Re: Re: Re: TPS Fanit
Viestin lähetti Cooley
Itse pelaan salibandyssä maalivahtina, joten jonkunlaista kokemusta on näistä asioista. Kun ollaan tuolla tasolla, niin pitäisi melkein olla aivan sama, kuka Suomellakin on maalissa. Varman peruspelin pitäisi riittää veskarilta, jos kenttäpelaajat pelaavat varman peruspelin myös. Jos näin ei käy, niin syy jossain muualla kuin maalivahdissa.
Aivan. Itse pelasin lätkää maalissa kunnes polvet menivät ja nykyään keskityn salibandyyn. Sitä tuleekin sitten pelattua kolmesti viikossa ja motivaatio kasvaa koko ajan kun alkaa uskomaan, että pärjäisi korkeammallakin.
Mikään ei ota pannuun niin paljon kuin joku käsittämätön kauhumaali, josta syytetään maalivahtia. "No toi siniviivaveto olisi ainakin pitänyt ottaa". "Se muutti suuntaa matkalla". "Joo, mutta vaan 10 senttiä, ois se pitänyt ottaa". Enemmän kuin missään muussa pelipaikassa, maalivahdin homman vaikeutta ei voi tajuta ennen kuin on itse maskin takana katsomassa sitä. "Hitaatkin" vedot tulevat perille niin nopeasti, että vedot pitää nähdä koko matkalta ja puhtaasti, jotta ne voi torjua varmasti. Jos veto lähtee maskin takaa, pakin jaloista tai muuttaa suuntaa, all bets are off. Sitten katsotaan enää tuuria ja refleksejä eikä niillä pitkälle pärjää. Minä pidän itseasiassa eniten 1-1-tilanteista, koska niissä näen koko ajan vetäjän puhtaasti ja voin keskittyä vain häneen. Yleensä minua vastaan ei niistä paljon maaleja tehdäkään.
Mutta asiaan taas, ennen kuin menee Vihaisten Maalivahtien kokoukseksi... Toki maalivahditkin häviävät pelejä aivan siinä missä muutkin, mutta pääasiassa maalivahti onnistuu jokaisessa pelissä monta kertaa enemmän kuin kenttäpelaaja. Jos peli päättyy 4-0 ja maalivahti torjuu 32 vetoa, hän on tehnyt 32 avainonnistumista pelissä. Mikä tahansa noista kun olisi epäonnistunut, tulos näkyisi taululla. Silti, juuri siitä johtuen että tulos näkyy heti taululla, maalivahdin ei tarvitse kuin "epäonnistua" kerran ja hän on ollut huono. Jos puolustaja ohitetaan ottelussa neljästi, ei hänen päätään vaadita vadille. Jos joku vetää kiekon neljä kertaa maalivahdin ohi, hänen katsotaan pelanneen surkeasti. Samaten jos sentteri syöttää neljä kertaa ohi, ei se haittaa ketään. Joku muu voi paikata. Kuten joku fiksu sanoi, maalivahti on soolourheilija joukkueen sisällä. Homman hienous ja vaikeus piilee siinä, että vain sinä itse olet vastuussa pelistäsi. Jos töppäät, kukaan ei voi paikata. Toisaalta sinun odotetaan paikkaavan muidenkin töpit, joten hommaa riittää. En silti vaihtaisi mistään hinnasta.
EDIT: Todettakoon vielä, että mikään ei ole yhtä hienoa kuin pelata hyvässä joukkueessa. En tarkoita välttämättä parasta joukkuetta, vaan joukkuetta joka arvostaa maalivahtiaan ja on valmis pelaamaan hänen ehdoillaan. Silloin homma toimii on hauska pelata. Toisaalta silloin kun joukkue ei tajua, että maalivahti ei ole vain yksi mies muiden joukossa, pelaaminen ei ole hauskaa.