Mace kirjoitti:
Kysytäänpäs Vakiolta, koska epäilen, että olemme tästä asiassa eri mieltä: mitkä ovat mielestäsi ne perusteet, joilla Juha Valjakkala tulisi armahtaa? Senkö takia, että hän on istunut tuomiotaan jo 18 vuotta? Minä olen aiemmin tässä ketjussa jo esittänyt omat perusteluni sille, miksi häntä mielestäni ei tulisi vapauttaa. Nyt olisi oikein mukava kuulla vastakkaista mielipidettä edustavan henkilön perustelut. Mikäli siis olet tuon armahtamisen puolesta, kuten olen ollut ymmärtävinäni.
Olen aiemmin ottanut kantaa mm. tälläkin palstalla moniin huomiota herättäneisiin tuomioihin, mutta tullut kerta toisensa jälkeen huomaamaan, että minun tietoni asiaan vaikuttaneista seikoista ovat olleet puutteelliset. Olen siis puhunut usein suulla suuremmalla ja mennyt iltapäivälehtien lietsomaan propagandaan mukaan.
Tässä nimenomaisessa tapauksessa Korkein Oikeus on puoltanut vapauttamiseen liittyvien toimenpiteiden aloittamista. Yksi näistä toimenpiteistä on avovankilaan siirto. Koska KO on ollut sitä mieltä, että Valjakkalan tuomio on ollut jo riittävän pitkä, luotan siihen. Varmasti tuota KO:n kantaa on edeltänyt huolellinen asiaan perehtyminen ja eri instanssien lausunnot.
Meillä on tässä yhteiskunnassa sellainen periaate, että jopa murhamiehet ja -naiset saavat uuden mahdollisuuden. Tämä sama periaate on lähes kaikissa sivistysvaltioissa. Kai se on humaania. Uhria tai uhreja nyt ei kuitenkaan saada enää henkiin, tehtiinpä niin tai näin.
Toivon, että sellaisia henkilöitä ei armahdeta, jotka selvästikään eivät tule sopeutumaan yhteiskuntaan tai joilla on edes kohtuullinen riski ajautua uuteen väkivaltarikokseen, jopa henkirikokseen. Nämä tulee pitää eristettynä yhteiskunnasta, joko vankilassa tai suljetussa sairaalassa.
Varmaan vankien arviointia vaikeuttaa se, että vankilassa he elävät kutakuinkin ilman päihteitä, jolloin ovat usein tolkun ihmisiä. Vapauduttuaan hyvin monet ajautuvat samoihin porukoihin kuin aiemmin ja päihdekierre alkaa uudelleen. Samoin väkivalta. Hienot lausunnot voidaan heittää roskikseen, kun ihminen ei olekaan enää se sama opiskeleva ja katuva yksilö kuin vankilassa.
En minä siis tiedä, mikä tässä Valjakkalan tapauksessa on oikein. Korkein Oikeus on arvioinut, että miehen voisi lähiaikoina armahtaa. Ehkä heillä on ollut siihen riittävät perustelut.