Oireettomien testaamisesta yleisesti olen sitä mieltä, että se on hullun hommaa testailla normikansalaisia, jotka liikkuvat omaksi ilokseen ja pystyvät himmailemaan harjoittelussa. Mutta, kun kysymys on ammattilaisurheilijoista ja sydänlihastulehdukseen sairastumisen mahdollisuus on olemassa myös koronan oireettomasti sairastavilla, mä ymmärrän paremmin kuin hyvin, että seurat testaavat myös oireettomia. Itse asiassa, mun mielestäni seuroilla ei ole oikein muuta mahdollisuutta kuin testata. Se on suorastaan seurojen velvollisuus, onhan kysymys on pelaajien terveydestä ja loppuelämästä.
Se, mistä Liigalle on annettava pyyhkeitä on, että luovutusvoittoja ei ole käyttöön jo ajat sitten. HIFK joutui luovuttamaan viime kaudella ottelun Kärppiä vastaan, kun pelaajat eivät vielä olleet kunnossa koronan jäljiltä. Näihin olisi pitänyt melkeinpä kannustaa silloin, kun yleisöä ei ollut katsomoissa. Ja joo, tv-soppari ja blaablaa, mutta onhan se tv-soppari olemassa silloinkin, jos kaikkia pelejä ei vain ehditä pelaamaan. Nyt näissä ottelusiirroissa on osin vähän kikkailun makuakin.
Ja mitä tulee useamman koronan sairastamiseen, on syytä muistaa, että Omikron on vasta viime viikkojen aikoina muuttunut valtavirukseksi koko maassa. Sitä ennen sairastetut koronat ovat hyvinkin voineet olla vielä Deltaa. Ja sekin on hyvä pitää mielessä, että ammattiurheilijoilla voi itse asiassa olla alhaisempi vastustuskyky kuin esim. hyväkuntoisella kuntourheilijalla. Ammattiurheilijoiden pitää huolehtia ihan erikseen hyvästä ravinnosta, riittävästä unesta ja vitamiini- ja kivennäisaineiden riittävästä saannista. Itse veikkaan, että kovinkaan moni liigakiekkoilija ei lopulta olen ihan niin pro kuin mitä pitäisi olla.