Nyt vähän tuntuu että saarnaus suuntaan tai toiseen tehdään vain ajatellen itseään.
Tuossa on varmaan kyse juuri noista mainitsemistasi selviytymiskeinoista. Saarnaajalle tulee parempi olo kun on saanut kritisoitua välinpitämättömiä ihmisiä. Kyllä minä voin myöntää syyllistyväni tällaiseen joskus, vaikka taustalla lienee enemmän se harhakuva, että kritisoimalla saisi jonkun mukamas muuttamaan käyttäytymistään. Olen kai koronan aikana löytänyt sen sisäisen kukkahattutätini, joka on ollut kateissa monta vuotta. Saa nähdä, että miten tilanne jatkuu koronan jälkeen. Itse en vielä tiedä.
Mitä tulee noihin mainitsemiisi muihin asioihin, niin tupakan suhteen meillä on sen verran tiukat lait, että en nykytiedon valossa näe tarvetta niitä tiukentaa. Muiden suojelu on jo nykyisellään huomioitu varsin hyvin. Alkoholin suhteen myönnän olevani liberaali, ja kannatan esimerkiksi viiniä kauppoihin, vaikken itse sitä juo, ja esimerkiksi pienpanimoille kotiinkuljetusmahdollisuutta. Mutta vastaavasti toivoisin, että nykylakia noudatettaisiin tiukemmin esimerkiksi selvästi päihtyneille tarjoilun suhteen. Influenssaan suhtaudun vakavasti, ja tämän suhteen ei ole mitään epäselvyyttä. Myös ylinopeuden ajamiseen suhtaudun äärimmäisen kielteisesti. Muuten olen yllättävän rento mies normaalioloissa, vaikket sitä uskoisikaan. ;)
Korona-aikana noista asioista ei varmasti keskustella mitenkään näkyvästi. Sen verran poikkeuksellisesta aikakaudesta on kyse. Ei tämä koronakeskustelu silti noista ole pois, vaan keskustelua voi ihan hyvin jatkaa siihen sopivissa ketjuissa. Tärkeitä asioita nekin ovat, ja siinä mielessä merkittäviä pitkällä tähtäimellä, että niistä ei tulla pääsemään eroon. Koronasta toivottavasti päästään osittain jo muutaman kuukauden päästä.