Kimmo "Kibe" Kuhta

  • 80 087
  • 401

pekkale

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin kukapa sitä kaipais maalintekijää joukkueeseensa.. Kerhollaki tuntuu maalihanat menneen pienemmälle sitte parin viime kauden niin kyllä ainaki allekirjoittanut näkisi Kiben mielellään vaikka Kerhossakin. On kuitenki pelaamassa yli 30 maalin kautta. Ja viime vuonna maalikuninkaalla tais olla 27 häkkiä jos en väärin muista.
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Carlos
Eli jos jo teilläkin tunnustetaan että Kibe on kiekkoilija, olen hyvin otettu. Kunpa vain meidänkin fanit sen ymmärtäisivät, vaikka herran "heikkoudet" tunnetaankin.

Isä Carlos
En tiedä miten se noin yleisesti meidän leirissämme on, mutta itse tunnustaudun jonkin sortin "Kibe-faniksi". Muistelen jo aikaisemminkin yrittäneeni tässä ketjussa puolustella liekehtivää palopostia. Joidenkin viestien jälkeen olen jopa pyytänyt lähettämään Kiben kaltaiset "helposti korvattavissa olevat pelaajat" Ilmalan suuntaan. Tämä "helposti korvattavissa oleva pelaaja" on lainaus joltakin teidän leirinne kirjoittajajista. En kuitenkaan jaksa kaivella ketjua kovin pitkälle ja koska kyse on yleisluontoisesta ilmaisusta, jääköön asian alkuperäinen ilmaisija vaille ansaitsemaansa mainintaa. Muistelen lämmöllä myös luonnehdintaa "Kibe ei ole Hifk:n näköinen pelaaja". Noin ruonollisesti sanottuna siis, Kibe Ilmalaan pliis.

Mulla on sellainen ilmeisen omalaatuinen teoria/mitta-asteikko, jolla arvioin teidän ja muiden vihulaisten pelaajien ominaisuuksia. Asteikon paras numero on tietenkin 1. Luokkaan 1. kuuluvat sellaiset pelaajat, joiden saadessa kiekon ottelussa XX - Jokerit pulssi alkaa kiihtyä ja pelko hiipii takaraivoon. Olo on tuolloin jotenkin voimaton ja huono, sitä vain odottaa armonlaukausta - tiedätkö ? Voin mainita tässä muutaman tuohon luokkaan kuuluvan pelaajankin; Caloun, Kibe ja Tenkrat. Oma asteikkoni loppuu poikkeuksellisesti luokkaan 7. Sinne kuuluvat sellaiset vastustajan pelaajat, joiden saadessa kiekon hymy hiipi kasvoille ja ei millään malta odottaa milloin ukko mokaa. Tähän leiriin kuuluu teiltä esim. Hirso (Sorry Cairns!).

Enpäs paljasta enempää, mutta tällaisia tuumi joulupäivänä bozik.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Edellisen kirjoitukseni jälkeen tähänkin viestiketjuun on tullut eloa. Hyvä niin. Osoittaa vain sen, että hänestä ollaan jotain mieltä. Eli ei ole sittenkään aivan yhdentekevä pelaaja IFKssa.

Baltika-turnaus meni kyllä Kibeltä melkoisen messevästi. Kaksi maalia ja niistä toinen mitä parhaimpaan paikkaan ja mitä joukkuetta vastaan. Seuraavan päivän lehdissä oli kuvissa Kibe pitelemässä voittopokaalia. Se oli hienoa nähtävää. Kunpa saisi kokea dejavu-ilmiön siitä huhtikuussa ja vielä toukokuussakin.

Omistamani aito Kuhta-pelipaita muutaman kauden takaa on noussut arvoonsa. Aiemmin sain osakseni melkein säälitteleviä hymähdyksiä sitä pitäessäni, mutta nyt ovat ilmeet toiset. Joskus on hyvää tuuriakin... silloin aikoinaan ostaessani paitaa, sain sen "vaivaisella" 690 markalla. Seuraavalla kaudella paitojen hinnat nousivat 950 markkaan. Mikähän lie hinta nykyään? Halutun pelaajan paidasta saanee pulittaa melkoisesti. Aidolle Kiben pelipaidalle lienee tällä hetkellä kysyntää aika lailla.
 

Metropolit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti redcat
silloin aikoinaan ostaessani paitaa, sain sen "vaivaisella" 690 markalla. Seuraavalla kaudella paitojen hinnat nousivat 950 markkaan. Mikähän lie hinta nykyään? Halutun pelaajan paidasta saanee pulittaa melkoisesti. Aidolle Kiben pelipaidalle lienee tällä hetkellä kysyntää aika lailla.

Paitojen hinnathan on nykyisin 200e.Halutun tai ei halutun paidan hinnoissa ei ole eroja. Ainoa ero on varmaan että tällä hetkellä jonkun kiben aitoa pelipaitaa joutuu oottelemaan jonkun aikaa enemmän kuin esim.hirson. Itse ketjun aiheesta sen verran että kyllä Kuhta on hienossa vireessä,30 maalin kausi taitaa olla selviö. Pitää koputtaa puuta ettei satu jonkun seuran kuittivihkon kohteeksi!
 

bozik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Viestin lähetti Metropolit
Itse ketjun aiheesta sen verran että kyllä Kuhta on hienossa vireessä,30 maalin kausi taitaa olla selviö. Pitää koputtaa puuta ettei satu jonkun seuran kuittivihkon kohteeksi!
Sen verran uskallan poiketa ketjun aiheesta minäkin, että ei jumalauta tarvita mitään "puun koputtelua". Jos taitokiekkoilija joutuu kärsimään jonkun molopään toilailuista, olemme pitkällä todellisesta ammattilaishockeysta, jossa pelaajat kunnioittavat toisiaan. Sanon tämän silläkin uhalla, että olin ainakin lähellä Goonhockeyn jäsenyyttä, nyt mahdollisuudet lienevät menneet, mutta haluan silti nähdä kehissä "Cretzkyjä".
 

Carlos

Jäsen
Viimeinen nro 9?

Tuli tässä juuri mieleeni, että mahdammeko enää ikinä nähdä Hifkissä ketään muuta pelaaja numerolla 9? Tajusin nimittäin että tässä on tapahtumassa nyt jotain historiallisestikin erittäin merkityksellistä.

Vaikka Kibe ei meillä juniorioppeja saanutkaan, käytännössä koko liigaura on tehty meidän paidassa. Pidän häntä täysin omana poikana joka tapauksessa. Kuka voi sanoa, milloin viimeksi pitkäaikainen Hifkin pelaaja on nostanut tasoaan vuosi vuodelta, siten että lopulta meillä on omasta takaa jopa yksi liigan kirkkaimmista supertähdistä, ja ilmeisesti jo jonkuntasoinen kansallissankarikin? Ja muistetaan vielä että Kibe ei ole mikään ihmelapsi mallia TRuutu -suoraan tähdeksi, vaan on päässyt tähän tikkiin pitkäjänteisellä työllä ja kovalla tahdolla.

Omalta kohdalta tulee mieleen se nimetön kaveri, mutta hänkään ei koskaan ollut meidän paidassa pelatessaan mitään liigan supertähti-ainesta. Vanhemmilta ajoilta voi sitten jo löytyäkin erinäisiä pelaajia, mutta ei kyllä kovin montaa.

Se mitä Kibe on tekemässä, ei tosiaan ole normaalia, ei ainakaan siis Hifkisssä, eikä todellakaan tämän päivän kiekkomaailmassa.

Luulen että Kibe tulee olemaan seuraava kenen paita joskus nousee kattoon, mutta toivottavasti se ei tapahdu vielä vuosikymmeneen. Näillä näkymin luulenkin sitten että hän saattaa olla jopa viimenen lajissaan. Kukaties tässä on meillä käsissämme vielä jonain päivänä kaikkien aikojen todellinen HIFK-ikoni?

Rispektit Kibe!
 

pXi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, EPS
Re: Viimeinen nro 9?

Viestin lähetti Carlos
Tuli tässä juuri mieleeni, että mahdammeko enää ikinä nähdä Hifkissä ketään muuta pelaaja numerolla 9? Tajusin nimittäin että tässä on tapahtumassa nyt jotain historiallisestikin erittäin merkityksellistä.
(-------------)
Kukaties tässä on meillä käsissämme vielä jonain päivänä kaikkien aikojen todellinen HIFK-ikoni?

Kimmo Kuhdalla, kaikki kunnia tästä kaudesta, ei tule koskaan olemaan mahdollisuuksia nousemaan kaikkien aikojen HIFK-ikoniksi. Paitaa ei tulla jäädyttämään Kuhdan jäljiltä, mikä ei ole häpeä, sillä monen upean HIFK-pelaajan paita on jäänyt ja tulee jäämään jäädyttämättä. Tälläkin hetkellä katon rajassa roikkuvista räteistä voidaan olla montaa mieltä. Mutta se niistä.

Kimmo Kuhta on nähnyt HIFK:ssa enemmän kriisejä kuin kultaa, eikä silti ole koskaan siirtynyt esim. Ilmalan hevostalleille. Kibe on vahvasti leimautunut punaiseksi, enkä ollenkaan epäile kaverin sitoutumista joukkueeseen. Kaukalon ulkopuolellakin mies on käyttäytynyt esimerkillisesti faneja kohtaan. Perus-IFK, pelaa elämänsä kauttaan, mutta ikonia hänestä ei vielä voi tehdä missään suhteessa.

Kuhdalle helvetisti onnea keväälle (joulutuudetvuodetkans) ja siitä pidemmälle. Ykkösketjun laituri, maalintekijä - vihdoinkin.
 

Dragon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sadan ja yhden maalin jorinoita

Jälleen on tullut aika kirjoittaa ajankohtaisesta miehestä tänne Jatkoaikaan, Kimmo ”Top Gun” Kuhdasta. Mies antoi aikaisen joululahjan mättämällä sen 20 maalia jo hyvissä ajoin ennen joulutaukoa. Kerrassaan hulppean upea suoritus Kibe! 101 maalia IFK-paidassa on hatunnoston arvoinen suoritus. Olet näyttänyt kaapin paikan viime aikaisilla suorituksillasi, niin joukkueen sisällä, kuin sen ulkopuolellakin. Peliäsi on ollut ilo seurata, joskin se oli sitä jo viime kaudellakin. Olet saanut asiasi kuntoon ja samalla oikeiden pelimiesten rinnalla on helppo pelata, kun voi keskittyä siihen itseensä, eli kinkun syöntiin. Itseluottamuksesi on kohdallaan ja pelihuumori on löytynyt. Ei siis ihme, jos nälkä kasvaa syödessä, vastustajien pikkulapsia nimittäin. Helppoahan se on marjanpoiminta ja karkkinekun ryöstö lapsen asteelle jääneeltä vastustajan maalivahdilta, joka etsii pikkumustaa itku kurkussa ensin kadotettuaan sen isosta, karvaisesta kourastaan. Siivoustoimisto ”Kimmo & Kuhdan pojat” on putsannut nämä karkit reppuun parempaan talteen isoa luutaa hyväksikäyttäen. Sieltä ovat mörökölli-maalivahdit saaneet niitä sitten kaivaa karkkipäivän koittaessa useampaan otteeseen, kaiken kaikkiaan 21 kertaa tällä kaudella. Verkon perukoiltahan se useinmiten löytyy ”Punisher” Kuhdan jäljiltä. Ei ”Kibepukin” tässä vaiheessa kautta kannata pistää säkin suuta kiinni, sillä tuhmia lapsia on edelleen liikkeellä läheltä ja kaukaa kadottelemassa herkkujaan. Siinä missä ”Tonttu Tomeramme” on rankaissut vastustajan maalivahteja, on hän toisessa päässä kenttää saanut jakaa onnitteluja omalle ”Maalitontullemme”, eli Dave ”Karkki päivässä pitää lääkärin loitolla” Stathokselle. Toivottavasti meno jatkuu tulevissa peleissäkin!

Mielestäni Kimmo ”A-ryhmä” Kuhta on osoittanut senkin, että hän kykenee pelaamaan kenen tahansa kanssa ja valmennuksen vaihtuessakin. Lisäksi mies on näyttänyt taistelutahtonsa niin ali- kuin ylivoimallakin, joten monipuolinen jamppa löytyy numero yhdeksän paidan alta. Itse mietiskelin tuossa aiemmin, että olisiko järkevää hajoittaa parivaljakkomme Kuhta/Pärssinen, mutta valitettavasti tämä eri kentissä pelaaminen tasaviisikoin syö ylivoimatehoja, koska toisen löytäminen ei ole yhtä automaattista pelikavereiden vaihtuessa useaan kertaan ottelun aikana. Ei se ole ”Dynamic Triomme” vika, jos muut kentät eivät löydä edes parkkipaikalta autojansa. Kerrassaan upea kentälliskoostumus tämä Pärssinen-Harkins-Kuhta on! Hieman sanoja takaisin, eli sama kuka ne pisteet värkkää, kunhan joukkue voittaa. Eipä nämä kolme-neljä muuta kenttää sitten ole takaiskujakaan pahemmin ottaneet. Joukkueen etu ennen kaikkea!

Tärkein palkinto jonka pelaaja voi saada, eli oman joukkueen arvostuksen, on Kimmo Kuhta saavuttanut aikapäiviä sitten. Onneksi myös suuri yleisö osaa löytää ne hyvät puolet tästä ”Stadin Kibeliuksesta” (tämä todellakin toimii tant Gredulin ;-)), jonka sävellyksiä olemme saaneet ihastella illasta toiseen myös Jäähallissa. Mies on ollut kotihallissaan pitelemätön, jota itse arvostan ylitse muiden, sillä vieraissa tehojen iskeminen ei välttämättä silitytä päätä kotiyleisön paineiden alla. Vanhoja kapteeniaikoja ei kannata enää muistella, sillä nykyinen Kuhta ei ole se sama mies mitä silloin oli, ikää ja kokemusta kertyy joka päivä. Virheitä tekee jokainen elämänsä aikana, mutta minkäs teet. Jostainhan se oppi on kaivettava.

Pudotuspelit ovat täysin oma maailmansa, joissa ero sankarin ja hylkiön välillä on häilyvä. Sopiva vastustaja ja hyvä ilta nostavat tähtiä massasta toisten tippuessa maan pinnalle taivaalta romahtaen. Mutta ei kannata mennä asioiden edelle, sillä runkosarjakin on vielä pahasti kesken. Yhden kentän joukkueen ongelmana tulee jälleen olemaan maalintekovastuun laajentaminen, sillä ilman muiden apua on turha elätellä toiveita menestyksestä. Vaikka Harkinsin vitjan erinomaisuus on näkynyt varsinkin ylivoimalla, jolloin yhden kentän pitäminen ei muodostu yhtä merkittäväksi ongelmaksi, niin pudotuspelikulttuuriin on kuulunut sallivampi rikkomistyyli, joten vihellyksiä ei tule yhtä usein selvistäkään virheistä. Tämä syö puolestaan ykköskenttämme tehoja jonkin verran. Kuinka paljon, se jää nähtäväksi. Mielestäni kevätpuolen suurin kysymys on IFK:ssa se sama mikä oli kauteen lähdettäessä, eli kakkoskentällisen pelaajien löytäminen. Joko hankkimalla uusia pelaajia, tai sekoittamalla pakkaa entisestään. Maalintekijöitä ja pelinrakentajia, eli taitoa tarvitaan. Kuhta-Harkins-Pärssinen on kantanut joukkuetta useimmissa peleissä. Yhden kentällisen joukkueet ovat harvoin voittaneet mitään. Tämä on valitettava tosiseikka, jota ei voi unohtaa. Toisaalta hyvä puolustus on avainasemassa ja mielestäni joulukuussa Benysekin poissaolo näkyi erityisesti Tepsiä, Kärppiä ja Kerhoa vastaan. Yhdelle kokeneelle peruspuolustajalle olisi näissä otteluissa ollut käyttöä rauhoittamaan peliä. Vaihtoehtoina on joko tulivoimaisen kakkosen löytyminen jopa puolustuksen kustannuksella, jolloin puolustuspelaaminen ei muodostu yhtä ratkaisevaksi ongelmaksi, tai sitten huippupuolustus keskittyneellä hyökkäyskalustolla. Mielestäni puolustus kaipaa yhtä profiilipuolustajaa peräpäähän, on hän sitten Benysek tai joku muu kevättä silmällä pitäen. Puolustavaa puolustajaa. Hyviä pakkeja hyökkäyspäässä meiltä löytyy, ja uusia on kehittymässä. Loistava tilanne siis tältä osin! Hyökkäys on sen sijaan levännyt ”Tulikäsky” Kuhdan ja kumppaneiden leveillä hartijoilla.

Tämä tästä aiheesta ja takaisin itse asiaan, eli Kimmo ”Yläpesä” Kuhtaan! Mies kävi tinttaamassa juomapullon tyhjäksi suomalaisten iloksi Euroopan ehdottomasti arvostetuimmassa maajoukkueturnauksessa, jossa Suomen asema on ollut yleensä ottopoikana oleminen. Lähelle sen tapahtuminen oli tälläkin kertaa, sillä marginaaliksi jäi vaivaiset 17 sekuntia, mutta se riitti meidän ”läheltä maaliin”-miehellemme. ”Mulla on huonot kädet, ja muutenkin olen täysin surkea, joten pakko oli jotain yrittää.” Heh. Peli ei häikäissyt, mutta voittopokaalin nostaminen tälläisessä tilanteessa on sitäkin nautittavampaa. Kiitos kuuluu Kimmolle, ja koko joukkueelle!

Jottei totuus unohtuisi, on parasta kaivaa tilastot esille ja jakaa joulutodistus #9:lle:

Kimmo Kuhta 2003/2004 Pistepörssin kakkonen, maalintekijäpörssin ykkönen, ylivoimapörssin ykkönen, ylivoimamaalien ykkönen, voittomaaliin johtaneiden pisteiden kakkonen tasapistein ykkösen kanssa.

Pisteet:
34ott 21+16=37 +8 2 min (virallisesti +- +7...)

kotona:
18ott 15+8=23 +9 0 min

vieraissa:
16ott 6+8=14 –1 2min

Laukausutarkkuus
178 vetoa 11,8%

Ratkaisumaaleihin johtaneet tehopisteet
4+4=8

Ylivoimapisteet
11+9=20

Alivoimapisteet
1+1=2

21 maalia
vs Tappara 4, vs TPS 4, vs Pelicans 3, vs Ilves 3, vs SaiPa 3, vs HPK, vs Jokerit, vs Ässät, vs Blues

YV-maalit (11)
vs TPS 3, vs Tappara 2, vs Pelicans 2, vs Ilves 2, vs SaiPa 2

RL-maalit (1)
vs TPS

Voittomaalit (4)
vs Ilves, vs Ässät, vs Blues, vs Tappara

Tasoitusmaalit (1)
vs TPS (ifk voitti jatkoajalla)

Syötetyt voittomaalit (4)
vs. TPS, vs Ilves, vs Pelicans, vs JYP

ei maaleja
vs Lukko, vs Kärpät, vs JYP

Kiitettäväksi tämä kääntyy Kuhdan osalta kevyesti, sillä ero eri osa-alueiden välillä on kaventunut ja tasapainottunut heikkouksien jäädessä hyvien otteiden varjoon lähes tyystin. Kentällä sattuu virheitä toisinaan, sillä eihän kukaan virheetön ole. IFK:n luottamus ja usko siihen, että tästä miehestä on huippupelaajaksi on palkittu Kimmo Kuhdan osalta tänä ja viime kautena upeasti. Jatka Kimmo samaan tahtiin nöyrästi pelaten, niin kunnian kukko laulaa keväällä!
 
Viimeksi muokattu:

red nec

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Dragon:mahtava referaatio kuhdan duunaamisista näin syyskauden osalta,itse alan sovittamaan omaan päähän
apinan naamiota,dumatessani kundia ennenkautta.
Sen siitä saa kun, ei tiedä kiekosta mitään oleelllista.
Vielä kerran dragon:hyvää duunia!!
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitettävän syyskauden mies todellakin pelasi. Hyvää taistelua illasta toiseen, tärkeitä maaleja jne.

Toisaalta kaudesta on pelattu vasta puolet, tärkeimmät pelit ovat vielä edessä(playoffs) jos niissä ei tule tulosta ja joukkue ei menesty kuka muistaa syyskauden loisteliaat otteet?

Tähän mennessä ehdottomasti joukkueen paras yhdessä Pärssisen kanssa.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Joo joo, osaa se paloposti vähän kiekkoillakin :). Mä olen kuitenkin niiiiiiiiiin ikävä ihminen, että odotan Dragonin huippuansiokkaiden tilastojen täydennykseksi playofftilastot keväältä -04 ennenkuin lopullisesti glorifioin tämän kaverin HIFK-aatelisten joukkoon. Nyt hän on hieman edellä Edu Zankavetsiä. vitsivitsi...

Onhan se tietenkin niinkin, että pelaajat, jotka ovat kovia runkosarjassa, mutta eivät playoffeissa, ovat oikeasti yhtä tärkeitä kavereita kuin ne, jotka rykäisevät pleijareissa piste/matsi haahuiltuaan runkosarjan. Nimittäin ilman runkosarjan tasaisia suorittajia on turha haaveilla pitkistä pleijarisarjoista, pleijareista ylipäätään, joissa nämä osaston 2 kaverit sitten pätevät. Mutta tämä on yleistä hölinää, ei sinänsä koske Kuhdan pleijareita -04, koska ne ovat vielä näkemättä.

Mielenkiintoista -ja minua erityisesti lämmittävää- on se, että Kuhta on rankaissut k-sana -kiekosta tunnettua Tapparaa 4 kertaa. 2 kertaa tasakentällisin ja 2 kertaa yv:lla. Lienee turha mainitakaan, mistä syystä Tappara on pelannut vajaalla Kuhdan toimittaessa 2 kiekkoa rysään yv:lla. Olisiko näin, että Kuhta osaa kiemuroida mailaviidakossa (maalit tasakentällisin), aiheuttaa jäähyjä k-sanasta (ylivoimat) ja jopa itse rankaista näistä omista ansioista tulleista ylivoimista? Toivokaamme siis HIFKin mahdolliseksi finaalipariksi Tapparaa - Kuhta on silloin pomminvarma playoffpelaaja?
 

Dragon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti red nec
Dragon:mahtava referaatio kuhdan duunaamisista näin syyskauden osalta,itse alan sovittamaan omaan päähän
apinan naamiota,dumatessani kundia ennenkautta.
Sen siitä saa kun, ei tiedä kiekosta mitään oleelllista.
Vielä kerran dragon:hyvää duunia!!

Ei kai sitä nyt oman mielipiteen takia kannata päätä puskaan laittaa? Mielipiteitä pitää olla, joskus ne ovat vain vääriä – tai epäonnistuneita. :-) Näin itse kullakin. Esimerkiksi itse uskoin täysin Kimmo Kuhdan mahdollisuuksiin voittaa maalikuninkuus, mutta silti laitoin pelimerkkejä Hämeenlinnan suuntaan, sillä laskeskelin Vujtekin järjestelevän kentässään maalikuninkaan. Mies loukkaantui, eikä Kerho ole vieläkään vakuuttanut pelillään, vaikka meikäläisiä röykyttivätkin. Kauttahan on vielä jäljellä, joten mitä tahansa voi vielä tapahtua. Tämä onkin pelin suola ja riippakivi, kun huippuvahvistus ja dominaattori saattaa katkaista koipensa ensimmäisessä vaihdossaan, ja tämän jälkeen joukkueen kausi on pilalla, kun ryhmästä ei löydy paikkaajaa, eikä samantasoisia korvaajia löydy edes kirveen kanssa mistään. (Tilanne oli kuviteltu :-)) Enemmän ongelmana pitäisin sellaista tilannetta, jossa ei pysty saati halua antaa jollekin pelaajalle mahdollisuutta osoittaa vääräksi omia uskomuksiaan, vaan pysyy vakaasti kannassaan tämän huonoudesta. Tässä ketjussa esimerkiksi Isaksson näkee Kuhdan nykyisen hyvyyden, vaikkei muuten tästä jostain omituisesta syystä pidäkään pelaajana. Heh. Itse olen ollut iloinen Pasi Saarisen noususta takaisin liigapelaajaksi parin viime kauden laman jälkeen. Tekee hän toki edelleenkin virheitä, mutta ei yhtä paljon mitä vuosi takaperin.

Mitä tuohon väitteeseen kiekosta tietämättömyydestä tulee, niin eiköhän se ole kuitenkin niin, lähes kaikki tänne Jatkoaikaan kirjoittavat henkilöt ovat jääkiekkotietämyksen ammattilaisia mielenkiinnon osoittamisen suhteen. Tuskinpa täällä kovin montaa sellaista henkilöä kirjoittaa, jotka eivät mitään tietäisi? Keskustelupalsta jääkiekkoa seuraaville ja rakastaville ihmisille, joiden mielipiteet eroavat kannattamiensa joukkueiden ja tyylien suhteen. Yksi tykkää äidistä, toinen naapurin tyttärestä. Sama pelaajien suhteen. Itse pidän ryminäkiekosta, fyysisestä ja väkivaltaisesta sellaisesta, mutta taitopelaajiakin pitää olla sopivassa suhteessa mikserinä. Otteluiden voitto on kuitenkin panoksena, ei pelkkä laitojen rymistely tai lätkämyllyt (vaikka se niin ikävältä kuulostaakin) ja tehdyt maalit ratkaisevat voittajan. Itse kyllä toivoisin kaiken tämän mahtuvan samaan pakettiin, ja samaan otteluun. Vaikkei esimerkiksi Kimmo Kuhta edusta fyysistä kiekkoa väkivahvana luunmurskaajana, niin silti hän on IFK:n tyyppinen, peräänantamaton taistelija. Pidin myös Pekka Tuomistosta sekä Olli Jokisesta kiekkoilijana IFK-nutussa, se tänne paljastettakoon. ;-) Pentti Matikainenkin on IFK:n näköinen henkilö jos kuka! Tähän mielipiteeseen eivät vaikuta niinkään hänen tekonsa, vaan hänen olemuksensa ja tyylinsä. Ne sopivat tähän joukkueeseen ja sen henkeen kuin nyrkki silmään. Myös Hannu Aravirta on näyttänyt kyntensä IFK-hengen sisäistäjänä, ja hänen puheensa ylpeydestä kantaa IFK-paitaa palauttivat mieleen Christian Ruutun kapteeniajan ja sen seuraamuksena joukkueen sisäistämän halun antaa kaikkensa IFK:n puolesta. Christian Ruuttu ei ollut vähiten vaikuttajana siinä asiassa, että mestaruusviiri roikkuu katossa vuodelta 1998. Jos joku on eri mieltä, niin saa olla! Tuollaisia kapteeneita joukkue tarvitsee menestyäkseen. Nykyinen kapteenistomme on hienoa laatua myöskin. Söderholm, Kuhta ja Häppölä ovat kerrassaan mainio kolmikko, joskaan ei vielä tällä hetkellä yhtä vahva henkilöitymä mitä Ruuttu aikanaan oli. Ruuttu oli toisaalta karaistunut maailman kolhuissa, joten sekin varmasti vaikutti. Aravirran esittämä arvostelu pelaajiston ylpeydestä kantaa IFK-paitaa joukkueen alennustilan aikana nosti itselläni mielen liikutustilan asteikolla korkealle. Hienoa, kerrassaan! Näin se pitää sanoa!

Mielipiteitä pitää jatkossakin uskaltaa esittää huolimatta siitä, että onko väärässä vaiko oikeassa jossakin tulevaisuudessa. Ei ole olemassa yhtä totuutta. On vain yksi IFK, josta pitää voida käydä keskustelua monelta eri kantilta. Kaikki mielipiteet ovat yhtä arvokkaita, jos palvelevat vuorovaikutusta joukkueen tilasta ja pelin kehityksestä. IFK:lla on aina ollut mielenkiintoinen kannattajajoukko. On tärkeää, että niin on jatkossakin. Itsekin osallistuisin enemmän täällä keskusteluun, jos vain olisi aikaa. Valitettavasti näin ei ole tällä hetkellä, ja kirjoittelenkin lähinnä silloin kun sitä liikenee muulta toiminnalta. Eli liian harvoin. :-(

Viestin lähetti Kalkun rusakko
Toisaalta kaudesta on pelattu vasta puolet, tärkeimmät pelit ovat vielä edessä(playoffs) jos niissä ei tule tulosta ja joukkue ei menesty kuka muistaa syyskauden loisteliaat otteet?


Valitettavasti juurikin näin. Minä tosin muistan. ;-) Viime kaudella Kuhta pelasi heikon alkusyksyn, ja varsinkin kotihallissa, mutta sitten kun kaikki rupesi natsaamaan, niin loppukausi oli jo aika erinäköistä. Kuhdan pelaamista kuvastaa aika hyvin sellainen jaksottaisuus, välillä heikompaa, välillä vahvempaa. Tällä kaudella miehen otteissa on ollut aiempaa enemmän tasaisuutta ja huonojen pelien esitykset eivät ole niin paljoa eronneet hyvistä. Kyllä sen silti huomaa, että aha, tänään Kibe ei ole yhtä orientoituneella tuulella.

Viestin lähetti JHag
Olisiko näin, että Kuhta osaa kiemuroida mailaviidakossa (maalit tasakentällisin), aiheuttaa jäähyjä k-sanasta (ylivoimat) ja jopa itse rankaista näistä omista ansioista tulleista ylivoimista? Toivokaamme siis HIFKin mahdolliseksi finaalipariksi Tapparaa - Kuhta on silloin pomminvarma playoffpelaaja?

Kuhta ihan selvästi viihtyy näitä ”hitaita” hämäläisjoukkueita vastaan. ;-) Viime kaudella toivoin salaa IFK:lle pudotuspelivastustajaa Kärpistä tai Tapparasta, sillä Suhosen valmennustyyli ja joukkueen pelaajatyypit sopivat näitä joukkueita vastaan erinomaisesti. Kohdattiin sitten kuitenkin Jokerit, joita vastaan ei yksinkertaisesti ollut paljoakaan mahdollisuuksia edes etukäteen ajatellen. IFK:n pelissä oli homma niin levällään monesta eri syystä. Aina pitää kuitenkin uskoa menestykseen oli toisella puolella kenttää vaikka sitten itsensä Paavi. Valmiiksi häviäjänä peliin lähteminen on erittäin typerää. Tämä kausi on hoidettu huomattavasti paremmin tältä osalta ja joukkue tulee olemaan huomattavasti vaikeampi vastustaja tulee vastaan sitten ketä tahansa. Loukkaantumiset saattavat tietysti pilata jälleen kerran asiat, sillä tilanne joukkueen vastuunkantajien osalta on ollut yhtä ´heikko´ kuin viimekin vuonna. Siihen ei voi tulla kuin parannusta.Jos ajatellaan asioita sopivan matkaa taaksepäin, niin IFK teki täysin oikein täyttämällä ulkomaalaiskiintiönsä jo kauden alkuun mennessä. Tällä hetkellä pistesaalis olisi ollut jonkin verran pienempi ilman Harkinsia ja Spanhelia. Uskallan väittää näin. Harkins on ollut selkeästi paras vahvistus tällä kaudella. Sen jälkeen muut tulevat kohtuullisen tasaisena rintamana. Stathos on täyttänyt paikkansa pelaavassa kokoonpanossa välillä nukahdellen, mutta silti voittavana maalivahtina takaiskuista nopeasti toipuen. Aika tyypillinen IFK-veskari siis! Benysek saa arvosanan tyydyttävä, vaikkei mikään supertähti ole ollutkaan. Karaistuneita peruspuolustajia ei ole koskaan liikaa, sillä nykyinen puolustus ilman häntä on aika mielialapakisto, jonka jäsenistö kykenee lähes minkätasoisiin suorituksiin tahansa. Hyvässä ja pahassa. Mieluusti näinä peruspakkeina näkisi suomalaisia, mutta saman kaliiberin jannuja ei ole ollut liikkeellä. Sama pätee Spanheliin. Mieluummin suomalainen hänen roolissaan, mutta jos ei sopivaa suomalaista löydy, niin Mrazekit ja Spanhelit täyttävät paikkansa – niin kauan kuin ei löydy selkeästi parempaa. Vopatin esityksen painotus voidaan laskea ennen ja jälkeen-asteikolla. Ne ottelut mitä mies pelasi ennen maasta lähtöään olivat vaisuja sattuneesta syystä. Palattuaan hän on ollut enemmän vopattimainen. Kohtuullinen suoritus vaikean henkisen kärsimyksen jälkeen! Ulkomaalaisista korvaamattomia ovat tällä hetkellä ainoastaan Harkins ja Vopatin status kovanaamana. Näin minä näkisin tilanteen. Lisäksi Benysek peruspuolustajana on arvokas, joskaan ei korvaamaton. Stathos kuuluu jo kalustoon ja hänen korvaajan pitäisi olla luokkaa Brodeur, jota ei tule tapahtumaan. Jan Lundell on hyvä maalivahti, joskin ailahtelevainen. Benysekin ja Holman loukkaantumiset tulivat erittäin huonoon paikkaan. Molemmat olivat lyöneet itsensä helposti vakiomiehistöön.

Grünn katosi Jyväskylään, toivotaan, että maisemanvaihdos tekee hyvää itseluottamuksen kannalta. Tärkeintä ´omat pojat´-projektissa oli kasvattaa sukupolvi ifkiläisiä runkopelaajia, sillä kun muistelee takavuosien ongelmia, niin runkokin oli välillä ostettava muualta, kun vanha kaarti alkoi ikääntyneenä poistumaan takavasemmalle. Se tulee huomattavan paljon kalliimmaksi, kun joutuu ostamaan sopimuksia ulos toisilta. Lisäksi heidän viihtymisensä suhteen täällä etelässä ei ole takuita. Pääkaupunkiseutulaisnuoret asuvat mielellään kotiseuduillansa ja pelaavat rakkaan seuransa puolesta. Tämä toisaalta tuo paineita onnistumisen suhteen, jolloin joku ulkopaikkakuntalainen ilman siteitä saattaa onnistua paremmin paineensiedon kanssa. Aravirran valmennusfilosofia on kurinalaisempi jota toteuttaa, joten joillakin nuoremmilla kundeilla on ollut hankaluuksia sisäistää sitä. Tämän vuoksi ei tehojakaan ole löytynyt yhtä hyvin kuin Suhosen aikana. Harvoja onnistujia on Toni Häppölä ja Eetu Holma hyökkäjistä, ja pakeista Mikko Turunen. Siinäpä ne oikeastaan olivatkin. Kim Hirschovits ja Turo Järvinen ovat välillä väläytelleet. Hirschovitsin ongelma on ollut sopivan kentällisen löytäminen, valitettavasti jo useamman kauden ajan. Harmittavaa. Hänen heikko kohtansa on päästää ote herpaantumaan ja hänen johtamat kentälliset ovat saaneet ottaa takaiskumaaleja vastaan IFK:n tehtyä maalin parin-kolmen minuutin säteellä. Jos vieläpä samaan aikaan Kultanen ja Spanhel ovat olleet kentällä, niin riski on kasvanut liian suureksi. Tämä on yleensä tahtotason turhaa laskemista ja vastustajan päästämistä mukaan peliin. Erien alut ja loput, sekä maalien jälkeiset muutamat vaihdot tulee pelata tarkasti. Esimerkiksi Jokerit ovat yleensä kyenneet tekemään välittömän tasoituksen taikka kavennuksen ifkiläisten leijuessa maaliaan todella monta kertaa yli kymmenen vuoden aikana. Jottei tule pelkästään haukuttua, niin kyllä Kimin halu ja kyky iskeä takaisin vastustajan tekemän maalin jälkeen kertoo jostakin. Harmi ettei mies kykene pelaamaan samalla tasolla koko ottelua.
 
Viimeksi muokattu:

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Kimmo Kuhta teki uuden henkilökohtaisen piste-ennätyksensä ja syöttöennätyksensä juuri äsken Ässät pelissä. Vanha ennätys oli 22 + 16 = 38. Tällä hetkellä Kibellä on kasassa 22 + 17 = 39 pistettä. Pitäisi nyt samantien maaliennätyksenkin uuteen uskoon. Yksi on jo tehtynä, lisää kaivataan.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
Onneksi olkoon Kimmo Kuhta! Henkilökohtainen maaliennätys syntyi tänään Kärppiä vastaan. Nyt kasassa on 23 maalia. Muutama matsi siihen meni, ennen kuin verkkoi heilui, mutta tulihan se sieltä.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Ja eilen Kerhoa vastaan jo maali nro 24. Sen verran on otteluita vielä runkosarjassa jäljellä, että kyllä se kolmenkympin rajapyykkikin tulee ylitettyä. Sitä kyllä pitää sitten jo juhlistaakin, kun sen aika tulee.
 

Markus78

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Suomi.
Jep, kiva nähdä Kuhta taas hyvässä vauhdissa jäällä, toivottavasti vire kestää kevääseen asti. Muuten tulee tietysti taas "paloposti" kavereilta kommenttia?

Kiva nähä myös meneekö maajoukkueeseen asti keväällä, riippunee aika paljon hifkin ja kuhdan pleijarimenestyksestä. Toisaalta Moskovan turnaus varmaan jätti kiben ainakin Summasen mieleen. Joten katsotaan, katsotaan...

Pitäskö muuten samantien veikkaa Kuhdan maalimäärä runkosarjan lopussa? Nyt 24 maalia koossa ja 16 peliä jäljellä. Pannaan rohkeesti 35 häkkiä;) Ja pieni katse samalla ylöspäin.
 
Viimeksi muokattu:

Carlos

Jäsen
Viestin lähetti Markus78
Pitäskö muuten samantien veikkaa Kuhdan maalimäärä runkosarjan lopussa? Nyt 24 maalia koossa ja 16 peliä jäljellä. Pannaan rohkeesti 35 häkkiä;) Ja pieni katse samalla ylöspäin.

32 tulee olemaan viimoinen luku maalisarakkeessa, edellyttäen että ei tule loukkaantumisia. Tämäkin olisi muuten jo aika helvetin kova suoritus, ihan vaikka vertailee liigahistoriaa taaksepäin. Sanotaanko nyt että jollain lailla vertailukelpoisina voisi pitää tilastoja n. 90-luvun alusta saakka, jonka pohjalta listaankin tähän SM-liigan maalikuninkaat 2003-1990:

2003 Kucharchik 28
2002 Chlubna+Viitakoski 34
2001 Bednar 32
2000 Nurminen 41
1999 Saarela 38
1998 McTavish 25
1997 Varis 36
1996 Varis+Riihijärvi 28
1995 Nurminen 30
1994 Jantunen 29
1993 Kapusta 30
1992 Selänne 39
1991 Javanainen 35
1990 Summanen 39

Eli jos Kibe nykäisee vaikka tuon 32 maalia, enemmästä puhumattakaan, niin kyllä voidaan puhua että sillä pääsee ihan tuonne liigan suurtekojen joukkoon, vaikkei nyt sentään ihan legendaksi vielä. Oli sitten paloposti tai ei.
 

Jääkarhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Hellas Verona, AC Milan, Tottenham
Kuhdasta on muuten juttu tänään ilmestyneessä Jääkiekkolehdessä. 99 kysymystä. Kiben vastaukset on jätetty stadin slangin muotoon. Yksi kysymyskin oli: Anna esimerkki, miten slangia väännetään oikein kunnolla, johon Kibe vastasi:
"Feduklappinen skutsari rutsas skönellä. Puujalkainen suutari soutaa merellä. Ei siinä nyt ollu mitään järkee."
Itse olen sen verran nuoremman polven edustaja että vaikka slangi taipuukin niin toi esimerkki ois kyllä mulle jääny osittain hämärän peittoon. Kannattaa lukea juttu, ihan mielenkiintoista kuulla Killeä vähän syvemminkin.

SM-liigan paras maalintekijä, joka toivottavasti tekee pari häkkiä Häkkisen taakse huomenna.
 

aika epeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin urheiluyhdistyksen toverit
Viestin lähetti Jääkarhu
"Feduklappinen skutsari rutsas skönellä. Puujalkainen suutari soutaa merellä. Ei siinä nyt ollu mitään järkee."
Itse olen sen verran nuoremman polven edustaja että vaikka slangi taipuukin niin toi esimerkki ois kyllä mulle jääny osittain hämärän peittoon.
Kuhta mokas. Se eka sana pitää skrivata beellä eli "feduklabbinen".
On se kliffaa ku ei tartte käyttää faijan buleja hokkareita. Voi treenaa Brahiksella ja sit skodata molen relasti matsissa ku staga ja skrinnarit on kondiksessa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti aika epeli
Kuhta mokas. Se eka sana pitää skrivata beellä eli "feduklabbinen".
On se kliffaa ku ei tartte käyttää faijan buleja hokkareita. Voi treenaa Brahiksella ja sit skodata molen relasti matsissa ku staga ja skrinnarit on kondiksessa.

Ei kai Kuhta sitä juttua skrivannut. Kuhan bamlas. Moka on siis toimittajan.
 

Tinde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bajen, NY Rangers, Arsenal
Viestin lähetti aika epeli
Kuhta mokas. Se eka sana pitää skrivata beellä eli "feduklabbinen".
On se kliffaa ku ei tartte käyttää faijan buleja hokkareita. Voi treenaa Brahiksella ja sit skodata molen relasti matsissa ku staga ja skrinnarit on kondiksessa.

Joo, skrivarin piikkiin.

Hei, vaik mun skrinnarit onki ihan sgröbös kondikses ni mä tuun megeen. Vaik stikkais snögee tai ois galsa, ni tartee gaiffarii sen verta jeesaa et nähää Brahiksel!
 
Suosikkijoukkue
Kaunein kaikista!
Viestin lähetti aika epeli
On se kliffaa ku ei tartte käyttää faijan buleja hokkareita. Voi treenaa Brahiksella ja sit skodata molen relasti matsissa ku staga ja skrinnarit on kondiksessa.

Mulla ku oli snadina aika bulit pläägät nii gaiffarit tsymffas pitskulla et mee ny himaa välil et faijaski pääsee braijaa.

Muistelee Snadi.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Snadi kundi Stadista
Mulla ku oli snadina aika bulit pläägät nii gaiffarit tsymffas pitskulla et mee ny himaa välil et faijaski pääsee braijaa.
Voin suomentaa edellisen, sillä kaikki meistä nuoremman sukupolven paikkakuntalaisista ei täysin päässyt vielä kärryille. Eli:

"Mulla kun oli pienenä aika vitun asialliset kengät, niin kaverit huutelivat yrmeänä siinä Pitäjänmäen ostarilla, että menehän nyt urpo välillä kotiin, että isäsikin pääsee niitä kenkiä kehumaan."

Kimmo Kuhta tekee muuten 28 maalia tällä kaudella.
 

Metropolit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Unohetaan tuo stadin hieno murre ja yritetään karjalaisin onnitteluin tuoda esiin kiben huikea saavutus maalimäärällä mitattuna!Onnea kibe ja jatka samaan malliin!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös