Ehdottomasti aiheellisia kysymyksiä eli missä menee minkäkin tahon vastuu. Kuinka paljon faniryhmän kannattaa provota ja toisaalta onko taas järkkäreillä oikeasti aseita puuttua häiriökäyttäytymiseen? Entä mitä KooKoon johto voi tehdä?
Itse lähtisin siitä liikkeelle, että ottelutapahtuman pitää olla sopiva kaiken ikäisille. KooKoolla ei ole varaa menettää katsojia sen takia, että homma lähtee välillä lapasesta. Mulla ei ole mitään ongelmaa sen suhteen, että jos siellä vähän huudellaan vittua ja örvelletään. Ymmärrän kuitenkin täysin lapsiperheitä, joille tämä örvellys voi muodostua ongelmaksi.
Olen pannut merkille, että Mestisotteluissa tämä örvellys ja huutelu on selkeästi paria astetta ronskimpaa kuin liigapeleissä. Okei, niin kauan kun se kohdistuu vain siihen mitä tapahtuu kaukalossa ja huutelu on hyvän maun rajoissa, on asia okei ja itse asiassa se vain lisää tunnelmaa ja viihtyvyyttä. Välillä tämä huutelu menee kuitenkin yli kun muistetaan, että siellä hallilla on myös paljon lapsia. Kannattaa aina miettiä, että mitä itse haluaisit oman lapsesi kuulevan siellä hallilla.
Kaiken huipentumana on vielä tämä katsomoväkivalta, johon kuuluu myös väkivalta ottelun jälkeen hallin läheisyydessä. Tätä ei onneksi esiinny kuin ehkä muutaman kerran kaudessa, mutta siinäkin on oltava nollatoleranssi. Valitettava tosiasia on, että useimmiten sitä esiintyy KooKoo-Sport pelien jälkeen. Varmasti esiintyy myös Sport-KooKoo pelien jälkeen, mutta täällä KooKoo-osiossa voidaan ainoastaan miettiä miten asiat voitasiin tehdä paremmin Kouvolassa.
Näihin asioihin on siis mielestäni suhtauduttava tarvittavalla vakavuudella ja kaikkien tahojen on tunnettava vastuunsa. KooKoon faniryhmän kannattaa jättää turha provosointi pois ja keskityttävä vain siihen mitä jäällä tapahtuu. Järkkäreiden on taas osoitettava, että heillä on todellakin homma hallussa. Häiriökäyttäytyjät on poistettava hallilta aiheuttamasta lisäongelmia eikä heidän vastuu lopu siihen kun ottelun summeri soi. Paljon tapahtuu myös siinä hallin ulkopuolella, jossa varmasti kummasti rauhoittaisi, jos siellä olisi järjestään poliiseja näkyvissä. Myös KooKoon johdon kannattaa miettiä miten se pystyisi tekemään ottelutapahtumasta turvallisemman. Sen ei ainakaan kannata millään toimillaan provosoida vastustajan faniryhmää vaan tarjota näillekin hyvä vierasmatsitapahtuma.