Miten ajattelit vaikuttaa tuohon? Huutelemalla netissä asiasta, vai oletko harkinnut mielenosoituksen tms. järjestämistä tai vaikkapa sähköpostikampanjaa päättäjille? Jos siis oikeasti olet äärimmäisen huolissasi noista asioista niin varmasti teet asian suhteen jotain. Vai onko mukavampaa istua tietokoneen ääressä kotona?
Olen yrittänyt jakaa tärkeäksi katsomiani tutkimustuloksia täällä ja sosiaalisessa mediassa sekä puhumalla niistä muuten. Lisäksi olen pyrkinyt omalla pienellä panoksellani levittämään niiden tutkijoiden, poliitikkojen, elinkeinoelämän edustajien ja mielipidevaikuttajien sanaa, jotka katsovat tätä kriisiä laajemmalta yhteiskunnalliselta katsantokannalta (pelkkä epidemiologinen katasntokanta ei riitä, kun yhteiskunnalliset vaikutukset ovat niin valtavan suuret). Tietysti tämä on myös kokonaisuudessaan niin suuri asia, että se on merkittävä tekijä päättäessäni siitä, ketä äänestän tulevissa vaaleissa (eduskunta- ja eurovaalit - alue ja kuntavaaleissa minulla ei ole ulkomailla asuvana äänioikeutta).
Mielenosoitukset ovat kyllä erittäin tärkeä osa demokraattista vaikuttamista, mutta en oikein koe henkilökohtaisten vahvuuksieni riittävän semmoisen järjestämiseen. Mielenosoituksissa on myös se huono puoli, että niiden antamaa viestiä ei oikein voi aina kontrolloida. Koronatoimiin liittyvien mielenosoitusten järjestämisessä olisi erityisen suuri riski sille, että sillä antaa vain alustan salaliittoteoreetikoille ja hörhöille samalla, kun se perusteltu viesti jää kaiken paskan varjoon.
Myönnän siis, että pääasiallinen vaikutuskeinoni on huudella netissä.
Viimeksi muokattu: