Komisario Palmu

  • 18 106
  • 142

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kari Väänänen oli kaupunginteatterin näytelmässä Palmu jo pari vuotta sitten. Myös Mikko Kivinen on tuon roolin tehnyt.
Juu tiedän tämän, mutta Harlinin omien sanojen mukaan lähtökohta on se että Palmuja tulisi jatkossakin lisää ja samoja näyttelijöitä nähtäisiin myös, niin ensi syksynä 68 vuotta täyttävä Kari Väänänen ei välttämättä istu ihan tähän konseptiin. Toki tämä sulkee sitten pois monia muitakin n. 65-vuotiaita ja siitä ylöspäin olevia näyttelijöitä.
 

Outsider

Jäsen
Juu tiedän tämän, mutta Harlinin omien sanojen mukaan lähtökohta on se että Palmuja tulisi jatkossakin lisää ja samoja näyttelijöitä nähtäisiin myös, niin ensi syksynä 68 vuotta täyttävä Kari Väänänen ei välttämättä istu ihan tähän konseptiin. Toki tämä sulkee sitten pois monia muitakin n. 65-vuotiaita ja siitä ylöspäin olevia näyttelijöitä.

Ohimennen kuultuna Harlin sanoi tänään radiossa, että nykypäivän kuusikymppinen on entisajan nelikymppinen tms., kun nimenomaan kysyttiin tulevan Palmun ikää.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Hieman ristiriitaisesti suhtaudun tähän hankkeeseen. Harlin on tehnyt kasoja paskaa ja kaikki elokuvansa nähneenä voi kysyä, onko hän väärä ohjaaja tähän produktioon. Minusta on. Kohtuullisia ohjaustöitä on vain muutama. Mutta eihän näitä osaamisella valita vaan sillä, kenen taakse saadaan rahaa ja siten perikunta.

Mielenkiintoista on, että uusia tekstejä on löytynyt. Waltari kirjoitti kolme Palmu-kirjaa, joista yksikään ei ole nyt filmatisoinnin kohteena. Kyse on Mika Waltarin alkuperäistekstiin perustuvasta, ennen julkaisematromasta käsikirjoituksesta. Kuinkahan pitkällä Waltari oli tämän käsikirjoituksen kanssa? Toivottavasti pidemmällä kuin muutama raakilerivi tekstiä. Sopivasti Mika Waltarin lapsenlapsi Joel Elstelä on mukana elokuvan käsikirjoittamisessa.

Media toki kirjoittaa siten, että kiinnostus herää. Silti Harlin & Selin voisivat hehkuttaa tuotettaan jollain muulla kuin "isolla rahalla" ja "näyttelijäkerma".

Tsemppiä joka tapauksessa työhön, vaikka pelkäänkin lopputuloksen olevan heikko. Harlinin työt ovat taiteellisessa mielessä niin kehnoja.
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Morgan Freeman tai Samuel L. Jackson olisi erinomainen Palmu. Onhan musta Mannerheimkin jo tehty. Miksei sitten samantien isona Hollywood-projektina?

No en toki ollut tosissani tuon alun kanssa, jos ihan totta puhutaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Jupe

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mielenkiintoista on, että uusia tekstejä on löytynyt. Waltari kirjoitti kolme Palmu-kirjaa, joista yksikään ei ole nyt filmatisoinnin kohteena. Kyse on Mika Waltarin alkuperäistekstiin perustuvasta, ennen julkaisematromasta käsikirjoituksesta. Kuinkahan pitkällä Waltari oli tämän käsikirjoituksen kanssa? Toivottavasti pidemmällä kuin muutama raakilerivi tekstiä. Sopivasti Mika Waltarin lapsenlapsi Joel Elstelä on mukana elokuvan käsikirjoittamisessa.

Jos Elstelä ei olisi jo jotain kirjoittanut, niin hänelle voisi suositella Mika Waltarin kirjoittamaa opaskirjaa aloittelevalle kirjailijalle ”Aiotko kirjailijaksi?”.
 

Fordél

Jäsen
Täällä on esitetty muutamia hyvin outoja heittoja Palmuksi, kuten Eero Aho. Vaikka kyseessä on yksi maamme parhaista näyttelijöistä, en näe hänessä yhtään Palmua. Toki harva näki varmaan Rokkaakaan, josta suoriutui erinomaisesti, mutta Palmuna en pysty häntä silti näkemään, lähtien jo ihan ulkoisesta habituksesta. Toivottavasti on leffassa mukana vaikka keskeisessä pahiksen roolissa, mutta ei Palmuksi.

Tommi Korpelan kanssa mulla oli aluksi sama fiilis, että ei todellakaan. Nyt kun tarkemmin ajattelee niin ehkä tässä voisi olla potentiaalia. Mutta..

Silti mielestäni Palmun pitää olla vanhempi, luokkaa vanhempi valtiomies. Kirjoissakin hän on noin 60-vuotias, ja tätä pitäisi mielestäni kunnioittaa. Lisäksi Kassilahan otti Palmun hahmoon mallia Paasikivestä ja Särkästä. Pitäisi siis olla ehdottomasti särmää. Taneli Mäkelä olisi sinänsä hyvä, mutta onko sittenkään riittävästii särmää? Kari Väänänen alkaa kuulostaa koko ajan yhä paremmalta vaihtoehdolta, samoin Kai Lehtinen.
 

Sirkkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo LFC
Hieman ristiriitaisesti suhtaudun tähän hankkeeseen. Harlin on tehnyt kasoja paskaa ja kaikki elokuvansa nähneenä voi kysyä, onko hän väärä ohjaaja tähän produktioon. Minusta on. Kohtuullisia ohjaustöitä on vain muutama. Mutta eihän näitä osaamisella valita vaan sillä, kenen taakse saadaan rahaa ja siten perikunta.

Tässä minun mielestä on hyvä muistaa että Hollywoodissa Renny teki elokuvia koska niistä maksettiin hyvin. Kässärillä yms ei ehkä ollut niin paljoa merkitystä mihin leffoihin Renny lähti mukaan. Kotimaahan Harlin tuskin rahan takia on tullut elokuvia tekemään. Nämä jääneet jotenkin muistiini Selinin elämänkerrasta, saatan olla myös väärässä.

Katsoin tänään Kaasua Komisario Palmu ja on vaikea sanoa kuka olisi tällä hetkellä paras näyttelijä Palmuksi. Alkuun olin HP Björkmanin kannalla mutta elokuvan katsottua taas en ole niinkään varma. Mielenkiinnolla odottelen castingia.

Minulla on vahva usko Harlin/Selin kaksikkoon ja saadaan loistavia elokuvia Komisario Palmusta.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Renny ja Palmu... Olen Rennyn suuri fani, osaltaan miehen päälle kasatun paskan takia, mutta aika epäilevästi kyllä suhtaudun. Ei nimittäin ihan Rennyn genreä näin äkkiseltään. Mutta annan tottakai mahdollisuuden.

Taneli Mäkelä olisi sinänsä hyvä, mutta onko sittenkään riittävästii särmää?
Mäkelä teki Helpon elämän Ekinä sen verran kylmäävän suorituksen, että "särmyys" ei ainakaan ole ongelma. Huikea suoritus.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tässä minun mielestä on hyvä muistaa että Hollywoodissa Renny teki elokuvia koska niistä maksettiin hyvin. Kässärillä yms ei ehkä ollut niin paljoa merkitystä mihin leffoihin Renny lähti mukaan. Kotimaahan Harlin tuskin rahan takia on tullut elokuvia tekemään. Nämä jääneet jotenkin muistiini Selinin elämänkerrasta, saatan olla myös väärässä.

Selinin elämänkerta on tuli sähköisenä luettua kun se ilmestyi.

Mutta siihen en usko etteikö Harlinin olisi tullut rahan takia Palmua tekemään. Tilanne oli aiemmin erilainen kun elokuvasäätiö oli merkittävin rahoittaja. Nyt markkinoilla on yksityistä rahaa, jonka turvin tehdään mm. suhteessa kalliita kotimaisia sarjoja ja elokuvia. Esimerkiksi Tuntematon sotilas, Big Game, Sorjonen, Tom of Finland jne.

Minusta suuntaus on OK, mutta en vaan näe Harlinin osaamista sen kummempana. Eikä siihen taida auttaa, että tiimissä on fiksumpaa väkeä. Tämä siis mun silmin, jonka mielestä Harlin pilasi useita elokuviaan. Ihan en yksin ole tätä mieltä, sillä yleisö ja kriitikot näkivät usein samoin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miten Harlin mielestäsi pilasi useita elokuviaan?

Tekemällä huonoa työtä. Minusta kaikessa surkeudessaan paras oli Jäätävä Polte, mutta senkin ansiot ovat muualla kuin taiteellisessa tuloksessa. En lähde sen enempää Harlinin tasosta keskustelemaan, koska kyseessä on pitkälti makuasia. Ja tuloilla mitattuna varsin kohtuullinen tapaus.
 

Fordél

Jäsen
Tekemällä huonoa työtä. Minusta kaikessa surkeudessaan paras oli Jäätävä Polte, mutta senkin ansiot ovat muualla kuin taiteellisessa tuloksessa. En lähde sen enempää Harlinin tasosta keskustelemaan, koska kyseessä on pitkälti makuasia. Ja tuloilla mitattuna varsin kohtuullinen tapaus.

"Huono työ" on todella ylimalkainen ilmaus. Vähän kummallista, että jos kritisoi nimenomaan Harlinin pilanneen lukuisia elokuvia niin ei ole sitten kuitenkaan heittää, että miten konkreettisesti pilasi. Ja tässähän nimenomaan kysyttiin sun mielipidettä vaikka olisi kuinka makuasia.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
"Huono työ" on todella ylimalkainen ilmaus. Vähän kummallista, että jos kritisoi nimenomaan Harlinin pilanneen lukuisia elokuvia niin ei ole sitten kuitenkaan heittää, että miten konkreettisesti pilasi. Ja tässähän nimenomaan kysyttiin sun mielipidettä vaikka olisi kuinka makuasia.

Niin, kerroin mielipiteeni. En näe mitään syytä pohtia, miten Harlin mielestäni elokuviaan pilasi. Lopputulos oli hyvin usein heikko ja se riittää mulle tusinaohjaalta, jota ei juuri mainittaisi Suomessa ellei olisi suomalainen.

Tällä kertaa elokuva saataneen kasaan, koska raha on varmistettu uskoakseni etukäteen. Odotan kyllä mielenkiinnolla, millainen tuotos tulee.
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Lopputulos oli hyvin usein heikko ja se riittää mulle tusinaohjaalta, jota ei juuri mainittaisi Suomessa ellei olisi suomalainen.
Renny on tusinaa, jos häntä vertaa johonkin Scorseseen tai Coppolaan. Hänen verrokkejaan ovat Tony Scottin ja Joel Schumacherin sekä muut kevyemmän toimintaviihteen ohjaajat. Die Hard 2 on arvostettu toimintaleffa, samoin Cliffhanger elvytti Stallonen uran pienen laskun jälkeen. Tuottipa tuo elokuvan Rambling Rose, joka sai kaksi Oscar-ehdokkuuttakin.

Long Kiss Good Nightia itse pitäisin Harlinin parhaana leffana. Se vain oli aikaansa edellä, kun päätähti olikin nainen ja sidekick musta mies. Samuel L. Jacksonhan itse arvostaa kyseisen leffan katalogistaan todella korkealle, mikä ei ole ihan pieni saavutus.

Harlinista ei taiteilijaa saa tekemälläkään, mutta sitä hän ei ole hakenutkaan.
 

Fordél

Jäsen
Niin, kerroin mielipiteeni. En näe mitään syytä pohtia, miten Harlin mielestäni elokuviaan pilasi. Lopputulos oli hyvin usein heikko ja se riittää mulle tusinaohjaalta, jota ei juuri mainittaisi Suomessa ellei olisi suomalainen.

Kyllä, mielipiteesi on tullut selväksi. Odotin vain, että näin voimakkaalle mielipiteelle olisi jotain perusteluita ja jotain konkretiaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Renny on tusinaa, jos häntä vertaa johonkin Scorseseen tai Coppolaan. Hänen verrokkejaan ovat Tony Scottin ja Joel Schumacherin sekä muut kevyemmän toimintaviihteen ohjaajat. Die Hard 2 on arvostettu toimintaleffa, samoin Cliffhanger elvytti Stallonen uran pienen laskun jälkeen. Tuottipa tuo elokuvan Rambling Rose, joka sai kaksi Oscar-ehdokkuuttakin.

Siinä lähes kaikki onkin, vaikka itse pidän DH1 selvästi parempana kuin kakkosta.

Long Kiss Good Nightia itse pitäisin Harlinin parhaana leffana. Se vain oli aikaansa edellä, kun päätähti olikin nainen ja sidekick musta mies. Samuel L. Jacksonhan itse arvostaa kyseisen leffan katalogistaan todella korkealle, mikä ei ole ihan pieni saavutus.

Harlinista ei taiteilijaa saa tekemälläkään, mutta sitä hän ei ole hakenutkaan.

Totta. Jos Harlin olisi halunnut, käsikirjoitukset olisivat olleet parempia. Kun on leffansa katsonut, aika usein jäi tunne, että joo, mutta heikko juoni tms. En minä tiedä, kuinka vapaasti ämerikoissa ohjaaja voi päättää käsikirjoituksesta, mutta ei hän osatankoon siihen ole. Tai jos tyytyy heikkoon käsikseen, oma vika. Tämä on itselläni päällimmäinen tunne mielestäni kokonaisuteena heikosta tuotannostaan.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Totta. Jos Harlin olisi halunnut, käsikirjoitukset olisivat olleet parempia. Kun on leffansa katsonut, aika usein jäi tunne, että joo, mutta heikko juoni tms. En minä tiedä, kuinka vapaasti ämerikoissa ohjaaja voi päättää käsikirjoituksesta, mutta ei hän osatankoon siihen ole. Tai jos tyytyy heikkoon käsikseen, oma vika. Tämä on itselläni päällimmäinen tunne mielestäni kokonaisuteena heikosta tuotannostaan.

On Harlin ollut sillä tasolla, että on pystynyt aivan varmasti vaikuttamaan käsikirjoituksiin -- ainakin halutessaan tai osatessaan. Eipä Harlinin asemassa olleen ohjaajan heikkoa työnjälkeä tarvitse perustella muutoin kuin katsomalla kulloisenkin elokuvan. Ohjaajahan siitä on vastuussa (totta kai yksittäiset elokuvat ovat aina asia erikseen, mutta jotta ohjaajaa voisi sanoa osaavaksi, niin kai pitäisi olla olemassa edes yksi oikeasti hyvä elokuva). Totta kai kyse on lopulta mielipideasioista, ja jos Harlinin elokuvista tykkää, ja samaa haluaa Komissario Palmulta, niin eipä siinä mitään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
On Harlin ollut sillä tasolla, että on pystynyt aivan varmasti vaikuttamaan käsikirjoituksiin -- ainakin halutessaan tai osatessaan. Eipä Harlinin asemassa olleen ohjaajan heikkoa työnjälkeä tarvitse perustella muutoin kuin katsomalla kulloisenkin elokuvan. Ohjaajahan siitä on vastuussa (totta kai yksittäiset elokuvat ovat aina asia erikseen, mutta jotta ohjaajaa voisi sanoa osaavaksi, niin kai pitäisi olla olemassa edes yksi oikeasti hyvä elokuva). Totta kai kyse on lopulta mielipideasioista, ja jos Harlinin elokuvista tykkää, ja samaa haluaa Komissario Palmulta, niin eipä siinä mitään.

Elokuvien katsomien riittää kyllä aivan hyvin ja sen perusteella mun silmin kyse on siitä, että Harlin on elokuviaan pilannut. Minusta hän olisi voinut tehdä parempaakin jälkeä ja vaatia käsikseltäkin parempaa. Paljon parempaa. Tuossa genressä on joitakin näyttelijöitä, jotka tekevät elokuvan kun käsikirjoitus ja ohjaaja ovat kunnossa. Minusta Bruce Willis ja Jason Statham eivät helposti lähde elokuvaan, jos sillä ei ole tuohon tyyppiin kunnollista tarinaa ja kohtuullista ohjaajaa.

Toki aina ei näinkään, mutta Harlin ei tähän kuvaan juuri istunut pl DH2. Oma suosikkini Statham olisi voinut olla hyväksi Harlinille, ja jossain vaiheessa hiukan lähellä tuo olikin. Siihenkin on syynsä, että menestystä ei tässä mielessä ole tullut ja DH jatkoi muiden projekteina.

Mutta Palmun osalta silti avoimin silmin. En kuitenkaan pidä onnistumista varmana, päinvastoin.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tuossa iltasella ennen nukahtamista pyöri mielessä uuden Palmunkin roolitukset ja tuli mieleen että Virran hahmo voisi sopia Petteri Summaselle. Mielikuvassani samanlainen habitus Raninin kanssa ja pystyy vetämään virallishauskaa roolia todistetusti. Kokkina sitten Jani Volanen.
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Mielenkiintoista on, että uusia tekstejä on löytynyt. Waltari kirjoitti kolme Palmu-kirjaa, joista yksikään ei ole nyt filmatisoinnin kohteena. Kyse on Mika Waltarin alkuperäistekstiin perustuvasta, ennen julkaisematromasta käsikirjoituksesta. Kuinkahan pitkällä Waltari oli tämän käsikirjoituksen kanssa? Toivottavasti pidemmällä kuin muutama raakilerivi tekstiä. Sopivasti Mika Waltarin lapsenlapsi Joel Elstelä on mukana elokuvan käsikirjoittamisessa.
Neljäs Palmu ei ollut romaani, vaan Waltari kirjoitti kässärin neljänteen Palmu-elokuvaan, Lepäisit jo rauhassa, komisario Palmu, ja Kassilan oli tarkoitus ohjata se heti perään Tähtien jälkeen. Pitkä näyttelijälakko kuitenkin romutti kaikki suunnitelmat, ja jostain syystä Lepäisit jäi lopulta kokonaan tekemättä ja sen sijaan tehtiin Vodkaa vuosia myöhemmin.

Tuota kässäriä ei ole koskaan julkaistu, mutta Wikipedia osaa kertoa vähän juonesta:

Käsikirjoituksen tarinassa komisario Palmu on tutkimassa Shakespearen Macbethin ensi-illan aikana tapahtunutta murhaa. Veriteon tapahtumapaikka on Vanhan ylioppilastalon näyttämö. Hannu Salmi vertaa ideaa George Cukorin film noir -elokuvaan Kaksoiselämää, jossa rikos tapahtuu kesken Othellon. Tarinan aiheena on kiinteistökeinottelu.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Suurena Palmun ja Waltarin fanina katsottiin kotiväen kanssa juuri Areenasta vanhat Palmut. Tulipa siinä puheeksi, että olisipa hienoa, jos Palmuja tehtäisiin lisää. Tämä uutinen siis sykähdyttää, täysi tuki täältä!

Omasta mielestäni Palmut voisi päivittää tähän päivään Uusi Sherlock -tyyliin. Siinäpä vasta upea sarja, johon itselläni oli tosi paljon ennakkoluuloja ennen kuin pääsin katsomaan jaksoja. Nämä kuitenkin nyt ilmeisesti kuvataan samassa ajassa kuin Kassilan Palmut.

Näyttelijäkaartista minulla ei ole oikein muuta mielipidettä, kuin että toivottavasti rooleihin saadaan tuotua jotain uutta. Teatterilavalla on Kivisen Palmu nähtynä, ja oli ärsyttävää, että Kivinen kopioi siihen rooliin Joel Rinteen maneerit. Nehän ovat siis Rinnettä, ei Palmua. Ohjaaja taas, no Harlin on tietysti ehkä kovin suomalainen ammattilainen alalla. Toimintaympäristö Suomessa on kuitenkin ihan eri kuin Hollywoodissa, joten minkähänlaista jälkeä tulee...

Mutta hienoa, että näitä saadaan! Tässä on mahdollisuus rakentaa suomalainen dekkaribrändy! Kaikkea hyvää projektille!
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Palmu kirjat on jäänyt lukematta, joten en osaa sanoa kuinka tarkasti elokuva tuotannot seurasivat kirjojen maailmaa. Minua tässä projektissa askarruttaa se, että lähdetäänkö tähän kirjojen pohjalta vai elokuvien pohjalta? Minua ei oikein innosta, jos lähdetään matkimaan vanhoja elokuvia.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko luvassa Rennyn tapaan pyssyjen pauketta, vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Osaako hän ehdä muuta? Vähän on sellainen kutina, että uusi Palmu elokuva on teknisesti hyvä, mutta sisällöltään ontto niin kuin Rennyn leffat tuppaa olemaan.
Toivottavasti olen väärässä.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Eilen näimme 10 murhaa Tampereen teatterissa. Mielenkiintoista kuinka monta murhaa nähdään kohta alkavassa Komediateatterin kantaesityssovituksessa Levätkää rauhassa, Komisario Palmu. Palmuna häärii Aapelin iskä Aimo Räsänen ja Kokkina mainio Risto Korhonen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös