Mainos

Kitkat vai nastat?

  • 8 327
  • 92

Kummilla ajellaan?

  • Nastat

    Ääniä: 144 76,6%
  • Kitkat

    Ääniä: 44 23,4%

  • Äänestäjiä
    188

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Nastat, koska muita ei ole

Niin, kuten muutkin valistuneet, minäkin päädyn julistamaan nastarenkaat ainoiksi oikeiksi talvirenkaiksi.

Totuushan on se, että oikeasti sitä pitoa tarvitaan jäätä vastaan, ja vain nastathan ne jäällä pitävät.

Mielestäni on lähinnä järjen köyhyyttä ostaa talvirenkaat äänekkyyden, eli kai lähinnä hiljaisuuden perusteella. Käytännössähän kyse on siitä, kuinka hyvin ne neljä kämmenen kokoista alaa pitää sinut ja autosi oikeassa paikassa.

Hiljaisuutta hakeva löytääkin itsensä äkkiä hautausmaan hiljaisuudesta, ja nimenomaan sieltä asiakas- / asukaspuolelta.

Täältä tähän
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Nastat.

Pk-seudun mustat jäät on syy ja jos ilkeitä ollaan niin avovaimo käyttää autoa myös joten nastat pysäyttää mustalla jäällä parhaiten.

TM testasi taas renkaita ja perustelivat mielestäni erittäin hyvin miksi nastat.
http://www.tekniikanmaailma.fi/autot/renkaat/tm-vertailu-talvirenkaat-2008

Nastoilla oli paremmat märkä- ja jääkeli ominaisuudet kuin kitkoilla. Pk-seudulla juuri nämä asiat ovat mielestäni tärkeimmät.

Mielestäni nastat ovat myös kehittyneet huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana. Ainoa miinus mikä tulee mieleen on ääni, mutta sekään ei huoleta kun nyky auto on muutenkin jo hiljaisempi kuin edelliset millä olen ajellut.



J
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
Kitkat.
Hiljaisuus on se pääasia, joka ratkaisi kitkojen puolesta. Turvallisuus on suhteellista: luulisin omalla ajotyylilläni kitkoilla olevan turvallisempaa kuin keskivertoautoilijan nastoilla. Lisäksi kun ei ole pakko autoilla joka päivä, eivät ne mahdolliset muutamat jääkelit haittaa.
 

jamppa1919

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠Ässät♠
Kitkat. En ole ennen käyttänyt, mutta tänä talvena tulee kokeiltua. Tosin vain ja ainoastaan siksi, koska ostin keväällä uuden auton, missä oli melko uudet kitkat alla. Muuten olisin pysynyt nastoissa, mutta kokeillaan nyt..

Ennakkoon vieläkin mietityttää mitä teen kitkoilla Porissa, Länsirannikolla, missä lunta on nykyään joskus ja jouluna..

Edit: Muiden viestit luettuani harkitsen sittenkin nastoja, koska esikoinen syntyy alkutalvesta, ja turvallisuus on tärkein.
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lopputulema oli siis ettei kitkarengas ole missään olosuhteissa parempi, mutta nasta puolestaan jäällä selkeesti parempi.
Nastat kuten TM:kin todistaa, ne ovat kaikessa paremmat ominaisuuksiltaan.
Ihanko tosissanne väitätte, että nastarengas on parempi kelillä kuin kelillä? Esimerkiksi kuiva asfaltti, märkä asfaltti, sula hiekkatie jne. Tällaisia kelejä on kuitenkin normaalitalvena valtaosa päivistä ainakin eteläisessä Suomessa. On aivan uutta tietoa, että nastarengas toimiikin kitkarengasta paremmin näillä keleillä.

Mitä tulee itse kysymykseen, kitkoilla ajan, mutta kummassakin puolensa. Silti nastarenkaille voisi lätkäistä jonkun haittaveron, sillä kuluttavat tienpintoja, nostavat katupölyä ja irtoavat nastat vahingoittavat muita autoja.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mielestäni nastat ovat myös kehittyneet huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana.
Niin, mitä on tullut alan asiantuntijoiden kanssa keskusteltua, niin he sanovat nastan olevan edelleenkin sitä samaa ainetta, mitä aiemmin. Mutta nyt se joudutaan tiukentuneiden sääntöjen takia poraamaan syvemmälle renkaaseen sisälle, ja kestäähään se silloin enemmän, kun se nasta ei pääse kääntymään yhtä paljon, kuin ennen.

Tämä syvälle poraaminen taas johtuu tietysti näistä tien kulumisista, kun autokanta suurenee, mutta vastaavasti tienkunnostusbudjetit kulkevat enemmänkin toiseen suuntaan.

Itse olen nastarenkaiden käyttäjä, ja osittain siksi, että tuo mustajää on ongelmana täällä etelässä. Ja kun oma ajamisen tarve ulottuu jokaiselle vuorokauden ajalle, niin suolausta ei voi aina vaatia tienhoitajilta. Sen lisäksi vaimon kannalta on turvallisempaa käyttää piikkejä, kuin kitkarenkaita.

Kitkoilla kyllä pärjää vuodet ympäriinsä, mutta ajamisen ennakoinnissa pitää olla tarkempi.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ihanko tosissanne väitätte, että nastarengas on parempi kelillä kuin kelillä? Esimerkiksi kuiva asfaltti, märkä asfaltti, sula hiekkatie jne. Tällaisia kelejä on kuitenkin normaalitalvena valtaosa päivistä ainakin eteläisessä Suomessa. On aivan uutta tietoa, että nastarengas toimiikin kitkarengasta paremmin näillä keleillä.

Ei TM mikään raamattu tietystikään ole, mutta kannattaa lukea tuore testi ja vertailutulokset jotka tehdään täsmälleen samalla tavalla kaikille testin nasta- ja kitkarenkaille.

Tulos yllätti itsenikin. Olen nastarengasajelijanakin ollut sitä mieltä että kitkat pesee nastat mennen tullen esim märällä asfalttilla, mutta näin ei todellakaan kuulemma ole.

Jos vertailee esimerkiksi omasta mielestäni tärkeimpiä etelä-suomeen tarvittavia talviominaisuuksia märkää asfalttia ja jääkelejä niin valinta on tuon testin perusteella nastat.

Laittakaa linkkejä johonkin toisiin rengastesteihin jos tiedätte päinvastaisia tuloksia olevan mustaa valkoisella eikä vain mutu -pohjalta.

Ja puhun nyt turvallisuudesta ja jarrutusmatkoista, enkä muista mukavuuteen liittyvistä tai eko -näkökulmista.

J


ps . Aeroman: Tarkoitin sanalla nastat nastarenkaita ja muutos on tapahtunut juuri keleillä mitkä eivät ole suoraan puhdas jää- tai lumikeli.
 
Oman autoni alle tulee talveksi Michelinin X-Icenorthin nastat. Tuli tuo TM luettua ja vaikka siinä Nokialainen olikin ykkönen, niin rengasmyyjä kertoi Misukan olevan kuivalla/märällä parempi ja ennen kaikkea hiljaisempi. Hiinä ja hiinä oli päätyminen kitkoihin, mutta se jäi nyt vielä toistaiseksi tulevaisuuteen.
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Kitkarengas -saatanan tekele?

Silti nastarenkaille voisi lätkäistä jonkun haittaveron, sillä kuluttavat tienpintoja, nostavat katupölyä ja irtoavat nastat vahingoittavat muita autoja.

Niin, mainittakoon, että kitkarenkaat ovat itse asiassa pahempia katupölyn nostattajia kuin nastarenkaat.

Tämä johtuu siitä, että ko. renkaiden runsaammmat lamellit ja imukuppityyppiset muodot "pumppaavat" ja " hierovat" tehokkaammin tien pinnassa olevaa hiekkaa ja nostattavat näin ollen enemmän pölyä ja pienhiukkasia ilmoille.

Myös tuo irtoavien nastojen teoria hieman ontuu, koska suurin osa niistä "lentävistä nastoista" on kiviä, joita runsaslamellisempi kitkarengas luonnollisesti kerää tehokkaammin sisuksiina.

Eli kannattaa ottaa asioista selvää ennen isompaa kitkarengas-saagaa.

http://www.hengitysliitto.fi/default.asp?docId=25036
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/article36951.ece


Täältä tähän
 
Viimeksi muokattu:

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Tämän äänestyksen voisi periaatteessa laittaa uudestaan. Aikanaan itse vastasin nastat, mutta nyt kaksi talvea kitkoilla ajaneena voin sanoa, että nastoihin ei ole paluuta. Ns. pääkallokelejä jolloin kitkojen kanssa pitää olla tarkkana on nykyään todella vähän ja muuten ne ovat mukavuudeltaan aivan omalla tasollaan verrattuna nastoihin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Nastat ehdottomasti. Molemmista on kokemusta ja ajan sen verran paljon työkseni, eri vuorokauden aikoihin, pitkiäkin matkoja että "ne muutamat" päivät kun kitkoilla ei pärjää ovat ne ratkaisevat jolloin haluan että nastat ovat alla.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Perhana kun on vaikea päättää otanko uusiksi talvirenkaiksi kitkat vai nastat. Toissa talvena olisin pärjännyt kesärenkailla, mutta viime talvi oli melkoinen lumi- ja jääkaaos.

Myin juuri pois loppuunajetut kitkat rumilla aluvanteilla. Oli melkoista liukastelua koko talvi. 300-hevosvoimainen etuveto ja huonot kitkat ei sovi yhteen.
 
Viimeksi muokattu:

Paastainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP & 80-luvun HoNsU
Tampereella asuvana en ole kokenut nastoja tarpeellisena, joten nastat on löytyneet autoni alta viimeeksi 1991 keväällä.
Joskus 7-8 vuotta sitten oli pari päivää, että olisi ollut tarpeen, mutta ei viime vuosina
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös