Koronavirus – uhka myös Liigalle?

  • 2 497 414
  • 16 370

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Edelleen kummastelen sitä, miksi tällaista ongelmaa lähestytään joukkueiden toiminnan kautta. Eihän joukkueet niitä sääntöjä ole laatinut - niiden puute on täysin katto-organisaation vika. Ei kukaan tiedä, miten pitäs toimia, mutta parhaalla mahdollisella silti pitäs. 15 jengin sarja hei tyypit - siihen mahtuu jos jonkinlaista kulttuuria ja toimintatapaa. Katto-organisaation homma olisi pitää se sellaisena, että pystytään pelaamaan. Muuten en jaksa enää ottaa kantaa, kun olen sanottavani jo sanonut, mutta lopettakaa nyt jo tuo eri joukkueiden syyttäminen siitä, miten ne toimivat koronansa kanssa. Jos olisi yhteiset säännöt niin tämmösiä ongelmia ei olis.
Eikös säännöt ole selvät, tai ainakin seuraavan linjauksen täältä luin:
Linjaus taisi olla, että pelit pelataan jos saadaan kokoonpanoon 13+2 täyteen ja pelit perutaan ainoastaan tartuntatautilääkärin määräyksen myötä.
Lukossa on toistakymmentä koronatartuntaa. Lukolla on 32 sopimuspelaajaa. Ihmettelen kovin, jos edes lainamiesten kera ei tuo linjaus ole täyttynyt. Toki en tiedä, onko tuo @Via Dolorosa nimimerkin esittämä linjaus Liigan virallinen ohjeistus. Mutta toki olen Liigan roolista samaa mieltä kanssasi, eli erittäin huonosti Liigan taholta hoidettu tämäkin asia. En minä kuitenkaan silmiäni sulkisi siltä, miten seurat tässä tilanteessa toimivat. Kirjavaa on. Mitä se sitten kertoo seuroista?
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eikös säännöt ole selvät, tai ainakin seuraavan linjauksen täältä luin:

Eihän ne säännöt voi olla selvät, jos päätökset vaihtelevat joukkueissa eri tavalla. Mutta se käytäntöjen vaihtelu ei ole joukkueiden vika. Liiga itsessään tappoi tämän sillä, että se pakotti JYPin pelaamaan, kun sillä oli kolme kelpoista miestä käytössä. Sillä linjalla olisi pitänyt pysyä. Sitten tuli Sport ja Ilves sekä Lukko ja linja muuttui. Tappara vietti (kiitos Kärppien) melkein 11 vrk karanteenissa. Mutta pointtini on se, että turha tuossa on jokaista joukkuetta vuorotellen osoitella. *aska homma, mutta sarjasysteemiinhän se ratkaisu pitäisi upottaa ja miettiä, miten playoffeissa menetellään.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eihän ne säännöt voi olla selvät, jos päätökset vaihtelevat joukkueissa eri tavalla. Mutta se käytäntöjen vaihtelu ei ole joukkueiden vika. Liiga itsessään tappoi tämän sillä, että se pakotti JYPin pelaamaan, kun sillä oli kolme kelpoista miestä käytössä. Sillä linjalla olisi pitänyt pysyä. Sitten tuli Sport ja Ilves sekä Lukko ja linja muuttui. Tappara vietti (kiitos Kärppien) melkein 11 vrk karanteenissa. Mutta pointtini on se, että turha tuossa on jokaista joukkuetta vuorotellen osoitella. *aska homma, mutta sarjasysteemiinhän se ratkaisu pitäisi upottaa ja miettiä, miten playoffeissa menetellään.
Eli linjausta ei siis ole. Sain tässäkin asiassa lukkolaisilta väärä tietoa. Ei yllätä. Ja kyllä, olen kanssasi samaa mieltä sääntöjen ja toimintatapojen sekamelskasta. Liiga on epäonnistunut tässäkin asiassa. Siitä olen erimieltä kanssasi, että Liigan huonon johtamisen vuoksi liigaseurat eivät olisi moraalisessa vastuussa toimistaan. Kyllä ovat.
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Eli linjausta ei siis ole. Sain tässäkin asiassa lukkolaisilta väärä tietoa. Ei yllätä. Ja kyllä, olen kanssasi samaa mieltä sääntöjen ja toimintatapojen sekamelskasta. Liiga on epäonnistunut tässäkin asiassa. Siitä olen erimieltä kanssasi, että Liigan huonon johtamisen vuoksi liigaseurat eivät olisi moraalisessa vastuussa toimistaan. Kyllä ovat.
Miten Lukon siis pitäisi tässä tilanteessa toimia, kun sekä Liiga- että A-junnujoukkueen toiminta on keskeytetty? Ottaa 13+2 lainapelaajaa Mestiksestä?
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Miten Lukon siis pitäisi tässä tilanteessa toimia, kun sekä Liiga- että A-junnujoukkueen toiminta on keskeytetty? Ottaa 13+2 lainapelaajaa Mestiksestä?
Lukolla on käsittääkseni toistakymmentä koronatapausta. Noilla määrillä kera lainamiesten pystyisi kyllä pelaamaan, mutta ei voi, koska toiminta on keskeytetty. Minua kiinnostaa, mikä taho tuon Lukon toiminnan on keskeyttänyt? Sinä varmaan vastaat minulle, kun olen saanut lukkolaisilta kahdenlaista vastausta.
 

senilix

Jäsen
Lukolla on käsittääkseni toistakymmentä koronatapausta. Noilla määrillä kera lainamiesten pystyisi kyllä pelaamaan, mutta ei voi, koska toiminta on keskeytetty. Minua kiinnostaa, mikä taho tuon Lukon toiminnan on keskeyttänyt? Sinä varmaan vastaat minulle, kun olen saanut lukkolaisilta kahdenlaista vastausta.
Tuo toistakymmentä oli kai liigajoukkueen tilanne SaiPa-pelin jälkeen.
Myöhempää lukumäärää en muista että olisi päivitetty.
Missään ei ole myöskään kerrottu A:n sairastuneiden määrää.

Ihme nillitystä. Johtuuko Kärppien tämänhetkisestä menestyksestä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tuo toistakymmentä oli kai liigajoukkueen tilanne SaiPa-pelin jälkeen.
Tuo oli se lukema, kun joukkue jäi tauolle.
Missään ei ole myöskään kerrottu A:n sairastuneiden määrää.
A-junnuissa jylläävä tauti on kyllä aidosti iso haaste tässä tilanteessa. Sieltä ei helposti uskaltaisi nostaa tervettäkään peluria stunttamaan tartunnan pelossa. Ymmärrän tämän haasteen. Sen vuoksi lainakortti on olemassa.
Ihme nillitystä. Johtuuko Kärppien tämänhetkisestä menestyksestä.
Mielenkiinnosta koetan saada tarkennusta, miten tuo Lukon koronatauko oikein järjestyi. Lukkolaisilta olen saanut toistensa kanssa ristiriidassa olevia vastauksia. Tiedätkö muuten sinä, onko Lukko tauolla omaehtoisesti vai viranomaisen määräämänä?
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Lukolla on käsittääkseni toistakymmentä koronatapausta. Noilla määrillä kera lainamiesten pystyisi kyllä pelaamaan, mutta ei voi, koska toiminta on keskeytetty. Minua kiinnostaa, mikä taho tuon Lukon toiminnan on keskeyttänyt? Sinä varmaan vastaat minulle, kun olen saanut lukkolaisilta kahdenlaista vastausta.
Helvetistäkö me sen voimme tietää? Ensimmäinen kuulee yhtä, toinen toista, kolmas keksii omiaan. Sen varassa tässä ollaan mitä on tiedotettu, eli ei juuri minkään.
 

senilix

Jäsen
Tuo oli se lukema, kun joukkue jäi tauolle.
Ja ihme ja kumma, se tapahtui SaiPa-pelin jälkeen. Raumalta oli lähdössä auto kohti Mikkeliä kyydissään uusi vahvistus ja lauma A:n pelaajia. Lähtö peruutettiin, koska Itä-Suomessa oli ilmeisesti niin paljon lisää tartuntoja, että homma kävi mahdottomaksi.

Minä en viitsi kinastella tästä enempää. Varmasti on joku Kärppien vastainen salaliitto. Kysy Kärkkäiseltä.
 

McTorso

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Helvetistäkö me sen voimme tietää? Ensimmäinen kuulee yhtä, toinen toista, kolmas keksii omiaan. Sen varassa tässä ollaan mitä on tiedotettu, eli ei juuri minkään.
Ok, kiitos.Tämä selvensi.
Ja ihme ja kumma, se tapahtui SaiPa-pelin jälkeen. Raumalta oli lähdössä auto kohti Mikkeliä kyydissään uusi vahvistus ja lauma A:n pelaajia. Lähtö peruutettiin, koska Itä-Suomessa oli ilmeisesti niin paljon lisää tartuntoja, että homma kävi mahdottomaksi.
Ja edelleen, tuolloin julkisuuteen annettu lukema oli toistakymmentä. Tuo oli se Lukon koronapositiivisten määrä tauolle jäätäessä. Kyllä kai tuosta voi päätellä, että Mikkelin peli olisi ollut pelattavissa? Sitä emme tiedä, minkä verran on tullut lisää viikonlopun aikana, eli toiminnan keskeyttämisen jälkeen, vai onko tullut.
Minä en viitsi kinastella tästä enempää. Varmasti on joku Kärppien vastainen salaliitto. Kysy Kärkkäiseltä.
Ei tässä kinastella tarvi, kunhan keskustellaan. Ei kannata Kärppiä tähän sotkea, meillä on ihan omat ongelmat.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viikko olisi enää siirtorajalle, jännä nähdä mitä jatkossa tapahtuu jos alkaa näitä joukkueellinen tartuntoja tapauksia olemaan, nyt kun ollut paljon tapauksia myös jossa junnujoukkueet + mahdollisesti myös mestisjoukkueet samaan aikaan sairastelee. Kautta kuitenkin näin pitkälle pelattu niin ei kuulosta sekään kovin hohdokkaalta jos joku menee luovutusvoitoin pudotuspeleissä jatkoon tai jopa mestaruuden voittaa, puhumattakaan jos näiden takia alkaa olemaan uhattana ettei liiga saa runkosarjassa pelattua tarpeeksi pelejä mitä tv-sopimuksessa on. Ainakin vakavasti varmaan kannattaisi harkita jonkinlaista mahdollisuutta varapelaajia liikuttaa myös siirtorajan jälkeen jos tilanne vaatii ja tietyin ehdoin.
 

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Viikko olisi enää siirtorajalle, jännä nähdä mitä jatkossa tapahtuu jos alkaa näitä joukkueellinen tartuntoja tapauksia olemaan, nyt kun ollut paljon tapauksia myös jossa junnujoukkueet + mahdollisesti myös mestisjoukkueet samaan aikaan sairastelee. Kautta kuitenkin näin pitkälle pelattu niin ei kuulosta sekään kovin hohdokkaalta jos joku menee luovutusvoitoin pudotuspeleissä jatkoon tai jopa mestaruuden voittaa, puhumattakaan jos näiden takia alkaa olemaan uhattana ettei liiga saa runkosarjassa pelattua tarpeeksi pelejä mitä tv-sopimuksessa on. Ainakin vakavasti varmaan kannattaisi harkita jonkinlaista mahdollisuutta varapelaajia liikuttaa myös siirtorajan jälkeen jos tilanne vaatii ja tietyin ehdoin.
No siis Liigajoukkueessa pelaa sen reilu 20 pelaajaa ainakin. Useimmiten tartuntoja on ollut kun kunnolla on revennyt niin joku 15. Eli jää siinä aina osa pelaajista terveiksi. 5-10, mutta ei tällä hetkellä seurat halua pelata tolla 5 tai reilulla 5 pelaajalla, kun pelejä saa siirtääkin. Jos Liiga toteaisi, että ei saa siirtoa niin kyllä tonne A-junnuista jätkiä tulisi pelaamaan, ihan selvä homma. Vaikka A-junnuissakin korona olisi räjähtänyt käsiin samaan aikaan joka nyt on epätodennäköistä, niin ei sielläkään tosiaan kaikki pelaajat koronassa ole, eli sieltä joka tapauksessa saisi pelaajia. Kuten vaikka Lukko tonne Saipa-Jukurit kiertueelle. Liiga järjestää myös ihan varmasti vähän erilaisen siirtorajan, eli juuri saa varmaan tarvittaessa liikuttaa pelaajia myös siirtorajan jälkeen, jos on tarvetta. Esim ottaa pudonneesta Mestis/Liigajengeistä pelaajia. Olen jopa aika varma tästä. Nyt vielä, kun korona on tässä lähiaikoina käynyt joukkeita aika rankallakin kädellä läpi, niin on se hyvä juttu kevättä ajatellen joukkueille. Ikäväähän se olisi painaa pudotuspelejä koronan runtelemalla rosterilla.
 
Viimeksi muokattu:

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Tänäänkin olisi ollut vapaa pelipäivä mutta ei näemmä kellekään maanantaipeli kelvannut. Muuten taitaa pelejä riittää jokaiselle viikonpäivälle.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
No siis Liigajoukkueessa pelaa sen reilu 20 pelaajaa ainakin. Useimmiten tartuntoja on ollut kun kunnolla on revennyt niin joku 15. Eli jää siinä aina osa pelaajista terveiksi. 5-10, mutta ei tällä hetkellä seurat halua pelata tolla 5 tai reilulla 5 pelaajalla, kun pelejä saa siirtääkin. Jos Liiga toteaisi, että ei saa siirtoa niin kyllä tonne A-junnuista jätkiä tulisi pelaamaan, ihan selvä homma. Vaikka A-junnuissakin korona olisi räjähtänyt käsiin samaan aikaan joka nyt on epätodennäköistä, niin ei sielläkään tosiaan kaikki pelaajat koronassa ole, eli sieltä joka tapauksessa saisi pelaajia. Kuten vaikka Lukko tonne Saipa-Jukurit kiertueelle. Liiga järjestää myös ihan varmasti vähän erilaisen siirtorajan, eli juuri saa varmaan tarvittaessa liikuttaa pelaajia myös siirtorajan jälkeen, jos on tarvetta. Esim ottaa pudonneesta Mestis/Liigajengeistä pelaajia. Olen jopa aika varma tästä. Nyt vielä, kun korona on tässä lähiaikoina käynyt joukkeita aika rankallakin kädellä läpi, niin on se hyvä juttu kevättä ajatellen joukkueille. Ikäväähän se olisi painaa pudotuspelejä koronan runtelemalla rosterilla.
Tartunnoilla vain on tapana levitä kun joukkueessa voi olla mukana pelaajia, jotka ovat tartunnastaan huolimatta saaneet negatiivisen testituloksen. Vaikka otteluun saataisiinkin kasaan joukkue liigajoukkueen ja A-junnujoukkueen terveistä pelaajista, seuraavaan tai sitä seuraavaan ei tartuntojen edelleen levitessä välttämättä enää saada.

Siirtorajaa varmasti olisi mahdollista kansallisten siirtojen osalta muuttaa. Liiga on yleensä käyttänyt sellaisenaan IIHF:n siirtorajaa, joka on tänä vuonna 1.3., mutta IIHF:n siirtoraja on sitova vain kansainvälisissä siirroissa. Ei mikään sääntö taida estää vaikkapa poistamasta siirtorajaa kansallisista siirroista kokonaan tai ainakin tarjoamalla siihen jollakin tavalla enemmän joustoa.
 

Mane

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves
Itse sallisin Mestis-lainat vaikka 7. finaaliin tarvittaessa. Sen sijaan mitään Jerry Turkulaisia ja Shaun Heshkoja en yllätysvahvistuksina pudotuspeleihin hyväksyisi. On nimittäin kuitenkin aika houkuttelevaa lainata Joona Korhosen tai Leevi Teissalan tilalle Reid Gardiner, jos säännöt sen sallivat.
 

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Itse sallisin Mestis-lainat vaikka 7. finaaliin tarvittaessa. Sen sijaan mitään Jerry Turkulaisia ja Shaun Heshkoja en yllätysvahvistuksina pudotuspeleihin hyväksyisi. On nimittäin kuitenkin aika houkuttelevaa lainata Joona Korhosen tai Leevi Teissalan tilalle Reid Gardiner, jos säännöt sen sallivat.
Miikka Pitkänen jonkun ASM 3 ketjun ukon tilalle.

Tartunnoilla vain on tapana levitä kun joukkueessa voi olla mukana pelaajia, jotka ovat tartunnastaan huolimatta saaneet negatiivisen testituloksen. Vaikka otteluun saataisiinkin kasaan joukkue liigajoukkueen ja A-junnujoukkueen terveistä pelaajista, seuraavaan tai sitä seuraavaan ei tartuntojen edelleen levitessä välttämättä enää saada.
On siis joo, varsinkaan, kun joukkeiden sisällä taitaa maskien käyttö muuan olla aika mitätöntä. Se ainakin vähentäisi riskiä, saada tartuntaa. Aika altistukselle olisi pienempi. Nythän varmaan osasyy noin kovalle leviämiselle on myös se, että ei edes yritetä välttää mitenkään tartuntoja osassa joukkueissa. Sitten myös kaiken maailman fanitapaamiset pitäis lopettaa ja joukkueen ulkopuolisia kontakteja välttää. Joukkueen välinen kupla olisi hyvä playoffseihin. Jo esim läpyjen heittäminen faneille mentäessä jäälle on jo kontakti kannatajan kanssa. Änärissä ainakin taitaa olla pressu vedetty, ettei läpyjä pääse heittämään.

Mutta onhan sitten myös nyt ihan viime aikoina tullut tartuntoja paljon joukkueissa. Vaikka se immuniteetti ei enää sitä 6-8kk kestä niin kyllä se antaa suojaa silti antaa joksikin ajaksi. Mutta ylipäätään tosta joukkueiden raivotestaamisesta pitäisi luopua, sillä ei saavuteta yhtään mitään. Saadaan vain positiivisia testituloksia oireettomillle, aina. Muuan NHL:ssä kun näitä testejä vielä tehtiin jatkuvasti, niin raivotestattiin myös positiivisia, että saataisiin negatiivinen testitulos ja takaisin askiin. Etenkin, kun noita oireettomia tuppaa aina olemaan. Tätähän ei vissiin Suomen lainsäädäntö edes mahdollista. Mutta kaiken kaikkiaan testaaminen oireettomien suhteen täysin turhaa nykyään. Oireellistenkin oireet välillä luokkaa vähän räkää kurkussa. Katsoo vaikka muualle maailmalle, niin ei siellä enää matseja siirrellä.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tänäänkin olisi ollut vapaa pelipäivä mutta ei näemmä kellekään maanantaipeli kelvannut. Muuten taitaa pelejä riittää jokaiselle viikonpäivälle.
Lukon pari peliä (HIFK ja Pelicans) sieltä ohjelmasta vielä puuttuu. Saa nähdä mihin ne saadaan mahtumaan. Näyttää tuo ohjelma nimittäin aika täydeltä.
 

#16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lukon pari peliä (HIFK ja Pelicans) sieltä ohjelmasta vielä puuttuu. Saa nähdä mihin ne saadaan mahtumaan. Näyttää tuo ohjelma nimittäin aika täydeltä.
Ja Pelicans - Lukko piti olla just tänään. Vähissä ovat kyllä päivät mihin nuo saa mahtumaan ja taitaa johonkin kohtaan tulla kolme pelipäivää putkeen jollekin näistä.

E: Ja tältä päivältä pois siirretty peli oli alunalkaen tarkoitus pelata joskus aikaisemmin.
 

Joe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset joukkueet (jokerit on venäläinen)
Ja Pelicans - Lukko piti olla just tänään. Vähissä ovat kyllä päivät mihin nuo saa mahtumaan ja taitaa johonkin kohtaan tulla kolme pelipäivää putkeen jollekin näistä.

E: Ja tältä päivältä pois siirretty peli oli alunalkaen tarkoitus pelata joskus aikaisemmin.
Oon katsellut tota Lukko-Hifkiä kalenteriin ihan sillä mielellä, kun on yksi niist matseista mitä itse odotan. Niin esim jokaiselle maanantaille toi peli menisi jo. Sen enempää en oo tarkastellut, mutta esim noille päiville menisi jo helposti ja onhan niitä muitakin.
 

blackhawk

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Chicago
Ja Pelicans - Lukko piti olla just tänään. Vähissä ovat kyllä päivät mihin nuo saa mahtumaan ja taitaa johonkin kohtaan tulla kolme pelipäivää putkeen jollekin näistä.
Kyllä nuo vielä saadaan kalenteriin mahtumaan, mutta vaihtoehtoja ei ole montaa, jos halutaan välttää pelaaminen kolmena peräkkäisenä päivänä.

Vaihtoehto 1

Ma 28.2. Pelicans - Lukko
Ma 7.3. tai Ma 14.3. Lukko - HIFK

Vaihtoehto 2

Su 6.3. tai Ma 7.3. Pelicans - Lukko
Ma 14.3. Lukko - HIFK

Lisää vaihtoehtoja saadaan, jos näiden matsien tieltä siirretään muita matseja.
 

Neely

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Kings ,Englanti, Blaugrana&C.D. Santa Clara
Kyllä nuo vielä saadaan kalenteriin mahtumaan, mutta vaihtoehtoja ei ole montaa, jos halutaan välttää pelaaminen kolmena peräkkäisenä päivänä.

Vaihtoehto 1

Ma 28.2. Pelicans - Lukko
Ma 7.3. tai Ma 14.3. Lukko - HIFK

Vaihtoehto 2

Su 6.3. tai Ma 7.3. Pelicans - Lukko
Ma 14.3. Lukko - HIFK

Lisää vaihtoehtoja saadaan, jos näiden matsien tieltä siirretään muita matseja.
HIFK:lla on pelit 2.3., 4.3., 5.3. Ja 8.3. Joten ei helvetissä ole kohtuullista ilman seuran omaa syytä työntää tuohon ottelua. Eikä tuohon jälkimmäiseen väliinkään. Ei olisi enää Liigan tullut suostua siirtoihin. Joko luovutus tai ruksit koko pelin päälle. Muutoinkin olisi idioottimaista alkaa peluuttamaan viiden ottelun runkosarjaviikkoja tai lyhentää kauden parasta aikaa, pudotuspelejä.
 

Teme91

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Jos Lukon ja Sportin välinen ottelu siirtyy, niin Lukko ei kerkeä pelaamaan täysimääräistä runkosarjaa. 4 peliä / viikko kun taitaa olla maksimi. Liigalla siis kova tahto saada toi ottelu pelattua alkuperäisen otteluohjelman mukaisesti. Liitteenä myös kuva LS:n jutusta (Kimmo Mäkeläisen twiitistä, löytyy Onnelan twiitin vastauksista)


 

Liitteet

  • is.png
    is.png
    217,3 KB · kertaa luettu: 94

Borre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mitenkähän päätetään mitkä pelit jäävät pelaamatta? Luulisi että ainakin Lukon vieraspelit pidetään kalenterissa, jottei vastustajille koidu taloudellista haittaa pelien peruuntumisesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös