Olisi tosiaan mielenkiintoista kuulla mitä sillä ”hyväkuntoisella” oikeasti tarkoitetaan tässä yhteydessä.Olen kyllä itse ihmetellyt vähän samaa, koska hyväkuntoinen näköjään tarkoittaa ”ei tiedossa perussairauksia”.
Lasken itseni hyväkuntoiseksi 41-vuotiaaksi, siis siinä mielessä että sairastumisviikolla kävin 12.5 km lenkillä ja treenaan kuitenkin aika ahkerasti, tosin mahaa löytyy edelleen ja bmi on 27.5. No ei tässä ilmeisesti olla tehohoidon tarpeessa.
Mutta jos otetaan 41-vuotias, joka tupakoi ja painaa saman, muttei lenkkeile ja treenaa, niin väitän että keskimääräinen riski vakavaan sairastumiseen on isompi. Ja terveydenhuollon kriteereillä tämä kaveri on hyväkuntoinen.
Mulla on työn puolesta muutaman vuoden välein terveystarkastus ja kuntotesti. Viimeksi suoritin kuntotestin hyvin/erinomaisin arvosanoin, mutta olenko omasta mielestä hyväkuntoinen? En ole.
Varmastikin koko maan mittakaavassa kuntoni on hyvä, mutta juuri siksi aloinkin miettimään mitä tuolla termillä mahdetaan tarkoittaa.
Mun mielestä toi BMI on hyvinkin turha mittari ylipainolle koska se ei huomio jos kroppa on täynnä lihasta ja painoakin sitten enempi. No joo, alkaa mennä vähän ohi aiheen.