Moni siirtää rokotusten hakemista ihan vain siksi, että kuvittelee saavansa niistä jotain elämistä haittaavia pitkäkestoisia oireita. On toki ihan viisasta ajoittaa rokotuksen ottaminen sellaiseen aikaikkunaan, että itse pystyy ottamaan pari päivää iisisti, mutta samaan aikaan pitäisi tajuta se, että rokotukset todella ovat ainoa ulospääsy tästä paskasta ja sillä on ihan oikeasti merkitystä, milloin sen piikin ottaa. Harvalla nyt kai ihan jokaiselle päivälle on pakollista menoa, mitä ei muka voisi näin tärkeän asian vuoksi siirtää. En myöskään ymmmärrä sitä, että rokotusta ei haluta ottaa, kun ollaan mökillä. Helvetti, jos jossain jaettaisiin tonnin shekkejä, mökillä oleminen ei todellakaan olisi mikään ongelma. Kysymys on asioiden priorisoinnista. Ja itsekkyydestä. Harva on koko kesää mökillä muutenkaan, joten rokotus olisi kannattanut hoitaa heti alta pois.
Meillä rokotuksen on nyt saanut kaksi aikuista ja yksi alaikäinen. Mieshenkilö koki rokotuksen jälkeen käden kipeytymistä, flunssan kaltaisia oireita ja väsymystä. Tätä kesti kaikkinensa n. 1,5 päivää. Yhteiselämämme on sen verran pitkää ja tapahtumarikasta, että sanoisin tämän olleen jopa odotettavissa ja itse olen jopa yllättynyt, miten vähällä hänkin lopulta pääsi. Odotin paljon pahempaa. Oluen pystyi juomaan normaalisti, koska on pistos annettiin vasempaan käteen ja hän oikeakätinen. Minulle tuli vain käsi vähän kipeäksi, erityisesti silloin, kun nostin käden ylös, mutta vähemmän kuin yleensä influenssarokotuksessa on tullut. Skippasin kohteliaan viittaamisen ja sanoin suoraan asiani :). Alaikäinen henkilö oli todella väsynyt rokotuspäivänä, mutta hän on ollut viime aikoina muutenkin hyvin nukkuvaa sorttia. Myös käsi oli pari päivää kipeä ja siitä muistutettiin lähinnä vain, kun piti tehdä jotain, kuten vaikkapa viedä roskat. Pöytäkirjaan on kirjattu, että mitään elämää haittaavia sivuoireita ei katsota tulleen.
Itselleni tuli hieman yllätyksenä se, että rokotusajan saa varata vasta, kun nuori on täyttänyt 16. Muutenhan näissä on menty syntymävuosittain, tai ainakin Helsingissä. Tämä ei toki ollut meidän perheellemme ongelma, mutta tuttavapiirissämme on paljon v. 2005 syntynyttä nuorisoa, jotka joutuvat odottamaan vielä kuukausikaupalla ennen kuin edes pääsevät varaamaan rokotusaikaa. Tässä voisi hyvinkin miettiä, voitaisiinko systeemiä muuttaa, jos rokotekieltäytyjiä on muissa ikäluokissa paljon. Nuorison pitäisi kuitenkin päästä aloittamaan koulunsa syksyllä mahdollisimman normaalisti ja monelle kesä olisi paras hetki rokotuksen ottamiselle.