Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 513 921
  • 16 370

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Onhan tämä eri elinkeinojen kohtelu epäjohdonmukaista. Ympärikännissä halailuun tuntemattomien kanssa ilman maskeja kukaan ei puutu, mutta samaan aikaan 2000 katsojaa maskit päässä lähes 12000 katsojan hallissa hajalleen sijoitettuna ei käy päinsä. Ulkona pidettävät Turun joulumarkkinat kiellettiin 3.12. alkaen, koska se on tapahtuma (tai olisi saanut järjestää, jos koko alueelle olisi päästetty kerrallaan 20 kävijää 10.12. asti ja siitä eteenpäin 10 kävijää). Kävijän kannalta hyvin samankaltainen torikauppa on kuitenkin käytännössä vailla mitään kävijärajoituksia, koska se ei ole tapahtuma vaan jatkuvaa toimintaa.
Minä syntisenä olen viime aikoina käynyt muutaman kerran päiväkaljalla baareissa, joissa kukaan asiakas eikä työntekijä käytä maskia ja asiakkaiden väliset etäisyydet ovat, mitä ovat. Syksyllä Marlilla TuTon peleissä oli ehdoton maskipakko, turvaetäisyydet, käsidesiä joka nurkalla ja kuulutuksina toistuvaa koronainfoa. TuTon peleihin en ehkä tänä talvena enää pääse, mutta kaljalle kyllä. Onko tässä mitään järkeä?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minkälaisia vastineita tai hyvityksiä eri seuroissa kausikorttilaiset saavat tyhjille katsomoille pelatuista peleistä? Oulussa mennään ilmeisesti tällä hetkellä CMoren yhden päivän katselukoodilla.
 

R & L

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Minkälaisia vastineita tai hyvityksiä eri seuroissa kausikorttilaiset saavat tyhjille katsomoille pelatuista peleistä? Oulussa mennään ilmeisesti tällä hetkellä CMoren yhden päivän katselukoodilla.

Ilveksellä sama. Muuten Ilves tekee tällä hetkellä maksullista pre-game studiota (5,99€,-).
Yleisesti Pirkaanmaan koronaluvut lupaavia, mutta pyhien kokonaisvaikutus nähdään luonnollisesti vasta reilun viikon päästä.

Jos nykyinen taso pysyy, niin en millään näe tarvetta jatkaa rajoituksia ainakaan Pirkanmaalla.
 

Warrior

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Lieköhän tämä toimintatapa nyt seurojen kesken yhdessä sovittu? Aikamoinen puhallus kausikorttilaisten lompakoille, jos näin on.
Tätä myös täällä hieman pohdiskelin joku aika takaperin, vaikken itseäni/ omakohtaista hyvitystä edes ajatellut. Heti oltiin läpsimässä sormille, että ei kait kukaan nyt mitään. Pieni pelonsekainen tunne on kyllä, etteivät huomioi mitenkään ja edestään löytävät vielä tämä(-kin). Ei se, jos sata-pari fanaattista fanipoikaa ei 199€ tms kausikorttimenetykisensä perään, enkä toki itsekään, vaikka suht isosta panostuksesta tällä kaudella onkin kyse, mutta olen vakuuttunut, että suuressa kuvassa moni tulee olemaan todella tuohtunut, mikäli eivät saa rahoilleen vastinetta. Onneksi nyt ei sentään ole vielä mitään menetetty tai pilattu, mutta jos kausi menee pahasti pieleen pelattujen otteluiden suhteen, on seurojen aivan pakko myös hyvittää kausikorttilaisille, eli ensi kauden kassasta pois. Joku sanoo tähän, että saahan katselukoodin. Toki ja saahan koko seuraavankin kauden katsoa kotoa, jos sikseen tulee. Väitän, että monelta jää uusimatta kortti, mikäli eivät mitenkään hyvitä mahdollisesti poisjääviä otteluita hyvitä / useita pelejä joudutaan pelaamaan tyhjille, kuten tämän päivän kommenttien perusteella joudutaan tekemään Telian vaatimuksesta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
suuressa kuvassa moni tulee olemaan todella tuohtunut, mikäli eivät saa rahoilleen vastinetta.
Tuohtunut saa toki olla, mutta siinä sitten menettää kyllä puheoikeuden olla tuohtunut lomautuksista tai muista säästötoimenpiteistä.
Oletusarvoisesti kausarin hankkineet ovat seuran kovimpia tukijoita/faneja, jolloin tuntuisi vähän hassulta että he alkaisivat vaatimaan rahojaan takaisin tai jättäisivät tämän perusteella ensi kauden kausarin hankkimatta, kun tiedetään mikä seurojen tilanne on.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei ainakaan itse tule vaadittua mitään rahallista korvausta seuralta, vaikka en halliin pääse. Ei ole käynnyt edes mielessä, koska tilanne ei vähäänkään ole seurojen syytä.

Jos jollekin tästä on tuohtunut, niin AVIn linjauksille ja hallituksen maalitolppien siirtelylle.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Lieköhän tämä toimintatapa nyt seurojen kesken yhdessä sovittu? Aikamoinen puhallus kausikorttilaisten lompakoille, jos näin on.

Tepsillä sama juttu. Itse tuen seuraa ihan mielelläni niin kauan kun kyseessä on viranomaismääräys, johon seura ei pysty vaikuttamaan. Tylsä vaihtoehto taukokin olisi. Tepsin kausikortti ei muutenkaan ole pahan hintainen kun kausikortti maksaa saman verran kuin 18 irtolippua. C Moren katselukoodi on sinänsä mulle hyödytön, sillä kaikki mua kiinnostavat urheilukanavat ovat jo muutenkin hankittuna. Tepsi hankki joulukuussa lisärahaa laittamalla myyntiin 10€/20€/50€ hintaisia kannatustarroja, joten siihenkin sain menemään 50€.

Hyvitysmahdollisuutta olisi kuitenkin nähdäkseni pakko tarjota halukkaille varsinkin, jos ilman yleisöä pelattava jakso venyy. Itsekin olisin halunnut rahaa takaisin, jos tämmöinen tilanne olisi sattunut joskus opiskeluaikoina, jolloin ei olisi ollut varaa maksaa tyhjästä. Jos itse olisin seurassa päättämässä millä tavalla hyvitystä tarjotaan, antaisin mahdollisuuden hyvitykseen playoff-kausikortissa tai ensi kauden kausikortissa ja nimenomaan niin, että saisi itse valita haluaako hyvityksen vai ei. Hyvityksestä kieltäytyminen kannattaa tehdä mahdollisimman helpoksi.
 
Suosikkijoukkue
Ässät, SaiPa, Ketterä
Oletusarvoisesti kausarin hankkineet ovat seuran kovimpia tukijoita/faneja, jolloin tuntuisi vähän hassulta että he alkaisivat vaatimaan rahojaan takaisin tai jättäisivät tämän perusteella ensi kauden kausarin hankkimatta, kun tiedetään mikä seurojen tilanne on.


Miten niin? Yrityksillä se on tukemista, mutta normi katsojalla on ihan täysi oikeus saada rahoilleen myös vastinetta. Jos ostaa paikalliseen ravintolaan lahjakortin ja korona sulkee paikan niin he automaattisesti ovat siirtäneet niitä eteenpäin eivätkä vain odota, että joku tuen vuoksi niitä ostaa.
Itse ainakin odotan saavani hyvityksenä joko ensi kauden kortista tai rahallisesti. Olen tukeni antanut, mutta haluan vastinetta.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Samoja koodeja on tarjottu myös Lappeenrannassa. Eli lienee yhteinen päätös kaikilta. Ihan käypäinen hyvitys omasta mielestä jos jotain on tarjottava kuitenkin. Varmaan on tosiaan myös niitä jotka haluavat rahallista korvausta tai ensi vuoden laskusta alennusta. Toivottavasti näitä ei ole paljon.

Juuri bongasin Salibandyn puolelta uutisen, että työryhmä kokoontuu tänään pohtimaan kauden jatkoa. Voi näyttää muille lajeillekkin suuntaviivoja lähitulevaisuuteen. TV-sopimuksen alainen liiga tuskin seuraa esimerkkiä, mutta eise mahdotonta ole. Heikolta näyttää rajoituksien purkaminen edelleenkin, kun niitä juuri jatkettiin monessa paikassa.
 

LUHGUNITED

Jäsen
Suosikkijoukkue
Konkkakypsän kriisiseuran munattomat kendojanarit
C Moren katselukoodi on sinänsä mulle hyödytön, sillä kaikki mua kiinnostavat urheilukanavat ovat jo muutenkin hankittuna. Tepsi hankki joulukuussa lisärahaa laittamalla myyntiin 10€/20€/50€ hintaisia kannatustarroja, joten siihenkin sain menemään 50€.

Hieman offtopic itse ketjuun, mutta jos sulla ei ole käyttöä noille koodeille niin voin niitä kappalehintaan tai könttäsummalla sulta ostaa. Turha niitä hukkaankaan heittää :)

Toki toivoa sopii ettei niitä kauaa ole saatavilla vaan pääsisi taas Gatoraden lehtereille, mutta vähän heikolta näyttää juuri tällä hetkellä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samoja koodeja on tarjottu myös Lappeenrannassa. Eli lienee yhteinen päätös kaikilta. Ihan käypäinen hyvitys omasta mielestä jos jotain on tarjottava kuitenkin. Varmaan on tosiaan myös niitä jotka haluavat rahallista korvausta tai ensi vuoden laskusta alennusta. Toivottavasti näitä ei ole paljon.

Joo tosin pitää muistaa että kausikortteja on myös hyvin eri hintaisia, jostain 100-300e kortista joku koodi voi olla ihan ok mutta sitten kun on näitä 600-900e kortteja ja joskus useampikin perheessä niin kynnys kysyä korvauksia voi olla aika isokin, varsinkin jos otteluja jää useampikin kun pari välistä. Jyväskylässä on ainakin suurin osa istumapaikoista tämän hintakategorian ja kaikki ei ole lähellekään mitään hyvätuloisia jotka noilla istuu.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Miten niin? Yrityksillä se on tukemista, mutta normi katsojalla on ihan täysi oikeus saada rahoilleen myös vastinetta. Jos ostaa paikalliseen ravintolaan lahjakortin ja korona sulkee paikan niin he automaattisesti ovat siirtäneet niitä eteenpäin eivätkä vain odota, että joku tuen vuoksi niitä ostaa.
Itse ainakin odotan saavani hyvityksenä joko ensi kauden kortista tai rahallisesti. Olen tukeni antanut, mutta haluan vastinetta.
Vastinetta voit toki vaatia ja sinulla on siihen oikeus. Vastineeksi sopii vaikkapa joku plakaatti nettisivuille tai muuta aineetonta kuten se itse ostettu tuotekin (urheilun katsominen). Rahojen takaisin vaatiminen oli se, johon viittasin, ja se olisi minusta kummallista kun seuroilla on ihan riittävän vaikeaa muutenkin ilman että kannattajat alkaa vaatia seuroilta rahaa.

Ravintolavertaus ei minusta toimi. Tai jos kannatat jotain ravintolaa intohimoisesti kuin urheiluseuraa, niin en pitäisi mahdottomana että tukisit sitä ostamalla lahjakortin ja olemalla sitten menemättä.
 
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Joo tosin pitää muistaa että kausikortteja on myös hyvin eri hintaisia, jostain 100-300e kortista joku koodi voi olla ihan ok mutta sitten kun on näitä 600-900e kortteja ja joskus useampikin perheessä niin kynnys kysyä korvauksia voi olla aika isokin, varsinkin jos otteluja jää useampikin kun pari välistä. Jyväskylässä on ainakin suurin osa istumapaikoista tämän hintakategorian ja kaikki ei ole lähellekään mitään hyvätuloisia jotka noilla istuu.
Tällaisissa tapauksissa olisikin hyvä, kun seurat tarjoaisivat rehellisesti jokaiselle kausikorttilaiselle mahdollisuutta joko tukea seuraa tai sitten rahallista hyvitystä jossain muodossa. Nykyinen linja täysin kestämätön eikä palvele pitkässä juoksussa ketään.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Joo tosin pitää muistaa että kausikortteja on myös hyvin eri hintaisia, jostain 100-300e kortista joku koodi voi olla ihan ok mutta sitten kun on näitä 600-900e kortteja ja joskus useampikin perheessä niin kynnys kysyä korvauksia voi olla aika isokin, varsinkin jos otteluja jää useampikin kun pari välistä. Jyväskylässä on ainakin suurin osa istumapaikoista tämän hintakategorian ja kaikki ei ole lähellekään mitään hyvätuloisia jotka noilla istuu.

Kyllä tosiaan tuollainen lähemmäs tonnia menevä menetys korpeaisi. Toisaalta noita on varmaan jo valmiiksi jätetty ottamatta tänä vuonna enemmän. Aika riskin otti jos osti tuollaisen kortin luottaen istuvansa kaikki pelit hallilla. Mutta tosiaan, siihen nähden tuollainen pieni korvaus on huono.
 

Jääkaappi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga
Lieköhän tämä toimintatapa nyt seurojen kesken yhdessä sovittu? Aikamoinen puhallus kausikorttilaisten lompakoille, jos näin on.

En tiedä miten muualla, mutta ainakin HPK:n osalta jo keväällä kerrottiin, että jos maksimissaan kolme kotiottelua jää pelaamatta / pelataan tyhjille katsomoille, niin hyvityksiä ei tehdä.

Nyt on takana yksi, eli vielä "saa" pari tulla ennen kuin aletaan katsomaan muutakin kuin C Moren koodeja.
 
Suosikkijoukkue
Ässät, SaiPa, Ketterä
Tällaisissa tapauksissa olisikin hyvä, kun seurat tarjoaisivat rehellisesti jokaiselle kausikorttilaiselle mahdollisuutta joko tukea seuraa tai sitten rahallista hyvitystä jossain muodossa. Nykyinen linja täysin kestämätön eikä palvele pitkässä juoksussa ketään.

Tämä. Se olisi suoraselkäistä toimintaa ja silloin itsekin voisin ehkä tukea seuraa. Mutta jollei seurat yhtään tule vastaan missään niin miten he kuvittelevat, että kyllä fanit tukee myös ensi kaudella. Miten joku ostaisi ensi kaudelle kausikortin, tukemiseksi? Tuskimpa, se kortti käytetään puhki jo tällä kaudella. Vaikea yksittäisen kuluttajan on jatkuvasti tukea "ammattilaisurheilua".
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Samoja koodeja on tarjottu myös Lappeenrannassa. Eli lienee yhteinen päätös kaikilta. Ihan käypäinen hyvitys omasta mielestä jos jotain on tarjottava kuitenkin. Varmaan on tosiaan myös niitä jotka haluavat rahallista korvausta tai ensi vuoden laskusta alennusta. Toivottavasti näitä ei ole paljon.

Samaa mieltä tuosta. Pandemian takia peruuntuu kaikenlaista ja olen tapauskohtaisesti päättänyt mistä haluan hyvitystä ja mistä en. Tepsiltä tai muiltakaan urheiluseuroilta en halua mitään hyvityksiä, koska haluan tukea toimintaa tässä vaikeassa tilanteessa. Sensijaan lentoyhtiöiltä olen hakenut ja saanutkin lentolipuista maksetut rahat takaisin, joten niin pitkälle mun hyväntekeväisyys ei veny, vaikka tilanne on heillekin vaikea. Vouchereita en kelpuuttanut, vaikka niitä yritettiin tyrkyttää. Sen sijaan Tallink Siljalta hyväksyin voucherin, koska se on Tepsin sponsori.

Juuri bongasin Salibandyn puolelta uutisen, että työryhmä kokoontuu tänään pohtimaan kauden jatkoa. Voi näyttää muille lajeillekkin suuntaviivoja lähitulevaisuuteen. TV-sopimuksen alainen liiga tuskin seuraa esimerkkiä, mutta eise mahdotonta ole. Heikolta näyttää rajoituksien purkaminen edelleenkin, kun niitä juuri jatkettiin monessa paikassa.

Mestishän onkin nyt toistaiseksi tauolla. Naisten Liiga puolestaan jatkuu ensi viikonloppuna ilman yleisöä, koska yleisö ei siellä merkittäviä rahoja tuo. Avin mielestä olisi liian vaarallista ottaa 3000-paikkaiselle Marli Areenalle ne 70 katsojaa, jonka verran Tepsin naisten kotiotteluissa yleensä käy. Sensijaan moneen paljon ahtaampaan paikkaan saman ihmismäärän saa ottaa.

Turussa rajoitukset ovat nykyisellään voimassa 10.1. asti, mutta olisin yllättynyt, ellei rajoituksia jatkettaisi tartuntalukujen ollessa Suomen pahimmasta päästä. Toisaalta aika jännästi korona täälläkin jakautuu, sillä se tuntuu kasautuvan yksittäisiin kaupunginosiin enkä esimerkiksi itse tunne henkilökohtaisesti ketään, joka olisi saanut tartunnan. Näillä pandemia-ajan rajoituksilla normaalit flunssatkin ovat kiertäneet kaukaa. Toisaalta vaikkei omalle kohdalle olekaan sattunut, jotkut niitä tartuntoja saavat.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tämä. Se olisi suoraselkäistä toimintaa ja silloin itsekin voisin ehkä tukea seuraa. Mutta jollei seurat yhtään tule vastaan missään niin miten he kuvittelevat, että kyllä fanit tukee myös ensi kaudella. Miten joku ostaisi ensi kaudelle kausikortin, tukemiseksi? Tuskimpa, se kortti käytetään puhki jo tällä kaudella. Vaikea yksittäisen kuluttajan on jatkuvasti tukea "ammattilaisurheilua".

Kyllähän käsittääkseni ihan lakikin pakottaa tarjoamaan saman verran takaisin hinnasta kun jää näkemättä, mutta eri asia tarjotaanko semmoista suoraan seurojen puolelta vai pitääkö itse pyytää. Tietenkin poikkeus sitten nämä muutamat seurat joissa ilmeisesti sinne on lisätty ostettaessa "korona pykälä" ja tietyn määrän pelejä voi jäädä pois.
 

Glove

Jäsen
Kuluttajaviranomaiset taisi jo keväällä linjata, että asiakkaalla on oikeus rahalliseen hyvitykseen. Hyvitykseksi voi toki halutessaan hyväksyä vaikka alennuksen seuraavan kauden kausikortissa. Mutta rahaa pitäisi niin halutessaan saada.
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Onko uni taas vienyt miestä vai oliko ihan oikea uutinen jossain että peleistä pitää peruuntua kolmannes että kausikorteista joutuu palauttamaan rahaa? Olisko ollut Kalpan toimari joka tällaista haasteli..?
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Ei tulisi pieneen mieleenikään vaatia mitään rahoja takaisin vaikka loppukausi pelattaisiin tyhjille katsomoille. Seurat syyttömiä tilanteeseen ja tämä saisi kyllä mennä force majeuren puolelle.

Ei viitsi jo nyt kituvaa seuraa kiduttaa yhtään enempää
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuluttajaviranomaiset taisi jo keväällä linjata, että asiakkaalla on oikeus rahalliseen hyvitykseen. Hyvitykseksi voi toki halutessaan hyväksyä vaikka alennuksen seuraavan kauden kausikortissa. Mutta rahaa pitäisi niin halutessaan saada.
Ihan normaali linjaushan tämä Suomessa on, ei siihen korona tosiaan muutoksia ole tuonut. Jos tapahtuma (=ottelu) peruuntuu, niin lähtökohtaisesti asiakas on oikeutettu hyvitykseen. Toki seura voi hyvitystä tarjota lippuina korvaavalle päivälle, lahjakorttina tjsp. Mutta jotenkin sitä hyvitystä pitäisi tarjota. Suomessa KKV;n keväisten linjausten mukaan korona-aikanakin sitä hyvitystä pitäisi rahana tarjota sen haluaville asiakkaille (ks. esim. KKV:n UKK: Usein kysyttyä koronasta: tapahtumat ja palvelut).

***
Todennäköistä lienee, että moni kausikorttilainen jättäisi hyvitykset tässä tilanteessa hakematta. Kannatuksen vuoksi, kun ei sitä hyvitystä pakko vaatia ole. Kausikorttilaisissa on kuitenkin niitä pitkän linjan faneja, joilla tunneside seuraan on vahva.

Mutta olisin vilpittömästi yllättynyt, jos vähintään osa kausikorttilaisista ei palautusta pyytäisi, jos pelejä joudutaan enemmän tyhjille katsomoille pelaamaan. Ymmärrettävää tämä nähdäkseni olisi varsinkin kalliimpia kausikortteja ostaneiden kausikorttilaisten keskuudessa. Ei tämä helppo vuosi ole seuroille, mutta ei liene kassa täysin kunnossa kaikilla kuluttajillakaan. Onhan niitä lomautuksia valitettavasti muuallakin nähty, osalle kausikortteja maksavista yrityksistä lienee haastava aika menossa.

Toivotaan parasta, ettei hirveästi jouduta tyhjille katsomoille pelaamaan. Riittävän hankala kausi on lipputulojen kannalta seuroille jo ilman mahdollisia hyvityksiä kausikorttilaisille.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lähestyn tilannetta vastavuoroisuuden periaatteen näkökulmasta ajatellen, että mitenköhän IFK toimisi, jos minusta riippumattomasta syystä kykyni täyttää sopimusvelvoitteeni, eli maksaa kausikortti, katoaisi. Toisin sanoen, pääsisinkö ilmaiseksi katsomaan otteluita paikalle, josta maksan normaalisti sen 50 euroa/ottelu, koska olenhan kuitenkin pitkäaikainen, useamman sukupolven kausikorttilainen?

Luulenpa, että en ja sen takia haen kyllä nuo hyvitykset hyvällä omallatunnolla – en toki rahana vaan myöhempänä lippukorvauksena.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lähestyn itse tilannetta vastavuoroisuuden periaatteen näkökulmasta ajatellen, että mitenköhän IFK toimisi, jos minusta riippumattomasta syystä kykyni täyttää sopimusvelvoitteeni, eli maksaa kausikortti, katoaisi. Toisin sanoen, pääsisinkö ilmaiseksi katsomaan otteluita paikalle, josta maksan normaalisti sen 50 euroa/ottelu, koska olenhan kuitenkin pitkäaikainen, useamman sukupolven kausikorttilainen.

Luulenpa, että en ja sen takia haen kyllä nuo hyvitykset hyvällä omallatunnolla – en toki rahana vaan myöhempänä lippukorvauksena.
Jokaisella on tietysti oikeus toimia omien periaatteiden mukaisesti, mutta mielestäni esittämäsi vertaus kausikorttilaisen maksukyvyn katoamiseen ei liity tähän oikein mitenkään. IFK haluaisi varmasti päästää sinut katsomaan ottelua paikallesi, mutta heitä kielletään päästämästä sinua sisään. Minulle kausarin ostaminen on aina isolta osin myös seuran tukemista, jonka vuoksi en itse oikein ymmärrä hyvityksien hakemista, vaikka en sitä toki myöskään vääryytenä pidä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös