Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 505 685
  • 16 370

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vapaa-ajan aktiviteettien suhteen (jääkiekko, harrastukset yms.) mielestäni tässä on aika korkea vastuu aikuisilla ihmisillä itsellä. Jokaisen pitää saada itse valita, lähteekö sinne halliin. Ymmärrän esimerkiksi riskiryhmiin kuuluvat, ettei nyt varmasti ekana olla siellä katsomossa. Toisaalta yhden lohkon voisi jokainen seura pyhittää riskiryhmäläisille, jossa olisi vielä pidemmät turvavälit kuin muualla ja vielä korkeampi hygieaniataso. Kyllä riskiryhmäläisetkin ihmisiä ympärilleen tarvii, ei heitä pitäisi lukita kotiinsa.

Sen sijaan sitä minä en kyllä ymmärrä, että perusterveet nuoret eivät uskalla poistua kotoaan ja jäävät katsomaan lätkää kotisohvalle.

Tätä JYPin osiossakin ehdotin että voisi olla yksi katsomonosa jossa olisi isommat turvavälit ja maskipakko, lipunhinta voisi sitten olla hieman isompi ettei seuralle kuitenkaan tappiota.

Nimittäin eihän sillä ole oikeasti mitään turvallisuuden kannalta jos on maskipakko ja lähellekään kaikki ei kuitenkaan noudattaisi tiettyjä ohjeistuksia. Varsinkin jos tyyliin seurat jakaisi sen yhden maskin, ihmiset kuitenkin käy normaalisti kaljalla, vessassa, tupakalla ja pitää sitä sitten välissä kaulurina ja taas pukevat päälle, osa oikein, osa pitää väärin naamalla. Turvavälin vielä ollessa se turvallinen yksi penkki siellä täällä. Ei siinä sen paljon turvallisempi tapahtuma tulisi oli maskipakkoa tai ei. Ei sillä kyllä maskeilla joku vaikutus saattaisi olla mutta ei se varsinainen ratkaisu yleisötapahtumissa tule olemaan jolla yleisöä voisi jatkossa ottaa sisään enemmän.
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Miksi et mene? Rauman Lukko tarvitsee sinua myös maski päässä.

Tuskin maskipakkoa tulee, joten ei onneksi tarvitse miettiä asiaa. Lukolla on ainakin ihan hyvät toimet järjestelyiden suhteen. Mutta itse en tuohon maskipelleilyyn lähde.
 

Lahtitar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat, HC Giants
Täällä pelejä käy katsomassa kaikenikäiset ja joukossa on varmasti myös riskiryhmäläisiä sekä heitä, joiden lähipiirissä on riskiryhmäläisiä tai jotka kohtaavat töissä riskiryhmäläisiä. Pelitapahtumat pitäisi kyllä ehdottomasti järjestää turvallisuus edellä. Ja voihan käydä niinkin, että muutama jääkiekko- otteluista alkanut tartuntarypäs keskeyttää koko kauden. Se ei varmastikaan ole kenenkään etu.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Sen sijaan sitä minä en kyllä ymmärrä, että perusterveet nuoret eivät uskalla poistua kotoaan ja jäävät katsomaan lätkää kotisohvalle.

Ihmisillä on muutakin elämää kuin jääkiekko. Vaikka tartuntariski on pieni, altistumisriski on tartuntariskiin verrattuna moninkertainen tai todennäköisesti jopa monikymmenkertainen. Altistuminen harvoin merkitsee tartuntaa, mutta yleensä se merkitsee kahden viikon karanteenia. Jos ihmisellä on seuraavan kahden viikon aikana muita itselle tärkeitä menoja, joita ei halua jättää väliin, hän todennäköisesti miettii kiekkomatsiin lähtemistä myös tästä näkökulmasta. Silloin on helppokin jäädä kotiin television ääreen, ellei kiekon seuraaminen paikan päällä ole omassa elämässä ykkösasia.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Liigassa vaan katsojista suurin osa on iäkkäämpiä ja monella on perussairauksia. Sen vuoksi ottelutapahtuman markkinointi turvallisuus edellä on minusta tärkeää.

Nuorista suurin osa seuraa vain Änäriä, toivotaan, että nämä pätkälainalla pelaavat tähtipelaajat tuovat lisää nuoria halliin.

Jos heittää näin painokkaita mielipiteitä siitä, kuinka homogeeninen se jääkiekkopelejä katsova porukka on niin toivoisi aina, että viitataan myös johonkin tutkimukseen aiheesta. Sen minäkin tiedän jo tutkituista asioista, että jääkiekko menettää ns. milleniaalien keskuudessa asemiaan kaikelle muulle vapaa-ajan toiminnalle, mutta pikkuhiljaa "älymaailma" on levinnyt myös vanhempiin ikäpolviin ja sielläkin ruvetaan entistä enemmän laajentamaan reviiriä. Jos käy vähän ulkona katsomassa niin kyllä kulttuuri on levähtänyt käsiin koko ikähaitarin voimalle.

Jääkiekkopeleissä käyvä porukka on ikähaitariltaan hyvinkin heterogeenistä. Yksi selkeästi vuosia dominoinut asia on se, että kauniimpaa sukupuolta ei nähdä hallissa riittävästi. Kaikki muu korrelaatio tai voimakkaat mielipiteet suuntaan tai toiseen kaipaavat tuekseen tutkittua tietoa. Tätä tietoa on kiekkoseuroilla enemmän kuin meillä.

Ihmisillä on muutakin elämää kuin jääkiekko. Vaikka tartuntariski on pieni, altistumisriski on tartuntariskiin verrattuna moninkertainen tai todennäköisesti jopa monikymmenkertainen. Altistuminen harvoin merkitsee tartuntaa, mutta yleensä se merkitsee kahden viikon karanteenia. Jos ihmisellä on seuraavan kahden viikon aikana muita itselle tärkeitä menoja, joita ei halua jättää väliin, hän todennäköisesti miettii kiekkomatsiin lähtemistä myös tästä näkökulmasta. Silloin on helppokin jäädä kotiin television ääreen, ellei kiekon seuraaminen paikan päällä ole omassa elämässä ykkösasia.

En ole missään vaiheessa kiistänyt tällaista asiaa. Toivon vaan, että jokainen miettii asiaa tätä kautta pidemmälle. Kannattaa miettiä hetken aikaa, että onko tapahtumat seuraavan kahden viikon aikana sen arvoisia, että suosikkijoukkuettasi ei ehkä enää parin vuoden päästä ole.

Olen koko tämän koronavuoden ajan ollut erittäin tyrmistynyt siitä, kuinka ihmiset eivät ymmärrä sitä, että jokainen rajoite maksaa jotakin. Monen päässä on taikaseinä - voidaan laittaa paikkoja kiinni ja minä voin jättää menemättä ja kaikki on hyvin. Kun riittävän monta kertaa jätät menemättä niin kahden vuoden päästä ei ole elokuvateattereita, ei ole kilpailullista Liigaa ainakaan samanlaisena kuin nyt ja moni kulttuuri kuten teatteri on kadonnut. Sitten tulee ne porut perästä, miten näin voi käydä. Me ollaan nyt puhuttu tästä terveydestä kohta 8 kuukautta. Voidaanko kohta jo puhua taloudesta?

Kun on pelastettu muutaman ihmisen elämä niin toisten koko elämä on tuhottu pysyvästi.
 

Baldrick

Jäsen
Mielestäsi ei voi järjestää turvallista tapahtumaa ilman maskipakkoa? Hei haloo...

Maskit parantavat turvallisuutta ja ovat verrattain mitätön vaiva tartuntojen minimoimiseksi. Parastahan olisi pelata tyhjille halleille, mutta se nyt ei taida olla taloudellisesti mahdollista kotoisessa Liigassamme.

@peterra mielestäni sinun elämäsi prioriteetit ovat yksinkertaisesti väärät. Nuori urheilullinen mieskin voi sairastua tautiin vakavasti ja saada pysyviä vammoja. Varsinkin aikana, jolloin tauti leviää taas varsin "mukavasti", on mielestäni edesvastuutonta olla tekemättä kaikkea tartuntojen minimoimiseksi.

Sanotaan, että iso osa ei pidä maskia ja 1-2 tartunnan saanutta kömpii peliin, sekä tartuttaa 5-10 muuta ihmistä ympäriltään uloshengittäessään, huutaessaan ja mahdollisesti köhiessään. Mitäpä jos tämä/nämä kantajat pitäisivätkin maskia muun katsomon kanssa ja tartunnat jäisi 0-3 tasolle? Sehän olisi jopa hieno uutinen, jos koronan saanut olisi katsomassa, mutta kukaan ei saanut tartuntaa. Voitaisiin kehua, että turvatoimet toimivat. Sen sijaan kun yhdessä pelissä 5+ ihmistä saa tartunnan, alkaa viranomaiset arvioimaan onko kannattavaa pelata katsojille. Ehkä pitkällä jänteellä olisikin kannattavampaa nimenomaan maksimoida turvatoimet, minimoida leviäminen, osoittaa toimivuus ja ehkä sitten koko kausi on mahdollista viedä läpi? Versus viikonlopun aikana Liiga-pelejä katsomassa käyneistä eri paikkakunnilla 20 sai tartunnan ja osa on päässyt jo levittämään eteenpäinkin.

Puhuminen rintamakarkuruudesta ja riskin ottamisesta jääkiekkoseuran talouden tähden on naurettavaa. Toki toivottavaa onkin seuraa tukea ja ostaa esim. fanikamaa. Sen sijaan halveksuttavia turhastavalittajia ovat ne, jotka eivät yhtä kankaanpalaa voi naamallaan pitää paria tuntia kollektiivisen hyvän ja terveyden vuoksi. Turha syyllistää ihmisiä, jotka pelkäävät oman ja läheistensä terveyden puolesta, ja katsoa mielummin niitä, jotka eivät ole valmiita kestämään hetkellistä haittaa heidän mukavuudessaan.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@peterra mielestäni sinun elämäsi prioriteetit ovat yksinkertaisesti väärät. Nuori urheilullinen mieskin voi sairastua tautiin vakavasti ja saada pysyviä vammoja. Varsinkin aikana, jolloin tauti leviää taas varsin "mukavasti", on mielestäni edesvastuutonta olla tekemättä kaikkea tartuntojen minimoimiseksi.

Minun elämäni prioriteetit voivat hyvin olla väärät. Terveystaloustiede vaan on sellaista, että aika monen kannattaa lopettaa aika monta asiaa elämästään, jos haluaa ns. pumpuliin kääriytyä. Kannattaa muistaa, että korona yksi tuhansista viruksista, jotka voivat olla vaarallisia nuorelle ja terveelle ihmiselle. Mitä enemmän olet vastuullinen koronan suhteen sitä varmemmin samalla osoitat keskisormea kaikelle muulle.

Minun mielestäni on edesvastuutonta tuhota nuorten ihmisten tulevaisuus muutaman takia. En minä ainakaan toivoisi, että kaikkien tulevaisuus tuhotaan suhteellisen pienen osuuden takia. Pitkäaikaisvaikutukset tulevat vasta jälkijunassa. Lopetetaan ihmeessä mahdollisimman moni asia nyt, jotta kellään ei ole niitä tulevaisuudessakaan.

Yksi inhimillisin tragedia tässä kokonaisuudessa on se, että on kiva pelata muiden rahoilla pajatsoa. On aika helppo huudella, kun et ole yrittäjä kolmessa ravintolassa, jolta syödään 80 % tuloista muutaman elämän pelastamiseksi. Joudut laittamaan työntekijät lomalle, erottamaan ja vielä oman perheesi säästöliekille. Ja ainoa vastaus on se, että olisit yrittänyt kehitellä jotain ratkaisuja. Kaikkea vaan ei voi tehdä etänä - eikä ihmiset haluakaan.

Totuus valkenee - kumpi oli vastuullisempaa - kyllä aikanaan. Jos tähän löytyy keinot (rokote) puolen vuoden sisään niin minun riskialtis strategiani osoittaa minun olevan vastuuton, koska valintojeni vuoksi kuoli turhaan kymmeniä ihmisiä ja osa sai pysyviä haittoja osakseen, jotka tuhoavat yksilön elämää pitkän aikaa. Jos taas tätä jumppaamista "kiinni, auki, kiinni, auki" jatketaan vaikka kaksi vuotta niin viiden vuoden päästä voin julistaa olevani oikeassa, kun ihmetellään, miten meidän nuorisotyöttömyys räjähti käsiin ja ihmiset voivat tosi pahoin.
 

Derksen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Lippo
Sen sijaan sitä minä en kyllä ymmärrä, että perusterveet nuoret eivät uskalla poistua kotoaan ja jäävät katsomaan lätkää kotisohvalle.
Esimerkiksi itsellä tuo todennäköinen kotisohvalle jääminen ei johdu uskalluksen puutteesta. Tuntuu vaan, että jo muutenkin keskinkertaiset ottelutapahtumat latistuvat nyt entisestään, kun porukkaa ja meininkiä on vähemmän. Siitä sitten pitäisi vielä maski naamalla istuskella ”nauttimassa”. Joten luulenpa, että katson nyt näissä oloissa CMorelta sen mitä katson. Liigatuote ei mielestäni ole muutenkaan ollut erityisen tuettavassa muotissa viime vuosina, joten nyt on siksikin aika kivutonta jättää tukematta.
 

Baldrick

Jäsen
@peterra eli talous kaatuu, kun tulee maskipakko ja ihmiset eivät siitä syystä tule hallille? Oletettavasti turvallisuuden tunne toisi ihmisiä katsomaan.

Ja se ei ole seurarakkautta, että peläten oman tai läheisten terveyden puolesta, mutta sekö on, että jättää tulematta, kun ei viitsi pitää maskia kahta tuntia?

Maskipakko myös johtaisi maskien ostamiseen seuralta tai muilta paikallisilta myyjiltä, mikä olisi hyväksi taloudelle.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Jos liigaseurat ottavat peleissään maskipakon käyttöön niin onko kukaan parrallinen löytänyt sopivaa maskia itselleen. Kertakäyttömaskit joita olen kokeillut istuvat niin huonosti parran kanssa että fuskaavat tasan tarkkaan liki kaiken hengitysilman sivuilta pihalle. Eli niillä täyttäisin maskipakon ilman että siitä olisi paskankaan hyötyä kenellekään.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
@peterra eli talous kaatuu, kun tulee maskipakko ja ihmiset eivät siitä syystä tule hallille? Oletettavasti turvallisuuden tunne toisi ihmisiä katsomaan.

Ei talous kaadu maskipakkoon, mutta tulet varmasti ihan itse näkemään, etteivät seurat tule määräämään maskipakkoa. Heillä ei yksinkertaisesti ole varaa tässä ajassa oikein vaatia yleisöltä edes sitä vähää, mitä yleensä voivat vaatia. Tapahtuman järjestäjän osuudeksi riittää se, että järjestävät lohkot ja mahdollisuuden ilmavaan istumiseen hallissa. Siinä kaikki.

Minä pidän maskia ihan mielellään - hallissa, julkisissa ja vaikka ostoskeskuksissa. Kysymys on kuitenkin vähän isommista asioista kuin yhdestä instrumentista. Maski ei tule ratkaisemaan leviämisen ja altistumisen ongelmaa yhtään millään tavalla - on ihan selvää, että jos altistumisia tulee kouluissa/yliopistoissa niin niitä tulee jäähalleissakin. Ihmisen yleisvointi voi olla koronan kanssa niin hyvä, ettei me paras edes ymmärretä olevamme riski kellekään ja silti olemme.

Aion tehdä osuuteni karanteeneissa, jos altistun. Ei maski sitä tule estämään, koska kaikki altistuneet laitetaan karanteeniin siitä huolimatta. Ja esimerkiksi tällä viikolla Pirkanmaalla tilanne näytti jo tosi pahalta, mutta tehokkailla karanteeneilla homma saatiin kuriin. Tehokkaat karanteenit on yksittäinen paras toimenpide, joka meillä on. Huomattavasti tehokkaampi kuin maski.

Ymmärrän myös ihmisiä, jotka eivät tuota maskia päähänsä laittaa. Eihän se ole mukava ja niitä menee illassa kolme, jos haluat vaikka erätauolla juoda oluen.
 

#76Sally

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Maskeista voi olla montaa mieltä. Mikä niiden todellinen funktio on taudin taltuttamisessa. Itse olen sitä mieltä, että pelkkä maski ei riitä tartuntojen estämiseen mutta varmasti maski on parempi naamalla kuin ei mitään.

On sinällään hyvä, että maskeja halliin tulijoille jaetaan, se madaltaa kynnystä niiden pitämiseen, kun valtaosalla ne kasvoillaan on. Mutta itse näen tämän ennen kaikkea imagollisena eleenä.

Kun hallilta välitetyissä kuvissa valtaosalla on maskit kasvoillaan niin se antaa viestin, että Liiga ja seura kantaa vastuunsa. Eikä tässä vallitsevassa tilanteessa Liigalla taida vaihtoehtoa edes olla.

Oma ongelmansa hallissa on sitten siinä miten sitä maskia pidetään. Maskiahan ei asiantuntijoiden mukaan saisi koskea, koska se "saastuu" ja menettää merkityksensä. Kuitenkin viimeistään siinä vaiheessa, kun menee hakemaan syötävää tai juotavaa niin se maski vedetään leuan alle tai otetaan kokonaan pois päästä. Eli maski lienee tämän jälkeen käyttökelvoton tai ainakin näin on annettu ymmärtää. Tosin ohjeistukset tuntuvat muutenkin olevan pävästä riippuvaisia, joten vaikea sanoa mikä on totuus. Mutta tämä lienee tässä vaiheessa merkityksetöntä, tärkeintä on se ulospäin anettava viesti ja mielikuva.

Itse olen ollut maskinkäyttöä vastaan mutta en kuitenkaan aio asettua vastahankaan ja tulen todennäköisesti maskia hallissa pitämään. Eniten tässä maski keskustelussa häiritsee se, että maskien puolustelijat pitävät kovaa meteliä asiasta ja tuomitsevat vastapuolen vastuuttomiksi, jotka eivät välitä muiden ihmisten terveydestä. Sen sijaan, että toteaisivat jokaisen omaksi asiaksi miten toimii.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Liigassa vaan katsojista suurin osa on iäkkäämpiä ja monella on perussairauksia. Sen vuoksi ottelutapahtuman markkinointi turvallisuus edellä on minusta tärkeää.

Nuorista suurin osa seuraa vain Änäriä, toivotaan, että nämä pätkälainalla pelaavat tähtipelaajat tuovat lisää nuoria halliin.

Missä nämä tilastot on luettavissa?

Että silleen...
 

Baldrick

Jäsen
Sen sijaan, että toteaisivat jokaisen omaksi asiaksi miten toimii.

Sehän on myös minun asiani, jos viereeni tupsahtaa ihminen, joka ei käytä maskia. Se tässä ongelma onkin, että tärkeintä taudinkantajan olisi sitä maskia pitää ja voisi kuvitella muutenkin suosituksesta huolimatta ilman maskia tulevan olevan muutenkin vähän huolettomampi varotoimissaan.

Itselleni myös riittäisi, että oluen ajaksi ohjeistetaan vetämään maski lenkeistä kiinni pitäen leuan alle ja takaisin, kun tuoppi on tyhjä, ja sitten käsidesit. Tuokin olisi jo huomattava edistysaskel vrt. ilman maskia. (Edit. Ihan täydellistä puritanismia maskin oikeinkäytössä en vaadi, vaikka se on suotavaa. Itse olen tarpeen mukaan pitänyt maskia tammi-helmikuusta asti Kiinassa ollessani ja niin ovat muutkin. 12milj. asukkaan kaupungissa tartunnat jäivät vain n. 650 kappaleeseen, vaikka metrot kulkivat jne. Nythän täällä on jo kaikki auki normaalisti jo huhti-toukokuusta alkaen, kun ei ole koronaakaan. Ketjujen trackaaminen, maskipakko ja valvottu karanteeni ovat osoittautuneet toimiviksi.)

Kukaan ei myöskään väitä täällä, että pelkällä maskilla pitäisi mennä ja se autuaaksi tekisi. Tottakai muut varotoimet, kuten katsomonosien eristäminen, turvavälit mahd. hyvin, käsihygienia ja desien sijoittaminen jaikille kulkuväylille, kuumemittaus IR-mittarilla ovella jne. Nämä kaikki kun yhdistetään maskipakkoon, niin ollaan jo aika hyvässä tilanteessa ja varmasti saadaan minimoitua leviäminen katsojien keskuudessa.
 
Viimeksi muokattu:

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
En ole missään vaiheessa kiistänyt tällaista asiaa. Toivon vaan, että jokainen miettii asiaa tätä kautta pidemmälle. Kannattaa miettiä hetken aikaa, että onko tapahtumat seuraavan kahden viikon aikana sen arvoisia, että suosikkijoukkuettasi ei ehkä enää parin vuoden päästä ole.

Itse ainakin pidän selvänä, että kiikutan Tepsille rahaa vanhaan malliin tai jopa enemmän, jotta talous ei jäisi ainakaan minusta kiinni. Sekä jääkiekon että jalkapallon fanituotteita olen pandemian takia ostanut selvästi normaalia enemmän. Kausikortin ostan joka vuosi ihan riippumatta siitä kauanko pandemia kestää. En aio periä rahoja takaisin, vaikka koko kausi peruuntuisi. Jos nyt esimerkiksi oma seura haluaa kausikorttilaisilta ennakkoilmoittautumisen selvittääkseen otteluun paikalle tulevien kausikorttilaisten määrän (kuten Tepsi harjoitusotteluissa on tehnyt), pidän huolen, että oma osuuteni sisäänpääsykiintiöstä vapautuu irtolippumyyntiin aina, jos en itse jostakin syystä ole menossa. Mun intresseissä on, että oma seura saa mahdollisimman paljon rahaa ja toivottavasti myös menestyy. Toivon, että muutkin, joilla on siihen taloudellinen mahdollisuus, pyrkivät pitämään pystyssä niitä toimintoja, joita itsekukin omasta näkökulmastaan pitää tärkeinä.

Olen koko tämän koronavuoden ajan ollut erittäin tyrmistynyt siitä, kuinka ihmiset eivät ymmärrä sitä, että jokainen rajoite maksaa jotakin. Monen päässä on taikaseinä - voidaan laittaa paikkoja kiinni ja minä voin jättää menemättä ja kaikki on hyvin. Kun riittävän monta kertaa jätät menemättä niin kahden vuoden päästä ei ole elokuvateattereita, ei ole kilpailullista Liigaa ainakaan samanlaisena kuin nyt ja moni kulttuuri kuten teatteri on kadonnut. Sitten tulee ne porut perästä, miten näin voi käydä. Me ollaan nyt puhuttu tästä terveydestä kohta 8 kuukautta. Voidaanko kohta jo puhua taloudesta?

Täyttä asiaa. Toisaalta mun mielestä moni ihminen kyllä ymmärtää rajoitusten hinnan, mutta on ihan selvää, että oma etu ajaa yleensä edelle. Pandemia muuttaa ihmisten prioriteetteja. Monella voi olla omakin taloudellinen tilanne huonontunut, jolloin omia harrastuksia ei välttämättä pystykään tukemaan niin paljoa kuin haluaisi. Yritykset ovat aina joutuneet sopeutumaan muutoksiin, mutta tässä tapauksessa ongelmaa pahentavat muutoksen nopeus, arvaamattomuus ja epätietoisuus muutosten kestosta ja pysyvyydestä. Aivan varmasti jotkin muutokset ovat pysyviä ja jotkin eivät.

Itselleni jalkapallomatsit ovat ehdoton ykkönen ja sen jälkeen jääkiekko tulee hyvänä kakkosena. Elokuvateatterit ja ravintoloissa käymisen olen jättänyt kokonaan, sillä en halua missata tärkeitä matseja sen takia, että olisin koronassa tai karanteenissa jonkin vähemmän tärkeän asian takia. Omista suosikkiravintoloista olen kyllä ostanut takeaway-ruokaa ja myös tilannut ruokaa kotiin. Julkisen liikenteen käytön olen lopettanut kokonaan, koska se olisi omasta näkökulmastani tarpeeton riski. Jääkiekkomatseissa käymistä hieman epäröin juuri siitä näkökulmasta, että missaisin futismatseja, jos joutuisin karanteeniin, mutta kuten mainittu rahat Tepsi on saanut joka tapauksessa. Riskin suuruutta on vaikea arvioida, mutta se lienee aika selvää, että sisätiloissa riski on suurempi kuin ulkona.

Terveys ja talous eivät ole mitenkään toisensa pois sulkevia asioita. Juuri luin jostakin (en valitettavasti muista lähdettä), että talous on kärsinyt eniten niissä maissa, joissa on ollut eniten tartuntoja. Korrelaatio on ollut suuri nimenomaan talouden ja tartuntojen välillä eikä siis talouden ja virallisten rajoitusten välillä. Johtunee siitä, että jos tartuntamäärä kasvaa, kansalaiset asettavat ihan itse itselleen omia rajoituksia eivätkä jää odottamaan viranomaisilta tulevia rajoituksia. Jos tartuntamäärät pidetään pieninä, useammat ihmiset uskaltavat käydä tapahtumissa kuten liigamatseissa ja kuluttaa.

Kun on pelastettu muutaman ihmisen elämä niin toisten koko elämä on tuhottu pysyvästi.

Maailma muuttuu ja siihenkin pitää sopeutua. Kaksi kertaa potkut saaneena ja kaksi kertaa lomautettuna on itselleni jäänyt sellainen fiilis, että ekat potkut ovat pahimmat kun kaikki potkuihin liittyvä on uutta ja outoa. Sitten pitää vain keksiä jotakin uutta tekemistä. Enkä nyt väitäkään, että se aina olisi helppoa varsinkaan jos moni muu saa potkut samaan aikaan. Eivät potkut ole maailmanloppu, vaikka epävarmuus voi olla aika stressaavaa. Töitä on aina lopulta löytynyt, mutta sen eteen on joutunut näkemään vaivaa, että oma osaaminen vastaisi kysyntää.
 
Viimeksi muokattu:

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Nämä kaikki kun yhdistetään maskipakkoon, niin ollaan jo aika hyvässä tilanteessa ja varmasti saadaan minimoitua leviäminen katsojien keskuudessa.

On hienoa, että uskot vakaasti asiaasi. Ei sitä voi kuin ihailla.
Katso kuitenkin laajempaa kuvaa Euroopassa ja maailmalla, miten tämä epidemia näyttää etenevän.

Eri valtioilla on hyvinkin erilaisia toimia koronan suhteen. Esimerkiksi Espanja, jossa tilanne on Euroopan huonoin, myös rajoitukset ovat olleet koko ajan paljon kovemmat kuin esimerkiksi Suomessa.

Meiltä menee jotakin ohi. Se on ainoa vastaus ja ainoa selitys, joka oikeastaan kattaa tässä tilanteessa jotakin. Koska koko Eurooppa uskoo maskeihin niin on vaikeaa vertailla valtioita, koska tartuntaluvut voivat olla ihan hirvittävän erilaisia, vaikka toimenpiteet ovat samanlaisia. Esimerkiksi Saksalla ei ole kovempia toimia käytössään kuin Espanjalla, mutta tilanne on aivan erilainen Saksassa. Ja on ollut koko epidemian ajan.

Asiantuntijat ihastelevat jatkuvasti Uutta-Seelantia ja Australiaa - miten ne saivat epidemiansa kuriin? Ja miksei Eurooppa saa?

Lopulta palaamme aina lähtöruutuun. Koko maailma pyörii ympyrää kunnes joku viimein uskoo sen, mitä ympärillään näkee.

Epidemia voidaan käytännössä padota tukahduttamalla se kokonaan. Se on ainoa vaihtoehto - mutta myös erittäin kallis vaihtoehto. Miten Australia tämä teki? Paikallinen lockdown, kaikki paikat kiinni ja vielä ulkonaliikkumiskielto sekä ihmisten reviirin rajoittaminen 5 km kotoa sakon uhalla ja kaikilla maskit päässä.

Toinen vaihtoehto on se, mitä Euroopassa yritetään. Yritetään pitää paikat auki ja pitää tartuntaluvut edes jotenkin kurissa. Ei se vaan toimi tälläkään hetkellä yhtään missään.

On olemassa kolmaskin vaihtoehto, jonka me kaikki tiedämme. Tämä on se vaihtoehto, jota Ruotsi käytti alkuun ja säikähti koko maailman tuomiota ympärillä. Jos tilanne pitkittyy niin tätä vaihtoehtoa tulevat lopulta käyttämään kaikki, koska virus ei tule katoamaan niin se kiertää niin kauan väestössä kuin uhreja löytyy.

Lopulta meillä ei ole kuin kaksi vaihtoehto:
1) joko suljemme kaiken
2) joko avaamme kaiken

Välimuodot osoittavat ympäri maailman tehottomuutensa. Jotkut vielä uskovat, mutta jossakin vaiheessa silmien on pakko aueta. Voimme siirtää väistämätöntä monta kertaa, mutta lopulta kaikki tapahtuu niin kuin aina ennenkin.

Tälläkin viruksella on se luonnollinen kulku. Voimme siirtää sitä luonnollista kulkua ainoastaan lockdownein. Ja se taistelee aina aikaa vastaan.
 
Yksikin tartuntarypäs jossain seurassa niin viranomainen tulee ja laittaa pelit poikki..

Siellä oikein odotetaan että päästään lyömään luukut kiinni.. kieli pitkällä.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Yksikin tartuntarypäs jossain seurassa niin viranomainen tulee ja laittaa pelit poikki..

Siellä oikein odotetaan että päästään lyömään luukut kiinni.. kieli pitkällä.

En usko tuohon. Tartuntaryppäitä on jo ollutkin ainakin Jukureissa. Jos taas puhutaan tartuntaryppäistä katsomossa, en usko senkään johtavan muuhun kuin korkeintaan lyhytaikaiseen taukoon yleisön pääsylle ko. seuran kotiotteluihin, kunhan seuralla on tarjota terveysviranomaisille lista ottelutapahtumassa altistuneista.
 

Yeap

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Katsomoissa on yleisörajoitusten vuoksi tilaa sen verran tarpeeksi ettei ymmärtääkseni eroa etäisyydet mm. tavallisesta ruokakaupasta. Monissa muissa arkisissa paikoissa (kaupat, työpaikat... ) etäisyydet ovat paljon pienemmät ja juuri sitä kautta tämä leviää.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Monissa muissa arkisissa paikoissa (kaupat, työpaikat... ) etäisyydet ovat paljon pienemmät ja juuri sitä kautta tämä leviää.

Kaupoista ei oikeastaan ole tullut yhtään tunnettua tartuntaketjua vieläkään. Altistuminen on hyvin lyhytaikainen. Työpaikoillakin aika harvinaista. Koulut ovat suurin yksittäinen levittäjä tartunnoille empiriaan perustuen (37 %) eli ihan kuten kaikissa muissakin taudeissa koulut ovat merkittävässä roolissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Yeap

Yeap

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Toki voihan olla että jos henkilö A on käynyt viidessa eri Salessa/K-markettissa (teoriassa saanutkin viruksen kaupasta) ja samalla viikolla kokkikerhossa ja Ässien pelissä niin uutisoidaan vain kokkikerho ja/tai Ässien peli. Varmaan näitä kauppoja ei halutakaan uutisiin. Uutisoinnin mukaan saadaan käsitys siitä että kokkikerhot ja liigapelit ovat pahoja paikkoja.
 

Baldrick

Jäsen
On hienoa, että uskot vakaasti asiaasi. Ei sitä voi kuin ihailla.
Katso kuitenkin laajempaa kuvaa Euroopassa ja maailmalla, miten tämä epidemia näyttää etenevän.

Me puhumme hieman eri asioista, kun sinä puhut koko yhteiskunnan taloudesta ja minä välittömistä turvatoimista ja maskipakosta.

Nuo turvatoimet toimivat, kun niitä toteutetaan, eikä niitä muuten ammattilaisten toimesta suositeltaisi. Koronalta tuskin tullaan välttymään katsomoissa, mutta turvatoimien maksimoinnilla suhteellisissa rajoissa on kuitenkin hyötyä. Onhan se kannattavampaa seurojen taloudelle pitää jääkiekko-otteluun jäljitettävät tartunnat minimissä parhaan mukaan, niin kausi voidaan jopa mahdollisesti pelata kokonaisuudessaan, vs. katsomot todetaan viruslingoiksi ja viranomaiset pistää katsojilta ovet säppiin.

On mielestäni hyvin lyhytnäköistä olla huoleton katsomoturvallisuuden ja tartuntojen minimoinnin osalta. Jos nyt lähdetään siitä, että katsojamäärät on rajattu, niin siitä edespäin kaikki toimet, ml. käsidesien saatavuus ja maskipakko yms. ovat hyvin kustannustehokkaita, jopa tuottavia (maskien myynti) varotoimia. Satunnaiskatsojista varmasti kärsitään, jos ottelun katsominen paikanpäällä ei kävele käsi kädessä turvallisuuden tunteen kanssa.

Maskipakko ja turvatoimet siis avaavat mahdollisuuden niille, joita arvelluttaa tulla paikalle turvallisuuden vuoksi. Tämän lisäksi seura ja paikalliset jälleenmyyjät hyötyvät maskien ostamisesta. Vastatoimien ollessa hyvät myös leviäminen ottelussa pystytään toivottavasti pitämään mahdollisimman alhaisena. Joten mitä tässä on hävittävää? Pari lapsellisesti kiukuttelevaa vastarannankiiskiä jää kotiin, kun eivät halua "pistää sadekeleillä kumppareita jalkaan".

Joku sen JYP-osiossa hyvin vertasikin sota-aikoihin. Jos olisi venäläisten pommittaessa kaupunkeja sovittu, että illan pimetessä olisi ikkunoiden peittäminen "kaikkien oma valinta" ja ketään ei voi pakottaa, niin ei siinä auta itse heittää lakanaa ikkunalle samalla kun naapuri miettii, että: "Ihme panikointia, ei ne pommikoneet joka taloa pommita. Ja sitäpaitsi ravintoloiltakin menee myynnit jos liikaa rajoitetaan, niin kyllä se riski pitää ottaa, että talous pyörii."
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös