Petturi vai Sankari?
Tiistain (6.10.09) IL:n paperiversiossa oli iso juttu Kimistä. Jutussa käsiteltiin myös siirtoa Jokereihin ja Kimi itse kertoi seuraavaa:
- "Taloudellisilla seikoilla ei ollut mitään tekemistä, vaan ajattelin uraani. Pääsin pelaamaan finaaleja ja yhdessä kovien pelaajien kanssa."
- "Ja oli ihan hyvä katsoa IFK:n ulkopuoleltakin. Nyt osaan arvostaa seuraa ja faneja ihan eri tavalla."
Hän ymmärtää, että lähtö Ilmalaan aiheutti ison porun.
- "Fanien kuulukin olla sitä mieltä. En itsekään junnuna ja fanina katsonut hyvällä, kun Ville Peltonen ja Tuomo Ruutu siirtyivät Jokereihin. Jos ei tiedä taustoja, ei voi ajatella kuin tunteella."
Vaikka itsekin olin Kimin Jokeri-siirron aikoihin vahvasti sitä mieltä, että niin ei voi vain tehdä, on suurimmat höyryt asian tiimoilta kadonneet vuosien varrella. Olen edelleenkin sitä mieltä, että lähtökohtaisesti omat pojat eivät naapurissa pelaa, mutta olen myös sitä mieltä, että seurajohdon tulee kunnioittaa pelaajia ja toimia siten, että naapuri ei koskaan muodostu todelliseksi vaihtoehdoksi. Tämä nyt ei tietenkään mene ihan yksi yhteen joka pelaajan kanssa, varsinkaan jos kyseessä on pelaaja, jolle naapuri on valmis tarjoamaan isoa roolia ja meidän rosterissamme rooli taas jäisi pienemmäksi ja sitä kautta myös palkkapussi. Uskon kuitenkin, että jos jengissä on palikat kohdallaan ja menestymisen mahdollisuudet ovat hyvät, moni pelaaja on valmis ottamaan pienemmän roolin vastaan ja taistelemaan itse paikkansa auringossa. Jos kyseessä on JOUKKUE, jokainen kyllä saa ansaitsemansa arvostuksen jengin sisällä ja myös faneilta. Ja kyllä valmennusjohto näkee, jos jollakin on saumat nostaa tasoaan ja näyttöpaikkoja tulee kauden aikana aivan varmasti ja sitä kautta oma rooli muovautuu ja kenties monipuolistuukin. Aina on edessä uusi kausi ja uudet kujeet. Ei kenenkään rooli ole kiveen hakattu loppuelämäksi, jos tahtoa ja osaamista löytyy.
Mitä Kimiin tulee, itse nostan herralle hattua, että ei ole antanut huutojen vaikuttaa tekemisiinsä. Omiin silmiini on ollut havaittavissa kypsymistä, nimenomaan henkisellä puolella. Ja se on juuri sellainen asia, mikä joukkueen kapteenille on ensiarvoisen tärkeää. Uskon, että tänä vuonna kapteenin rooli on helpompi, kun joukkue pelaa jengille ja joukossa on myös oikeasti kokeneita pelaajia siinä missä nuoruuttakin. Vaikka itse arvostelin Jalosen päätöstä valita Kimi kapteeniksi, ymmärrän miksi näin tehtiin. Uskon, että valitsemalla Kimi kapteeniksi, Jalonen uskoi saavansa Hirsosta esiin myös pelillisesti enemmän. Ja se jos mikä on joukkueen edun ajattelemista.