Mainos

Kissa pöydälle maalivahtipelissä

• 5 204
  • 68

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mission16W

Mission16W: Potaskaa on näköjään kiva jauhaa. Totta on, että Hurmetta ei voi USA pelin tappiosta syyttää, siitä olen kanssasi samaa mieltä, mutta muuten tekstisi ovat täyttä hömpömpömppöä. Noo, oletkohan nyt vararikossa, kun pistit rahasi siihen niin varmaan kohteeseen? Tosin suurvoittohan oli vain kahdeksan maalin päässä!

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Re: Mission16W

Viestin lähetti PTS
Mission16W: Potaskaa on näköjään kiva jauhaa. Totta on, että Hurmetta ei voi USA pelin tappiosta syyttää, siitä olen kanssasi samaa mieltä, mutta muuten tekstisi ovat täyttä hömpömpömppöä. Noo, oletkohan nyt vararikossa, kun pistit rahasi siihen niin varmaan kohteeseen? Tosin suurvoittohan oli vain kahdeksan maalin päässä!

Mistäköhän nyt on kyse? Kävinkö tietämättäni kusemassa muroihisi vai mikä tampereen miestä noin kismittää? Pakko turhautuneen Suomi-fanin purkaa tuntojaan johonkin? Antaa palaa vaan jos ahdistaa.

En minä pistänyt penniäkään Suomen peliin, mutta sen sijaan tein näemmä kivan tilin FA Cupista.

BTW, kun nyt puhun potaskaa, niin antaas kuulua minkä sortin asiantuntija sieltä löytyy. Montakin vuotta itse pelannut maalissa? Kyllä noin rankan jätkän täytyy varmaan suorastaan olla jonkun liigajoukkueen maalivahtivalmentaja... vai olisitko itse "Kaakku" Kaarela?

No, oli miten oli. Minä tiedän ymmärtäväni paljonkin lajista. Minä tiedän, millaista on pelata maalissa. Minulla ei ole pakottavaa tarvetta avautua Jatkoajassa. Jos sinulla on niin anna palaa.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Re: Re: Mission16W

Viestin lähetti mission16W

BTW, kun nyt puhun potaskaa, niin antaas kuulua minkä sortin asiantuntija sieltä löytyy. Montakin vuotta itse pelannut maalissa? Kyllä noin rankan jätkän täytyy varmaan suorastaan olla jonkun liigajoukkueen maalivahtivalmentaja... vai olisitko itse "Kaakku" Kaarela?

Sikäli mikäli et huomannut, niin tähän ketjuun on tuolla sivun alkupuolella jo osallistunut kokolailla tunnettu maalivahtivalmentaja, vieläpä omalla nimellään.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
PTS'n teksti nyt on kokoajan tuota samaa. Huudetaan Nurmisen puolesta ja Pasi on maailman paras, jne. Kukaan ei yllä samalle tasolle. Jos Vezinan saisi jakaa, niin eipä ole vaikea arvata kenelle se menisi. Mies on NHL'n paras maalivahti kun pelannut kolme ottelua ja kaksi erää. Todellisuudessa Nurminen voittanut SM-liigan runkosarjan, siihen se jääkin...

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
No niin siinä kuitenkin kävi, että veskari vaihtui ja Nupe pelasi hyvin. Maalivahti on puolijoukkuetta ja pystyy huippupelillä pitämään huonompaakin jengiä pystyssä. Suomessahan maalivahtipelin arvosteleminen on tabu, mutta olen edelleen sitä mieltä, että jo pelkästään veskarin vaihto usein herättää joukkueen pelaamaan paremmin.
Hurme pelaa ilmeisesti sloboja vastaan. Todennäköiseti hän tulee pelaamaan paremmin tai sitten kisat ovat häneltä ohi.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Veskarit

Mukavaa kun JA:ssa on aktiiveja ketjun avaajia joka asiasta. Kohta aukeavat varmaankin "Nurminen maaliin!" ja "Hurme maaliin!" -ketjut, että saadaan mukava keskustelu hajotettua ympäri saittia:mad:

No, tässä copypeistattuna omaa veskarijorinaani toisesta ketjusta, sopinee paremmin tänne:

HIFK-miehellä ei pitäisi olla edes teoreettista painolastia Nurmisen/Hurmeen suhteen. Itse pidän Hurmetta parempana maalivahtina ja toivon, että hän jatkaa ja onnistuu. Minun kannaltani on ongelmallista tietenkin se, että Nurminen on aina ollut myöskin suosikkini. Mielestäni aivan huikea SM-liigassa ja taputtaisin innoissani karvaisia käsiäni, jos Nupe joskus tulisi meille DDR-halliin HIFK-paitaan.

Hurme on mielestäni parempi vaihtoehto tähän turnaukseen sen NHL-luonteisuuden vuoksi. Hurmeen peli ei ole niin näyttävää kuin Nurmisen, harvoin Jani makaa selällään äksänä maassa. Ennemminkin pelaa mahdollisimman paljon pystyssä ja pistää peliä nopeasti käyntiin. Pohjoisamerikkalainen eleetön veskaripeli miellyttää minua yksinkertaisesti enemmän kuin energinen eurooppalainen touhotus, mitä Nupe edustaa.

Nupen kiistaton suuruus on hänen taistelutahdossaan. Kiekon eteen tungetaan vaikka pää, jos ei muu auta. Mutta ihan torjuntatekniikankin takia pidän Nupea suurempana riskinä NHL-pitoisia joukkueita vastaan, koska hän a) torjuu paljon eteensä ja b) ei avaa peliä kovin nopeasti sekä c) menee liian helposti jäihin. Lisäksi hänellä on vaikeuksia pitää sama hirveä intensiteetti koko 60 minuutin ajan. Mies lähtee heti 110 lasissa ja silloin tulee väkisinkin ainakin yksi suvantovaihe, jolloin tarkkaavaisuus vähän herpaantuu. Esimerkiksi viime kauden matseissa HIFKiä vastaan, varsinkin meidän ladossa, Nupe sortui tähän pari kertaa. Samoja merkkejä näin Vallko-Venäjän puukäsien kanssa.

Mutta pelin pitää olla reilua, niinkuin Mike toteaa. Eli jos Hurme seuloo Venäjä-matsissa, niin Nupe jatkakoon. Silloin menemme todennäköisesti Nupen kanssa pudotuspeleissäkin - mutta silloin kun siellä ollaan, olisi Hurmeen kanssa vähän helpompi hengittää. Näin Arakin on ajatellut sanoessaan, että Hurme mielellään lopettaa. Pudotuspeleissä pitää minimoida kaikki mahdolliset vastustajan maalintekopaikat. Aivan kaikki. Ja jos toinen veskari jättää enemmän irtokiekkoja ja tilaa yläkulmiin, niin hänen pitäisi istua katsomossa. Nimenomaan näissä kisoissa, missä irtokiekkoja laittelevat sisään maailman parhaat kädet. MM-kisoissa pärjäilee hurjalla tsempillä paremmin.

Eli tiivistettynä: toivon Hurmeen pelaavan hyvän Venäjä-matsin ja jatkavan pelaavana veskarina turnauksen loppuun saakka. Jos Hurmeen pelituntuma katoaa ja turvaamme Nupeen, olemme mielestäni heikommilla kuin olisimme hyväkuntoisen Hurmeen kanssa.

Nupe, näytä että puhun skeidaa, jos jatkat Venäjä-matsin jälkeen.

Sisäliitin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Viestin lähetti Arnold

Iltalehdessä viikon aikana oli ainakin juttua, että jos joku pakki loukkaantuu, niin tilalle tulee Aran kestosuosikeista joko Marko "Lämäri" Kiprusoff tai Petteri Nummelin.

HUHHUH....Vaikka minäkin Väänästä inhoan niin en sentään noin paljoa...

kapa76

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hmm minusta ei ole mitään kissaa mitä pöydälle nostaa. Kuusi maalia eikä pakeilta apuja so what. Nupe pelaa yhden matsin ja hurme jatkaa taas.

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Re: Re: Mission16W

Viestin lähetti Mike
Sikäli mikäli et huomannut, niin tähän ketjuun on tuolla sivun alkupuolella jo osallistunut kokolailla tunnettu maalivahtivalmentaja, vieläpä omalla nimellään.

No, en ole huomannut, mutta jotenkin joka tapauksessa epäilen, että PTS tuskin on se, kenestä puhut.

teppomh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nurminen sopii parhaiten

Mielestäni Nurminen on parempi vaihtoehto suomen maalille, sillä:

1. Hänellä on aina asenne kunnossa. Kuten JHag sanoi aina vähintään 110% lasissa, ja voihan ollakin että se saattaa joskus ola liikaakiin, mutta omasta mielestäni se on aina parempi kuin 98-99%. Sillä mielstäni Hurme ei nyt mitenkään erikoisesti näyttnyt halunneens rehkiä siinä USA ottelussa. Ja kuten teskti-TV:ssä joku pelaaja sanoikin että kunnioitettiin liika USA:n pelaajia. Toki en tietysti tiedä kuuluuko Hurme tähän ryhmään enkä väitäkkään sitä, mutta Pasi ei ainakkan kunnioita tippaakaan ketään.

2. On pelannut todella hyvin viime kuun ottelut NHL:ssä ja farmissa, kuten muissa kommenteissa on manittu. Vaikkakin vain muutaman ottelun, mutta joka tapauksessa kuumempi kuin Hurme.

3. On tottunut joutumaan hoitamaan puolustuksen kämmähdyksiä, ja useimmiten onnnistuu juuri niissä tilanteissa erinomaisiin torjuntoihin. Sillä Jokeri vuosina aivan liian usein jotui "yksin" hoitamaan vastustajan hyökkäykset kun Jokerieden mukamas "SM-Liigan paras" puolustus oli ihan hakoteillä tai teki kunniakujaa vastustajan hyökääjille.

4. Viitaus 1. kohtaan koska on aina >100% lasissa ei hyväksy itseltään eikä muiltakaan muuta kuin täydellisiä suorituksia, eli jos pakki vähänkin nukkuu niin heti kyllä saa kuulla asiasta Nurmiselta. Jokeri vuosina oli aina hauska kuulla Nurmisen huutoja kesken pelin pakistolle. Tämän lisäksi ohjailee puolustusta samalla hyvin, ja muutenkin pystyy varmaan luomaan hyvin henkeä joukkueeseen kesken pelin. Hurmeesta minulla ei ole semmoista kuvaa että se kauhesti "riehuisi" pelissä ja antaisi palautetta, voin tietysti olla väärässä. Ja voihan se ollakkin että kyseinen tapa ei ole paras mahdollinen, mutta itse pidän sitä hyvänä.

6. Hoiti homman todella hyvin Valko-Venäjää vastaan, mutta silti ei ollut tyytyväinen päästettyyn maalin. Maaliin jolle se ei kyllä mahtanut yhtikäs mitään, olen varma etä maailmasta ei löydy yhtäkään veskaa joka sen ohjauksen ilmasta ylänurkkaan 0.5 metriä ennen räpylää olisi poiminut, muulla kuin helvetin moisella hillolla.

7. Vaikka sylkeekin kiekkoja eteensä niin ei ainaka päästä niitä ohitseen sillä torjuu milloin milläkin ikinä kerkee (myös päällään). Useimmiten myös poimii sen re-boundinkin, kuten Valko-Venäjä ottelussa. Ja kun pakit ei yritä estää hyökkääjiä pääsemästä maalintekopaikkoihin niin voisivat edes hoitaa ne re-boundid pois.

8. Nurminen on enämmän sinut euroopankaukalon kanssa kuin Hurme sillä pelasi vielä viime vuonna täällä. Vaikkain pelaajat ovatkin NHL:stä on kaukalo Eurooppalainen jotenka mielestäni maalivahdin pitäisi ennemminkin olla sopivampi Eurooppalaiseen kaukaloon. Kuten esim CUJO joka on AINA ollut ja olikin melko hakuteillä eurooppalaisessa kaukalossa. Vaikka onkin yksi suosikki MV:stäni NHL:ssä.

9. Kuluu mielestäni voittava maalivahti kategoriaan.

10. Sekä on onnikin aina joskus mukana, ja sitähän myös hyväkin veska aina silloin tällöin tarvitsee.

Lukiessani aiheen kommentteja huomasin että aina eräät puuttuivat siihen että ihmiset muka syyttää Hurmetta USA tappiosta, itse en ole sitä mieltä. Suurin osa/Kaikki? TPS faneja, eli vaikkuttaisi että teillä olisi jotain erityistä syytä puolustaa Hurmetta. Vai johtuuko asia siitä että nyt Nurminen olisi taas syrjäyttämästä ex-TPS vahtia kesken arvokisojen. Ja väitättekö että Kipru Jr. oli paremi kuin Nupe niissä kisoissa ja sen olisi muka pitänyt pelata. Ei Kiprusoff niissä kisoissa mielestäni huonosti pellannut, aivan kuten Hurme nyt kelposuoritus ei erinomaisesti, Kiprusoff kuten Hurmekkan eivät vain mielestäni ole yhtä sopivia maajoukkueeseen kuin Nurminen.

Tietenkin nämä ovatkin VAIN MINUN, "Jokeri/Nikeri/Narri fanin" kommentit. Mutta olen keskustellu asiasta muutaman muunkin joukkueen fanin kanssa (HIFK ja Blues), ja hekin ovat samaa mieltä kanssani.

Viimeksi muokattu:

Kossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
PARAS SEURA
Se on ihan yks hailee, kuka siellä maalilla pelaa. Mitalia ei kuitenkaan tule ja muut sijat ovat pelkkää ohhoota.

Joukkue näyttää ja pelaa juuri sillä tavalla, kuin sen tässä seurassa odottikin tekevän.

Hurmeen piikkiin ei voi laittaa yhtään noista kuudesta osumasta ja Nurminen pelasi erittäin hyvin VALKO-VENÄJÄÄ vastaan. Sama kuin esimerkiksi Riksman päästäisi Tapparaa vastaan kuusi ja pitäisi nollaan KooKoo:ta vastaan. Tasoero on valovuosia.

Mutta kuten ennen kisoja totesin, Niinimaa ja Salo olisi voitu korvata Laukkasella ja Lydmanilla tason kärsimättä. Ainakaan puolustuspäässä. (Siis jos N ja S eivät olisi loukkaantumisiltaan pystyneet pelaamaan.)

Paras pakki tähän mennessä on ollut Aki Berg.

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Re: Nurminen sopii parhaiten

Viestin lähetti teppomh
Mutta olen keskustellu asiasta muutaman mmunkin joukkueen fanin kanssa (HIFK ja Blues), ja hekin ovat samaa mieltä kanssani.

No jos noin asiantunteva raati on kasattu niin mitä te enää odotatte, faksia menemään Aravirralle!

Vakavasti puhuen, maalivahdin peliin vaikuttaa todella paljon hänen säännöllisesti kohtaamiensa pelaajien tyyli. Jos maalivahti on tottunut siihen, että hänen maalilleen ajetaan agressiivisesti kaiken aikaa, hän osaa varautua siihen. Jos ei, se tulee hänelle pienenä shokkina. Suomen maalivahdeista vain Hurme pelaa aktiivisesti NHL:ssä ja on tottunut NHL-tyyliseen peliin, jota kisoissa 90% pelaajista tässä vaiheessa pelaa. Nurminen sai tilaisuutensa, eikä ryssinyt sitä. Hurme on kuitenkin ykkönen ja jos hän ei tänään epäonnistu, hänen pitää saada paikkansa pitääkin. Viimeinen asia, mitä joukkue kaipaa tässä vaiheessa on epäselvyydet torjuntavuoroissa. Jos Hurme on tänään epävarma tai huono, sitten on Nurmisen vuoro jatkaa.

seetre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ingvar Hirdwall
Jos Suomi haluaa säilyttää minkäänlaiset mahdollisuudet jatkaa puolivälierien jälkeen on Hurmeen pelattava maalissa. Syy: Hän on parempi maalivahti kun Markkanen tai Nurminen.
Sekä Markkanen että Nurminen ovat hyviä maalivahteja suomalaisessa mittasuhteessa mutta Hurme on hyvä maalivahti myös kansainvälisissä mittasuhteissa. Ottawassa moni pitää Hurmetta jo ykkösveskarina. Lalime on koutsin suosiossa joten hän jatkaa, vrt. Selänteen - Nolan. Markkanen tai Nurminen voi vain uneksia MENESTYVÄN nhl- joukkueen ykkösveskarin tontista.
Hurmeen vahvuus on juuri elettömyys torjunnoissa. Tämä syö miestä kun päästät törkeän pyssyn ja veska vaan napsii sen kun marjan, ikään kuin ei minkäänlainen veto olis tullu. Torjuntoja pidetään perustorjuntona koska Mertaranta ei edes hehkuttanut ja kun Mertaranta vastaavasti sano että Hurme sylkäs kiekkoja niin sitthän Hurme on epävarma ja sylkäsee kiekkoa eikä kannata peluttaa.
Elettömyyteen perustuu juuri pohjoisamerikkalaisten veskareitten pelityyli. Olen itse pelaillut maalivahtina parikymmentä vuotta ja olen ollut yhden erittäin ansiokkaan kanadalaisen valmennuksessa, jossa myös muutama tänhetkinen liigaveskari oli. Hän puhuu erittäin paljon elettömyydestä ja pitää sitä yhtenä tärkeimmistä asioista maalivahtipelissä, koska maalivahti pystyy omalla työskentelyyllään vaikuttamaan vastustajan mielialaan. Reväytykset kuitataan vastustajan vaihtoaitiossa tsägällä se sai sen tai seuraava menee jne.

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Viestin lähetti seetre
Nurminen voi vain uneksia MENESTYVÄN nhl- joukkueen ykkösveskarin tontista.

Eikös ole aika ennenaikaista tuomita Nurmisen mahdollisuudet ykkösveskan tontista. Kaveri pelaa ensimmäistä kauttaan ja on ollut siitäkin vasta 2kk pelikunnossa. Mielestäni on aika hyvä suoritus nousta siinä ajassa ylös ja onpa vyölleen tullut viime aikoina aika hyvin pelejäkin suhteessa siihen kuinka kauan hän on ylhäällä ollut. Pelannut käsittääkseni yhtä paljon kuin se ykkönen sen jälkeen kun pääsi ylös - ja mikä parasta Nupen kannalta, niin hän on pelannut erittäin hyvin.

MENESTYVÄN joukkueen ykköseksi nouseminen ei ole sen kummempi temppu kuin heikommankaan. Kaikki riippuu vain ja ainoastaan siitä kuka maalivahti pelaa edessäsi ja miten hän pelaa. Hurmekin roikkui monta vuotta varsin keskinkertaisten Tugnuttin ja Rhodesin takana. Nyt hän on jatkuvasti ylhäällä, mutta vielä Lalime pitää ohittaa.
Nupella on nyt edessään samainen Rhodes, sekä Hnilicka. Aika näyttää kuinka hänen käy, mutta alku on ainakin ollut lupaava.

seetre

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ingvar Hirdwall
Viestin lähetti Mike

Eikös ole aika ennenaikaista tuomita Nurmisen mahdollisuudet ykkösveskan tontista. Kaveri pelaa ensimmäistä kauttaan ja on ollut siitäkin vasta 2kk pelikunnossa. Mielestäni on aika hyvä suoritus nousta siinä ajassa ylös ja onpa vyölleen tullut viime aikoina aika hyvin pelejäkin suhteessa siihen kuinka kauan hän on ylhäällä ollut. Pelannut käsittääkseni yhtä paljon kuin se ykkönen sen jälkeen kun pääsi ylös - ja mikä parasta Nupen kannalta, niin hän on pelannut erittäin hyvin.

MENESTYVÄN joukkueen ykköseksi nouseminen ei ole sen kummempi temppu kuin heikommankaan. Kaikki riippuu vain ja ainoastaan siitä kuka maalivahti pelaa edessäsi ja miten hän pelaa. Hurmekin roikkui monta vuotta varsin keskinkertaisten Tugnuttin ja Rhodesin takana. Nyt hän on jatkuvasti ylhäällä, mutta vielä Lalime pitää ohittaa.
Nupella on nyt edessään samainen Rhodes, sekä Hnilicka. Aika näyttää kuinka hänen käy, mutta alku on ainakin ollut lupaava.

Piti korostaa tällä hetkellä, siis mahdollisuudet on.
Menestyvän joukkueen ykkösveskariks on vaikeampi nousta jo siitä syystä että siellä mitä ilmeisimmin löytyy kiistaton ykkösveskari. Hnilickaa Atlantassa ei ole mikään huippuveska joten Nurmisen taistelussa jo puoli voittoa. Tarkoitus ei ollut vähätellä Nurmista vaan korostaa Hurmeen hyvyyttä tällä hetkellä. Hurme on nykypäivänä suomen paras maalivahti jota myös kunnioitetaan NHL-pelaajien toimesta. Suomen joukkueen taso on mitä on eli näissä skaboissa kaadutaan tai voitetaan Hurmeen mukana.

Aika älyttömät mittasuhteet nämä veskahöpinät on saanut. Tampereen paikallistaisto Helminen- Ojanen / Tappara- Ilves on ainoa asia joka palstamillimetreissä on ajanut tämän asian ohi. Tässä asiassa on monella ihmisellä oma lehmä ojassa kun ainoa perustelu Hurmeen tai Nurmisen pelaamiselle on, no sehä pelas teppsiss tai vastaavasti jokereiss (ei sulle Mike).

Mike

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, KäPa, NUFC
Jees. Kuten huomioitkin, niin itse en ole missään vaiheessa ollut puolesta tai vastaan kummankaan maalivahdin pelaamisen suhteen näissä kisoissa. Hurme ilmoitettiin ennen turnausta ykköseksi ja that's it. Nupe pelasi sen yhden pelin ja sai tuntumaa. Homma menee ihan ennakkokaavailujen mukaan, mutta viestiä sen kuin pukkaa vaikka itse asiassa ei olla enää pysytty pitkään aikaan.

Tuo on totta myöskin mitä sanoit, että menestyvässä joukkueessa on todennäköisemmin huippuvahti jne. mutta tarkoitinkin verrata nimenomaan näiden suomalaisten tilannetta. Faktahan on kuitenkin se, etä todellista - NHL mittapuun mukaan huippuvahtia - ei ole suomalaisista edellään kuin Ari Ahosella ja varauksin Kipperillä, sekä Markkasella.

Hurmeella ja Nurmisella on molemmilla huomattavasti helpompi tilanne. Lalime ei ole mikään huippu ja ei sitä ole Hnlicka ja Rhodeskaan. Täten Ottawa ei siis ole 'huippujoukkue' maalivahdin kannalta, vaan edessä on kokolailla samanlainen ukko kuin Atlantassakin.

Yksi asia mitä en ymmärrä on myöskin se, että pelkän NHL -vertailun perusteella nimetään toinen maalivahti absoluuttisesti paremmaksi kuin toinen, vaikka lähtökohta tällaiseen vertailuun on jokseenkin korni kun toisella ei luonnollisesti niitä NHL -pelejä voi _vielä_ olla yhtä paljon vyöllään.
Näissä vertailussa mennään siitä mistä aita on matalin. Hedberg on absoluuttisesti parempi kuin kukaan suomalainen jne.jne.

Ei pelkkä kokemus ole mikään autuaaksi tekevä asia. Näytöt pitää antaa joka pelissä, ilta toisensa perään. Tässä kohtaa en kauhesti nostaisi ketään suomalaisvahdeista muiden yläpuolella. Saattaa jopa olla, että tällä hetkellä kuumimmat ja parhaimmat vahtimme eivät ole mukana koko kisoissa. Väitän, että kukaan meistä - Jukka Ropposta lukuunottamatta - ei ole nähnyt näiden suomalaisvahtien pelejä viime aikoina niin paljoa, että pystyisi nimeämään lonkalta selkeästi parhaan maalivahdin. Sitten olisi toinen juttu jos siellä seassa olisi joku Hasek, jonka peleistä voi tehdä jotain johtopäätöksiä jo pelkän hypen, sekä puhtaasti arvostuksen perusteella.
Suomalaiset ovat kuitenkin vielä toistaiseksi kaikki miltein samassa tilanteessa. Nälkäisiä marginaalimiehiä, joista tosin kisoihin valitulla kolmikolla on helpompi kilpailutilanne siinä mielessä, että ovat ylhäällä juuri nyt. Toisaalta esim. Toskala ja Noronen saavat jatkuvasti peliaikaa, NHL -vahtimme eivät..

Kokonaisuudessaan tämä keskustelu koko aiheesta on ollut jokseenkin turha. Siellä on kaksi maalivahtia, joista toiselle on ennen kisoja luvattu päävastuu, jos hän epäonnistuu niin toinen kiilaa edelle ja ottaa paikan.
Kuten Nurminen sanoi; "Ihan sama kuka pelaa. Nämä ovat niin isot kisat, että vain voitoilla on merkitystä." Suomen valmennusjohto lienee tuosta asiasta aivan samaa mieltä. Ei näissä kisoissa mitata maalivahtien keskinäistä paremmuutta, vaan koitetaan pärjätä niin hyvin kun pystytään ja toivotaan että kaikki menee suunnitelmien mukaan.

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Onhan tämä mielenkiintoista

...siltikin, mutta turhaa pohjimmiltaan tämä keskustelu.

Minä kannatan Hurmetta samoista syistä kuin seetre. Lisäksi minun näkemyksiini vaikuttaa aktiivinen, puoliammattimainen urheiluvedonlyönti. Olen tottunut pelaamaan todennäköisyyksillä - ehkä liikaakin! Nurminenhan tarjoaa ainakin tämän inhimillisen tekijän mukaan.;)

Todennäköisyydet vedonlyöjän (Kempes, huhuu) näkökulmasta puhuvat Hurmeen puolesta:

1. Eteen torjuminen
tähän ei lasketa kulmiin ja omien haltuun torjuttuja, vaan ainoastaan ne kiekot joissa on potentiaali maalipaikka sisältäen myös ns. 50/50 kiekot, joissa mv. torjuu kamppailukiekon omalle JA vastustajalle ja kiekon haltuun saaminen on 50/50 todennäköistä.

-Jos meillä on kaksi teknisesti yhtä taitavaa maalivahtia ja toinen torjuu eteensä (suoraan vastustajalle tai 50/50 kiekkoja) keskimäärin kiekon/erä enemmän kuin toinen eli 3/ottelu, niin esimerkiksi 50 ottelun sarjassa toinen antaisi 150 irtokiekkoa enemmän. Jos vastustajat ovat tasokkaita hyökkääjiä, he tekevät maalin lähietäisyydeltä joka 4.-5. paikasta keskimäärin, joten tämä merkitsee noin 25-40 MAALIA/kausi enemmän omiin sillä eteen torjujalla pelattaessa. Ja silti ero ei ole kuin yksi "mitätön" kiekko/erä...

..no, tämähän on lyhyt turnaus, mutta väittäisin, että Nurminen jättää irtokiekkoja/matsi noin 3-4 kpl enemmän kuin Hurme. Eli päästää tällä joka 4. sisään ajattelulla yhden maalin/matsi enemmän kuin Hurme irtokiekkojen takia.

2. Jäässä pelaaminen

-Nurminen pelaa ottelun kuluessa jäässä selvästi enemmän kuin Hurme. Jokainen sekunti jäässä on yläkulmat auki yhtä monta sekuntia. Tokihan hanskan nopeudella paikataan, mutta kuitenkin yläkulmissa on realistista tilaa yrittää maalia.

Jos toinen mv. on vastustajan hyökkäyksissä enemmän jäässä kuin toinen nettoajassa mitattuna 1,5 min/erä, tarkoittaa se 4,5 minuuttia/matsi. Ja se on aika pitkä aika yläkulmat auki maailman parhaille hyökkääjille.

Tälläkin perusteella Hurmetta kannattaa peluuttaa.

Useimmilla muilla alueilla mv:t ovat tasavertaisia; alakulmat, länget....siis hyvin tasavertaisia. On varmasti alueita, joilla Nurminenkin on parempi - nyt puhun siis teknisesti mitattavista eroista.

3. Energian kulutus

-Älkää naurako, 60 nettominuuttia on helvetin pitkä aika pelata aistit 110% valmiustilanteessa. Esimerkiksi formulakuskeilta on mitattu yllättävän suuria eroja energian kulutuksen suhteen. M. Schumacher on -yllätys yllätys- omaa luokkaansa. Miehen neste + hiilaritankkaus + oma aerobinen kunto + silkat geneettiset ominaisuudet vaikuttavat siten, että Maikkeli kuluttaa ajon aikana absoluuttista energiaa VÄHEMMÄN kuin kilpailijansa. Lisäksi hänen energiankulutuksensa jakautuu TASAISEMMIN. ts: hän saa pidettyä viimeisistäkin energianrippeistä niin pitkään kiinni, että virheiden teko varsinkin kisan loppuvaihessa mimimoituu. Kun veren sokeri pysyy korkealla tai edes laskee tasaisesti, ei hetkessä, ei tule niin paljon virhearviointeja ja mokia.

No, näistä veskareista epäilen lonkalta Hurmetta parempikuntoiseksi aerobiselta tasoltaan. Nurmisella on aavistuksen (siis aaaaavistuksen) korkea rasvaprosentti huippu-urheilijaksi. Lisäksi hänen pelityylinsä on energiaa selvästi kuluttavampi - mitä enemmän liikut, osallistut peliin ja tappelet hyökkääjien kanssa, sitä enemmän kulutat energiaa. Ja verensokeri sekä sitä kautta tarkkaavaisuus laskee varsinkin erien ja itse ottelun loppua kohti. ne F1-kuskit, joilla energian kulutus jakautuu epätasaisesti, niin että loppuvaiheessa on varastot jo ihan tyhjät, tekevät enemmän virheitä kisan loppuvaiheissa. Sama koskee veskareita. Juuri siksi niitä ratkaisevia maaleja tehdään pitkässä juoksussa enemmän otteluiden ja erien lopussa kuin alussa. Kenttäpelaajat voivat huilata ja täyttää varastojaan pelin kuluessa vaihtojen ajan. Mv:n keskittymistaso ei saa pudota hetkeksikääm, ei edes lyhyiden taukojen ajaksi, jolloin kenttäpelaaja voi vaikka kaivaa nenäänsä hetkisen verran. mv-peli on kuluttavampaa henkisesti ja fyysisesti!

Tälläkin perusteella Hurme maaliin.

On toki muistettava, että erot ovat pieniä, todellista hienosäätöä tai pilkunnussimista. Mutta näin ajattelee vedonlyöjä ja näin ajattelevat (varsinkin NHL)seurat pelaajia signatessaan ja heitä peluuttaessaan.

Todennäköisyyksiksi jotenkin puettuna pitäisin Hurmeen edun Nurmiseen noin 53-47 -tasoisena.

Ja sitten on tietenkin ne asiat, joita ei voi teknisesti mitata: TSEMPPI, SISU JA MAAGISUUS. Ne voivat kääntää vaakaa hetkessä toiseen suuntaan. Mutta vain voivat. Pitkässä juoksussa todennäköisyydet -ikävä kyllä- jylläävät ja paljastavat vedonlyöjälle juuri niitä tiedonhiveniä, joita oikein kokoamalla tehdään isoa tiliä.

Näin siis vedonlyöjän ajattelumallin mukaan Hurme maaliin, yksinkertaista vai mitä
;)

Mutta sanon taas: Näytä Nupe, että puhun paskaa, jos pelaat kisat loppuun!

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Re: Mission16W

Viestin lähetti mission16W

Mistäköhän nyt on kyse? Kävinkö tietämättäni kusemassa muroihisi vai mikä tampereen miestä noin kismittää? Pakko turhautuneen Suomi-fanin purkaa tuntojaan johonkin? Antaa palaa vaan jos ahdistaa.

En minä pistänyt penniäkään Suomen peliin, mutta sen sijaan tein näemmä kivan tilin FA Cupista.

No, oli miten oli. Minä tiedän ymmärtäväni paljonkin lajista. Minä tiedän, millaista on pelata maalissa. Minulla ei ole pakottavaa tarvetta avautua Jatkoajassa. Jos sinulla on niin anna palaa.

Katsoppa noita tekstejäsi joita olet kirjoittanut aikaisemmin. No, ei tarvitse katsoa lainaan joitakin kohtia tähän:

"Voi Suomea. Onkohan peli Centrebetin listoilla? Nyt kun Ara sekoittaa sekaista palettia entisestään, voisi olla hyvä paikka pistää tiliksi..."(kuultuasi siitä, että Nurminen torjuu Valko-Venäjää vastaan)

"Liigatasolla kovia nimiä ovat mm. Norrena, Niittymäki, Draper, Thomas ja Nurminen. Heistä ehkä Niittymäellä on realistiset mahdollisuudet tulla hyväksi NHL-maalivahdiksi. Nurmisen kohtalona on sukkuloida huonon NHL-joukkueen ja farmin väliä. Mies menee liian nopeasti polvilleen, sylkee liikaa reboundeja eikä osaa tarpeeksi hyvin pelata yhteen puolustuksensa kanssa."

Ei tuo nyt sinänsä ole mitään potaskaa vaan mielipide, mutta on kyllä typerää ruveta vertaamaan Nurmista vaikka Niittymäkeen ja Norrenaan ja väittää vieläpä että Niittymäellä olisi Nurmista paremmat mahdollisuudet nousta hyväksi NHL maalivahdiksi. Voitko tosiaan muuten olla noin "kova" TPS-fani, että "yliarvostat" oman seuran maalivahdit noin korkealle?

Eagle: Olisi kiva tietää, missä viestissä olen väittänyt, että Nurminen on maailman paras? Itse kun en vaan muista semmoista kirjoittaneeni.

L-Mies

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huvittavaa maalivahtikeskustelua tosiaan. Paljon on mukana ihan oikeaa näkemystäkin maalivahtien touhuista. Itse en ole viitsinyt värittyneistä laseista johtuen puuttua keskusteluun tähän asti ollenkaan, mutta tähän on pakko vastata. Keskustelussa suurin osa kommenteista tosiaan on tekosyitä, joilla perustellaan oman suosikin pelaamista. Tämä Teppomh:n viesti on kuitenkin täyttä rautaa. Tästä ei paista kotiinpäin vetäminen.

1. Hänellä on aina asenne kunnossa. Kuten JHag sanoi aina vähintään 110% lasissa, ja voihan ollakin että se saattaa joskus ola liikaakiin, mutta omasta mielestäni se on aina parempi kuin 98-99%. Sillä mielstäni Hurme ei nyt mitenkään erikoisesti näyttnyt halunneens rehkiä siinä USA ottelussa. Ja kuten teskti-TV:ssä joku pelaaja sanoikin että kunnioitettiin liika USA:n pelaajia. Toki en tietysti tiedä kuuluuko Hurme tähän ryhmään enkä väitäkkään sitä, mutta Pasi ei ainakkan kunnioita tippaakaan ketään.

- Melko syvällähän Hurme tosiaan pelasi. Olisikohan maalivahtivalmennus kenties suositellutkin niin. Venäjää vastaan oli pelityylistäkin johtuen suotavaa pelata syvemmällä, vaikka Venäjä totuttua enemmän ampuikin. JHag tuossa ansiokkaasti kirjoittikin siitä 110 lasissa pelaamisesta. Itse arvostan maalivahdin tasaisuutta ja luotettavuutta paljon enemmän kuin näyttäviä pelastuksia ja armotonta taistelua - ne kuuluu kenttäpelaajille. Siksi mm. Sulander, ja myös Nurminen, eivät aikaisempien näyttöjen takia juuri tasaisuudesta saa pisteitä.

- Mitä tulee Hurmeen aliyrittämiseen, niin kyseessä on rauhallinen pelityyli. Arviosi alilatautumisesta voi minun mielestäni tunkea "juuri sinne".

2. On pelannut todella hyvin viime kuun ottelut NHL:ssä ja farmissa, kuten muissa kommenteissa on manittu. Vaikkakin vain muutaman ottelun, mutta joka tapauksessa kuumempi kuin Hurme.

- Tämähän tulikin tällä todistettua. Miksi kuuma maalivahti pelaa farmissa? Ollaanko siellä änärissä vähän pahveja?

3. On tottunut joutumaan hoitamaan puolustuksen kämmähdyksiä, ja useimmiten onnnistuu juuri niissä tilanteissa erinomaisiin torjuntoihin. Sillä Jokeri vuosina aivan liian usein jotui "yksin" hoitamaan vastustajan hyökkäykset kun Jokerieden mukamas "SM-Liigan paras" puolustus oli ihan hakoteillä tai teki kunniakujaa vastustajan hyökääjille.

- Suomella on tavoitteena vähentää puolustuksen virheitä, joten Nurminen ei ilmeisestikään sovellu siis tuleviin peleihin.

4. Viitaus 1. kohtaan koska on aina >100% lasissa ei hyväksy itseltään eikä muiltakaan muuta kuin täydellisiä suorituksia, eli jos pakki vähänkin nukkuu niin heti kyllä saa kuulla asiasta Nurmiselta. Jokeri vuosina oli aina hauska kuulla Nurmisen huutoja kesken pelin pakistolle. Tämän lisäksi ohjailee puolustusta samalla hyvin, ja muutenkin pystyy varmaan luomaan hyvin henkeä joukkueeseen kesken pelin. Hurmeesta minulla ei ole semmoista kuvaa että se kauhesti "riehuisi" pelissä ja antaisi palautetta, voin tietysti olla väärässä. Ja voihan se ollakkin että kyseinen tapa ei ole paras mahdollinen, mutta itse pidän sitä hyvänä.

- Tämä on jäänyt itselleni mieleen armottomana ripityksenä kaikille oman joukkueen kavereille jopa omasta virheestä tulleesta maalista. Todellakin nostaa joukkuehenkeä, kun yksilöurheilija meuhkaa kaikista virheistä - myös omista. Itse olen tottunut näkemään joukkuehengen rakentamisen hieman toisenlaisena. Jos miettii juuri Suomen puolustuskalustoa, niin NHL-keltanokka on todella uskottava meuhkaaja. Toisaalta en kyllä tunne pelaajia henkilökohtaisesti ja en ole käynyt kopissa katsomassa, joten en tiedä heidän reaktioitaan - et kyllä sinäkään.

6. Hoiti homman todella hyvin Valko-Venäjää vastaan, mutta silti ei ollut tyytyväinen päästettyyn maalin. Maaliin jolle se ei kyllä mahtanut yhtikäs mitään, olen varma etä maailmasta ei löydy yhtäkään veskaa joka sen ohjauksen ilmasta ylänurkkaan 0.5 metriä ennen räpylää olisi poiminut, muulla kuin helvetin moisella hillolla.

- Totta. Entä sitten?

7. Vaikka sylkeekin kiekkoja eteensä niin ei ainaka päästä niitä ohitseen sillä torjuu milloin milläkin ikinä kerkee (myös päällään). Useimmiten myös poimii sen re-boundinkin, kuten Valko-Venäjä ottelussa. Ja kun pakit ei yritä estää hyökkääjiä pääsemästä maalintekopaikkoihin niin voisivat edes hoitaa ne re-boundid pois.

- Jos kaveri on kaksi kertaa päällään ja kerran kelleillään torjunut vetoja uransa aikana, niin onko tuo nyt tosiaankin riittävä meriitti. Nurminen todellakin sylkee niitä kiekkoja eteensä - Hurme torjuu enemmän kulmiin.

8. Nurminen on enämmän sinut euroopankaukalon kanssa kuin Hurme sillä pelasi vielä viime vuonna täällä. Vaikkain pelaajat ovatkin NHL:stä on kaukalo Eurooppalainen jotenka mielestäni maalivahdin pitäisi ennemminkin olla sopivampi Eurooppalaiseen kaukaloon. Kuten esim CUJO joka on AINA ollut ja olikin melko hakuteillä eurooppalaisessa kaukalossa. Vaikka onkin yksi suosikki MV:stäni NHL:ssä.

- Tämä oli ehkä paras veto. Josephin huono peli siis todistaa Hurmeen heikkouden. Tähän voisi heittää, että Hurme pelasi Palloseurassa, joka pelaa lentokentällä ja Nurminen pelasi uransa lähinnä katiskoissa ja muissa loukoissa.

9. Kuluu mielestäni voittava maalivahti kategoriaan.

- Mitä Nurminen on koskaan voittanut?

10. Sekä on onnikin aina joskus mukana, ja sitähän myös hyväkin veska aina silloin tällöin tarvitsee.

- Onnihan on todistetusti Nurmisella parempi. Tähtikartan mukaan Nurmista kannattaisi peluuttaa perjantain pelin toiseen erätaukoon asti ja sitten vaihtaa maaliin Jari Kurri. Sillä on nimittäin sellaiset merkit ilmassa.

11. Itse olen sitä mieltä, että voittavaa maalivahtia ei vaihdeta. Tästä olemme varmaan kaikkien kanssa yhtä mieltä. Äitini ja siskoni olivat ainakin sitä mieltä.

- Itse muistin lukeneeni jo ennen yhtään peliä, että peluutuksen menevät Hurme, Nurminen ja Hurme kolmessa ensimmäisessä pelissä. Mielestäni ihan fiksua Aravirralta, jotta Hurme saa lepoaikaa, Nurminen tuntumaa ja molemmat voivat aloittaa keskittymisen ajoissa.

- Nyt on sanomattakin selvää, että Hurme pelaa keskiviikkona ja jos pelataan vielä perjantainakin, niin Hurme tottakai jatkaa. Ainostaan täydellinen romahtaminen tai loukkantuminen voisi Nurmisen viimeisiin peleihin nostaa, mutta finaaliin pääsee maalille vain loukkaantumisella. Ei tätä tarvitse varmaan edes enempää perustella. Tämä on myös veikkaukseni Aravirran toiminnasta.

L-Mies

EDIT: Lähtikö kissa karkuun, vai miksi keskustelu loppui. Ihmettelen...

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy