Ja täysin typeristä jäähyistä on päästävä eroon.
Tartun tähän. Mua on aina häirinnyt se jäähyihin vetoaminen, myös valmentajien toimesta. Itse olen sitä mieltä, että jäähyt ovat enemmän seuraus kuin syy. Mielestäni tärkeämpää ja hedelmällisempää on analysoida ne asiat, mitkä tapahtuvat ennen jäähyä. Täältäkin olen saanut lukea sellaisia kirjoituksia, että "KooKoo kaatui jäähyihin" yms. Toki, tuossa on perää, tyhmät ja täysin tarpeettomat jäähyt on saatava karsittua pois. Ja monena iltana myös tuomarit vetävät tässä liigassa vihkoon, ei siinä. Mutta se on vähän sellaista nolla-analyysia mielestäni ja vähän niinkuin haetaan ns helppoa ulospääsyä, että kaikki korjaantuu kuin taikaiskusta, kun saadaan jäähyt pois. En peliä tänään katsonut, mutta ihan huvikseni vilkaisin Cmoresta nuo jäähyihin johtaneet tilanteet. Tulin siihen johtopäätökseen, että tämän illan jäähyistä 60% eli 3/5 olivat suoraa seurausta joukkueen rakenteellisesta ongelmasta, eli meidän pakkien puutteellisesta kiekollisesta osaamisesta, mistä ollaan täällä toitotettu jo kyllästymiseen asti. Usein myös puolustajiemme jalka ei riitä paikkaamaan kiekolla tapahtuvia kämmejä a'la Matt Caito.
1. erän Ottossonin jäähy:
Kiekko saadaan toimitettua päätyyn ja Liedes on kiekossa ensimmäisenä ja sitä kautta saadaan kiekonhallinta vastustajan päätyyn ja potentiaalinen pitkä hyökkäys. Liedes pelaa kiekon Kukkoselle viivaan, joka jostain syystä lähtee puskemaan kahden HIFK:n pelaajan välistä ja menettää kiekon. HIFK tästä vastahyökkäykseen, joka johtaa Ottossonin kiinnipitämisjäähyyn. Vastahyökkäys ei näyttänyt kovin vaaralliselta ja tilanteen olisi varmaan voinut pelata myös jäähyttömästi, mutta pakin typerä kiekonmenetys johti sellaiseen tilanteeseen, missä jäähyriski usein on iso.
Mannisen jäähy 2. erässsä:
Hyökkäyspään aloituksesta ei kauaa mennyt, että olikin jo omissa kiire. Aloitus voitetaan, kiekko viivaan Wargille, joka pääseekin laukomaan erinomaisesta paikasta ja nelosketjun äijät ovat esimerkillisesti kerinneet maskiin. Wargin veto on kuitenkin luokaton ja painuukin ohi ja kiekko päätyy kulmaan, johon Warg ryntää kiekon perään ja Manninen jää ainoaksi pakiksi. Kiekko hävitään kulmassa, HIFK voittaa kiekon, pääsee omalle siniselle ja roiskaisee kiekon pois alueelta, Manninen pupeltaa typerästi ja antaa kiekon pompata lavan yli. HIFK:n pelaaja on hyvässä vauhdissa haastamaan takaperin luistelevaa Mannista, jolla ei riitä jalka paikkaamaan tilannetta ja on pakotettu ottamaan estämisjäähyn.
Gröndahlin jäähy 2. erässä:
Kiekko jälleen hyökkäysalueella. KooKoo pelaa hyvää pitkää hyökkäystä ja on päässyt vaihtamaan kiekolla. HIFK:n viisikko alkaa olla puhki. Antonen pelaa ränniä pitkin kiekon Arskalle, joka joutuu ottamaan luistimella kiekon haltuun, mutta onnistuu saamaan kiekon hallintaansa. Gröndahl hakee syöttöä Antoselle, mutta HIFK:n pelajaa lukee tämän ja katkaisee syötön, lähtee haastamaan takaperin luistelevaa raskasjalkaista Gröndahlia, joka on pakotettu ottamaan jäähyn.
Pointtina mulla tässä se, että meidän ongelmat ovat paljon syvemmällä kuin typerissä jäähyissä. Pitkin kautta olen tehnyt vastaavia havaintoja, kun pakkien huonot valinnat, blokkiin menevät vedot ja raskas jalka aiheuttavat jatkuvia kiekonmenetyksiä, suoria vastahyökkäyksiä tai pyörityksiä omissa, mitkä johtavat maaleihin tai jäähyihin, jotka muuttavat pelin virtausta ja luonnetta radikaalisti. Melkein väittäisin, että kaikki paukut on satsattava nyt siirtomarkkinoilla siihen hyvin luistelevaan kiekolliseen puolustajaan, sillä meidän pakiston hitaahko liike ja kiekollisen taidon puute tuhoaa meidän pelaamisen ihan avauspelaamisesta lähtien. Nykyisellä pelaamisella KooKoo myös jatkuvasti altistaa itsensä sellaisiin tilanteisiin, joista annetaan dumareille mahdollisuus viheltää se jäähy, vaikka rike olisikin hyvin pieni tai olematon.