Oletko ymmärtänyt lainkaan millä foorumilla olet? Voi olla, että jääkiekko ei ole maailman tärkein asia, mutta tällä foorumilla voi ylpeästi sanoa, ettei mitään jääkiekkoa tärkeämpää asiaa ole. Mutta kysymys on paljon isommasta asiasta kuin kiekon lätkimisestä. Olisihan se mahtavan ihanaa, jos tämä *aska koskisi vain kiekkoa, mutta tämä koskee ihan jokaista mahdollista asiaa.
Minä en tiedä, mikä elämässä voi olla tai on tärkeämpää kuin toiset ihmiset. Minulla on vieläpä itselläni taustalla nuoruus, jonka vietin tietokoneen ruudun takana pelata erilaisia RTS-pelejä. Se oli omalla laillaan kivaa aikaa, mutta olin silloin riippuvainen pelaamisesta. Riippuvuus jatkui pitkälle yliopistoon asti ja vasta yliopistosta löytyi riittävän viisas professori, joka tunnisti ongelmani ja kyseenalaisti sen.
Hän kysyi aika suoraan ja kainostelematta, onko sulla sen maailman ulkopuolella yhtään ystävää jäljellä? Siis pelimaailman ulkopuolella. Eipä ollut montaa jäljellä. Vasta kun pääsin pelaamisesta todella irti niin ymmärsin, mikä merkitys on ihmiskontaktilla, toisilla ihmisillä, työpaikan toimistolla, ystävillä. Sitä inhimillistä yhdessä olemista ei voi korvata yhtään mikään.
Nyt näen itsessäni aivan samoja oireita (masennusta, alakuloa, toivottomuutta, pelkoa tulevaisuudesta) kuin silloin kauan sitten - siitä on yli kymmenen vuotta aikaa. Kaikki, minkä tiedän olevan oikein minulle ja omalle elämälleni on nyt väärin. Se koskee aivan kaikkea. Ja olen huolissani omasta tilanteestani, mutta vielä enemmän olen huolissani kaikista meidän nuorista ihmisistä ja lapsista, jotka joutuvat kasvamaan tällaisessa tilanteessa elämänsä kriittisimpiä aikoja.
Koronariski on ainakin itselleni ihan helvetin pieni verrattuna kaikkeen muuhun, mihin riskit on kasvanut. Ihmiset tarvitsevat niitä pieniä suuria asioita arkeensa. Jääkiekko on yksi niistä.