Paitsi jos ajatellaan, että kolmoskentän jätkien on pystyttävä tarvittaessa nousemaan kakkoseen ja ratkaisupelaajiksi. En kyllä tiedä, onko noissa huhutuissa KalPa-junnuissakaan vapaana moisia pelaajia?
Itse kasaisin joukkueen niin, että kaksi ensimmäistä kenttää olisi kasattu kovista pelaajista, jotka pystyvät illasta toiseen ratkaisemaan pelejä. Tällaisia nimiä olisivat Liukkonen, Nistas, Baker, Vilkman (kun saa kaiken potentiaalin esiin), Vilen, Savinainen ja puolustuksessa Holopainen, Honkanen, Clarke, Vuorisaari (potentiaalia on), Kolarz jne. Sitten kahteen alempaan kenttään konkareita (Miettinen ja Mattila), omia junnuja höystettynä peltoloilla, lampisilla yms. Kyllä täältä löytyy potentiaalia nousta ylempiin kenttiin paikkaamaan ratkaisupelaajia.
Mun mielestä henkilön syntymäpaikalla ei ole mitään merkitystä, kun kasataan joukkuetta, jonka tavoitteena on voittaa sarja. Se on yksi lysti onko pelaaja syntynyt Svetogorskissa, Kouvolassa vai Kuopiossa tai onko pelaajan kasvattiseura KooKoo, KalPa vai Svetogorskin Dynamo. Tottahan omista junnuistakin pitää pelaajia nostaa edustusjoukkueen rinkiin, kuten KooKoo on kyllä pitkään tehnytkin toisin kuin vaikkapa Jukurit. Mutta uskallan kyllä väittää, että valitettavasti viime kaudellakaan KooKoon junnuista ei löytynyt yhtä tasokkaita pelaajia kuin vaikkapa Härmä tai Lajunen. Kokonaan toinen juttu on kannattaako pelaajia hankkia nuorten SM-sarjasta suorilla sopimuksilla vai try-outin kautta.
Menestyminen on prioriteetti numero yksi. Se on kaikista tärkeintä, mutta kuten olen sanonut niin mun mielestä sitä ei vaaranneta peluuttamalla parissa alemmassa kentässä hyvällä vastuulla (vähintään 10 minsaa peliaikaa per peli) ja oikeassa roolissa nuoria pelaajia. Syntymäpaikalla ole mitään merkitystä, mutta jos kyseessä ei ole selvä vahvistus niin mielummin tuen kouvolalaista kiekkoa kuin kuopiolaista. Itse olet täällä aina korostanut kouvolalaisuutta ja uuden kuntaliitoksen mahdollisuuksia; onko sitten kuopiolaisten junnujen kasvattaminen palvelus kouvolalaiselke kiekkoilulle? Tuoko se KooKoon junnutoiminnalle lisää uskottavuutta?
Mitä tulee vertailuun Lajunen tai Härmä niin ei ole KalPan A-junnuissa tarjolla tuon tasosia kavereita. Härmä yksi ikäluokkansa lupaavimmista maalivahdeista ja Lajunen oli MM-kisajoukkueessa, joka kehittyi kauden mittaan niin paljon, että nousi isoon roolin liigassakin. KalPalta kisajoukkueessa oli yksi hyökkääjä eli Malinen. Eli ei sieltä varmasti ole Härmän tai Lajusen tasoisia pelimiehiä tulossa.
Korostetaan siis, että mulla ei ole mitään sitä vastaan, että sieltä tulee vaikka yksi hyökkääjä/pakki try-outille. Jos on oikein pätevä mies niin vaikka suorallakin sopimuksella (esim. Hämäläinen). Mutta jos puhutaan vaikka kolmesta pelaajasta niin mihin ihmeseen heidät laitetaan? Varsinkin kun KalPan A-junnujen pakeissa ei taida olla mitään löytöä vaan ilmeisesti vain lisää Partasia?