Komisario Palmu

  • 18 083
  • 142

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Suomalaisista klassikoteoksista on viime aikoina keskusteltu täällä Jatkoajassa paljon. Pääosassa luonnollisesti ollut ajankohtainen Tuntematon sotlias, siitä kun tuo viimeisin versio on nyt sarjana pyörinyt Ylellä. Tämän innoittamana päätin aloittaa ketjun toiselle klassikolle eli komisario Palmulle.

Palmuhan on tunnetusti Mika Waltarin luoma hahmo. Waltarin teoksista kirjojen puolelta tunnetuimmaksi nousee toki Sinuhe egyptiläinen, mutta elokuvamaailmassa etenkin suomalaisille Palmu -elokuvat ovat nousseet lähes samanlaiseen klassikkoasemaan mitä Tuntemattoman sotilaan filmatisoinnit. Itse asiassa siitä ei taida olla montakaan vuotta kun Matti Kassilan ohjaama Komisario Palmun erehdys valittiin kaikkien aikojen parhaaksi kotimaiseksi elokuvaksi, jättäen siis taakseen myös Tuntemattoman sotilaan.

Palmu -kirjoja julkaistiin kolme:

-Kuka murhasi rouva Skrofin? (1939)
-Komisario Palmun erehdys (1940)
-Tähdet kertovat, komisario Palmu (1962)

Jokaisesta kolmesta tehtiin myös elokuvat ja lisäksi sarjaan kuuluu neljäskin elokuva, sen kanssa tosin Mika Waltarilla ei ole mitään muuta tekemistä kuin se että antoi luvan käyttää hahmoja. Leffat on siis:

-Komisario Palmun erehdys (1960)
-Kaasua, komisario Palmu (1961) / tämä on siis leffana tuo Kuka murhasi rouva Skrofin
-Tähdet kertovat, komisario Palmu (1962)
-Vodkaa, komisario Palmu (1969)

Leffojen puolelta siis järjestys oli eri mitä kirjojen julkaisussa, tuollahan nyt ei toki sinänsä ollut mitään merkitystä kun teokset ei taida pahemmin olla toisiinsa nivoutuneita joten siinä mielessä tuo nyt ei niin paha ole että leffoista ekana tehtiin toinen kirja ja toisena leffana sitten ensimmäinen kirja. Kirjoja en tosin ole itse lukenut (pitäisi lukea tiedän), mutta ainakaan leffoissa ei pahemmin käsitellä aiempien elokuvien tapahtumia.

Elokuvista olen nuo kaikki neljä leffaa nähnyt monta kertaa ja itse asiassa viimeksi tänään katselin tuota viimeisintä leffaa. Elokuvana se on kyllä selkeästi huonoin näistä kaikista, siinähän ei ole oikeastaan muuta hyvää kuin jotkut huikeat onelinerit, Palmun (Joel Rinne) ja Kokin (Leo Jokela) huikea kemia ja se tahaton koomisuus joka myös suomettumisena tunnetaan. Sen verran ollaan neukkulaan kallellaan tuon leffan jutuissa että Pentinkulmallakin ollaan ihmeissään...

Mutta joo, asiaan. Komisario Palmu on siis sellainen iäkäs, n. 60-vuotias rikoskomisario. Elokuvissa häntä siis näyttelee Joel Rinne ja tuo Palmun rooli on kyllä Rinteeltä varmaan yksi suomalaisen elokuvahistorian ikonisimpia. Palmun kavereina on etsivä Väinö Kokki jota siis tulkitsee Leo Jokela ja toisena kaverina poliisi Toivo Virta (tosin Tähdet kertovat -kirjassa/leffassa on rikospoliisin päällikkö ja Palmunkin esimies), häntä näyttelee Matti Ranin. Hahmoista itse asiassa jokainen on jäänyt hienosti mieleen omalla tavallaan, etenkin Leo Jokela tekee näissäkin elokuvissa ihan käsittämättömän upean sivuosaroolin.

Elokuvissa Palmu, Virta ja Kokki ovat ainoat jotka esiintyvät jokaisessa osassa. Läpi elokuvasarjan nähdään kuitenkin erittäin hienoja rooleja muiltakin hahmoilta, esimerkiksi Pentti Siimes on kolmessa ensimmäisessä Palmu -leffassa huikeissa sivuosissa ja näistä jokainen on vieläpä kovin erilainen. Erehdyksessä nuori raikulipoika Aimo Rykämö, Kaasussa hieman omalaatuinen boheemi Kurt Kuurna ja Tähdet kertovat -elokuvassa rääväsuinen toimittaja Nopsanen. Pitkään mietin että Kuurna olisi näistä se oma suosikki, mutta jälkeenpäin kun mietin niin Nopsasen muutamat huikeat repliikit nostavat tämän kyllä ohi. Muistatkos kun tapoit sen sotamiehen?

Kolme ensimmäistä Palmu -leffaa olivat ihan puhtaita dekkarileffoja, neljäs olikin sitten jo jotain ihan muuta. Oikeastaan Palmujen kanssa tuolla ei ollut oikeastaan mitään muuta yhteistä kuin Palmun, Virran ja Kokin hahmot. Tässäkin Virta itse asiassa huomattavasti pienemmässä roolissa, tämähän oli joku sisäministeriön hallitussihteeri ja ei Palmun kanssa hirveästi kuljeksinut. Kokki ja Palmu olivat toki tiiviisti yhdessä, mutta muuten tuo jäi kovin pliisuksi aiempiin leffoihin verrattuna. Siinä missä aiemmat kolme elokuvaa olivat tosiaan dekkarileffoja niin Vodkaa meni kyllä puhtaasti lähes poliittisen hapatuksen piikkiin. Toki se oli sen ajan kuva ja kun lähdemateriaalina ei ollut Waltarin kirjoja niin elokuvakäsikirjoituksesta tuli sitten tuollainen missä politiikka oli vahvasti läsnä.

Neljännestä leffasta itse asiassa tiedetään kertoa se että Waltari oli itse paikalla ensi-illassa ja kun leffa päättyi niin Waltari poistui paikalta välittömästi ja ei sanonut sanaakaan elokuvan tekijöille. Tästä voi varmaan päätellä että ei ihan hirveästi napannut tämä kyseinen tuotos.

Mutta näin. Palmu -elokuvat on itselle olleet erittäin tärkeitä ja varsinkin nuorempana nuo tuli katsottua niin moneen kertaan läpi että vuorosanat osaa melkein ulkoa. Hienot näyttelijäsuoritukset, kolmen päähahmon (Palmu, Virta, Kokki) mahtava keskinäinen kemia ja jokaisessa elokuvassa olevat, hieman överiksi vedetyt muut hahmot kuten majuri Vadenblick tai toimittaja Nopsanen. Niistä on komisario Palmut tehty.

Hieman vielä mietin tuossa että voisikohan Palmuja mitenkään päivittää nykyaikaan? Sherlock Holmes on aikoinaan tuotu BBC:n toimesta hyvin 2010-luvulle, mutta mitenkähän tämä onnistuisi Palmun kohdalla? Tosin ylivoimaisesti isoin ongelma tällaisen hahmon tekemisessä on se että tuo henkilöityy niin vahvasti Joel Rinteen näyttelemiseen. Ja itse asiassa Väinö Kokki on myös hyvin vahvasti Leo Jokelaan henkilöityvä hahmo. Virran roolin nyt melkein voisikin jonkun nuoremman polven näyttelijän toimesta tehdä, joku Lauri Tilkanen voisi olla yllättävänkin toimiva. Eikä sillä, Ranin oli myös loistava näyttelijä mutta ihan samalla tavalla ei persoonana vanginnut kuin Rinne tai Jokela.

Nythän Palmusta on pyörinyt teatteriversio missä Palmun roolin vetää Kari Väänänen ja joitain vuosia sitten Mikko Kivinen taisi kanssa esittää tuota. Rehellisesti sanottuna olen sitä mieltä että näkemättä paskaa, roolina tuo on sellainen että lähtökohtaisesti siinä ei ole muuta mahdollisuutta kuin epäonnistua.

Mutta juu. Ei muuta kuin Palmut pyörimään. Hieno mies.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Hieman vielä mietin tuossa että voisikohan Palmuja mitenkään päivittää nykyaikaan? Sherlock Holmes on aikoinaan tuotu BBC:n toimesta hyvin 2010-luvulle, mutta mitenkähän tämä onnistuisi Palmun kohdalla? Tosin ylivoimaisesti isoin ongelma tällaisen hahmon tekemisessä on se että tuo henkilöityy niin vahvasti Joel Rinteen näyttelemiseen. Ja itse asiassa Väinö Kokki on myös hyvin vahvasti Leo Jokelaan henkilöityvä hahmo. Virran roolin nyt melkein voisikin jonkun nuoremman polven näyttelijän toimesta tehdä, joku Lauri Tilkanen voisi olla yllättävänkin toimiva. Eikä sillä, Ranin oli myös loistava näyttelijä mutta ihan samalla tavalla ei persoonana vanginnut kuin Rinne tai Jokela.

Nythän Palmusta on pyörinyt teatteriversio missä Palmun roolin vetää Kari Väänänen ja joitain vuosia sitten Mikko Kivinen taisi kanssa esittää tuota. Rehellisesti sanottuna olen sitä mieltä että näkemättä paskaa, roolina tuo on sellainen että lähtökohtaisesti siinä ei ole muuta mahdollisuutta kuin epäonnistua.

Eivät Palmut henkilöidy Joel Rinteeseen vaan Waltarin kirjoihin, joiden lukemista suosittelen. Kirjat tulevat aina ensisijaisina, niistä tehdyt muut tulkinnat aina toissijaisina, vaikka leffat klassikoita ovatkin.

Totta kai teatteriversioilla on ollut mahdollisuus onnistua ja siinä ne ovatkin ymmärtääkseni onnistuneet hyvin, sekä Kivisen että Väänäsen toimesta. Ei Joel Rinteen tulkinta mikään ainoa oikea ole, vaikka ensiluokkainen ja unohtumaton onkin. Vähän sama kuin Hercule Poirotin kohdalla: vaikka nykyisin sekin rooli on henkilöitynyt David Suchetiin niin moni muukin on ennen ja jälkeen Poirotia esittänyt.

Turussa pyörii kaupunginteatterissa nyt keväällä komisario Palmun erehdys, pääosassa Palmuna on Taneli Mäkelä. En malta odottaa, liput on jo ostettu hyvissä ajoin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Eivät Palmut henkilöidy Joel Rinteeseen vaan Waltarin kirjoihin, joiden lukemista suosittelen. Kirjat tulevat aina ensisijaisina, niistä tehdyt muut tulkinnat aina toissijaisina, vaikka leffat klassikoita ovatkin.
Nojuu tarkoitin nyt nimenomaan sitä kun näitä Palmuja on jonkinlaiseen audiovisuaaliseen muotoon väännetty. Hankala minun on ulkoisesti edes kuvitella ketään muuta tuohon Palmuksi, toki se johtuu siitä että joitain teatteriesityksiä lukuunottamatta suurelle yleisölle Palmulla ei ole muita esittäjiä ollut kuin Rinne.

Pitäisi ne kirjat lukea.

P.S Unohdin tuosta avausviestistäni saarnaaja Mustapään. Loistava hahmo.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Nojuu tarkoitin nyt nimenomaan sitä kun näitä Palmuja on jonkinlaiseen audiovisuaaliseen muotoon väännetty. Hankala minun on ulkoisesti edes kuvitella ketään muuta tuohon Palmuksi, toki se johtuu siitä että joitain teatteriesityksiä lukuunottamatta suurelle yleisölle Palmulla ei ole muita esittäjiä ollut kuin Rinne.

Pitäisi ne kirjat lukea.

P.S Unohdin tuosta avausviestistäni saarnaaja Mustapään. Loistava hahmo.

Tässä sinun ja muiden iloksi muutama muu Palmu-tulkinta teatterilavoilta:

Lyhyt traileri Taneli Mäkelästä Palmuna (komisario Palmun erehdys).

Helsingin kaupunginteatterin traileri (Kaasua, komisario Palmu, palmuna Kari Väänänen).

Mikko Kivinen parin vuoden takaisessa Helsingin Kaupunginteatterin trailerissa Komisario Palmun erehdyksestä.

Näyttävät kaikki hyviltä Palmuilta. Tuo Väänäsen tulkinta kiinnostaisi nähdä, samoin kuin tietysti koko esitys. Olivatpa harvinaisen turmeltuneen näköisiä nuo penkillä istuneet "vannoutuneet poikamiehet".
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Näyttävät kaikki hyviltä Palmuilta. Tuo Väänäsen tulkinta kiinnostaisi nähdä, samoin kuin tietysti koko esitys. Olivatpa harvinaisen turmeltuneen näköisiä nuo penkillä istuneet "vannoutuneet poikamiehet".
Pakko sanoa että näistä ehkä Taneli Mäkelä on ainoa joka edes vähän alusta sopii tuohon. Etenkin tuo Väänäsen ähinä ja puhina sekä karmea huutaminen tuossa "olen hyvällä tuulella" kohdassa oli aivan karmeaa. En toki tiedä miten tuo kirjoja vastaa.

Kuopion suunnalla ei oikein Palmuun liittyviä teatteriesityksiä ole. Pitäisi varmaan käydä katsomassa jos tulee.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Pakko sanoa että näistä ehkä Taneli Mäkelä on ainoa joka edes vähän alusta sopii tuohon. Etenkin tuo Väänäsen ähinä ja puhina sekä karmea huutaminen tuossa "olen hyvällä tuulella" kohdassa oli aivan karmeaa. En toki tiedä miten tuo kirjoja vastaa.

Kuopion suunnalla ei oikein Palmuun liittyviä teatteriesityksiä ole. Pitäisi varmaan käydä katsomassa jos tulee.

Toki nämä ovat tarkoituksella erilaisia Palmu-tulkintoja kuin Joel Rinteen tulkinta, koska ei ole järkeä yrittää imitoida Rinnettä. Siinä jäisi aina kakkoseksi.

Väänäsellä on oma tyylinsä, siitä yleensä joko pitää tai ei. Minulle Vänä on ainoa oikea tulkitsija sekä mm. Klonkun roolissa että Aragornin roolissa Taru Sormusten Herrassa. Tämä ei nyt liity tähän ketjuun, mutta Ylen sivuilla oli mukava muisteluartikkeli Ryhmäteatterin TSH:sta ja Hobitit-televisiosarjasta. Hieno oli Ryhmiksen näytelmä kesällä 1989, hieno kuusituntinen spektaakkeli. Valitettavasti ei saa YLE enää Hobitit-sarjaa esittää kiitos rahajuutalaisten eli Saul Zaentz -korporaation joka Tolkieninkin omistaa ja joka eväsi YLEltä oikeudet näyttää edes katkelmia sarjasta, jonka YLE toteutti. Onneksi on YouTube, sieltä nämä vielä löytyvät.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Väänäsellä on oma tyylinsä, siitä yleensä joko pitää tai ei.
Väänäsestä pidän kyllä monessa roolissa. Mollen Tuntemattomassa vetää ihan hyvin Lammion roolin ja monessa muussakin tuotannossa on ollut hyvä. Palmuna vaan hyvin hankala nähdä miestä.
 

Rankkari

Jäsen
Näitä Palmu elokuvia olen katsonut usein. Parhaimpia kotimaisia elokuvia aikoinaan, ja edelleenkin erittäin hyviä.
Kirjoja en ole, ainakaan vielä lukenut.
Kommetteja kirjoista?
 

Vintsukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Suomi, Panthers
Kaksi ensimmäistä Palmua ovat minun makuuni parasta suomalaista elokuvaa koskaan, ja kolmaskin on varsin mainio. Vodkan näkemisestä on aikaa, mutta muistikuvat siitä eivät ole mairittelevia.

Pentti Siimes on minun valintani Palmujen MVP:ksi. Varsinkin Kaasun Kurt Kuurna.

Sukuni aateloitiin jo 1600-luvulla. Eräs esi-isäni, hän lainasi hevosensa Gustaf Adolfille niin, että tämä pääsi pinttelemään käpälämäkeen, kun sen sijaan esi-isäni listittiin hengiltä. Oi voi voi, hullu mies, ei tiennyt mitä teki.

Leffojen puolelta siis järjestys oli eri mitä kirjojen julkaisussa, tuollahan nyt ei toki sinänsä ollut mitään merkitystä kun teokset ei taida pahemmin olla toisiinsa nivoutuneita joten siinä mielessä tuo nyt ei niin paha ole että leffoista ekana tehtiin toinen kirja ja toisena leffana sitten ensimmäinen kirja. Kirjoja en tosin ole itse lukenut (pitäisi lukea tiedän), mutta ainakaan leffoissa ei pahemmin käsitellä aiempien elokuvien tapahtumia.
Suomen Filmiteollisuus tuotti Komisario Palmun erehdyksen, mutta ei ollut jostain syystä hankkinut oikeuksia ensimmäiseen Waltarin Palmu-romaaniin. Kun Erehdyksestä tuli hitti, kilpaileva tuotantoyhtiö Fennada-Filmi osti nopeasti oikeudet Rouva Skrofiin ja palkkasi Erehdyksen ohjaajan ja pääosanäyttelijät tuotantoonsa.

Kolmannen Palmu-romaanin Waltari kirjoitti yli kaksi vuosikymmentä muita myöhemmin, kun Kaasua-elokuvan jälkeen Fennadan pomo pyysi tältä ideoita kolmanteen elokuvaan. Waltari kirjoitti romaanin muutamassa viikossa, ja kirja ja elokuva julkaistiin samana vuonna.

Neljännenkin Palmun Waltari kirjoitti, tällä kertaa käsikirjoitusmuodossa. Lepää jo rauhassa, komisario Palmu jäi kuitenkin tekemättä pitkään jatkuneen näyttelijälakon takia eikä tekstiäkään ole kait koskaan julkaistu. Vodkaa-elokuvasta Waltari ei tiettävästi pitänyt ollenkaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Palmu-leffat olisivat Hollywood-tuotantoa niin uudelleenversiot olisi jo filmattu ja kenties tehty sen jälkeen re-boottaus koko sarjalle Bondin/Star Trekin malliin. Miksei siis Suomessa? Solar Films/Matila Röhr nyt hereillä ja oikeudet perikunnalta haltuun. Esko Salminen Palmuksi.
 
Suosikkijoukkue
Steelborn, Ich bin ein mouhijärveläinen
Jos Palmu-leffat olisivat Hollywood-tuotantoa niin uudelleenversiot olisi jo filmattu ja kenties tehty sen jälkeen re-boottaus koko sarjalle Bondin/Star Trekin malliin. Miksei siis Suomessa? Solar Films/Matila Röhr nyt hereillä ja oikeudet perikunnalta haltuun. Esko Salminen Palmuksi.

Näpit irti Palmuista saatana! Eikö nykynuoriso keksi mitään itse, kaikki pitää tehdä uudestaan ja uudestaan. Väittäisin, että uusintaversiot menevät kulttuurisen omimisen puolelle. Palmu on koskematon siinä missä inkkarihatutkin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Katsoin lapsena ensimmäisen kerran Komisario Palmun erehdyksen, enkä ole vieläkään uskaltanut maistaa absinttia.

"Ei, maistuu mantelilta......"
 

rasmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Pool, Konalan Pallo
Täytyypä taas katsastaa Palmut, ihan Kassilan Matin kunniaksi. Asuttiin vuosia naapureina ja törmäiltiin usein lähikaupassa, siinä oli herrasmies päästä varpaisiin.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En tiedä onko tosiaan tarvetta uusille Palmu-filmatisoinneille, kun vanhatkin on kai ihan nykykatselua kestäviä. Ja paskaa ne olisi kuitenkin.
Sen sijaan Olavi Susikoski -leffasarjan haluaisin nähdä. Kunnon ajankuvalla. Vaikka paskaa sekin olisi.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
En tiedä onko tosiaan tarvetta uusille Palmu-filmatisoinneille, kun vanhatkin on kai ihan nykykatselua kestäviä. Ja paskaa ne olisi kuitenkin.
Tämä on muuten sinänsä mielenkiintoinen seikka, eli Palmut tosiaan kestää aikaa hämmentävän hyvin vaikka tuoreinkin näistä on jo 50 vuotta vanha elokuva. Tosin juurikin se viimeisin eli Vodkaa on kaikkein vähiten aikaa kestänyt juurikin tuon neukkunuoleskelun vuoksi.

Kolme ensimmäistä menevät kyllä hyvinä salapoliisijännäreinä edelleenkin.

"Ei, maistuu mantelilta......"
".... Hiiiaaaahhhhh....!!!!!"

En käskenyt laittaa siihen myrkkyä!
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Muistaakseni Esko Salminen näytteli aikoinaan, tähdet kertovat elokuvassa.
No se oli siellä tähtiä tsiigaamassa!

Salminen oli pienessä roolissa myös Kaasua -leffassa. Näistä kun sitten tehdään remaket niin Kristo Salminen voisi vetäistä nuo isänsä Eskon roolit. On tosin n. 30 vuotta vanhempi mitä Esko aikoinaan. Ovat kyllä niin samoihin nahkoihin tehtyjä että isä-poika suhteesta ei voi erehtyä. Ajattelin itse asiassa pienenä että sen nahkatakki-Villen näyttelijä "on kovasti Toni Veijalaisen näköinen".
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mielensäpahoittajana tunnettu Antti Litja muuten esiintyy Tähdet kertovat, komisario Palmu -leffassa. Siinä vaiheessa kun Virta menee päästämään nahkatakkeja pois putkasta ja kysyy että "Kuka teistä on hallitusneuvos Jakkaralan poika?" ja nahkatakki vastaa "That's me, boss" niin tuo kyseinen nahkatakki on Antti Litja.
 

Fränä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Neljännestä leffasta itse asiassa tiedetään kertoa se että Waltari oli itse paikalla ensi-illassa ja kun leffa päättyi niin Waltari poistui paikalta välittömästi ja ei sanonut sanaakaan elokuvan tekijöille. Tästä voi varmaan päätellä että ei ihan hirveästi napannut tämä kyseinen tuotos.

Itse asiassa Waltarihan teki neljännen Palmu-elokuvan käsikirjoituksen, jonka Kassila sitten syystä tai toisesta hylkäsi. Mika Waltari seuran sivuilta bongasin, että siitä on tulossa mahdollisesti teatteri-versio, joka pohjautuu siis juuri tuohon Waltarin kässäriin.

Tässä yksi juttu, jonka bongasin Palmusta:

 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
KOMISARIO PALMU PALAA TAKAISIN!


Renny Harlin ohjaa uuden Palmu-sarjan ensimmäisen leffan ja ensi-illan on määrä olla vuonna 2023. Kyseinen leffa pohjautuu Mika Waltarin ennen julkaisemattomaan teokseen eli kyseessä ei ole minkään vanhan leffan uusioversio. Ilmeisesti leffoja on tarkoitus tehdä sitten myöhemmin lisääkin ja ne lienee näitä uusintafilmauksia vanhoihin kirjoihin perustuen. Tämä nyt siis omaa pohdintaani.

Mutta ihan huikea uutinen. Olen kovan luokan Palmu-fani ja onhan tämä nyt siistiä että uusia leffoja tulee taas. Ihan kova luotto siihen että varmasti hyviä leffoja tulee. Mitenkähän on, sijoittuukohan leffat ajallisesti sinne mihin leffat ja kirjat aikoinaan vai pyritäänkö tekemään jotain päivitystä tähän päivään Uuden Sherlockin tyyliin?

Paras kotimainen leffauutinen vuosikausiin.

EDIT:

No nyt kun maltoin tarkemmin vielä lukea niin mainitaanhan tuossa että:

" Myös uudessa elokuvassa tullaan näkemään vahvana visuaalisena elementtinä Helsingin vanhaa kaupunkikuvaa. Harlinin tavoite on herättää vanha Helsinki eloon valkokankaalle ennennäkemättömällä tavalla.

- Tulemme käyttämään nykyaikaista, Hollywoodista tuttua digitaalitekniikkaa muun muassa siinä, että voidaan kuvata oikeaa tämän päivän Helsinkiä, ja sieltä sitten maalata pois tiettyjä moderneja rakennuksia ja laittaa tilalle jotain vanhaa."


Eli sinne menneeseen aikaan tullaan palaamaan. Ihan hyvä niin.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jaahas, kenestä uusi Palmu?
Taneli Mäkelä voisi toimia.
Taneli Mäkelä voisi olla ihan hyvä joo. Ikäsnä puolestakin ihan sopiva eli "eläkeikää lähestyvä" ja onhan tuo ihan hyvässä kunnossakin kaiketi. Muihin rooleihin mietin sitten esim. Jussi Vatasta tuohon Virran (alkup. Matti Ranin) rooliin. Entäs Väinö Kokki? Tämä on paha. Leo Jokela oli sen verran kova tuossa roolissa että hankala korvata. Toki niin on nämä kaikki muutkin.
 

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Jos ymmärretään pitää tästä luokkakokous leffan päähenkilöt poissa, niin tästä voi tulla hyvä. Hannu-Pekka Björkmania Komisario Palmuks koko rahalla tai ainakin johonkin rooliin. Tommi Korpela, Jani Volanen, Kari Ketonen ja Ville Myllyrinne myös leffaan. Jos tässä siis haluaan, että on komediallinen puoli mukana.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Jos ymmärretään pitää tästä luokkakokous leffan päähenkilöt poissa, niin tästä voi tulla hyvä. Hannu-Pekka Björkmania Komisario Palmuks koko rahalla tai ainakin johonkin rooliin. Tommi Korpela, Jani Volanen, Kari Ketonen ja Ville Myllyrinne myös leffaan. Jos tässä siis haluaan, että on komediallinen puoli mukana.
Kyllä mulla vähän sellanen aavistus on että Aku Hirviniemi on jossain roolissa mukana. Rennyn kanssa yhteistyötä löytyy Luokkakokous 3:n osalta ja onhan kyseessä nyt kaikesta huolimatta erittäin myyvä ja suosittu nimi. Ja eipä siinä, onhan Hirviniemi hyvä näyttelijä, ongelma enemmänkin se että oli etenkin yhdessä vaiheessa ihan joka helvetin paikassa mukana. Eipä silti ole valittamista miehen suorituksista esim. Tuntemattomassa tai vaikka Robassa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös