cottonmouth
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- KooKoo & Philadelphia Flyers
Joka tapauksessa niinkuin sanoit, että Poutasella on vielä aikaa näyttää taitonsa. Kausi on pitkä.
Koetin tänään vähän katsella Poutasen otteita tarkemmalla silmällä osin tämän ketjun innoittamana. Otteluketjussa joku taisi mainita miehen pelanneen kauden parhaansa, noh siitä en tiedä, mutta selvää eteenpäinmenemistä on kyllä alkukauteen nähden tapahtunut. Luistin kulki aivan eri malliin ja tästä johtuen mies ehti tilanteisiin ja sai ajettu useammankin hyvän pusun, jotka alkukaudesta olisivat jääneet puolittaisiksi. Ei mies mikään avainpalikka ole, mutta kasvanut lisääntyneen peliajan myötä ulos täydestä palikan roolistaan sentään ja ei ole enää rasite kokoonpanossa.
siffa kirjoitti:En tiedä, mihin rooliin Kalpa junioriaan Poutasta kasvattaa KooKoossa, mutta luulen, että hänestä kaavaillaan Kuopiossa enemmän peliä tekevää hyökkääjää kuin vastustajan pelin sekoittajaa taklauspelillä.
Tässä olen kyllä siffan kanssa aikalailla eri mieltä. Tai ainakaan en usko KalPan saavan haluamaansa, jos ovat miehen kanssa samoilla aatoksilla liikkeellä. Itse näen juuri peliälyn Poutasen yhtenä suurimpana heikkoutena, jonka takia mies jääneekin marginaalirooliin, jos joskus liigaan asti yltää. Tämän päivän pelissä hyvinä esimerkkeinä toimivat tilanteet, joista ensimmäisessä Poutanen, Dickenson ja kolmas pelaaja pääsivät omalta siniseltä 3-2-ylivoimahyökkäykseen. Ylätasanteen järkkärikin näki, että syöttö täyteen vauhtiin kirittävälle Lou'lle olisi seuraava looginen ratkaisu, mutta Panu painoi kuitenkin itse katse kiekossa ja laput silmillä kohti paitsiota, johon tilanne lopulta kuivahtikin.
Toisessa esimerkissä Poutanen ja Huilla saivat hetkellisen ylivoimatilanteen hyökkäyspäädyssä, mutta avoimella maalinedustalle hakeutumisen sijaan Panu päätyi itse ajamaan kiinni joensuulaispakkiin vieden näin Huillalta syöttäpaikan maalintekosektorille.
Pieniä asioita yksittäisessä pelissä toki, mutta itse uskon että nämä ovat juuri niitä juttuja, jotka pelaaja joko hallitsee ja näkee kentällä tai sitten ei. Iästä riippumatta. Toki kokemus tuo näkemystä, mutta silti uskon pelinlukutaidon olevan lähtökohtaisesti sisäsyntyinen asia, jota ei voi ikinä kokonaan ulkopuolelta opettaa. Ja juuri se tuntuu Poutaselta puuttuvan.
Poutanen edustaa isokokoisena ja fyysisenä, mutta peliälyltään ja laukaukseltaan korkeintaan keskinkertaisena, laiturina pelaajatyyppiä, joka jää isossa kaukalossa usein väliinputoajan rooliin, varsinkin kun luistin liikkuu isoksi mieheksi hyvin, mutta kokonaisuutena vain keskiverrosti. Pelaamalla nöyrästi omilla vahvuuksilla ja kehittämällä edelleen ennen kaikkea luistelua ja laukausta, kaverissa on varmasti aineksia Mestis/liigajyräksi. Ihmeitä en silti odottaisi vaikka nuoresta pelaajasta vielä onkin kyse.
Viimeksi muokattu: