Minä kysyn nyt ihan rehellisesti sanottuna tyhmyyttäni, että miten se voi häiritä, jos se on täysin oireeton?
No tähän voin vastata, että tottakai se häiritsee, koska korona on nykymaailman suurin pahuus. Vaikka et huomaa sen vaikutuksia, niin silti se on paha ja häiritsevä tauti. Olen jotenkin hahmottanut, että maailmassa on yhä muitakin tauteja, jotka voivat saada sinut hengiltä. Mutta Suomen viranomaiset eivät tätä taida muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ymmärtää.
Hassua tai suorastaan vituttavaa on se että viranomaisten mukaan korona tarttuu vain jääkiekko-otteluissa sekä ravintoloissa. Ja Finnairin lennoilla klo 17 jälkeen varsinkin jos vedät alkoholia. Jos juot klo 17 jälkeen limsaa lentokoneessa, niin tietysti olet turvassa. Vaikka tekisit sen yhdessä 15 Wuhanin asukkaan kanssa Finnairin lentokoneen vessassa, niin kaikki on hyvin, kunhan et nauti alkoholia. Itse en välttämättä tarvitse ravintoloita juodakseni alkoholia, mutta kyllähän nämä ravintolasulut vievät pois tietyn osan tästä elämästä. Ja myös monelta työpaikat.
Viranomaisten uusi kohde on koulut, jotka ovat koronan suhteen nyt oikeita helvetin esikartanoita. Krista Kiuru on toiminut tämän projektin tuomiopäivän enkelinä. Pirkanmaalla on tämän viikon alusta otettu käyttöön maskit 1. luokkalaisista lähtien, kun taas Kanta-Häme on sitä mieltä että on hyvä aloittaa 4. luokkalaisista. Oikeasti kouluissa ei ole mitään koronaongelmaa, minkä satun tietämään koska olen itse opettaja. Samalla olen huomannut, että samaan aikaan kaupoissa voi oleskella ja toimia ihan vapaasti ja se maskienkaan käyttö ei ole niin tärkeää siellä.
Toiveita ns. normaalista taudinhoidosta on kuitenkin, luojan kiitos. Kävin keskiviikkona sattumoisin koronatestissä ja kuulin kahdelta eri alan ammattilaiselta, että koko testauksesta tullaan jossain vaiheessa varmaan luopumaan. Lisäksi monissa paikoissa ollaan jo luovuttu taudin jäljityksestä, koska se alkaa olemaan yksinkertaisesti mahdotonta. Karanteeneja lyhennetään ja muitakin toimia harkitaan. Mutta urheilutapahtumissa ja muissa yleisötilaisuuksissa et voi yhäkään käydä.