Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 497 561
  • 16 370

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ranskan Kylian Mbappe ratkaisi 3 päivää sitten ottelun Ruotsia vastaan ja hänellä todettiin eilen harjoitusten jälkeen koronatartunta. Ratkaisuna Mbappe ei osallistu otteluun Kroatiaa vastaan.

Ranskan muu joukkue pelaa normaalisti ja samoin Ruotsin joukkue Portugalia vastaan.


Täällä suljetaan ja desinfioidaan jäähallit ja laitetaan 100 ihmistä kahdeksi viikoksi karanteeniin, mukaan lukien Jukurien koko U20-joukkue.

Samaan aikaan Vaasan yliopisto suljettiin nyt kahdeksi viikoksi kaikilta, koska siellä oli viikko sitten altistuminen.

Yksi sana: älytöntä.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Melkoinen joukkohysteria meneillään tässä maassa koronan suhteen. En ole missään vaiheessa ollut mikään denialisti ja olen ottanut tämän homman tosissaan, mutta ei näitä jäähallin desinfiointeja voi enää hymyilemättä lukea.

Kuinka syvälle perseeseen ja taskun pohjalle pitää käsi ja pää laittaa, että tajutaan myös taloudelliset realiteetit? Toki ne on taidettu jo huomata, kun jo jotakin työpaikkaparkkeeraus veroa suunnitellaan.
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Ranskan Kylian Mbappe ratkaisi 3 päivää sitten ottelun Ruotsia vastaan ja hänellä todettiin eilen harjoitusten jälkeen koronatartunta. Ratkaisuna Mbappe ei osallistu otteluun Kroatiaa vastaan.

Ranskan muu joukkue (varmasti kaikki testattu) pelaa normaalisti ja samoin Ruotsin joukkue (varmasti kaikki testattu) Portugalia vastaan.


Täällä suljetaan ja desinfioidaan jäähallit ja laitetaan 100 ihmistä kahdeksi viikoksi karanteeniin, mukaan lukien Jukurien koko U20-joukkue.

Samaan aikaan Vaasan yliopisto suljettiin nyt kahdeksi viikoksi kaikilta, koska siellä oli viikko sitten 10 hengen joukkoaltistus
En tiedä johtuuko Suomen kohtalaisen hyvä korona tilanne juuri tästä varovaisuudesta. Kaikki vaan auki ja rajoitukset pois ettei kukaan pahoita mieltään. No tä on tätä. Jokaisella oikeus mielipiteeseen mutta onneksi päätöksiä asioista ei tehdä tämän palstan asiantuntijoiden perusteella. Itse ainakin katson ennemmin kauden loppuun asti vaikka rajoitusten kanssa kuin joulukuussa keskeytetyn kauden joka johtuu vain ihmisten välinpitämättömyydestä. Yhteiskunta pyörii tällä hetkellä aika moitteettomasti joten kannattaako tälläisen asian kanssa alkaa leikkiä vain että saadaan katsoa lätkää?
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Sanoinko näin? Miksi odottaisin ihmisten kuolemia? Ja ylipäätään se on hyvin epätodennäköistä. Korona ei tapa ihmisiä läheskään niin paljon kuin moni kuvittelee. Ei ole juuri influenssaa kummoisemmat luvut kuolemien suhteen.
Sanoinko minä sinun sanoneen niin? En oikein ymmärrä, että miten karanteeniperusteita voisi jääkiekon kohdalla jotenkin löysentää. Kai siellä on riskiryhmäläisiä niin pelaajissa kuin joukkueiden kanssa toimivienkin joukossa ja voi olla hankalaa löytää henkilöä, joka ottaisi vastuun tällaisten karanteenisäännösten löysentämisien mahdollisista seurauksista.

Jos joku asiantuntija näkee, että näin on järkevää tehdä, niin ei se minua heilauta, mutta vähän kummastuttaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Melkoinen joukkohysteria meneillään tässä maassa koronan suhteen. En ole missään vaiheessa ollut mikään denialisti ja olen ottanut tämän homman tosissaan, mutta ei näitä jäähallin desinfiointeja voi enää hymyilemättä lukea.

Kuinka syvälle perseeseen ja taskun pohjalle pitää käsi ja pää laittaa, että tajutaan myös taloudelliset realiteetit? Toki ne on taidettu jo huomata, kun jo jotakin työpaikkaparkkeeraus veroa suunnitellaan.
Niin, no niin. Olisikohan tässä kuitenkin lopulta kyse siitä, että nimenomaan tajutaan ne taloudelliset realiteetit? Ehkä reagoinnissa mennään välillä vähän yli, mutta paljon parempi reagoida yli kuin ali. Tässähän pyritään kaikin tavoin estämään sen paskan osuminen tuulettimeen, jotta taloudellista ja terveydellistä katastrofia ei pääse syntymään.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Paljon toistettu kauppa-argumentti on kyllä hämmentävä. Sitä miettii, että kai (kaikki) ihmiset oikeasti ymmärtävät, että kaupat ovat jotakuinkin välttämättömiä(?). Eikä loogista ole puhua myöskään vain isoista marketeista, sillä niiden tilaa tarvitaan. Mitä siitä tulisi korona-aikana, kun massat asioisivat vain ahtaissa pikkukaupoissa(?).
Niin tässä voi hyvinkin olla yksi suuri syy, että miksi meillä tauti ei ole päässyt leviämään niin pahasti, toisin kuin Europassa missä on enemmän nimen omaan pieniä kivijalkamyymälöitä. Kyllähän kaupoissa on jotain tartuntoja ollut (muistan lukeneeni), mutta huomattavan vähän. Meillä kaupat kuitenkin tuppaa olemaan melkoisia automarketteja.
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Pointtini tässä onkin se, että miksi päätät/päätit seurata juuri Espanjaa? Koko maailma seuraa ihan kaikkea tässä ympärillä. Voit valita seurata Espanjaa, mutta yhtä hyvin joku toinen voi päättää seurata jotakin Aasian maata, jossa tautitilanne on jopa Suomeen verrattuna ihan olematon. Me haluamme tietää liikaa - se on se ongelma. Ja se aiheuttaa minulle ehkä eniten sitä väsymystä. Jos meillä kerran on harkinnassa "jälleen" massapakotteita eli estetään esim. vapaus järjestää tapahtumia niin silloin näytön siitä, että niissä koronaepidemia juuri lähtee laukalle pitää olla näillä tartuntamäärillä täysin kiistaton. Näyttö on kaikkea muuta kuin kiistaton.
Minä valitsin Espanjan siitä yksinkertaisesta ja loogisesta syystä, että asun täällä :)
 

Raymond

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
En tiedä johtuuko Suomen kohtalaisen hyvä korona tilanne juuri tästä varovaisuudesta. Kaikki vaan auki ja rajoitukset pois ettei kukaan pahoita mieltään. No tä on tätä. Jokaisella oikeus mielipiteeseen mutta onneksi päätöksiä asioista ei tehdä tämän palstan asiantuntijoiden perusteella. Itse ainakin katson ennemmin kauden loppuun asti vaikka rajoitusten kanssa kuin joulukuussa keskeytetyn kauden joka johtuu vain ihmisten välinpitämättömyydestä. Yhteiskunta pyörii tällä hetkellä aika moitteettomasti joten kannattaako tälläisen asian kanssa alkaa leikkiä vain että saadaan katsoa lätkää?

Miksi kausi keskeytettäisiin? Korona ei ole uhka yhteiskunnalle. Edelleenkin mediaani-ikä kuolemissa on 84 paikkeilla. Samankaltaiset vaikutukset kuin influenssalla. Tätä touhua on nyt vuosi katsottu ja pitäisi jo huomata tämä. Mutta vittu ei.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
järkevää tehdä

Järkevää on:

- häiritä yhteiskunnallista elämää mahdollisimman vähän
- olla varovainen ja välttää turhia kontakteja
- pitää korona kurissa siten, että siedämme tartuntoja, muttemme kuitenkaan ylireagoi niihin, tartuntoja kriittisempiä ovat sairaalahoidon sekä tehohoidon tarve, koska harvoin tuo korona suoraan meistä ketään tiputtaa, kyllä sinne hautaan kuljetaan sairaalaan kautta

Viikkotasolla kuljetaan nyt jossakin 200-300 tartunnan välissä. Viikkotaso on ainoa järkevä mittari, koska on erilaisia viiveitä sekä tilastoinnin eroja.

200-300 tartuntaa kohden sairaalaan joutuu ihmisiä 5-10. Tehohoitoon yksi tai kaksi.
Jokainen sairaalajakso on liikaa, mutta sairaalajaksoja tulee muutenkin - koronalla tai ilman. Keuhkokuume vie sairaalaan monta ihmistä vuosittain.

En yritä vähätellä.
En pyydä paljoa.
Pyydän ainoastaan suhteellisuutta. Kestämme vielä sairaaloiden osalta paljon isommankin tartuntamäärän - ja on aika ikävä sanoa, että kestämme sen ihan pirun hyvin. Kestävä taso voi olla koko vuoden n. 100 tartuntaa päivässä. Tartunnat ovat avaamisen hinta.

Nyt meillä on merkittäviä ristiinvetoja ihmisten välillä - myös asiantuntijoiden siitä, mikä on sopiva hinta. Mitä tartuntamääriä näistä massatapahtumista voidaan odottaa? Suomessa ei ole oikein esimerkkejä. Ulkomailta tunnetaan esimerkkejä.

Kouluissahan ihmisiä on paljon enemmän - samoin julkisissa tiloissa. Tällä hetkellä mietitään nyt sitä, kuinka moni meistä on valmis ottamaan riskejä sen sadan tartunnan edestä. Jääkiekon suhteen (ja massatapahtumien suhteen) tuntuu, että riskiä ei oikein haluta ottaa.

Otan tällaisen hauskan esimerkin vielä loppuun:
yksi ystäväni meni kaverinsa valmistujaisiin, jossa paikalla oli yksityisessä talossa (pieni talo) yli 50 ihmistä. Se ei ollut hänen mielestään riski.
Sama tyyppi ei suostunut tulemaan Tapparan peliin (harjoituspeli), jossa yleisöä oli n. 400. Välit olivat isommat, tilaa oli enemmän ja ruuhkaa ei sitäkään vähää.

Ihmiset ovat aika alttiita tälle vaikuttamispuheelle. Yksilöt tekevät suoraan sanoen epäloogisia ja järjettömiä päätöksiä. Mikä näitä päätöksiä ohjaa? Pelko.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmiset ovat aika alttiita tälle vaikuttamispuheelle. Yksilöt tekevät suoraan sanoen epäloogisia ja järjettömiä päätöksiä. Mikä näitä päätöksiä ohjaa? Pelko.
Välinpitämättömyys tai ymmärtämättömyys lienevät pääroolissa, ei pelko. Minäkin törmään päivittäin ihmisiin, jotka toimivat epäloogisella tai tyhmällä tavalla, mutta havaintojeni mukaan hyvin harvalla tätä toimintaa ohjaa pelko.

Tämä ketju on alkanut mielestäni täyttymään turhan paljon tällaisilla viesteillä, joissa puhutaan kaikkien olevan sekaisin pelosta ja täysi joukkohysteria päällä joka puolella. Nämä viestit tuntuvat enemmän hysteerisiltä, kuin ihmisten yleinen käytös koronaan liittyen tällä hetkellä.

Ajoipa omia ajatuksia sitten pelko, hysteria, kyllästyminen tai väsymys, niin kannattaa haukata vähän happea. Meillä on lopulta aika stabiili tilanne tällä hetkellä Suomessa, eikä tässä mitään hirvittävän kauheaa ole tapahtumassa rajoitusten tai reagoinnin rintamalla. Katsotaan nyt ihan rauhassa, että mihin tilanne etenee.
 

Kyle

Jäsen
En tiedä, käytänkö pensseliä vai ylitulkitsenko, mutta kyllä lääkäriosastolla on aika isoa halua käytännössä asettaa nollatoleranssi tapahtumille. Tämä siis koskee kaikkia tapahtumia - ei vain jääkiekkoa. Ja tämä AVI, joka sen päätöksen tekee, teki esimerkiksi syyskuussa juurikin tapahtumarajoitteen (50 tai sitten toimenpidesuunnitelma/rajoitukset). Itse tulkitsen nykyisistä puheenvuoroista, että tähän toivotaan kiristystä. Puhutaan jopa 20 ihmisen rajoituksesta - esimerkiksi Eeva Ruotsalainen on ollut aika paljon julkisuudessa ja hän puhuu ihan suoraan käytännössä 10 tai 20 ihmisen rajoituksista eli massatapahtumien peruuttamisesta ihan kokonaan.

Ensiksi haluan mainita etten ole @peterra kanssa erimieltä, enkä halua haastaa mielipidettäsi, nostaisin kuitenkin oheisen lainauksen koska siinä on mielestäni kiteytetty koko liigaa koskeva mahdollinen uhka.

Vaikka koronatilanne olisi kuinka hyvä, erinomainen tai täydellinen, niin en usko että päättävissä rooleissa olevat terveys- ja lääkäritahot voivat näyttää vihreätä valoa kaikkien tai edes merkittävien rajoitusten poistamiseksi tällä hetkellä. Korostan päättävässä virassa olevat, yksityiset asiantuntijat voivat laukoa mitä tahansa, joka mahdollisesti nostaa heidän profiilia.
Pitää ymmärtää THL:llä ei olla kiinnostuneita siitä paljonko joku rajoitus maksaa, vaan siellä mennään terveys edellä. Voisin kuvitella että kun jossain THL:lla tutkitaan koronaviruksen käyttäytymismalleja, ei ole merkitystä miltä ulkona ikkunasta näyttää. Siellä tutkitaan käppyröitä ja ennustuksia, jotka valitettavasti kyllä, perustuvat mahdollisesti osittain tai vähän enemmänkin kokonaan toisen maan käyttäytymismalleihin. Ennakkotapauksiin ja oletuksiin.

Se että terveysviranomaiset tuskin näyttävät vihreää valoa rajoitusten lieventämiseksi, niin vielä vähemmän uskon siihen että hallitus, aluehallintovirasto tai mikään muukaan taho uskaltaa kävellä THL:n suositusten yli. Mielestäni onkin tällä hetkellä Liigan kannalta toissijainen juttu kuinka vakava uhka korona tautina itsessään tällä hetkellä on. Suurin uhka on se, ettei ole riittävästi näyttöä ettei korona leviä jäähalliolosuhteissa. Tässä suhteessa itse voisin jopa uskoa johonkin porrastukseen, jossa kuukausittain kasvavatetaan katsojakapasiteettia. Edelleen se ei perustu muuhun kuin siihen, että tällöin saadaan näyttöä edellisiltä kuukausilta koronan leviämisestä halleissa.

Eli ehkä koronavirus tautina ei ole tällähetkellä suurin yksittäinen uhka. Olen melko vakuuttunut että suurin uhka on se että THL ei anna suosituksia rajoitusten höllentämiseen, koska WHO(tosin vielä ei ole tullut ohjeita lokakuulle, miten halliolosuhteissa toimitaan). Vastaavasti viranomaiset eivät tule kävelemään THL:n suositusten ylitse, vaikka varmasti kun ynnää taloudelliset hyödyt ja terveelliset haitat yhteen, se olisikin järkevää.

Ja tämä ei ole miten haluan asian menevän. Tämä on oletus miksi itse taudilla tai sillä kuinka helposti se tarttuu, ei sinänsä ole merkitystä, kun puhutaan sen tuomasta uhkasta Liigalle. Suurin uhka ei ole itse tauti, vaan sen tuomat rajoitukset. Siksi ei ole oleellista pohtia onko itse virus heikentynyt tai edes älyttömän vaarallinen, vaan siitä kuinka pystytään todentamaan ettei se leviä hallissa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ihmiset ovat aika alttiita tälle vaikuttamispuheelle. Yksilöt tekevät suoraan sanoen epäloogisia ja järjettömiä päätöksiä. Mikä näitä päätöksiä ohjaa? Pelko
Hyvä kirjoitus ja lainaisin nyt vain tämän loppupätkän. Myönnän itsekin oman tartuntani ja kokemuksieni vaikuttavan vahvasti omiin mielipiteisiini, se ei ole tosiaankaan aina ihan 100% järkiperusteista vaikka siihen pyrinkin, mutta näin kai suunnileen kaikilla. Kirjoitinkin pätkäisemääsi lainaukseen, että ei minua heilauttaisi, jos esim. näitä karanteenisäädöksiä asiantuntijoiden lausuntojen perusteella jotenkin muutettaisiin. Jatkoajan keskustelupalstan kirjoittajien, ei minun eikä sinun, kirjoitusten perusteella näitä päätöksiä ei tehdä, vaikka enhän minä sinunkaan kompetenssia asiaan tiedä, voi olla, että olet ihan oikeassa.
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
Korona ei ole uhka yhteiskunnalle.
Totta on että kuolleet ovat riskiryhmissä olevia tai vanhuksia. Itse en ainakaan ota omalletunnolle jos tartutan jonkun riskiryhmään kuuluvan läheiseni. Ja oletko tosiaan sitä mieltä että maissa joissa epidemia pääsi huomattavasti pahemmaksi niin tällä ei ollut vaikutusta yhteiskuntaan? En muista kyllä kuulleeni että kausi-influensan kohdalla missään olisi pelätty tehohoitokapasiteetin riittävyyttä mutta sinulla on selvästi paremmat tiedot tämän taudin vaaroista kuin minulla joten en lähde tämän enempää väittelemään asiasta. Oman tukeni annan ennemmin esim thl:n asiantuntijoiden suosituksille.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Jääkiekon suhteen (ja massatapahtumien suhteen) tuntuu, että riskiä ei oikein haluta ottaa.
Eiköhän tässä jo olla päätetty että hallittu riski otetaan, olettaen että katsomoon löytyy ihmisiä ja onhan sitä harjoitusmatseissa paikan päällä oltu ympäri Suomen. Viittaan hallittuun riskiin mitä on nähty järjestelyissä harjoitusotteluissa ja tulevassa Narrien kotimatsissa.
En näkisi että kovin suuresta pelosta on kyse, jos olisi niin näitä ei sallittaisi. Jos puhutaan yksittäisen ihmisen pelosta niin se on loputon suo, sitähän voi pelätä vaikka Jatkoaikaa, mitäköhän kauheeta siellä tänään kirjoitetaan, verenpaine nousee saan sydärin.
 

NahkaHagrid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Jesse Puljujärvi.

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Otan tällaisen hauskan esimerkin vielä loppuun:
yksi ystäväni meni kaverinsa valmistujaisiin, jossa paikalla oli yksityisessä talossa (pieni talo) yli 50 ihmistä. Se ei ollut hänen mielestään riski.
Sama tyyppi ei suostunut tulemaan Tapparan peliin (harjoituspeli), jossa yleisöä oli n. 400. Välit olivat isommat, tilaa oli enemmän ja ruuhkaa ei sitäkään vähää.

Ihmiset ovat aika alttiita tälle vaikuttamispuheelle. Yksilöt tekevät suoraan sanoen epäloogisia ja järjettömiä päätöksiä. Mikä näitä päätöksiä ohjaa? Pelko.

Uskon, että takana on muitakin kriteereitä kuin pelko. Ihmiset luopuvat sellaisista kontakteista, jotka eivät ole heille itselleen niin tärkeitä. Se voi selittää, miksi joku käy kaverin valmistujaisissa mutta ei katsomassa harjoituspeliä.

Huomaan vastaavan kriteerin omassakin toiminnassa. Käyn marketissa ruokaostoksilla klo 21 jälkeen, koska mulle ei ole tärkeää päästä sinne klo 16-18 samanaikaisesti kaikkien muiden kanssa. Julkisen liikenteen käytön olen lopettanut ja vaihtanut omaan autoon. Vaikka julkinen liikenne on joissakin tilanteissa mukavampi, se ei ole niin tärkeää. Ravintoloissa en käy, koska se ei ole mulle tärkeää. Toisaalta yhtään futismatsia en ole jättänyt väliin koronan takia. Päinvastoin olen käynyt niissä entistäkin useammin ihan vain siksi, että kevään koronatauon jälkeen on taas voinut.

En sinällään pidä tartunnan saamisen todennäköisyyttä mitenkään merkittävänä, mutta todennäköisyyksien optimoiminen omaksi eduksi on mulle ihan perusasia. En halua missata itselleni tärkeitä tapahtumia vain sen takia, että olisin joutunut karanteeniin jonkin vähemmän tärkeän kontaktin takia. Jos kaikesta huolimatta huono tuuri käy niin sitten käy.
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
Totta on että kuolleet ovat riskiryhmissä olevia tai vanhuksia. Itse en ainakaan ota omalletunnolle jos tartutan jonkun riskiryhmään kuuluvan läheiseni. Ja oletko tosiaan sitä mieltä että maissa joissa epidemia pääsi huomattavasti pahemmaksi niin tällä ei ollut vaikutusta yhteiskuntaan? En muista kyllä kuulleeni että kausi-influensan kohdalla missään olisi pelätty tehohoitokapasiteetin riittävyyttä mutta sinulla on selvästi paremmat tiedot tämän taudin vaaroista kuin minulla joten en lähde tämän enempää väittelemään asiasta. Oman tukeni annan ennemmin esim thl:n asiantuntijoiden suosituksille.
THL on jo tähän mennessä myöntänyt niin monta virhettä koronan kanssa, että se niistä asiantuntijoista.
 

t.m.a.l

Jäsen
Suosikkijoukkue
SPORT
Kaikki jotka täällä huutavat jostain hysteriasta tai paniikista, ovat heikkoja yksilöitä ja henkisesti eivät jaksa enää kantaa pandemiasta koituvaa huolta ja vastuuta, vaan tiputtavat hanskat ja haluavat päästä pitämään hallille kivaa, ilman, että tarvitsee märehtiä enää tätä "turhaa panikointia"
 

Tuuletin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps, änäri suomalaiset
THL on jo tähän mennessä myöntänyt niin monta virhettä koronan kanssa, että se niistä asiantuntijoista.
On kyllä melko suoraselkäistä toimintaa kun myönnetään virheet uuden tilanteen edessä ja päivitetään ajatusmalleja. Jossain muissakin tapauksissa tälläistä lähestymistapaa kannattaisi kokeilla eikä väkisin pitää kiinni siitä mitä joskus on tullut sanottua.
 

Juippi88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kaipailisimme vähän enemmän sisältöä viestiin. Rikepiste annettu.
Kaikki jotka täällä huutavat jostain hysteriasta tai paniikista, ovat heikkoja yksilöitä ja henkisesti eivät jaksa enää kantaa pandemiasta koituvaa huolta ja vastuuta, vaan tiputtavat hanskat ja haluavat päästä pitämään hallille kivaa, ilman, että tarvitsee märehtiä enää tätä "turhaa panikointia"
Itte oot heikko
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Tapahtumateollisuus pitää mielenosoituksen tänään, Liiga ja Viekkausliiga pitää puhetta siellä.

Saapi nähdä onko tämän osalta mitään vaikutusta. Varsinkaan kun valtio tuskin auttaa rahallisesti seuroja
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei tainnut täällä olla. Uskoisin, että Jukurien U20 pelaaja Markus Oden on tuonut Joonakselle tuliaisen ja Joonas on sitten tartuttanut jonkun KooKoon pelaajan. Mene ja tiedä, en tiedä.

Puhutaan nyt kuitenkin vasta altistumisesta eikä tartuttamisesta. Katsotaan miten tilanne kehittyy..
 

sknul

Jäsen
Suosikkijoukkue
montreal canadiens,
suolahden urho.
On kyllä melko suoraselkäistä toimintaa kun myönnetään virheet uuden tilanteen edessä ja päivitetään ajatusmalleja. Jossain muissakin tapauksissa tälläistä lähestymistapaa kannattaisi kokeilla eikä väkisin pitää kiinni siitä mitä joskus on tullut sanottua.
No kannattaisiko sitten todeta, että korona ei ole kausi influenssaa vaarallisempi samalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös