut, ajattelin että jos virus korjaa pois niin sitten korjaa. Sittemmin on siunaantunut jälkikasvua josta tunnen olevani vastuussa myös pysymällä itse hengissä isänä lapselleni. Nyt huomaan ajattelevani tilannetta paljon enemmän pahimman mahdollisen skenaarion kautta. Mitä jos tämä virus onkin oikeasti vaarallinen? Miten saan perheeni estymään tartunnalta? Miten saan perheenjäsenilleni parasta mahdollista hoitoa mahdollisen tartunnan osuessa kohdalle?
Paniikkinappulaa en ole vielä painanut, mutta ajattelen pahimman skenaarion olevan mahdollinen ja siksi vältän turhia riskejä, esimerkiksi en nyt lähtisi matkustamaan Kiinaan. Jos epidemia leviää niin ehkä muitakin riskien minimointia tulee kuvioihin. Jos ja kun rokotus tulee niin sen myös varmasti minä ja perheeni otamme, vaikka rokotukseenkin jotain pieniä riskejä liittyisikin.
Toivoa vaan sopii että Suomen ja Euroopan viranomaiset ovat tilanteen tasalla ja mikäli pahin mahdollinen tapahtuu niin koviakin päätöksiä uskalletaan tehdä.