Ainakaan hallitus ei pysty tekemään etätöitä, harva se päivä ovat tiedotustilaisuuksissa henkilökohtaisesti paikalla.Siis mitä, eikö jokainen suomalainen voikaan tehdä etätöitä?
En usko!
t. IS-toimittaja
Ainakaan hallitus ei pysty tekemään etätöitä, harva se päivä ovat tiedotustilaisuuksissa henkilökohtaisesti paikalla.Siis mitä, eikö jokainen suomalainen voikaan tehdä etätöitä?
En usko!
t. IS-toimittaja
Taudin saaminen sen takia, että ei noudata rajoituksia on oma vika.
Nyt silmä käteen.eli jos asut vaikka Vantaalla ja joka päivä menet junalla ja metrolla esim. Itäkeskukseen TÖIHIN. Olet töissä kaupassa jossa kohtaa päivittäin satoja ihmisiä. Jos saat Koronan niin oma syy kun et noudata rajoituksia?
Sillä tavalla, että vaikka minä ja minun lähipiirini ja lähipiirin lähipiirikin on jättänyt osaa näistä suosituksista noudattamatta, niin siltikään yhtään tartuntapausta ei ole ilmennyt kenelläkään. Otanta on silti pieni, ehkä noin 100 ihmistä, mutta kuitenkin.Varmaan aika helvetin tyhjäpää. Koska en ymmärrä miten lähipiirissä oleva tartunta on jotenkin enemmän merkitsevä näitä rajoituksia arvosteltaessa kuin esimerkiksi suosikkijoukkueessa ilmennyt tartunta.
Joo, olihan se siinä jutussa sanottu. Itse katsoin vaan sitä poikkeuksien listaa, kumma ettei ollut siihen tuota laitettu? Kunnanrajoista en kyllä ole mielestäni nähnyt puhetta. Paitsi jossain vaiheessa oli juttua, että alkuperäisessä ehdotuksessa olisi puhuttu ulkoilun sallimisesta vain kodin lähiympäristössä, mutta tuosta lähiympäristön vaatimuksesta olisi luovuttu.Kotoa saa poistua ulkoilemaan perhepiirissä + 2 ulkopuolista, mutta ilmeisesti kunnan rajaa ei saa ylittää ulkoilun takia.
Harva palstalainen tuntee Pekka Virtaa. Ehkä joku tunteekin. Mutta eihän tuossa nyt mitään kummallista ole. Suomalaisista pyöreästi 1 % on testattu koronapositiivisiksi pandemian aikana. Tartunnat eivät jakaannu mitenkään tasaisesti väestössä, joten voidaan päätellä, että suuri osa, ellei jopa suurin osa, suomalaisista ei tunne tai tiedä ketään koronaan sairastunutta. Itsekään en tietääkseni tiedä ketään koronaan sairastunutta. Voihan olla, että joku tutuntutun tuttu, jonka etäisesti tiedän, on taudin sairastanut, mutta minulla ei tällaista tietoa ole.Sitten joku pölvästi vielä kehtaa kirjoittaa ettei tunne ketään joka olisi sairastunut kotonaan. Suosikkijoukkueenaan HIFK. Entäs Pekka Virta? Nevöhööd?
Vaikka rajoilla ollaankin oltu lievempiä kuin monessa muussa Euroopan maassa niin nämä maat ovat kärsineet pahemmin kuin Suomi, mukaanlukien Norja tästä 2/3 -aallosta. Nyt ulkomaalaisten tartuntojen osuus taisi olla 1% kaikista - epäilisin että Suomen kohdalla tämä löperyys on johtunut pitkälle taloudellisista paineista, ruuhka-Suomen rakennusalaa ja matkailu-Suomen turisteja on turhan pitkään ajateltu ja pidetty rajanylitykset kohtuullisen helppoina.Samaan aikaan edelleen ne rajat vuotavat ja sadat virolaiset rekkakuskit kulkevat rajan yli miten haluavat, niin kyllähän tässä alkaa yksi jos toinen ihan normaali ihminen kyseenalaistamaan tätä Suomen menoa.
Njaa. Tämä on näitä taas. Varmasti nykyiset rokotteet tehoavat tuohonkin varianttiin niin, että vakava taudinkuva estyy.Pysäyttävä tieto Brasiliasta: Yhä nuoremmat sairastuvat vakavaan koronaan – yli puolet nuorista sairaalapotilaista tarvitsee tehohoitoa Pysäyttävä tieto Brasiliasta: Yhä nuoremmat sairastuvat vakavaan koronaan – yli puolet nuorista sairaalapotilaista tarvitsee tehohoitoa
Huolestuttava tieto Brasiliasta. Toivottavasti saavat tuon variantin kuriin, ennen kuin se leviää Eurooppaan.
Sitä kun itse jokaikisessä työvuorossa on sisätiloissa melko pienissä konttoritiloissa, jossa pahimmillaan on samaan aikaan jopa lähes 20 ihmistä lärvit lähes kiinni toisissaan, niin en ole vapaa-ajalla näitä lillukanvarsien pyörittelyjä jaksanut miettiä sekuntiakaan koko pandemian aikana.Sitten meitä oli siinä törkeät 11 ihmistä. Onneksi kuitenkin selvittiin tuostakin. Ei ole ainakaan 11pv aikana uutisoitu koronalingoista eikä jäljittäjät ole soitelleet.
HUS-alueen mallinnus osoittaa, että jos ainoastaan nykyisillä rajoituksilla jatketaan toukokuun loppuun asti, epidemia ei laannu vaan kiihtyy nykyisestä n. 400-500 tapauksen päivittäisestä määrästä korkeimmillaan noin 800:aan toukokuun alussa. Epidemian huipulla sairaalaan joutuu noin 35 henkilöä ja tehohoitoon noin 5 henkilöä päivässä. Tällainen kuormitus ei olisi hoidettavissa ilman kiireettömän hoidon lähes täydellistä alasajoa. Yhteensä arvioitu tapausmäärä 1.3-30.6.2021 on yli 71000. Sairaalan vuodeosastolle joutuisi yhteensä noin 3000 henkilöä sekä tehohoitoon noin 400. Kuolemantapauksia kertyisi yli 200 ja elinvuosien menetyksen on arvioitu olevan lähes 3700."
Tuohan nyt ei millään tavalla vastaa siihen mitä ihmettelin. Teillä on käynyt hyvä tuuri, toivotaan että se jatkuu.Sillä tavalla, että vaikka minä ja minun lähipiirini ja lähipiirin lähipiirikin on jättänyt osaa näistä suosituksista noudattamatta, niin siltikään yhtään tartuntapausta ei ole ilmennyt kenelläkään. Otanta on silti pieni, ehkä noin 100 ihmistä, mutta kuitenkin.
Tässähän oli alkuperäinen pointti se että ei haluta noudattaa rajoituksia sillä logiikalla ettei tunne ketään kotonaan sairastunutta. En minäkään tunne, mutta tiedän että paikka jossa P. Virta vietti 27 vrk on tälläkin hetkellä kahta potilasta vajaa täynnä. Ja siltä varalta että minulle tai vaikkapa sinulle sattuisi jotain vakavaa (onnettomuus, korona) ja tarvittaisiin tehohoitoa, en halua sen osaston olevan täynnä. Ja siksi pyrin noudattamaan suosituksia koska se on se miten minä tähän asiaan voin potentiaalisesti vaikuttaa.Joo, olihan se siinä jutussa sanottu. Itse katsoin vaan sitä poikkeuksien listaa, kumma ettei ollut siihen tuota laitettu? Kunnanrajoista en kyllä ole mielestäni nähnyt puhetta. Paitsi jossain vaiheessa oli juttua, että alkuperäisessä ehdotuksessa olisi puhuttu ulkoilun sallimisesta vain kodin lähiympäristössä, mutta tuosta lähiympäristön vaatimuksesta olisi luovuttu.
Vähänhän näissä rajoituksissa on myös riski, että kääntyvät itseään vastaan sillä tavalla, että jos nyt joku järjestää rajoitusten vastaisen tapaamisen, jossa korona leviää, niin ihmiset eivät välttämättä tunnusta asiaa enää koronajäljitystä suorittaville viranomaisille, koska jäisivät tällöin kiinni rikoksesta. Riskinä on siis, että rajoitukset vaikeuttavat taudin jäljitystyötä.
Harva palstalainen tuntee Pekka Virtaa. Ehkä joku tunteekin. Mutta eihän tuossa nyt mitään kummallista ole. Suomalaisista pyöreästi 1 % on testattu koronapositiivisiksi pandemian aikana. Tartunnat eivät jakaannu mitenkään tasaisesti väestössä, joten voidaan päätellä, että suuri osa, ellei jopa suurin osa, suomalaisista ei tunne tai tiedä ketään koronaan sairastunutta. Itsekään en tietääkseni tiedä ketään koronaan sairastunutta. Voihan olla, että joku tutuntutun tuttu, jonka etäisesti tiedän, on taudin sairastanut, mutta minulla ei tällaista tietoa ole.
Toisekseen tässä on semmoinen juttu, että rahdinkuljettajien osuus virustartunnoista Suomessa on oltava aivan minimaalisen pientä. Jos kerran tällä hetkellä todetaan, että 1 % tartunnoista on rajojen yli tulevaa, niin tuosta yhdestä pinnasta se rahdinkuljettajien osuus on vielä jotain ihan murto-osia.Tämä näkökulma on itseänikin häirinnyt. Esitetään kritiikkiä siitä, että tämä ja tämä rajoitus tappaa firmoja ja heikentää taloudellisia näkymiä, mutta samalla ei nähdä rekkaliikenteen keskeyttämisen/hankaloittamisen massiivista vaikutusta samaan asiaan minkäänlaisena ongelmana.
Nyt silmä käteen.
Hyvin muotoiltu. Teho-osastopaikkojen jatkuvasti kasvanut käyttöaste lienee yksi niitä päällimmäisimpiä huolenaiheita tässä tilanteessa. Tällä hetkellä pärjätään, mutta heilahdus selvästi pahempaan on täysin mahdollisuuksien rajoissa - siksi mieluummin reagoidaan liikaa kuin liian vähän. Halutaan turvata suomalainen sairaanhoitojärjestelmä kaikissa olosuhteissa. En oikein näe tässä mitään paikkaa suuremmalla kohkaamiselle ja nillittämiselle vaikka itsekin ajattelen, että voitaisiin vielä odottaa ja katsoa riittävätkö jo olemassaolevat toimenpiteet. Mutta minäpä en olekaan vastuussa suomalaisen tehohoitojärjestelmän toimivuudesta ja suoranaisesti ihmishengistä.Tässähän oli alkuperäinen pointti se että ei haluta noudattaa rajoituksia sillä logiikalla ettei tunne ketään kotonaan sairastunutta. En minäkään tunne, mutta tiedän että paikka jossa P. Virta vietti 27 vrk on tälläkin hetkellä kahta potilasta vajaa täynnä. Ja siltä varalta että minulle tai vaikkapa sinulle sattuisi jotain vakavaa (onnettomuus, korona) ja tarvittaisiin tehohoitoa, en halua sen osaston olevan täynnä. Ja siksi pyrin noudattamaan suosituksia koska se on se miten minä tähän asiaan voin potentiaalisesti vaikuttaa.
Pysäyttävä tieto Brasiliasta: Yhä nuoremmat sairastuvat vakavaan koronaan – yli puolet nuorista sairaalapotilaista tarvitsee tehohoitoa Pysäyttävä tieto Brasiliasta: Yhä nuoremmat sairastuvat vakavaan koronaan – yli puolet nuorista sairaalapotilaista tarvitsee tehohoitoa
Huolestuttava tieto Brasiliasta. Toivottavasti saavat tuon variantin kuriin, ennen kuin se leviää Eurooppaan.
Poliisi valvoisi liikkumisrajoituksia ympäri vuorokauden ja selvitys liikkumisen syystä voisi olla kirjallinen tai suullinen
Liikkumisrajoitusten valvontaa varten ei lähtökohtaisesti pyydettäisi virka-apua muilta viranomaisilta, kuten esimerkiksi Puolustusvoimilta, koska valvonnan suorittaminen edellyttää poliisin toimivaltuuksien käyttämistä.yle.fi
Näin. Nykyisten poliisien määrä ei edes riittäisi valvonnan toteuttamiseen, vaan resursseja olisi irroitettava muualta Suomesta. Mutta mitä väliä niillä muilla tehtävillä.
Tässähän oli alkuperäinen pointti se että ei haluta noudattaa rajoituksia sillä logiikalla ettei tunne ketään kotonaan sairastunutta. En minäkään tunne, mutta tiedän että paikka jossa P. Virta vietti 27 vrk on tälläkin hetkellä kahta potilasta vajaa täynnä. Ja siltä varalta että minulle tai vaikkapa sinulle sattuisi jotain vakavaa (onnettomuus, korona) ja tarvittaisiin tehohoitoa, en halua sen osaston olevan täynnä. Ja siksi pyrin noudattamaan suosituksia koska se on se miten minä tähän asiaan voin potentiaalisesti vaikuttaa.
Kotoa saa poistua ulkoilemaan perhepiirissä + 2 ulkopuolista, mutta ilmeisesti kunnan rajaa ei saa ylittää ulkoilun takia.
Eiköhän näillä pyritä puuttumaan juuri siihen, että keskeinen tartuttajaryhmä (aktiiviset 20-40-vuotiaat) jättäisi ne viini- ja lautapeli-illat sun muut väliin seuraavien viikkojen aikana.
Tauti ei juuri leviä, mikäli ihmiset pysyttelevät perhepiirissä, jolloin kontaktien määrä on rajattu samassa taloudessa asuviin. Kaikenlaiset illanvietot ja kaveritreffailut sisätiloissa ovat sitten se riski, jolla virus voi kulkeutua uusiin kotitalouksiin, joista taas tulee niitä jatkotartuntoja.
Tämähän on itselleni aivan perkeleen hieno asia. Asun 200 metriä kunnan rajalta ja sinne suuntaan on kaikki kävellen liikkuminen
Pystyn jo nyt sanomaan etteivät jätä.Eiköhän näillä pyritä puuttumaan juuri siihen, että keskeinen tartuttajaryhmä (aktiiviset 20-40-vuotiaat) jättäisi ne viini- ja lautapeli-illat sun muut väliin seuraavien viikkojen aikana.