Entä jos kilpailija tarjoaa sinulle puolet parempaa palkkaa kuin nykyinen työnantajasi jonka maksama palkka on ala-arvoinen sinun osaamisesi ja taitosi huomioiden? Jopa niin, että sinua huonommat työntekijät tienaa paremmin.Omassa tapauksessani olen töissä alalla jossa on ehkä n. 3-4 kilpailevaa firmaa aivan huipulla globaalissa mittakaavassa. Töitä olisi tarjolla ihan varmasti missä tahansa noista firmoista (on joskus headhunteri soittanutkin perään), mutta minulle ainakin on "tatuoituna" oman firman logo otsaan. Välillä olen tehnyt töitä pomoille joiden kanssan en ole ollut väleissä, on jopa joku pomo kehottanut etsimään töitä muualta, mutta hei, täällä ollaan edelleen! Se että joku yksittäinen pomo on dorka, tai hänen kanssaan ei muuten vaan suksi luista, ei ole sen työnantajan syy. Työnantajaa voi silti tukea omalla panoksellaan, ja sekin päivä tulee että sitä arvostetaan tosi korkealle. Tuuliviirejä ja takinkääntäjiä ei arvosta kukaan.
Samaten kilpailija pystyy tarjoamaan sulle paremmat etenemismahdollisuudet ja näkyvyyden (vrt. pääsy NHL:ään). Huomioi myös se että urasi on lyhyempi kuin "tavallisilla" työntekijöillä ja sinun pitää ansaita käytännössä ainakin suurin toimeentulostasi 10-15 vuotta kestävällä työuralla joka voi päättyä yhteen pahaan loukkaantumiseen tai huonoon kauteen.
Ajaisiko tämä typerä lojaalisuutesi myös oman mahdollisen perheesi ja jälkikasvun edun ja paremman tulevaisuuden edelle?