Tässä ollaan tekemässä pidempiaikaista tuhoa suomalaiselle matkailuelinkeinolle ja samalla taloudellemme, jos jättäydymme nyt muun Euroopan kelkasta vaikeuttamalla rajojen ylitystä.
Vantaa vaatii hallitusta muuttamaan tartuntatautilakia EU:n linjan mukaiseksi.
www.uusisuomi.fi
"Olen huolissani Helsinki-Vantaan lentoaseman ja suomalaisen matkailun tilanteesta. Lentoaseman kesä on jo käytännössä menetetty”, toteaa Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen tiedotteessa.
Viljasen mukaan lentoliikenne työllistää koko Suomessa noin 140 000 ihmistä, kun välilliset työpaikat otetaan huomioon. Siksi matkustamisen elpyminen ja eurooppalaisessa linjassa mukana oleminen on koko Suomen kannalta olennainen asia.
Viljanen pelkää, että kun lentoliikenteen markkinoita jaetaan uudelleen, Suomi menettää asemaansa.
”Myöhemmin tähän kelkkaan voi olla mahdoton päästä.”
On aika uskomatonta, jos tässä nyt todellakin puuhastellaan Helsinki-Vantaan lentoaseman sekä Finnairin jo menestyksekkääksi osoittautunut strategia reisille, Suomen matkailuinfrastruktuuri takaisin C-sarjaan sekä aiheutetaan vielä lisäksi merkittävää haittaa Suomen pk-yritysten viennille.
Kaikki tämä vain siksi, että sillä mahdollisesti estetään jokunen hassu koronavirustartunta tulemasta rajan yli. Siis tartunta semmoista virusta, joka ei enää rokotusten ansiosta ole vaarallinen.
Kerrataan vielä faktat:
1. Finnair ja Helsinki-Vantaa ovat rakentaneet kasvustrategiaansa vaihtoliikenteen varaan. Kun lentoliikenne vähitellen elpyy, ne lentoasemat ja lentoyhtiöt hyötyvät, joiden kotimaassa rajoitukset ovat selkeitä ja joustavia. Ne, jotka kelkkaan eivät pääse, voivat pudota siitä pysyvästi.
2. Kotimaan matkailu ei riitä pelastamaan matkailun palveluinfrastruktuuria, koska kotimaiset matkailjat eivät käytä lähellekään samassa mittakaavassa kaikkia palveluita (kuten esim. elämyspalvelut, opaspalvelut, välinevuokrauspalvelut, ym.). Näin ollen, vilkaskaan kotimaanmatkailu ei pelasta matkailuinfraa, joka vasta viime vuosina on alkanut lähestymään kansainvälista tasoa. Infra rapistuu konkurssien takia ja sillä tulee olemaan voimakkat ja pitkäaikaiset vaikutukset matkailualan kehitykselle. Tilannetta muuttaa vielä surullisemmaksi se, että matkailuala on erityisesti noussut monien taantuvien alueiden valonpilkahdukseksi viime vuosina (esim. Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Kainuu, Lappi) ja on elintärkeä myös esim. Ahvenanmaalle.
3. Suomen pk-sektorin erityisosaaminen on edelleen vahvasti teknologiavoittoista. Monet teknologiayhtiöt tarvitsevat jatkuvaa ja myös henkilökohtaisia kontakteja myyntiinsä. Useiden vientiä aloittelevien suomalaisten pk-yritysten referenssikohteet ovat Suomessa ja niiden esittely vaatii potentiaalisen asiakkaan matkaa Suomeen. Jos se jonkun karanteenisäätämisen takia ei onnistu, se onnistuu sitten jonkin ei-suomalaisen ratkaisutoimittan kohteeseen.
Tuo eurooppalainen malli muutenkin estäisi aivan ylivoimaisen valtaosan tartuntojen leviämisestä, koska kaikki matkustajat testataan lähtömaassa ennen matkaa. Entistä suurempi osa eurooppalaisista on lisäksi rokotettuja (jopa tuplasti), joten huonollakaan tuurilla saatu tartunta ei juuri pääse esim. matkalla leviämään. Suomalaisista kaikki, kenelle virus voisi edes potentiaalisesti olla vaarallinen, on jo rokotettu ainakin kertaalleen, ja tutkimustulokset osoittavat, että yksikin rokotus estää äärimmäisen tehokkaasti vakavan sairastumisen.
Älkää nyt saatana sössikö.