Kukaan missään ei ole missään kohdin puhunut, että korona tai mikään muukaan voisi kokonaan tuhota yhteiskunnan pysyvästi. Tai ehkä jossain internetin syvimmissä syövereissä. Ehkä olemme juuri nyt siellä syövereissä. Tällaisen ottaminen lähtökohdaksi todellakin on pakko olla kasku. Siitä puhuminen on yhtä paljon yhteydessä todellisuuteen kuin Turkua kohti kiitävä meteoriitti.
JOS minkä tahansa tartuntataudin kohdalla toisella puolella vaakakupilla olisi yhteiskunnan pysyvä tuhoutuminen, mikä tahansa vastatoimi olisi perusteltu. Järjestit salaa bileet? Pioneerit saapuvat toteuttamaan kontrolloidun räjäytyksen. Yrität paeta poliisia, joka tulee hakemaan kolmen kuukauden valvottuun karanteeniin? Ammutaan kadulle.
Tällaista tautia ei vain ole, eikä tule.
Onko korona aiheuttanut merkittäviä, perustavanlaatuisia ongelmia monille länsimaisille yhteiskunnille? Esimerkiksi vakavasti sairaita ihmisiä ei ole voitu hoitaa lainkaan. Se on meidän kansalaisten keskinäisen ja valtion välisen yleisesti ymmärretyn yhteiskuntasopimuksen vastaista.
Nk. strutsi-taktiikka.
- Kukaan muu ihminen ei voi tietää, jos saat altistumisilmoituksen Vilkusta.
- Ainoa tapa, millä terveysviranomaiset voivat siitä tietää, on jos itse soitat "mitä mä nyt teen?!?!!?".
- Ketään ei määrätä karanteeniin.
- Suositeltu omaehtoinen karanteeni on se mitä itse päätät sen olevan.
- Altistumisilmoituksia ei voi tulla naapuritalosta. Se että tällaista väitetään, osoittaa todellista tietämättömyyttä sovelluksen toiminnasta.
- Ainoa tapa, millä tämän oltaisiin voitu osoittaa tapahtuneen käytännössä (kuten jutussa väitetään), on että ihminen ei kahden viikon aikana olisi poistunut kotiovestaan käytännössä kertaakaan mihinkään. Epäilen suuresti tällaisen tapahtumista.
Ainoa mitä sovelluksen poistamisella saavuttaa, on tiedon vähentyminen (ks. strutsi). Jos joku sinulle tuntematon ihminen olisi lähelläsi ollut (bussissa, pubissa, ravintolassa, kuntosalilla) ja olisit todellakin altistunut, et saa siitä tietoa ja paskan tuurin ja tartunnan tullen ehtisit mahdollisesti altistaa / tartuttaa useampia muita ihmisiä. Jos itse sattuisit Vilkusta riippumatta tartunnan saamaan, et voi ilmoittaa noille samaisille bussi/pubi/sali-ihmisille heidän altistuneen.
Ikävää paskaa tämä yhä on. Mutta jos ei enää kestä sitä kaikkea koronatulvaa, ei kannata lukea ym. kaltaista juttua, ei kannata seurata tätä ketjua jne. Sen sijaan pirujen seinille maalaaminen ja jonkun "Vilkku-kapinan" kehittely ei auta ketään eikä mitään.