No joo, mutta usein tämän avatessani täällä kirjoitetaan asioista johon ei vaan voida vaikuttaa ja laskeskellaan lukuja yms. Sillä kun ei varsinaisesti ole mitään merkitystä.
Mutta ei siinä, jatkakaa keskustelujanne. Tuun -22 ihmettelemään uusiksi, kun stressataan maskeista ja etäisyyksistä
Itse lukujen laskijana olen varmaan se suurin syypää ihmettelyysi. Se on totta, että lukuja laskemalla en todellakaan voi vaikuttaa siihen, miten epidemia etenee. Itse ryhdyin tuohon seurantaan aikoinaan siksi, että halusin saada käsityksen taudin etenemisestä. Suomen media osoitti jo alkumetreillä olevansa niin ammattitaidoton, että jotain laskentaa oli pakko tehdä itse, jos halusi tietää missä mennään. Tämä ammattitaidottomuuus näkyi siinä, että epidemian suuntaa arvioitiin kahden peräkkäisen päivän lukujen perusteella unohtaen päiväkohtainen heilunta. Tai siinä, että epidemian leviämisvauhti laskettiin vertaamalla uusia tapauksia tähän mennessä sairastuneisiin, jolloin jo parantuneetkin olivat mukana vertailussa, ja kasvuvauhti alkoi virheellisesti pienentyä, vaikka todellisuudessa se kiihtyikin.
Yksi syy laskennoissa oli se, että yritin hieman katsoa, saisiko tuosta jotain ideaa hyvän sijoitusajankohdan löytämiseen. Aika pian tajusin, että ei, koska tauti etenee eri puolilla maailmaa eri tavalla, ja markkinat eivät aina suhtaudu tilanteeseen johdonmukaisesti. No, tajusin kuitenkin, että lukujen pyörittely sujui nopeasti (kirjaamiseen menee vain noin viisi minuuttia päivässä) ja tilastoista oli hyvinkin helposti nähtävissä epidemian kehityksen nykytila sekä arvioitavissa kehityksen lähiaikojen suuntaa. En kuitenkaan muista syytä, miksi aloin kirjoittaa noita tänne. Olisiko ollut niin, että ketjussa käytiin jotain sopivaa keskustelua aiheen tiimoilta, ja osallistuin siihen pienen harkinnan jälkeen.
Olen jatkanut tätä lukujen pyörittelyä sen vuoksi, että saan sitä kautta itse parhaiten käsityksen epidemian kehityksen suunnasta, ja vaikka tilanne olisi menossa päin persettä, olisin silloinkin levollsempi kuin täydessä epätietoisuudessa, jonka kokisin paljon ahdistavammaksi. Tänne olen kirjoitellut lukuja sen vuoksi, että niiden avulla on tällaisen keskinkertaisen kirjoittajan helpompi perustella mielipiteitään. Toisaalta tätä on ollut helppo jatkaa myös siksi, että olen - osin yllätykseksenikin - saanut tästä positiivista palautetta. Toki muutama pään aukojakin on mukaan mahtunut, mutta se on ihan luonnollista, jos kirjoittaa näin monta viestiä tähän ketjuun. Vittuuntuminen yleiseen koronatilanteeseen lienee osin syynä tuossa käytöksessä, ja paineita on joskus pakko purkaa jotenkin. Ja jos tällainen paksunahkainen luupää on siihen hyvä kohde, niin on meikäläisen analyyseistä jotain hyötyä heillekin :).
Me kaikki aktiivit osallistumme tähän keskusteluun ymmärtääkseni ihan maallikkopohjalta. Joskus olemme saaneet eräiltä nimimerkeiltä kritiikkiä siitä, että luulemme olevamme jotain asiantuntijoita. Minun mielestäni tässä on enemmän vikaa lukijassa, koska viestien keskeinen sisältö on silloin sivuutettu. Enemmänkin käymme keskustelua asioista pohtimalla asiantuntijoiden esittämiä näkemyksiä tai sitten kritisoimalla median näistä tekemiä tulkintoja. Toisaalta nuo edellä mainitut nimimerkit eivät myöskään esitä sitä, että mikä meidän "wannabe-asiantuntijoiden" näkemyksistä on pielessä, mikä on minusta se ratkaisevin syy, miksi viesti on enemmänkin vittuilun eikä kritiikin puolella. Näin yleisesti totean, että omat lukujen pyörittelyni eivät todellakaan ole mitenkään monimutkaisia, ja ne eivät vaadi mitään erityistä tilastomatematiikan osaamista. Itse asiassa samat tiedot ovat pitkälti nähtävissä esimerkiksi Worldometerin sivuilta, joten minä lähinnä kirjoitan tiivistelmän muualla esitetyistä tiedoista. Kasvunopeuden (R-luku) arvioin puhtaasti tapausten muutosten perusteella, ja tuonkin laskennan olen täällä kertonut. Virallista kaavaa en tuolle tiedä, mutta jos joku sellaisen jostain löytää, niin otan tiedon mielelläni vastaan.
Toivotaan, että tätä ketjua ei enää tarvita vuonna 2022, ainakaan samassa mittakaavassa. Olen varovaisen toiveikas, että kesä (tai viimeistään syksy) olisi jo normaali.