Jossain ketjussa joku ilmoitti, kuinka paljon Ässien joukkue on muuttunut sitten viimeisen Lukon kohtaamisen. Pelkästään tämä on syy, ettei voi tulla enää selkäsaunaa.
Suurin syy on Söderström, joka on vihdoin kunnossa. Yksi syy on Matinpalo & Järvinen, jotka tuovat puolustusvoimaa. Lisäksi tilastollinen syy on yksinkertainen seikka, ettei jumalade aina voi tulla kunnolla köniin raumlaisse.
Se olin kaiketi minä, koska jossain yhteydessä oli tovi sitten puhe jälleen näistä kolmesta viimeisestä paikallispelistä, ja miten vain viimeiseen niistä ei ole löydettävissä mitään selitystä millä puolustella sitä, että miten tässä näin kävi. Olin juuri sattumalta siinä laskenut että sen viimeisen 9-1 turpasaunan jälkeen, eli alle neljässä kuukaudessa, Ässissä on vaihtunut
ainakin 13 pelaajaa: kuusi lähtenyt, seitsemän tullut (toisaalta juuri tähänhän tämä kausi isoilta osin nyt uhkaa kaatua). Eli käytännössä kyseessä on jopa yli puoliksi ihan eri joukkue.. Itse asiassa kaiken oleellisen tästä häkellyttävästä muutoksesta kertoo se, että kun katsotaan sen 14.11 ottelun kokoonpanoa, niin siinä rosterissa oli vain kahdeksan pelaajaa jotka tulevat aikalailla 100% varmasti olemaan mukana nyt tänä perjantaina: Kotkansalo, Stenqvist, Wännström, Hirvonen, Juhola, Vainio, Kivelä ja Meyer (lasketaan nyt niiden Atun kommenttien perusteella myös Meyer satavarmaksi pelaamaan). Muutoin edellisessä ottelussa pelanneet ovat joko poistuneet tai sitten heidän pelaamisensa on joukkueen muuttumisen tai jonkin muun syyn takia epävarmaa..
Sitä en toki sanonut, että Ässät ei voi hävitä vain siksi että joukkue on "uusi". Ässillähän on joukkueessa aivan valtaisa enemmistö sellaisia pelaajia, joille Lukko ei mentaalitasolla merkitse yhtään mitään, ei sen voittaminen tai sille häviäminen ole yhtään sen kummempi asia mitä jonkin Jukurien kohdalla on. Todella hyvä siis, että siellä on nyt osasto Niemi ja Salminen mukana toivottavasti selittämässä ottelun erityisyyttä, ja etenkin kun näitä Lukko-pelejä nyt vieläpä tulee ihan sarjassa..
Täällä minun papereissani luki, että viime viikonlopun pitkä turnee oli aito mahdollisuus kääntää lumipallo toiseen suuntaan, ja päästä takaisin polulle joka johtaa jatkopeleihin. Sitä ei nyt sitten hyödynnetty. Mutta hyvä on, suostun vielä ajatukseen, että perjantain Lukko-peli on lähes viimeinen mahdollisuus oikein voimalla kääntää runkosarjan lopun suunta oikeaksi. Osin juuri siksi, mitä aiemmat kolme paikallispeliä ovat olleet. Ja vaikka ei voitettaisikaan, niin ensimmäinen askel joka pitää ottaa on se, että tappio on sitten tasoa 2-3, eikä mitään tasoa 1-7. Koska muutaman viime kauden valossa tuollainen 2-3 on normaali ja "oikea" lopputulos paikallispelissä suuntaan tai toiseen