Kim Jong Il Kuollut

  • 37 348
  • 143

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Satuinpa kerran, vuonna 1988, junalla Moskovasta Helsinkiin matkatessa, samaan hyttiin pohjois-korealaisen diplomaatin kanssa. Univormustaan päätellen mies oli maansa Moskovan-lähetystön sotilaspuolen virkailijoita. Hyvää englantia puhui, ja jotenkin ylväältä vaikutti; katsoi meikäläistä, vapaa-ajan vaatteissa matkustanutta pitkähkötukkaista ja parransänkistä tyyppiä nenänviertään pitkin.

Politiikasta ei juuri puhunut, mutta kun kysyin harrastuksia, niin sanoi metsästävänsä mielellään. Kuulemma lempisaalis oli "mountain lions". Tiedä sitten tarkoittiko oikeasti tiikereitä, lumileopardeja vai ilveksiä. Puumia ei pitäisi Aasiassa esiintyä. Tai sitten yritti vain tehdä vaikutuksen tapaamaansa moukkaan.

Lisäksi jäi mieleen kaverin takissa ollut rintanappi, joka esitti Suurta Johtajaa, Kim Il Sungia. Nappi oli taidokkaan näköistä miniatyyrityötä. Mieleen se jäi erityisesti siksi, että samassa vaunussa matkustanut amerikkalainen rakennusurakoitsija yritti ostaa sen ja tarjosi siitä 500 USD käteistä, mutta kauppoja ei syntynyt. Sinnikkäästi tämä p-korealainen kuitenkin halusi tietää miksi jenkkimies olisi sen halunnut ostaa.

Eipä tuosta yhdestä luonnossa nähdystä p-korealaisesta toki voi johtopäätöksiä tehdä, varsinkin kun oli etuoikeutetun luokan edustaja.

P.S. Olen myös kerran elämässäni ostanut Pohjois-Koreassa valmistettua tuotetta: tämäkin tapahtui Moskovassa: kyseessä oli (muovi)pullollinen soijakastiketta. Hyvää oli, mutta ei sitä ollut kaupassa kuin sen yhden ainoan kerran.

Ei ilmeisesti riittänyt juurruttamaan minuun juche-aatetta.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ei ilmeisesti riittänyt juurruttamaan minuun juche-aatetta.

Mahtaako olla juche-aate kuitenkin Tarja Haloseen juurtunut?

Iltasanomissa Tarja jo lausuntojaan jakeli.
Tarja Halonen: Kyllä Kim Jong-iliäkin joku jää kaipaamaan
Ulkoministeri Erkki Tuomioja sanoi, ettei Pohjois-Korean edesmennyttä johtajaa Kim Jong-iliä jää kukaan kaipaamaan. Presidentti Tarja Halonen on toista mieltä.

No, luultavasti Tarja on maailmanhistorian ainoa ihminen, joka jää Kim Jong-Iliä kaipaamaan, ellei jotain aivopestyä paikallista nälkään nääntyvää kansalaista huomioida.

Sitten ei kun kirjeenvaihdon pariin:
Tasavallan presidentti lähettää Pohjois-Koreaan hyvän tavan mukaisen surunvalittelukirjeen. Millaisen kirjeen hän lähettää?
Presidentti arvelee, että tällä kertaa kirjeessä lähtee uudelle hallinnolle toiveita siitä, että demokratian tuulet alkaisivat puhaltaa Pohjois-Koreassa.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
No, luultavasti Tarja on maailmanhistorian ainoa ihminen, joka jää Kim Jong-Iliä kaipaamaan, ellei jotain aivopestyä paikallista nälkään nääntyvää kansalaista huomioida.
Ja niitä ei tosiaankaan huomioida. Kiintymys johtajaan on kyllä niin juurrutettua ja jollain massahypnoosilla iskostettua, että kyseenalaistaisin sen todellisen surun määrän.

Haloselta kyllä kumman solidaarinen lausunto. En nyt odottanut, että haukkuisi vanhan mottipään pystyyn, mutta kyllä sitä selkärankaa tulisi olla. Olen minäkin nyt vasemmalle kallellaan, mutta en silti jotain kommaridiktaattoreita ihannoi ja pidä suurmiehinä. Tuskin Halonen sitä tarkoittikaan, mutta vähän liiankin uskollinen on tietyille aatteilleen. Jos kerran Tuomiojakin lausui noin ja olen sentään käsittänyt, että mies on noista konkaripolitiikoista niitä punaisimpia. Miettien jo miten kovasti on hampaissa Jatkoajan oikeistosiiven osalta.

Vaan kyllä tuo Halosen kommentointi ja toivomukset jatkon suhteen on jokseenkin sellaista lepatusta ilmassa, geneeristä niin kovin geneeristä. Ei aitoa tunnetta.
 

Morgoth

Jäsen
Toisaalta jos huhupuheet pitävät paikkansa siitä, että "nälkä" on levinnyt jo armeijan riveihin, saa "Suuri seuraaja" tehdä paljon töitä pitääkseen vallan tukevasti omissa käsissään. Ja jos armeijakin todella kärsii "nälänhädästä", mitä siitä pahimmassa tapauksessa seuraa?

Tuntuu että ainoastaan laaja nälänhätä voisi romahduttaa tuon hallinnon? Tosiaan onhan tuo siinä mielessä pelottava skenaario että jo ennestään arvaamaton maa voisi olla vielä arvaamattomampi. Miten "harhainen" kenraalikuntakin lopulta ja lähtisikö maa etsimään ruokaa Etelästä? Tyhjällä vatsalla ei tosin pitkälle marssita. Sen tiesi jo Napoleonkin.Toisaalta uskon ja toivon, että tuo kaikki uho on lopulta vain peliä jolla Pohjois-Korea kiristää ja samassa pystyy pitämään maan edelleen suljettuna ja suostumaan sitten myönnytyksiin saa jotakin. Uhkaus on pelottavampi kuin itse teko?

Kiina tietysti halutessaan voisi sulkea rajan, jonka jälkeen P-Korea ei varmaan pysyisi kauaa pystyssä, mutta ei taida olla mitenkään Kiinan intresseissä. Mitenköhän hyvin muuten Kiinan johto on tietoinen mitä P-Koreassa kulissien takana oikeasti tapahtuu? Luulisi että melko hyvä, koska sinnehän Jong-Ilin ulkomaanmatkat pääasiassa kohdistuivat. Oli hän marionetti tai ei.

Paras toive? Uusi hallitsija, joka ehkä valmsi avaamaan edes vähän maataa kenties Kiinan tuella/painostuksesta ja maa muuttuisi täydestä diktatuurista edes hieman parempaa suuntaan vähän kuin Kiina itse? Tosin en tiedä onko tuollaiseen edes mitään toivetta.
 
Viimeksi muokattu:

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mitenköhän hyvin muuten Kiinan johto on tietoinen mitä P-Koreassa kulissien takana oikeasti tapahtuu? Luulisi että melko hyvä, koska sinnehän Jong-Ilin ulkomaanmatkat pääasiassa kohdistuivat. Oli hän marionetti tai ei.
Kinkit pitää tuota paskaläjää pystyssä, koska sitä kautta niillä on tarvittaessa strateginen ote Korean niemimaalla? Parempi toimia nykytilanteessa tuollaisen epämääräisen viritelmävaltion kautta kuin miehittää alue itse. Salavihkaisempaa ja toimivampaa.

No, ehkä ei. Kunhan salaliittoteorioin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kinkit pitää tuota paskaläjää pystyssä, koska sitä kautta niillä on tarvittaessa strateginen ote Korean niemimaalla? Parempi toimia nykytilanteessa tuollaisen epämääräisen viritelmävaltion kautta kuin miehittää alue itse. Salavihkaisempaa ja toimivampaa.

No, ehkä ei. Kunhan salaliittoteorioin.

Teoriasi on ihan järkeenkäypä, ja luultavasti ihan käytäntöä eikä teoriaa. Antaa harhaisen despootin huseerata, halvemmaksi se tulee kuin itse sotkeutua alueen toimintaan ja ihmisiin. Eikä tarvitse ruokkia itse pohjoiskorealaisia, kuten Kiinan tarvitsisi jos he rajan yli tulisivat "auttamaan". Kuolkoon kansa, eipä ole omaa kansaa. Eikä Kiinassa toisaalta sitä omaakaan kansaa ole aina kauheasti hellitty. Antaa kaikkien kukkien kukkia, sanoi puhemies Maokin ennen kuin kymmeniä miljoonia kiinalaisia nälkään näännytti. Miljoonien nälkiintyminen on tuossa maailmankolkassa ns. "maan tapa", yksittäisen yksilön itseisarvo on melkoisesti pienempi näissä työläisten paratiiseissa.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ja niitä ei tosiaankaan huomioida. Kiintymys johtajaan on kyllä niin juurrutettua ja jollain massahypnoosilla iskostettua, että kyseenalaistaisin sen todellisen surun määrän.

Itku on siitä erikoinen asia, että sitä on todella vaikea feikata. Mielestäni tässä videossa (linkki: youtube) nähtävä itku on hyvin kaukana aidosta, mutta video osoittaa, kuinka sairas yhteiskunta tuo on.

Videon lopussa lyhyen lausunnon antavan nuoren naisen itku ja suru tosin vaikuttaa aidolta. Mutta kyllähän semmosiakin tietysti löytyy propagandakoneiston haastateltavaksi. Vaikka sitten propagandakoneiston sisältä.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Videon lopussa lyhyen lausunnon antavan nuoren naisen itku ja suru tosin vaikuttaa aidolta. Mutta kyllähän semmosiakin tietysti löytyy propagandakoneiston haastateltavaksi. Vaikka sitten propagandakoneiston sisältä.
Niin no siis, kyllä varmasti surraan, mutta tapa millä ihmiset saadaan suremaan on uskomatonta. Siis maan isänä on kylmäverinen despootti, joka reilusti vetää parhaat päältä itselleen, jotta voi mässäillä ja kiskoa konjakkia. Silti kansa rakastaa tuota henkilöä ja palvoo kuin jumalaa ikään. Tietää ihmiset sitten missä yltäkylläisyydessä johtaja elää tai ei, heihin verrattuna, niin onhan tuo kansan harhaanjohtaminen taidetta sinänsä - jos nyt todella karua taidetta.

Eli näkisin, että kansalle on syötetty johtajasta jonain pyhänä olentona sentasoinen pajunköysi, että kun tuosta aika jättää niin kansa ei osaa muuta tehdä kuin surra. Vaikka oikeastaan eivät edes tiedä miksi surra. Heidät on vaan kasvatettu ajattelemaan, että Kim Jong-il oli jotain arvokkaampaa ja suurempaa kuin he voisivat koskaan olla.

Muuta selitystä en keksi, miksi kurjuudessa ja nälässä riutuva kansa tai ainakin osa heistä parkuu kun riistäjänsä lopettaa maallisen vaelluksen.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Eli näkisin, että kansalle on syötetty johtajasta jonain pyhänä olentona sentasoinen pajunköysi, että kun tuosta aika jättää niin kansa ei osaa muuta tehdä kuin surra.

Joo varmasti näin. Mutta noissa videoissa näkyvä hysteria ja itku eivät minun silmiini vaikuta aidolta. Todennäköisesti nuo ihmiset toki surevat oikeasti - siksi, kun valheet ovat iskostettu niin syvälle kansaan - mutta teeskentelevät itkunsa, ettei tule probleemia.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Mahtaako olla juche-aate kuitenkin Tarja Haloseen juurtunut?

Kyllä ja edelleenkin näitä Tavjan kannattajiakin riittää. Tuossa haastattelussa tulisi ottaa kantaa P-Korean järkyttävään ihmisoikeusrikkomusten määrää, mutta Tavja ei Kommunisteja arvostele. Sitten taas jos muualla tapahtuu (esim. Israelin taholta jotain), niin Tarja on suuna päänä arvostelemassa heidän toimiaan.

Hatunnosto kuitenkin Tuomiojalle munakkaasta kommentista, joka on minun elämäni aikana ensimmäinen kerta kun olen samaa mieltä Ekin kanssa jostain asiasta.
 
En tiedä kuuluisiko paremmin tuohon RIP -ketjuun mutta samastun kyllä huomattavasti enemmän hiljaiseen muistamiseen Prahassa kuin järjestettyyn rivissä parkumiseen Pjongjangissa. On tuo kyllä vähän koomisen näköistä.
 

Morgoth

Jäsen
Kinkit pitää tuota paskaläjää pystyssä, koska sitä kautta niillä on tarvittaessa strateginen ote Korean niemimaalla?

Kiina epäilemättä haluaisi että Yhdysvalloilla ja sen liittolaisilla on mahdollisimman vähän valtaa koko alueella, mutta onkohan Pohjois-Korea jo karannut hieman kiinalaistenkin käsistä? Eihän 24 miljoonaa ihmistä tietysti ole kuin yhden ison kiinalaiskaupungin verran, mutta tuskin Kiina siltikään on halukas ruokkimaan tuollaista määrää, mikäli Pohjois-Korea täysin romahtaa ja sen jälkeen jollakin aikavälillä vielä Koreat yhdistyisivät?

Päivän Hesarin mukaan Kiinan presidentti on käynyt Pohjois-Korean suurlähetystössä Pekingissä esittäämäsä surunvalittunsa ja tukensa seuraajalle Jong-Unille ja Jong-Un on saanut kutsuun Kiinaa. Japani taas pyytänyt Kiinalta tietoa Jong-Unistä ja ovat Etelä-Korean ja Yhdysvaltojen kanssa suunnittelemassa huippukokousta. Lisäksi Etelä-Korea luopuu jouluvaloista. Pientä toivoa voisi olla? Tämän kun sanoo niin ensi viikolla tekevät tietenkin ydinkokeen...
 

scholl

Jäsen
Eipä tuosta yhdestä luonnossa nähdystä p-korealaisesta toki voi johtopäätöksiä tehdä, varsinkin kun oli etuoikeutetun luokan edustaja.

Eikö siellä ole joku yli 50 yhteiskuntaluokkaa, vaikka näennäisesti pitäisi olla luokaton yhteiskunta?

Timo Soinikin muuten kannattaa juche-aatetta. Pohjois-Koreastahan tuli dokumentti, jossa kerrottiin siitä, kuinka tärkeätä on se, että vaikka jotkut ovat etuoikeutettuja kuten balleriina ko. tapauksessa niin miehen pitää olla tavallinen duunari, joka hakkaa vaikkapa kiveä vasaralla. Soinihan huolestui vähän aikaa sitten siitä, ettei koulutetuille naisille kelpaa duunarimiehet. Itse kun olen joutunut välillä siihen tilanteeseen, jossa minua yrittävät lähestyä duunarinaiset ja minulle on jopa yritetty selittää yökerhossa, että esim. hoitsut ovat ihan jees niin vituttaa tuo Soinin juche-aate yhä enemmän. Se pitäisi mennä nimenomaan koulutuksen mukaan tuo seurustelujuttu. Duunarit seurustelkoot keskenään ja saisivat lopettaa sen akateemisten herrasmiesten vikittelyn.

Mahtaako olla juche-aate kuitenkin Tarja Haloseen juurtunut?

Halosen puolustukseksi täytyy kyllä sanoa nyt se, että kerrankin on löytynyt vertailupari, jossa Halonen ei ole pahempi ihminen, vaan Kimi veti voiton. Soinista en ole ihan varma, onko pahempi kuin Halonen. Tosin pahis Soini on, mutten osaa vielä arvioida kuinka paha. Luulen, että Halonen on nykyisellään harmittomampi ainakin.
 

scholl

Jäsen
Hatunnosto kuitenkin Tuomiojalle munakkaasta kommentista, joka on minun elämäni aikana ensimmäinen kerta kun olen samaa mieltä Ekin kanssa jostain asiasta.

Itse nostan myös hattua sille, että Eki on juossut maratonin alle 3 tuntiin. Ihan vässykät eivät juokse.

Luin eilen juttuja netistä Kimin Mersu-fetissistä. En tiedä kuinka luotettavia juttuja ne ovat, mutta kerrotaan mm. että kun P-Korea sai humanitaarista apua 80 miljoonaa niin Kimi osti 20 miljoonalla Mersuja. Hänellä on myöskin tapana lahjoitella Mersuja tuttavilleen ja muille etuoikeutetuille. Kiinan kautta nuo hankitaan. Pari vuotta sitten oli kuulemma jollain kolmella miljoonalla dollarilla hankkinut Kiinasta 2kpl panssaroituja 600 Pullmaneita.

Tekisi kyllä terää, jos siellä kuolisi oikeasti iso määrä jengiä nälkään niin silloin joutuisivat ehkä kovemmalle kansan tyytymättömyyden suhteen. Esim. joku 20% jos kuolisi niin jotain voisi tapahtua.
 

scholl

Jäsen
Joo varmasti näin. Mutta noissa videoissa näkyvä hysteria ja itku eivät minun silmiini vaikuta aidolta. Todennäköisesti nuo ihmiset toki surevat oikeasti - siksi, kun valheet ovat iskostettu niin syvälle kansaan - mutta teeskentelevät itkunsa, ettei tule probleemia.

Tuostahan oli eilen juttua telkkarissa. Siihen on kikkoja, kuinka hieroa silmiä, jotta itkettäisi. Pohjois-Koreassa on satoja tuhansia poliittisia vankeja karmeissa oloissa ja jos ei itke näissä kekkereissä niin on satavarmasti seuraavana kiven sisässä. Siellähän on nyt tässä vallansiirto-operaatiossa jo ennaltaehkäisevästi varmuuden vuoksi teloitettu satoja virkamiehiä, jotka saattaisivat aiheuttaa ongelmia. Eli jonkinlainen Stasi-meininki on hyvin vahvana olemassa ja osataan poistaa pelinappuloita sitä mukaa, kun katsotaan, että joku on heikentynyt.
 

scholl

Jäsen
Nyt tuli muuten huonot ajat Kim Jong Ilin kaksoisolennoille. Heitähän ei enää tarvita, mutta eiköhän tuo rakastettava valtio keksi heille jotain uutta mukavaa hommaa?

Eiköhän ne teloiteta. En keksi mitään muuta tapaa hoitaa tuollaisessa yhteiskunnassa yht'äkkiä syntynyttä ongelmaa, jossa on turhia jätkiä ylimääräisenä, eikä muutenkaan safkaa ja muuta vastaavaa ole liikaa käytettävissä.

Katsoin jossain vaiheessa muutamia jaksoja Cuéntame cómo pasó -sarjaa siltä ajalta, jolloin Franco oli kuolemassa. Yhdessä jaksossa taksikuski tutustui Francon kaksoisolentoon, jolla oli tapana käydä huorissa ja tämä kertoi, että tulevaisuus huolettaa, kun ei ole eläkettä kuulemma luvassa. Siellä ei tapettu, mutta fyrkan tulo loppui.
 

scholl

Jäsen
Mutta miten käy nyt juche-aatteen, jolla on Suomessakin uskollisia, fanaattisia kannattajia? Nyt sekä Rakastettu että Suuri Johtaja ovat poissa, jääkö jäljelle enää Keskikokoinen Johtaja tai Tykätty Johtaja?

Kyllähän Kim Jong-Ilkin sai riehua lähes 20 vuotta ihan rauhassa, vaikka hänen piti olla vain jonkinlainen maskotti, koska kaikki yliluonnollisuudet oli tehnyt Kim Il-Sung, mutta niin vain keksivät tarinaa Kim Jong-Ilistäkin, jotta hänestäkin saatiin yliluonnollinen hahmo. Eiköhän niin tule nytkin tapahtumaan, enkä usko, että seuraajan ikä sinänsä on ongelma, koska olihan Kim Il-Sungkin vain 30+, kun tuli valtaan. Kysymys on lähinnä siitä, onko nälänhätä tms. ongelmat heikentäneet kansan moraalia. Jossain vaiheessahan tuo loppuu, mutta emme vielä tiedä tapahtuuko se nykyisen hallitsijan aikana vai joskus myöhemmin. Kertoo muuten Kiinasta aika paljon se, kuinka suhtautuvat tähän P-Korean tilanteeseen. Ihmettelen kyllä ihmisiä, jotka mielellään Kiinassa valmistettuja tuotteita ostavat tai kiinalaisten kanssa bisnestä tekevät. Jos minulla olisi joku luxusmerkki niin pyrkisin siihen, että sitä ei myytäisi kiinalaisille ollenkaan. Jos firma olisi voitollinen niin mitä väliä, kuinka paljon kasvupotentiaalia Kiinassa on. Olisi silloin paljon parempi fiilis, jos tietäisi, etteivät ne mulkerot ajaisi vaikka sen merkkisillä autoilla tai pitäisi sen merkkistä paitaa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ehkä Jong-II oli hiriviö, mutta minkälainen kansa antaa tuollaisen hirviön hallita itseään? Se minusta on olennaisinta. Ihmiskansat ja rodut eivät todellakaan ole samanlaisia.

Antoivathan saksalaisetkin Neuvostoliiton hallita itseään vuosikymmeniä ja laittoivat vielä ampumaan länteen pakenevia kansalaisiaan.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Mielenkiintoinen tilanne, joten katsellaan miten käy.

Minulla on kokemusta pohjois-korealaisista jonkin verran, sillä olen asunut viiden pohjois-korealaisen jatko-opiskelijan naapurina Kiinassa aikoinaan. Koskaan en juuri tyyppejä nähnyt ja ei ne pahemmin morjenstanut, kun portaissa vastaan tuli. Ovessa niillä oli Pohjois-Korean lippu ja tosiaan Kim-pinssit, muutoin aika tavallisen oloisia kavereita. Kyselin kiinalaisilta, että mitä ne oikein siellä puuhaa, mutta ei nekään tienneet tai eivät halunneet kertoa. Kuulemma niillä oli kuitenkin sellainen senioriteettiperiaate, että yksi pitää kaikkien fyrkat ja kontrolloivat toisiaan; ja jos kiinalainen sanoo, että kontrolloi, niin sitä on syytä uskoa. Lienee olleet puolue-eliitin jälkikasvua, vaikka eipä ainakaan Kiinan talousreformit sinne sitten levinneetkään. On kuitenkin uskomatonta, että on olemassa niin suuri joukko ihmisiä, jotka voivat elää omatuntonsa kanssa valehtelemalla omalle kansalleen. Jo ihan Kiinaan tullessa huomaa varmasti elintasokuilun ja sekin saattoi ottaa varmasti vähän koville, kun kiinalaiset hengailivat länsimaisten kanssa. Minun piti lentää lomalle Pohjois-Koreaan silloin aikoinaan, mutta en saanut ketään kaveriksi ja kun on kerran ollut kiinalaisen turistiryhmän mukana matkalla, niin toista kertaa ei lähde. Se reissu jäi tekemättä, mikä on harmi.
 
Mielestäni Tuomiojan kommentti oli tarpeeton. Tuomioja kenties on jossain määrin oikeassa siinä, että kukaan ei jää miestä kaipaamaan. Toisaalta vastaava kommentti sopii valtaosaan maailman ihmisistä ja poliitikoista. Siksi on mielestäni erikoista, että ulkoministeri antaa tuollaisen kommentin julkisuudessa yksittäisen ihmisen kohdalla.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Heidät on vaan kasvatettu ajattelemaan, että Kim Jong-il oli jotain arvokkaampaa ja suurempaa kuin he voisivat koskaan olla.

Muuta selitystä en keksi, miksi kurjuudessa ja nälässä riutuva kansa tai ainakin osa heistä parkuu kun riistäjänsä lopettaa maallisen vaelluksen.

Tuo varmasti selittää osaltaan asian. Mutta toinen, mielestäni vielä merkittävämpi asia on pelko. Jos et sure julkisesti niin se on henki pois. Kyllä se kummasti ihmisen kuin ihmisen pistää miettimään, kannattaako surra (tai edes olla surevinaan) "Suuren Johtajan" poismenoa jos vaakakupissa on oma henki. Ja samalla myös läheisten henki.

Sama kuin jossakin dokumentissa esitettiin, miten jokaisen Pohjois-Korealaisen kuuluu käydä vuosittain tutustumassa Kim Jong-ilin saamiin lahjoihin, jotka sijaitsivat jossain vuoren onkalossa. Jos ei käynyt, niin ei kunnioittanut johtajaansa ja henki pois. Muitakin yhtä typeriä ja säännöllisiä rituaaleja oli, joissa se toinen vaihtoehto oli aina henki pois. Oma ja läheisten henki on kyllä aika iso vaikutin asiassa kuin asiassa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eihän 24 miljoonaa ihmistä tietysti ole kuin yhden ison kiinalaiskaupungin verran, mutta tuskin Kiina siltikään on halukas ruokkimaan tuollaista määrää, mikäli Pohjois-Korea täysin romahtaa ja sen jälkeen jollakin aikavälillä vielä Koreat yhdistyisivät?

Tuo väkilukuhan on muuten ihan pelkkä arvio. Ei kukaan tiedä, kuinka monta miljoonaa ihmistä siellä on. Tuskin tietävät itsekään. Ei siellä tietenkään enempää ole kuin tuo 24 miljoonaa, mutta todennäköisesti huomattavasti vähemmän. Miksikö? No siksi, että väittäessään heitä olevan 24 miljoonaa, saavat he tälle ihmismäärälle paljon enemmän humanitaarista tukea kuin vaikkapa 10 miljoonalle.
 

Jussih

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Halosen puolustukseksi täytyy kyllä sanoa nyt se, että kerrankin on löytynyt vertailupari, jossa Halonen ei ole pahempi ihminen, vaan Kimi veti voiton.

Oletko aivan varma? Tavja joutuu suureksi murheekseen operoimaan demokraattisessa maassa ilman Kimin valtaoikeuksia. Jos tilanne olisi identtinen....
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Tuo varmasti selittää osaltaan asian. Mutta toinen, mielestäni vielä merkittävämpi asia on pelko.
Ilman muuta pelko on sellainen seikka joka saa teeskentelemään surua tai mitä tahansa milloin vaaditaankin. Pelolla hallitseminenhan on ollut aina se tehokkain tapa pitää yksin tai harvainvalta kasassa. Pohjois-Koreassa tuo on näyttänyt toimivan jo todella pitkään. Syitä nyt on lueteltu tässä ketjussa ihan riittämiin.

Onhan tuota pelottelua käytetty muissakin kommunistimaissa. Esim. Neuvostoliitto rakentui paljon sen varaan. Ex-anoppi kertoi Neuvostoaikaisessa Pietarissa käydessään, että paikallisista osa juoksi karkuun kun näki länsimaalaisia. Eivät halunneet olla kontaktissa, ettei vaan virkavalta epäillyt jotain tietojen vuotamista tai vastaavaa toimintaa joka olisi voinut johtaa tien jonnekin leiriin Siperiaan.

Samoin olen ymmärtänyt, että neuvostoliittolainen "asiakaspalvelu" oli pitkälti opittu pelon kautta. Ei kontaktia, ei hymyä, suoritetaan palvelu minimissään. Tuota ynseätä ja tunteetonta palvelua löytyy vieläkin Venäjällä, kuten Pietarin reissulla muutama vuosi sitten sai hyvin todeta. Monet, varsinkin vähän nuorempi väki on sentäs omaksunut jo palvelualttiimpaa käytöstä.

Toki tuossa tympeydessä voi olla seassa myös kansanluonnetta, mutta veikkaisin, että kommunismi jätti selkeät jälkensä myös tuohon puoleen.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
On kyllä omanlaisensa mesta tuo Pohjois-Korea. Kolmas Kim astumassa valtaan ja miten nämä tekevät senkin, että jokaisen tyypin kohdalla on epäselvyyksiä oikeasta syntymäajasta ja -paikastakin? Samoin nuoruusvuodet on ohitettu hyvin ylimalkaisesti. Kim Jong Ilin "arveltiin" syntyneen 1942 Neuvostoliiton puolella. Uuden pullaposken "arvellaan" viettäneen länsimailla luxusluokan elämää. Miten vitussa senkin voisi muka tehdä salaa?? Ainakin The New Kim on todistettavasti bongattu NBA:n otteluista, yökerhoista sun muualta. Tästä on pitkä matka siihen, että rupeaa eristäytyneen maan hallitsijaksi. Uudella Kimillä täytyy olla paljonkin aika merkittäviä tuttuja länsimaissa, mutta julkisuudessa kukaan ei heilu tällaisen tiedon kanssa. Jään automaattisesti miettimään, että kun nuorimies on maistanut maailman herkkuja, ei hän suoraan pistä luukkuja kiinni ja rupea aidoksi pohjoiskorealaiseksi. Faijansa tosiaan tuotatti itselleen läjäpäin Mersuja ja kyllähän niitäkin täytyy ihan Saksasta asti tilata.

Pohjois-Korealla on kahdet kasvot: Sen peruskansa on täysin retardin tasoista yleistiedoiltaan ja aidosti eristäytynyttä. Mutta johtajat - heillä on suhteita itään ja myös länteen. Ja kuten kunnon salaliittoteoriaan kuuluu: joku jossain läntisellä pallonpuoliskollakin on tyytyväinen, kun Pohjois-Korean outo illuusio jatkuu entisellään ja vieläpä tuttu sälli on johdossa! Tästä on aika lyhyt matka kansainväliseen asekauppaan ynnä muihin juttuihin. Loppujen lopuksi it's always about the money. Ja Kim-jengi siellä - niillä on enemmän fyrkkaa kuin meidän Kimillä!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös