Kiurun toiminta ei ole enää tervettä. Ei tosin ole ollut enää pitkään aikaan (jos ikinä), mutta sitä olisi voinut kuvitella, että riskiraskaudesta voittajana selviäminen ja oman lapsen kanssa elely olisi saanut asiat loksahtamaan oikeisiin mittasuhteisiin. Mutta mitä vielä!
Minä elin pitkään, kuten ”kuului” ja otin koronan vakavasti. Koin voimakasta velvollisuudentuntoa suojata omalta osaltani myös muita, erityisesti riskiryhmiä. Överiksi ei mielestäni mennyt siltikään. Koronarokotuksia odotin kuin kuuta nousevaa ja olen kolme rokotusta saanut. Sairastumista en ole pelännyt, mutta en ekana vuonna ehdoin tahdoin siihen halunnut sairastuakaan. Viime vuonna lopputalvesta korona sitten osui ekan kerran ja nyt alkutalvesta toisen kerran. Tauti itsessään ei ollut lainkaan paha, mutta ekalla kierroksella täyteen kuntoon toipuminen vei viikkoja.
Tilanne on nyt se, että mikäli virusvariantti ei olennaisesti muutu sellaiseksi, että ihmisiä lakoo kuin olisi 2020, en ala elämääni rajoittamaan. Enkä varsinkaan lasteni elämää. Eläkeikään ehtinyt äitini on saanut kaikki viisi rokotusta ja on edelleen ilman tartuntaa ja hän elää kuin viimeistä päivää ja liikkuu ilman maskia. Ja antaa mennä vaan! Jos tilanne muuttuu, siihen sopeudutaan. Mutta nyt vaikuttaa siltä, ettei oikeasti ole mitään, mihin sopeutua.
Voin käydä ottamassa neljännen, viidennen tai yhdeksännenkin rokotuksen, jos se auttaa Kristan mielenterveyttä edistävästi ja vaihtoehtona on rokotteiden meneminen hukkaan. En kuitenkaan usko niistä olevan minulle mitään mainittavaa hyötyä. Että josko pidetään jatkossakin huolta erityisesti riskiryhmistä, eikä maanisesti heitetä valtion rahaa miljoonakaupalla hukkaan ihan vain varmuuden vuoksi ja syyllistetä ihmisiä, joille korona ei ole varsinainen uhka. Suurempi uhka on Stadin kaduilla liukastuminen.
Jos yhdellä ihmisellä menee kuuppa noin jumiin ja levy soittaa enää yhtä ja samaa biisiä, hänen paikkansa ei ole päättämässä valtakunnan asioista, vaan kotona lepäämässä. Vielä sairaammaksi asian tekee se, että todennäköisesti emme pääse hänestä koskaan eroon, kun demarit hänestä ja hänen loputtomasta sinnikkyydestään hyötyvät. Tämä on ihan sairasta.