Itse rupesin pohtimaan, että onko tuolle yksityisten toimijoiden liikuntatilojen sulkemiselle oikeasti jokin sellainen peruste, että sulkeminen on ylipäätään lain mukaan mahdollista. Eikö elinkeinotoimintaa koskeville rajoituksille pidä olla aina sellainen peruste, että ne katsotaan välttämättömiksi. Jos Päijät-Hämeessä yli 16-vuotiaista 43,9% on rokotettu, niin voisi ajatella, että suurin osa riskiryhmistä on saanut ainakin ensimmäisen rokotteen. Näin ollen riski vakavaan tautiin sairastumisiin on melko pieni, vaikka tartuntoja hieman lisää tulisikin. Kun Päijät-Soten tilannepäivityksissä ei ole kahden viime kuun aikana mainittu harrastustoiminnassa tulleista tartunnoista, niin voisi olettaa niiden määrän olevan todella pienen. Miksi siis pitäisi harrastustoimintaa rajoittaa ja liikuntatiloja sulkea? Eihän se voi olla välttämätöntä, jos tartunnat eivät tule sieltä vaan ihan muualta. Mikä on siis se peruste, jolla näitä rajoituksia tehdään?
Olemme nyt ns. asian ytimessä. Rajoitusten perusongelma tällä hetkellä Suomessa on se, etteivät ne ole välttämättömiä, oikeasuhtaisia eivätkä tarpeellisia minkään maakunnan alueella. Rajoitukset ovat asiantuntijoille itse itsensä oikeutus eli suomeksi ikiliikkuja. Tällainen itse itsensä oikeuttaminen syntyy seuraavasti:
"Tapausmäärät ovat nousussa, meidän täytyy reagoida nyt, jotta kahden viikon/kolmen viikon/kuukauden päästä ei tapahdu z, x ja y, jotka ovat tapahtuneet jo esimerkiksi (mikä tahansa maa, jossa on eletty voimakas neljäs aalto ja sairaalat on ruuhkautuneet.)"
"Meillä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin reagoida tähän ennakkoon"
"Tilanne paranee ja voimme kesällä/syksyllä/ensi vuonna ehkä avata jotain"
Kun tapausmäärät laskevat siitä huolimatta, mitä ympärillä tapahtuu niin:
"ihmiset eivät ole käyneet riittävästi testeissä"
"rajoitus x, y ja z ovet olleet onnistuneita ja nyt menemme oikeaan suuntaan"
"oikea suunta ei kuitenkaan tarkoita käytännössä mitään, koska meidän pitää vielä rajoittaa y x ja z, jotta voimme olla varmoja"
Tiede ei toimi näin ja nyt yritetään rutistaa väkisin tällaista paskaa kansalle. ÄLÄ OSTA!