Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 253 220
  • 10 614

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Mikäköhän tuossa THL:n Kinnulan rokotusprosentin päivittämisestä suunnilleen oikeaksi on niin vaikeaa? Nyt näyttää, että siellä olisi rokotettu 13,7% Kinnulan asukkaista , mutta siitähän oli jo kuukausia sitten uutisartikkeli, ettei se ole noin alhainen.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Tänään oli Ylen uutisissa juttua, että koronapassia laajennettaisiin koskemaan sote-alan työntekijöitä. Osana tuota laajennusta tartuntatautilakiin tulisi pykälä, jolla voitaisiin tarvittaessa velvoittaa hoivahenkilöstön työkelpoisuus. Eli hoitohenkilöstöä velvoitettaisiin ottamaan rokote, jos sitä ei vielä ole. Nythän on viime aikoina uutisoitu, kuinka rokottamattomat hoitajat ovat olleet koronapositiivisina töissä ja tartuttaneet tautia asiakkaisiin. THL on jättänyt asiasta lausunnon STM:n käsiteltäväksi. Lisäksi ainakin pääkaupunkiseudulla on väläytelty rokotepakkoa tiettyjen yksiköiden henkilökunnalle.

THL:n lausunto: Hoivahenkilöstön rokotussuoja voitaisiin varmentaa väliaikaisesti koronapassin avulla - Tiedote - THL
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

Rantsukoff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On tämä oikeasti todella hullua, että sote-alalla saa edes joku olla ilman rokotuksia. Monella työmaalla ei ole mitään asiaa portista sisään jos ei ole rokotukset kunnossa, tai koronaa sairastettuna.
Miksei siis voida määrätä roketepakkoa? Käytännössä näin siis olisi jos töissä olisi rokotevaatimus. Kaikista hulluinta on miettiä uusia rajoituksia tässä tilanteessa. Ei tässä ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Jatketaan näin tai määrätään rokotepakko. Yksinkertaista.
 

Raid76

Jäsen
Suosikkijoukkue
GKS Tychy #92, Savinainen ja Ässien sylkykupit
On tämä oikeasti todella hullua, että sote-alalla saa edes joku olla ilman rokotuksia. Monella työmaalla ei ole mitään asiaa portista sisään jos ei ole rokotukset kunnossa, tai koronaa sairastettuna.
Miksei siis voida määrätä roketepakkoa? Käytännössä näin siis olisi jos töissä olisi rokotevaatimus. Kaikista hulluinta on miettiä uusia rajoituksia tässä tilanteessa. Ei tässä ole kuin kaksi vaihtoehtoa. Jatketaan näin tai määrätään rokotepakko. Yksinkertaista.
Ihan yksinkertaista se ei ole. Vaikka itse olen hoitoalalla ja melko näkyvästi ajan omalla alueellani asiaa eteenpäin. Tällä hetkellä informaatiota jakamalla, sekä väärää tietoa oikomalla koitan saada kattavuutta korkeammaksi.

Jos nyt otetaan käyttöön sellainen toimintamalli, jossa työnantajan on ohjattava rokottamaton hoitaja toisiin tehtäviin, ei sekään ole ongelmatonta. Mistä löytyy vallitsevassa tilanteessa tilalle toinen työntekijä. Itse olen luonnollisesti monen muunkin ammatin suhteen pakkorokotusten kannalla, mutta varsinkaan hoitoalalla se ei ole ongelmatonta.
 

ijuka

Jäsen
Toinen rokote nyt eilen. SIvuvaikutuksia:

Heti alkoi käden/olkapään jomottaminen joka sitten pahentui päivän mittaan. Illalla tuli päänsärkyä ja valtavia vilunväristyksiä, sekä aika selkeää kuumetta. Yöllä ei saanut hetkeäkään nukuttua ja syke oli koko ajan koholla, yli 130 sängyssä maatessa. Sitten kun kävin vessassa niin alkoi huimaamaan ja oksensin yhteensä kolme kertaa, ensimmäisen jälkeen piti istuutua kun ei seisaallaan voinut pysyä. Nyt on aamu kello 8, en nukkunut minuuttiakaan, edelleen syke melkein tuplasti normaalin ja päänsärkyä sekä kuumetta pukkaa.

On se vaan ankeata. Mutta kuulemma normaalit oireet.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toinen rokote nyt eilen. SIvuvaikutuksia:

Heti alkoi käden/olkapään jomottaminen joka sitten pahentui päivän mittaan. Illalla tuli päänsärkyä ja valtavia vilunväristyksiä, sekä aika selkeää kuumetta. Yöllä ei saanut hetkeäkään nukuttua ja syke oli koko ajan koholla, yli 130 sängyssä maatessa. Sitten kun kävin vessassa niin alkoi huimaamaan ja oksensin yhteensä kolme kertaa, ensimmäisen jälkeen piti istuutua kun ei seisaallaan voinut pysyä. Nyt on aamu kello 8, en nukkunut minuuttiakaan, edelleen syke melkein tuplasti normaalin ja päänsärkyä sekä kuumetta pukkaa.

On se vaan ankeata. Mutta kuulemma normaalit oireet.

Joo taitaa tyyppillisiä oireita olla ja voihan tuossa varmaan todeta sen hyvän puolen että mahdollinen koronatartunta olisi saattanut olla sairaalareissu.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
On se vaan ankeata. Mutta kuulemma normaalit oireet.

Keskimääräistä selvästi rajummat, mutta siinä mielessä kuitenkin normaalit, että kuuluvat vielä melko tyypillisiin sivuvaikutuksiin.

Itselläni oli kevyemmät oireet, mutta selvästi rajummat kuin mitä muista piikeistä olen saanut. Eli pää kipeä, väsymystä ja lievää kuumetta. Kun piikistä oli kulunut melko tarkkaan vuorokausi, olo parani kuin sormia napsauttamalla. Siis muutos huonosta kohtuulliseen tapahtui noin vartin kuluessa. Toki sellainen väsynyt ja heikompi olo jatkui muutaman päivän.

Eiköhän tuossa sinullakin olo helpota aika pian.
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
On tämä oikeasti todella hullua, että sote-alalla saa edes joku olla ilman rokotuksia. Monella työmaalla ei ole mitään asiaa portista sisään jos ei ole rokotukset kunnossa, tai koronaa sairastettuna.
Kun ensimmäisiä rokotuksia annettiin, niin esimies meuhkasi kuinka kaikki sen joutuvat kuitenkin ottamaan. Nojoo... Aika kauan siinä meni ja menee varmaan vieläkin ennen kuin tuo uhkaus toteutuu.

Eli periaatteessa joku olisi hyvinkin voinut olla ilman piikkiä töissä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tuon Aaron Rodgersin tapauksen yhteydessä oli jossain jutussa tilasto, jonka mukaan yli puoli vuotta sitten sairastetun taudin jälkeen riski joutua sairaalahoitoon toisen tartunnan jälkeen on USA:ssa 5,5 kertainen verrattuna kahteen kertaan rokotettuihin. Vastaavasti yli puoli vuotta sairastumisen jälkeen saatu rokote saa aikaan "superimmuniteetin", eli parhaan mahdollisen suojan. Eli kertaalleen sairastettu korona antaa vain yhden rokoteannoksen verran immuniteettia. Lähdettä jutussa ei mainittu, eli jonkinlaisella varauksella pitää urheilutoimittajan tietoihin toki suhtautua.

Aaron Rodgers on siis NFL-pelinrakentaja, joka on kertaalleen sairastanut koronan ja valehteli ottaneensa myös rokotuksen. Nyt kun hänet testattiin uudestaan koronapositiiviseksi paljastui, että rokote oli jäänytkin oikeasti ottamatta.
 

ADX_03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Tampa Bay Lightning
Itse sain eilen toisen piikin ja ei tullut kyllä mitään oireita siitä. Tietyssä asennossa, kun liikuttaa kättä niin huomaa pistokohdassa pienen ”kivun”.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ainakin stadissa saa näköjään riskiryhmäläiset varata seuraavan piikin, niin tein itsekin varauksen. Päivälleen kahden kuukauden päästä tulee piikki nro. 3.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL

No nyt alkaa kannat kovenemaan kun uudet rajoitukset mitä ei enää pitänyt tulla ovat kulman takana.
Omalla työpaikalla ja lähipiirissä on näitä hörhöjä jotka ovat omasta mielestään turvassa vaikka saisivatkin koronan.
Kuulemma turvallisempaa sairastaa se kuin ottaa rokote.
Hyvä että alkaa kuulumaan näitä puheenvuoroja joissa vaaditaan ruuvia kireämmälle.
Siinä vaiheessa kun aletaan käymään ihmisten lompakolla niin alkaa varmasti kannat rokotteen otosta kääntymään.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Tuon Aaron Rodgersin tapauksen yhteydessä oli jossain jutussa tilasto, jonka mukaan yli puoli vuotta sitten sairastetun taudin jälkeen riski joutua sairaalahoitoon toisen tartunnan jälkeen on USA:ssa 5,5 kertainen verrattuna kahteen kertaan rokotettuihin. Vastaavasti yli puoli vuotta sairastumisen jälkeen saatu rokote saa aikaan "superimmuniteetin", eli parhaan mahdollisen suojan. Eli kertaalleen sairastettu korona antaa vain yhden rokoteannoksen verran immuniteettia…
Meidän perheessä Vantaalla ollaan oltu näköjään siis jo superimmuniteetin piirissä, mutta tänään tuli ensimmäiselle perheenjäsenelle hihaan toinen annos. Nyt on siis sairaus+2 piikkiä = ”hyperimmuniteetti” ? Tai vastaava yli-ihminen.

Jos rokottajille ei täällä kerro sairastaneensa, niin ainakin silloin saa tupla-annoksen. Mikä lienee käytäntö tällä hetkellä muuten, jos tuota kyselisi?
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Jos rokottajille ei täällä kerro sairastaneensa, niin ainakin silloin saa tupla-annoksen. Mikä lienee käytäntö tällä hetkellä muuten, jos tuota kyselisi?
Eikös he tiedä onko ollut korona vai ei kun kerran KELA-kortti pakollinen.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Meidän perheessä Vantaalla ollaan oltu näköjään siis jo superimmuniteetin piirissä, mutta tänään tuli ensimmäiselle perheenjäsenelle hihaan toinen annos. Nyt on siis sairaus+2 piikkiä = ”hyperimmuniteetti” ? Tai vastaava yli-ihminen.

Jos rokottajille ei täällä kerro sairastaneensa, niin ainakin silloin saa tupla-annoksen. Mikä lienee käytäntö tällä hetkellä muuten, jos tuota kyselisi?

mites Vantaalle menee tuo. Itse kans asun Vantaalla ja pojalla 1 piikki heinäkuussa ja sairastettu korona syyskuussa. Onko 6kk sairastetusta koronasta kun saa tokan piikin?
 

ijuka

Jäsen
No nyt on kai sivuvaikutukset ohi lukuunottamatta pienenpientä kipua pistoskohdassa. Toinen rokotus siis toissapäivänä.

Eli ensimmäisenä iltana alkoi kuume ja päänsärky, ensimmäisenä yönä leposyke siinä yli 130, huimausta, oksensin 3 kertaa - päänsärky loppui seuraavana päivänä iltaa kohden, kuume loppui vasta tänään aamulla. Lihassärky jatkui näiden jälkeen vielä jonkin aikaa kunnes tänä iltapäivänä parantui. Oli kyllä paskin yö / päivä mitä mulla on ollut yli kymmeneen vuoteen, edes jotkut oksennustaudit eivät ole olleet ikävämpiä. Hyvää on se että kesti vaan päivän pari eikä sitä 1-2 viikkoa mitä taudit yleensä kestäisi, mutta oli kyllä syvältä.

Sinänsä kyllä vähän hassua kun kehotetaan että ei "harrasta mitään sykettä nostavaa liikuntaa kolmeen päivään" mutta sitten on kuulemma normaalia kun leposyke nousee lähes 140:een. Eli mitähän tuollakin ohjeistuksella sitten väliä on. Mulla nimittäin oli cardiotreeniä vastaava leposyke varmaan 6:n tunnin ajan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eikös he tiedä onko ollut korona vai ei kun kerran KELA-kortti pakollinen.

Minulta ei kysytty Kela-korttia kertaakaan, ja mitä olen eri puolilla Pirkanmaata, Varsinais-Suomea, Kanta-Hämettä ja Pääkaupunkiseutua asuvien tuttavieni kanssa jutellut, niin todella harvalta on kysytty Kela-korttia rokotuksissa.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Minulta ei kysytty Kela-korttia kertaakaan, ja mitä olen eri puolilla Pirkanmaata, Varsinais-Suomea, Kanta-Hämettä ja Pääkaupunkiseutua asuvien tuttavieni kanssa jutellut, niin todella harvalta on kysytty Kela-korttia rokotuksissa.
Multa kysyttiin kun osvittu aika, no näytin henkkarit missä se mukana, mutta joo.
Turussa kaikilta tutuilta ainakin on.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulta ei kysytty Kela-korttia kertaakaan, ja mitä olen eri puolilla Pirkanmaata, Varsinais-Suomea, Kanta-Hämettä ja Pääkaupunkiseutua asuvien tuttavieni kanssa jutellut, niin todella harvalta on kysytty Kela-korttia rokotuksissa.

Mä olen ollut Stadissa yhteensä seitsemässä rokotuksessa mukana (sis. omat kaksi piikkiä) ja jokaisessa on kysytty heti alkuun Kela-kortti ja sen on jokainen itse tunkenut siihen viivakoodinlukijaan, minkä jälkeen alaikäisiltä on vielä kysytty henkilötunnus ja ekan piikin kohdalla myös, että ovatko itse päättäneet ottaa rokotuksen ja miksi haluavat rokotuksen ottaa. Sellaista rentoa jutustelua, ei mitään painostavaa utelua. Nämä siis Messukeskuksessa ja useita eri käyntejä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Aika erikoista, @BOL ja @WarWas, koska minun PK-seudulla ja Turussa asuvat tuttavani, joiden kanssa olen keskustellut, ovat sanoneet, ettei Kela-korttia kysytty. Näyttää vaihtelevan suuresti.

Itse kehitin suuren paniikin, kun olin menossa ensimmäistä piikkiäni ottamaan, ja luin ohjeet, että Kela-kortti tarvitaan. Olin siinä uskossa, että henkilökortissani olisi edelleen ollut tuo Kela-tieto, mutta sepä olikin poistunut edellisessä uusinnassa. No, ikivanha Kela-kortti (vuodelta 1987) löytyi sitten lopulta lipaston laatikosta. Mutta eipä sitä sitten edes kysytty.

Samalla selvitin sitä, että Kela-kortin puuttuminen ei ole este rokotteen saannille. Tarvittavat tiedot nähdään kyllä järjestelmistä. Toisen piikin kohdalla ohjetta oli meidänkin kaupungin sivuilla päivitetty, ja silloin puhuttiin Kela-kortista tai henkilöllisyystodistuksesta. Tosin eipä minulta kysytty mitään noista, mikä johtunee siitä, että menin henkilökohtaisesti varatulle ajalle.

Tuo siis siinä vaiheessa, kun oltiin jo ei-riskiryhmien rokotuksissa. Riskiryhmiin kuuluvien kohdalla oikeus rokotteisiin oli todistettava Kela-kortilla tai sitten erillisellä lääkärintodistuksella.
 

ijuka

Jäsen
Minulta ei kysytty Kela-korttia kertaakaan, ja mitä olen eri puolilla Pirkanmaata, Varsinais-Suomea, Kanta-Hämettä ja Pääkaupunkiseutua asuvien tuttavieni kanssa jutellut, niin todella harvalta on kysytty Kela-korttia rokotuksissa.
Jep, ei multakaan mitään kela-korttia kummallakaan kerralla kysytty. Henkkarit näytin vaan.

Mulla ei tosiaan taida ikinä olla ollut kela-korttia, se oli aina henkilökortin mukana paitsi kun uusin sen edellisen kerran. Mutta enpä sitä kela-korttia ole ikinä sen jälkeen tarvinnut. Ehkä joskus tilaan jos jaksan.
 

WarWas

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÅIFK. Kaikki Fin maajoukkueet. 99+
Mä olen ollut Stadissa yhteensä seitsemässä rokotuksessa mukana (sis. omat kaksi piikkiä) ja jokaisessa on kysytty heti alkuun Kela-kortti ja sen on jokainen itse tunkenut siihen viivakoodinlukijaan, minkä jälkeen alaikäisiltä on vielä kysytty henkilötunnus ja ekan piikin kohdalla myös, että ovatko itse päättäneet ottaa rokotuksen ja miksi haluavat rokotuksen ottaa. Sellaista rentoa jutustelua, ei mitään painostavaa utelua. Nämä siis Messukeskuksessa ja useita eri käyntejä.
Vaihtelee sit ihan uskomattoman paljon.
Turussa kun varasi ajan kun oli ei riskiryhmään kuuluvanan ja kun mahdollista niin kela kortti rasiaan ja joka sama mihin oksennetaan terveyskeskuksessa jne.
En tiedä olisiko ilman sitä saanut, mutta muistaakseni joka nurkassa luki kela-kortista. Itselläni oli kylläkin hiha jo vedetty ylos sekä henkkarit valmiina, että tiedä kuinka pakollinen oli.
P.S. Nyt tajuan miksi muistan ekan piikkini päivämäärän. 25.05 Poolfanille aika helppo ja siksi jäänyt päähän.
 

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Pahoittelut pienestä off-topicista, mutta siis onko Kela-kortti vielä olemassa ja mihin ihmeeseen sitä käytetään? Viimeisimmän reilun viiden vuoden Suomessa asustelun aikana en kyllä muista, että tuollaista olisi koskaan missään kysytty, vaan henkkareilla olen selvinnyt. Myös koronarokotukset meni Messukeskuksessa henkkareilla, eikä mun silmiini tai korviini kuulunut mitään kela-kortista.

Ei perkels, tarviiko tässä joku viimeksi neuvolassa käytetty kortti vielä tilata uusiksi? Se EU-korttihan kyllä on jossain rinkan salataskussa, silläkään kyllä missään mitään ole tehnyt.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@disco-stu , en tiedä, mihin kaikkialle Kela-korttia ihan oikeasti nykyisin tarvitsee ja pärjäisikö pelkällä ajokortilla. Passia en jaksa mukana kantaa eikä varsinaisia henkkareita enää ole ollut käytössä naimisiinmenon jälkeen lainkaan. Joskus oli niin, että esim. apteekissa ja lääkärissä asioidessaan vain Kela-kortti kelpasi. Tästä kävin ihan vääntöäkin jonkun henksun kanssa, kun Kela-kortti ei sattunut mukaan ja ilman sitä ei Kela-korvausta tippunut. Siitä se sitten jäi mieleen ja aina olen Kela-korttia vilauttanut asioidessani vanhasta muistista. Koronarokotukseen olisi riittänyt kai ajokorttikin, että jotain on varmaan muuttunutkin kyllä. Jossain vaiheessahan ajokortti ei kelvannut virallisena henkilöllisyystodistuksena joka paikassa, mikä oli aivan päätön päätös sekin. Viranomainenhan senkin myöntää, mutta sääntö-Suomi, jne. Onneksi pääasiassa ajokorttikin käy, mutta pankkiin otan passin, jos on pakko siellä asioida, koska pankeissa ajokortti ei muistaakseni kelpaa. Sori OT.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös