Kim Hirschovits - Flopin/gladiaattorin paluu Nordikselle

  • 600 278
  • 1 637

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Provo tai ei, niin vastaan silti.
Mä en nyt tiedä, että monta kautta olet arvon Kajastus nähnyt Flegulta, mutta yksi hyvä puolikas kausi ei sitä lisänimeä poista. Tai yksi kausikaan.

Ei ollut missään nimessä provoksi tarkoitettu. Olen nähnyt Kimin pelejä siitä asti, kun äijien rinkiin nostettiin ja myönnän sen, että vaikeita kausia on myös ollut varsinkin alkuaikoina. Osa johtui varmasti osittain löysästä asenteesta,
osa turhautumisesta ja osa kokemattomuudesta, kun onnistumisia ei tullut, mutta mielestäni Kimi on kypsynyt niistä ajoista pelaajana ja aikaisempi kirjoitukseni koskikin sitä mitä Kimi on tänä päivänä ja tällä kaudella.

Entinen flegu ei ole välttämättä ikuinen flegu :)
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Thanks Johannes! Viiltävät tilastot. Ja erittäin hyvä huomio tuo Ritalle yhdellä kaudella sattunut maalipiikki. Noihinkin maaleihin Hirso kävi puhumassa syötöt. Syöttöjen puhuminenhan on siitä jännä laji, että ensin vaaditaan kuitenkin aina maali, johon voidaan puhua syöttö. Pelkkiä syöttöpisteitä ei jaeta. Joten aina kun se flegu on kentällä, joku menee perkele tekemään maalin ja flegu pääsee sitten puhumaan sen itselleen. Kentällähän on maalintekijän ja flegun lisäksi kolme muutakin pelaajaa ja HIFK:n tapauksessahan maalin on useimmiten oikeasti alustanut jompikumpi pakki tai hyvänä mailapelaajana tunnettu Pitkämäki. Voimme vain arvailla kuinka monta Walshille kuuluvaa syöttöpistettä Hirso on puhunut itselleen! Ei ihme, että Walshille jäi huonohko maine! Myös samettikätinen Kanki on kärsinyt näistä Hirson puheista ja häneltäkin on viety noin 25 syöttöä. Tästäkin huolimatta Kanki on pelaamassa pisteiden valossa toistaiseksi parasta SM-liigakauttaan.

Hifk since 1993:n mielipiteen Kapasesta ymmärrän ja hyväksyn, mutta olen itse vahvasti eri mieltä. Mielestäni kaikki pitää purkaa aina joukkueen menestykseen ja viimekädessä joukkueen saamiin sarjapisteisiin. Pelaaja, jonka pelipanos vaikuttaa totaalisen olennaisesti joukkueen mahdollisuuteen saada 3 pistettä, on ehdottomasti pelillisesti tärkeämpi kuin pelaaja, jonka 0-iltoina joukkue nappaa silti tasaisen tappavasti 3 pinnan voittoja. Henkisen tsemppauksen merkitystä on vaikea purkaa tehopisteiksi, mutta en millään usko että Sami Kapasen habitus ja karisma ovat saaneet esimerkiksi Sahlstedtin ja Kiiskisen tekemään niin paljon ratkaisumaaleja. Ennemmin uskon niin, että Hirso Kalpan 1-ketjussa olisi ollut vähintään samantasoinen kuin hän on ollut täälläkin - ja muu joukkue ei olisi silti ollut niin paljon hänen pojojensa varassa kuin HIFK. Tämä viittaa siihen, että HIFK:n hyökkäys on yhtäaikaa kiistattoman taitava ja leveä - mutta huonossa balanssissa. Melko outo tilanne. Lisäksi joukkueesta puuttuu toinen "Heikkinen" eli pistepörssin kannalta merkittävä pakki. HIFK:n toiseksi paras pisteidentekijäpakki on Kanki. Bonon ja Kangen välissä pitäisi olla "Kovanen". Tämän vuoksi pidän Loppia HIFK:n ratkaisivimpana pelaajana loppukevättä ajatellen. Uskon Hirson ja muun joukkueen pysyvän nykyisellä tasollaan ja vain keskushyökkääjä Loppi voi tuoda jengiin toisen itsenäisesti peliätekevän ketjun. Toiseksi tärkein palanen on Söde. Loppi ja Söde ovat molemmat itseasiassa uusia pelaajia tälle keväälle ja tavallaanhan me voidaan leikkiä, että jengiin hankittiin vielä yksi kova sentteri tammikuussa. Kunhan ensin unohdetaan, että olihan se jo aikaisemminkin meillä, mutta loukkaantuneena. Ja tästä taas tullaan siihen, että myös Loppi on hyvä hankinta ja hänen kaatumisensa unohtuu herkästi joukkueen absoluuttista materiaalia kritisoitaessa. Ja tähän olen syyllistynyt itsekin.
 
Hifk since 1993:n mielipiteen Kapasesta ymmärrän ja hyväksyn, mutta olen itse vahvasti eri mieltä. Mielestäni kaikki pitää purkaa aina joukkueen menestykseen ja viimekädessä joukkueen saamiin sarjapisteisiin. Pelaaja, jonka pelipanos vaikuttaa totaalisen olennaisesti joukkueen mahdollisuuteen saada 3 pistettä, on ehdottomasti pelillisesti tärkeämpi kuin pelaaja, jonka 0-iltoina joukkue nappaa silti tasaisen tappavasti 3 pinnan voittoja. Henkisen tsemppauksen merkitystä on vaikea purkaa tehopisteiksi, mutta en millään usko että Sami Kapasen habitus ja karisma ovat saaneet esimerkiksi Sahlstedtin ja Kiiskisen tekemään niin paljon ratkaisumaaleja.

Vaikka henkisiä ominaisuuksia on vaikea riisua pisteiksi niin kyllähän Kapanen on selvästi yksi liigan tärkeimpiä pelaajia joukkueelleen. KalPa ei ole Kapasta ja Killeriä lukuunottamatta vahvistunut tai muuttunut, mitä nyt jokunen pelaaja on kasvanut vuodella. Kapanen on kuitenkin (tietenkin Killerilläkin panos on) nostanut KalPan kirjaimellisesti suosta lentoon, jota kukaan meistä ei osannut ennen kautta kuvitella. Kapanen suorittaa paitsi tekemillään tehopisteillä, myös esimerkillään ja kokemuksellaan vaikuttaen muiden peliin paljon.

Hirso puolestaan on luonnollisesti tärkeä mies joukkueelleen. Minkä joukkueen ykkössentteri ei ole? Ykkössentteri on maalivahdin jälkeen muutenkin tärkein pelaaja joukkueelleen. Tämän takia olen Kapasen nostamassa silti Hirson edelle, koska tämä kilpailee tästä tittelistä epäsuotuisammalla pelipaikallakin. Ollen siis laituri.

Syöttöpisteistä olen samaa mieltä sivuunkirjoittaneiden kanssa. Turhia varmasti tulee, mutta en usko niitä olevan merkittävästi enemmän kuin muilla saman profiilin miehillä. Itse asiassa mutuni menee samaan kuin "hämeenlinnassa ja oulussa jaetaan turhia kakkossyöttöjä" kastiin, jossa huomattiin tilastojen perusteella molempien joukkueiden olevan liigan keskikastissa. Ei varmasti Hirso, kuten kukaan muukaan pelaaja, käy korjaamassa väärää syöttöpistettä pois itseltään, mikäli sellainen tulee.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Johannes tiivistikin HIFK:n tämän kauden ongelman erittäin hyvin. Jo syksymmällä yritin esittää HIFK:lla olevan taitovaje hyäkkäyspäässä mutta ne kuitattiin heittämällä kehiin Luttisen ja Pikkaraisen hyvät maalimäärät. Totta tuokin, mutta ongelmana on ollut se että joukkue on ollut aivan liian riippuvainen yhdestä hyökkääjästä. Suurin syy on Matias lopin loukkaantuminen jota Bates korvasi vähän aikaa, mutta nyt on Bateskin sivussa. Loppi taas, no, täältäkin saa lukea hänen olevan tällä hetkellä 70% kunnossa. Uskoo prosenteista ken haluaa, mutta vaikeaa se on pitkän loukkaantumisen jälkeen saada pelituntumasta kiinni. Tällä hetkellä sentterit ovat muuten taas mallia Hirso, Ramstedt, Loppi (70%-kuntoko?) ja Porthen. Vittu, kaikki näkee missä on pienoinen ongelma, ongelmaa ei tosin olisi jos kakkosen laidalla olisi esim. Pesosen paikalla joku "Caloun" antamassa passeja mutta kun ei ole. Mun mielestä on ihmeellistä että HIFK tekee niinkin paljon maaleja kun mitä se tekee. Siitä tulisi mun mielestä antaa suuri kunnia Jaloselle vaikka täällä Jalonen saa lähinnä paskaa niskaansa. Osaan loasta Jalonen on toki syyllinen siinä missä muutkin mutta ei missään nimessä kaikkeen. Tosiasia kuitenkin on seuraava: Loppi kuntoon ja hyvällä tuurilla vielä sairaslomalaisilta apua niin mahdollisuuksia on melkein minne tahansa. Muistetaan nyt sekin että yksi syy miksei HIFK ollut mestari kaudella 98-99 on nimenomaan se että Caloun oli tehoineen niin yksin. Harvemmin mestaruuksia saavutetaan yhdellä ketjulla. Mites kävi Jokereiden viime keväänä vaikka käytössä oli SSL? Siksi olisi äärimmäisen tärkeätä saada mukaan joku toinen "passailija", Pikkaraiset, Luttiset ym. hoitakoot maalien tekemisen.

Mutta onneksi Hirso on ollut hyvä, muuten jengi olisi melko varmasti sijalla 14. Tämä kausi on nimittäin ollut aikalailla outo. Pitkis kuulemma hävisi HIFK:lle 10 pistettä, mun mielestä voi hyvinkin olla jopa enemmän. Mutta jo kymmenellä lisäpisteellä HIFK kisailisi muuten sarjan kakkostilasta. Hirso taas on melko varmasti auttanut jengiä 10 pisteen edestä. Ne taas pois ja HIFK kisailisi jo jumbosijasta. Aika paljon on ollut kahdesta pelaajasta kiinni.

Se että samaan aikaan esittää Pitkiksen yksin hävinneen HIFK:lle 10 pistettä ja koko loppukauden oikeastaan menetetyksi on aika outoa. 10 lisäpisteellä HIFK olisi nimittäin tosiaankin lähes kärkiporukka. Ja nythän Pitkis ei ole enää mukana häviämässä niitä matseja. Ja jos taas olisi runkosarjan kärkiporukka, niin silloinhan... Niin, mistäs asetelmista niihin playoffeihin sitten lähdettäisiin?
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
m & t: Olen eri mieltä taitovajeesta. Mielestäni sitä ei ole hyökkäyspäässä ja sen osoittaa myös tekemämme maalimäärä. Kunniaa Luttiselle ja Pikulle, he ovat laadukkaita maalintekijöitä liigaan. Enkä mä ainakaan ole ottanut KJ:lta pois kunniaa maaleista. Olen monesti sanonut, että KJ:n paras puoli on erinomainen hyökkäyspelikirja, eikä tästä ole tullut tingittyä. Valitan lähinnä siitä, että loistavan hyökkäyspelikirjan omaava valmentaja lähtee jostain perkeleen syystä sairaan usein pakitellen matsiin. En löydä tästä mitään järkeä ja kyllä pakitellenkin voidaan loukkaantua. Kirjoitin juuri, että HIFK:n hyökkäysmateriaali on leveä ja taitava, mutta yhtä aikaa epäbalanssissa. Tästä tullaan siihen lempiaiheeseeni, että (taitavia) senttereitä ei ole joukkueessa koskaan liikaa ja HIFK-hyökkäys on koottu liikaa suoraviivaisten laiturien varaan. Tämä ei tee laitureista kuitenkaan kädettömiä. Pesosella ei ole esimerkiksi mitään ongelmaa saada diiliä jostain kärkijoukkueesta ja liki kaikkialla muualla kuin HIFK:ssa hän olisi 1-ketjun pelaaja. Jos Murray olisi pidetty, elämä hymyilisi, linnut laulaisivat ja kaikki sujuisi kuin tanssi...Liian vähän peliätekeviä senttereitä. Eli nimenomaan ne taitavat suoraviivaiset laiturit ovat vailla laadukkaita hyökkäyspään syöttöjä. Kuinka monta kertaa Ramstedt tai Ahtola on tehnyt namupaikan laiturilleen? Entä kuinka monta Loppi tekee nyt jo, vaikka pelaa pirteän kanssa?

Kyllä Pitkis on hävinnyt yksinään sen 10 pistettä, ihan naurettavaa on väittää että ei ole ja väittää samalla, että Riksman on kyllä pelannut Jokereille sen 10 pistettä. Ei tarvitse olla kummoinenkaan einstein havaitakseen, että jos Pitkiksen tilalla olisi pelannut Riksman tai Nieminen, olisi meilläkin enemmän pisteitä. Se ei videoita kelaamalla muutu. Ja varmasti Hirso on myötävaikuttanut useisiin pisteisiin. Mutta pointti on tämä: 1-sentterin pitääkin auttaa joukkuettaan saamaan pisteitä. Se on hänen normiduuniaan ja kaikki on ookoo meillä tämän suhteen. Mutta myös mv:n tarkoitus on voittaa joukkueelleen pisteitä. Mv + 1-kenttä ovat joukkueen syömähammas. Nyt meillä on ollut mv-pelaamista, joka on vienyt meiltä pisteitä ja 1-kenttä ei ole kuitenkaan niin ihmeisiin pystynyt, että olisi pystynyt kaikki ne paikkaamaan. Ja alemmat kentälliset eivät meillä myöskään pysty voittamaan otteluita. Sekin riittäisi mv:lle, että hän ei menetä pisteitä. Ts. antaa joukkueelleen mahdollisuuden voittaa. Nieminen on jo kokonaisuudessaan tällä tasolla ja lisäplussana hän jopa pelaa meille välillä pisteitä.

Aika on merkityksellinen tekijä SM-liigakaudella, koska joukkueiden loppusijoitukset ratkotaan pitkälti jo alkusyksyn aikana. Tämä on myös lempiaiheitani. Siksi jonkun pelaajan / joukkueenosan huono suoritusvaihe on äärimmäisen kohtalokas, kun se sattuu alkusyksyyn. Kaikkihan näkevät Jypistä ja muistavat viime kauden Kärpistä, että kun joulutauolla ollaan kärjessä, ei sieltä herkästi enää pudota, vaikka pelattaisiin ihan Pitkämäkenä koko tammikuu. Jyp sai yhtä paskasti pojoja tammikuussa kuin HIFK lokakuussa ja Jypin tapa rakentaa kausi on helvetin paljon viisaampi kuin HIFK:n, joka lähtee syksy syksyn jälkeen surkeasti liikkeelle. Ilves pelaa ihan samalla profiililla kuin HIFK: joukkue joutuu joka ainoa kausi tappelemaan viimeiseen asti playoffpaikasta ja niinpä itse playoffien alkaessa takki on jo pitkälti tyhjä. Oikeasti playoffien pitäisi olla eri juttu kuin runkosarja ja hyvä runkosarjajoukkue saa aikaa ja mahdollisuuden löytää kokonaan uusi vaihde pleijareihin. Kärkijoukkueiden "yllättävät" tammi-helmikuun lamat johtuvat lähes poikkeuksetta siitä, että niissä vedetään jo tiukka fyysinen treenisatsi ihan tietoisina siitä, että pisteitä ei tällä aikavälillä tule paljon. Mutta ollaanpa sitten herkällä pelipäällä pleijareissa. Jokerit hävisi ennen mestaruuttaan 6 viimeisintä runkosarjamatsiaan, Kärpillä oli vaisu alkutalvi, Jypillä nyt. Nämä jengit keskittyvät jo pleijareihin. HIFK ja Ipa tulevat tarjoamaan täsmälleen samanlaista pleijarikiekkoa kuin runkosarjakin on ollut. Kaikki on jo tapissa, eikä ole olemassa mitään lisävaihdetta. Hirso on tehnyt sen, mitä 1-sentteri voi parhaimmillaan tehdä. Enkä ihan osta sitäkään, että Kapasella olisi automaattisesti paremmat johtajaominaisuudet. Hirso on pelaajien itsensä valitsema kapteeni ja tää on HIFK eikä Kalpa.
 

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mun mielestä on ihmeellistä että HIFK tekee niinkin paljon maaleja kun mitä se tekee. Siitä tulisi mun mielestä antaa suuri kunnia Jaloselle vaikka täällä Jalonen saa lähinnä paskaa niskaansa.

Jalosen lisäksi maalimääriä ihastellessa ei sovi unohtaa meidän puukätisiä pakkeja. Se on ihan varmaa, että ilman mestistason puolustajiemme apua ei tuota maalimäärää olisi tehty. Ja samaan aikaan täällä huudetaan kurkku suorana kiekollisia pakkeja. Ei niitten niin kiekollisia tarvitsisi olla kunhan hoitaisivat Turus- roolinsa hyväksyttävästi.
 

matti&teppo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
JHag: HIFK:ssa on ollut taitovaje. Sen seurauksena hirson panos on ollut aivan kohtuuton HIFK:n menestystä silmällä pitäen. Johanneksen tilastoissa vuonna 79-80 Hagman veteli kovat pisteet 37+50. Kelataan vielä se että matseja oli ainoastaan 36 jolloin keskiarvolsi saadaan huima 2,42 pist/ottelu. No, ajat ovat muuttuneet, silloin meni omiinkin keskimäärin 4/ottelu. Mutta otetaanpas leikiksi eri pelaajien maalit sarjataulukoista pois jolloin voidaan vertailla yksittäisen pelaajan panosta joukkueen menestykseen vähän tarkemin.

Hagman
kausi 1979-1980, Hagmanin 87 pinnaa mukana: HIFK 36 ottelua, tehtyjä maaleja 238, päästettyjä 144.
kausi 1979-1980, Hagmanin 87 pinnaa pois: HIFK 36 ottelua, tehtyjä maaleja 151, päästettyjä 144.


Eli, vaikka otettaisiin kaikki maalit pois mistä Hagmanin sai pisteen olisi HIFK päässyt kluitenkin plussalle. Niukasti, +7, mutta kuitenkin. Tekee muuten +0,19/ottelu.

Caloun
kausi 1998-1999, Calounin 81 pinnaa mukana: HIFK 54 ottelua, tehtyjä maaleja 209, päästettyjä 104.
kausi 1998-1999, Calounin 81 pinnaa pois: HIFK 54 ottelua, tehtyjä maaleja 128, päästettyjä 104.


Jaa, vaikka otettaisiin kaikki maalit pois mistä Caloun sai pisteen olisi HIFK päässyt kluitenkin plussalle. Ja vieläpä enemmän kuin Hagmanin aikana. Tuolla kaudella HIFK olisi päässyt ilman Calounin pisteiden maalimäärää saldoon +24 joka tekee +0,44/ottelu.

Hirso
kausi 2008-2009, Hirson 53 pinnaa mukana: HIFK 49 ottelua, tehtyjä maaleja 137, päästettyjä 142.
kausi 1998-1999, Calounin 53 pinnaa pois: HIFK 49 ottelua, tehtyjä maaleja 84, päästettyjä 142.


No mutta nythän jysähti, pakkasella ja rumasti. Ja lukema on todella karu, Hirson pisteitä vastaava maalimäärä pois ja ollaankin lukemassa -58 joka tekee -1,18/ottelu.

Pelaajat ovat siis tehneet likimain yhtä paljon tehopisteitä suhteessa joukkueen tekemiin maalimääriin, mutta ero on kuitenkin valtava. Oikeastaan pelaajien henkilökohtaisten panosten merkityksiä joukkueen menestykseen ei voi edes verrata keskenään.

Ja kyllä tuossa ylläolevassa ongelmana on nimenomaan tämäm kauden osalta taitovaje. Periaatteessa, jos kloonattaisiin Petrell-Porthen-Luttinen joka ketjuksi ei siitä tulisi mitään. Jos taas kloonattaisiin Caloun 12 pelaajaksi joka ketjuun ei siitäkään tulisi mitään. Mutta oikeassa suhteessa Petrellejä ja Calouneja, siinä on juju. Tällä kaudella Caloun-osasto on jäänyt vajaaksi eikä jonkun Pesosen mahtumisella muiden joukkueiden ykköskenttään ole mitään tekemistä sen kanssa. Mutta tuossa yksittäisessä asiassa HIFK voi kyllä mun mielestä vedota loukkaantumisiin. Loppi ja Bates, vitun paska tsägä että molemmat ovat olleet niin paljon sivussa. Ne ovat muuten pelanneet yhteensä 33 matsia ja niistäkin menee yli puolet keskenkuntoisuuden piikkiin. Mä vetäisin sen perusteella lonkalta seuraavan vedon: HIFK:n taitovaje on ollut noin 30 matsia n. 1 pist/peli tekevä pelaaja. Tekee muuten 30 maalia ja niiden maalien ansiosta HIFK olisikin taas siellä neljän joukossa. Ja huom, tämä siis vaikka Pitkis ne n.20 matsia maalilla heiluikin. Mutta ilman Pitkistä ja taitovaje koko kaudeksi paikattuna jengi olisikin jo lähellä liigakärkeä. Ja myös nykyisellä neppailulla.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
m & t: On sillä paljonkin tekemistä HIFK:n balanssin kanssa, että Pesosen tasoinen pelaaja mahtuu muualle 1-ketjuun, meillä kolmoseen. En saa Pesosesta nimittäin mitenkään kovin taitamatonta pelaajaa ottaen huomioon sen, kuinka kovaa kiinnostusta hän herättää pelaajamarkkinoilla. Mä käytän taitovajeen sijasta termiä "huono balanssi". Se tarkoittaa juuri tuota Caloun / Pesonen -tyyppistä jakautumaa. Jos meidän joukkue olisi koottu pelkästään Caloun-klooneista laitahyökkääjinä, en silloinkaan puhuisi taitovajeesta, vaan huonosta balanssista. Positiivista on se, että joukkueeseen on hankittu SM-liigan mittakaavassa poikkeuksellisen paljon taitoa yläkertaan. Negatiivista on se, että tämä taito on yhdestä puusta veistettyä - juusii, en halua tehdä pelaajista kädettömiä, silloin kun he eivät sitä ole. He ovat hyviä pelaajia, mutta liian samanlaisia ja liikaa samoissa rooleissa. Laakkosen mikkihiirikin on hyvä esimerkki tästä. Olen iloinen, että hän häipyi, mutta en kiistä hänen taitoaan. Hänen kykynsä eivät kuitenkaan riittäneet pariin ekaan ketjuun ja alempiin ketjuihin näitä kääpiöitä on turha sijoitella. Siinä mielessä on parempi, että on sitten liikaa taitavia lihamyllyjä. Mun maailmassani koko ei sulje pois taitoa ja sama päinvastoin.

Periaatteessa puhutaan samasta asiasta eli pelintekemisen alueella olevista puutteista? Voin jopa kohdistaa käsitteen "huono balanssi" suoraan "sentterivajeeksi" ja sitähän ei laitahyökkääjillä täytetä. Edes Caloun tai muu kevyt ja pehmeäkätinen laituri ei olisi paikannut meidän sentterivajetta. Caloun ja Kuhta ovat täysin tyylipuhtaita laitahyökkääjiä ja olisi sinänsä pikanttia, että osa laitahyökkääjistä olisi meillä nyt tällaisia, mutta senttereillä tämä homma ratkotaan hyökkäyspäässä. Siksi tämän kauden hyökkäysbalanssi ei ole pielessä edes siksi, että pesosia liikaa, vaan siksi, että "hirsoja" on liian vähän. Loppi voi tehdä vielä ihmeitä, jos jaksaa kuntoutua isommille minuuteille. Hänellä on tolkuttoman hyvä pelisilmä ja kädet, mutta alaspäin pelaamisessa Loppi ei ole Hirson tasoinen.

edit: Poutiainen näköjään puhui itselleen pronssia mm-kisoissa. Näin sanon täydellisen lajituntemattomuuden antamalla varmuudella.
 
Viimeksi muokattu:

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siksi tämän kauden hyökkäysbalanssi ei ole pielessä edes siksi, että pesosia liikaa, vaan siksi, että "hirsoja" on liian vähän. Loppi voi tehdä vielä ihmeitä, jos jaksaa kuntoutua isommille minuuteille. Hänellä on tolkuttoman hyvä pelisilmä ja kädet, mutta alaspäin pelaamisessa Loppi ei ole Hirson tasoinen.

Itse asiassa joukkueessa on "hirsoja" ihan tarpeeksi, mutta "Mäkkäreitä" tai "Hurmeita" liian vähän. Kolme parasta sentteriäämme on Hirso-Loppi-Bates. Paska tsägä, että kaksi näista oli yhtä aikaa sivussa, mutta ei me voida lähteä kauteen niin, että nelossena on ykköseen kelpaava. Ratkaisun täytyy olla toisenlainen. Kärjistäen voi sanoa, että IFK:n sentteritilanne on ihan samanlainen kun pakkitilanne. Terävin kärki on pirun hyvä, mutta "sentteriturusia" ei sitten ole paikkaamaan loukkaantumisia.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Otetaan tarkasteluun kaikki HIFK:n liiga-ajan parhaat pistemiehet ja heidän osuutensa tehopisteistä:

75-76 Matti Hagman 24+34=58, 181 maalia, 32,0%
76-77 Esa Peltonen 17+24=41, 159 maalia, 25,8%
77-78 Hannu Kapanen 15+31=46, 161 maalia, 28,6%
78-79 Matti Hagman 20+37=57, 164 maalia, 34,8%
79-80 Matti Hagman 37+50=87, 238 maalia, 36,6%
80-81 Ilkka Sinisalo 27+17=44, 166 maalia, 26,5%
81-82 Matti Forss 13+30=43, 170 maalia, 25,3%
82-83 Matti Hagman 23+41=64, 180 maalia, 35,6%
83-84 Matti Hagman 22+47=69, 209 maalia, 33,0%
84-85 Matti Hagman 23+44=67, 189 maalia, 35,4%
85-86 Christian Ruuttu 16+38=54, 178 maalia, 30,3%
86-87 Matti Hagman 17+51=68, 193 maalia, 35,2%
87-88 Matti Hagman 17+43=60, 192 maalia, 31,3%
88-89 Matti Hagman 11+30=41, 163 maalia, 25,2%
89-90 Jukka Seppo 15+27=42, 176 maalia, 23,9%
90-91 Valeri Krykov 20+20=40, 169 maalia, 23,7%
91-92 Jukka Seppo 16+31=47, 183 maalia, 25,7%
92-93 Teppo Kivelä 15+29=44, 168 maalia, 26,2%
93-94 Darren Boyko 18+20=38, 167 maalia, 22,8%
94-95 Iiro Järvi 14+29=43, 203 maalia, 21,2%
95-96 Iiro Järvi 13+30=43, 142 maalia, 30,3%
96-97 Jari Laukkanen 16+26=42, 191 maalia, 22,0%
97-98 Jan Caloun 22+26=48, 179 maalia, 26,8%
98-99 Jan Caloun 24+57=81, 209 maalia, 38,8%
99-00 Jan Caloun 38+34=72, 171 maalia, 42,1%
00-01 Jaroslav Bednar 32+28=60, 173 maalia, 34,7%
01-02 Marek Zidlicky 11+29=40, 148 maalia, 27,0%
02-03 Timo Pärssinen 16+31=47, 177 maalia, 26,6%
03-04 Timo Pärssinen 32+30=62, 181 maalia, 34,3%
04-05 Kimmo Kuhta 29+20=49, 162 maalia, 30,2%
05-06 Tony Salmelainen 27+28=55, 180 maalia, 30,6%
06-07 Steve Guolla 11+45=56, 165 maalia, 33,9%
07-08 Ryan Vesce 26+18=44, 167 maalia, 26,3%
08-09 Kim Hirschovits 13+40=53, 137 maalia, 38,7%

Matti Hagman osallistui kausina 75-88 31-37%:n HIFK:n maaleista, jos ei pelannut ulkomailla. Caloun sai tehopisteitä 153/380 maaliin kausina 98-00, joka tekee 40,3% maaleista. Kukaan muu pelaaja ei pääse edes lähelle Kim Hirschovitsin 38,7%:n osuutta HIFK:n tehopisteistä kaudella 08-09. Takastelujakso kattaa 34 vuotta HIFK-jääkiekkoa sm-liigassa.
 

mac6666

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lopin ja Batesin loukkaantumisten lisäksi pitää huomioida myös Porthénin pitkä poissaolo. Vaikka Jermu ei ole kovin taitava ja kädet saisivat olla edes hieman paremmat, puolustavana sentterinä hän on hyvää tasoa tähän sarjaan. Hänen poissaolonsa näkyi päästettyjen maalien puolella. Runkosarjassa päästämättä jätetty maali on aivan yhtä arvokas kuin tehty pistetilin karttumista ajatellen. Pudotuspeleissä puolustuksen paino hyökkäykseen verrattuna kasvaa.

Tuo syöttöpistekeskustelu on jo kasvanut huvittaviin mittasuhteisiin. Niin kauan kuin syöttöjä ei tarkasteta jälkikäteen videolta (samassa yhteydessä voitaisiin myös jakaa pelikieltoja tarvittaessa tuomareilta näkemättä jääneistä tilanteista) niitä tulee menemään jonkin verran väärin, ja kyllä niitä meni aikanaan Hakillekin ylimääräisiä.
 

mac6666

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
99-00 Jan Caloun 38+34=72, 171 maalia, 42,1%

08-09 Kim Hirschovits 13+40=53, 137 maalia, 38,7%

Matti Hagman osallistui kausina 75-88 31-37%:n HIFK:n maaleista, jos ei pelannut ulkomailla. Caloun sai tehopisteitä 153/380 maaliin kausina 98-00, joka tekee 40,3% maaleista. Kukaan muu pelaaja ei pääse edes lähelle Kim Hirschovitsin 38,7%:n osuutta HIFK:n tehopisteistä kaudella 08-09. Takastelujakso kattaa 34 vuotta HIFK-jääkiekkoa sm-liigassa.

Caloun 99-00 peräti 42,1 % on tuon tilaston mukaan kovin.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Caloun 99-00 peräti 42,1 % on tuon tilaston mukaan kovin.

On joo, laskin yhteen kaudet 98-99 ja 99-00, kun sain 40,3%. No, tunsin kyllä HIFK-kannattajia, jotka kirosivat myös Calounin syvimpään helvettiin hänen huippukausinaan HIFK:ssa, "ihme neiti ja heittäytyjä", oli aika yleinen kommentti Calounista. Jokaisella on tietysti oikeus näkemykseensä Calounista ja Hirsosta.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Edes Caloun tai muu kevyt ja pehmeäkätinen laituri ei olisi paikannut meidän sentterivajetta. Caloun ja Kuhta ovat täysin tyylipuhtaita laitahyökkääjiä ja olisi sinänsä pikanttia, että osa laitahyökkääjistä olisi meillä nyt tällaisia, mutta senttereillä tämä homma ratkotaan hyökkäyspäässä.

Olet täysin oikeassa siinä, että meillä on hiukan liikaa samanlaisia pelaajia hyökkääjistössä eli täysin samaa mieltä siitä. Tuosta etteikö laituri voisi paikata tilannetta olen hiukan eri mieltä. Hyvä esimerkki on Ville Peltonen, joka viimeeksi Suomessa pelatessaan oli aika dominoiva. Jotenkin uskallan olla aika varma, että jos meillä olisi ketjuna Peltonen/Hurme/Kuhta, niin se toimisi, vaikka Markku Hurme ei ole kovinkaan luova kädellinen sentteri. Ville Peltoset ovat tietysti harvassa, mutta Caloun oli parhaimmillaan samaa tasoa ja eikö hänenkin sentterinä ainakin osan ajasta pelannut Sihvonen, jota ei voi kutsua kädelliseksi luovaksi sentteriksi.

Poutiaisen pronssiin on Hirso saanut syöttöpisteen, mikä ei yllätä yhtään. Hirso on muuten oikeasti nostanut profiiliaan viime aikoina eli kaveri on lukenut Jatkoaikaa ja kritiikin jälkeen parantanut tasoaan, mielestäni etenkin ollut tasaisempi. Harmi, ettei tänään päässyt tsekaamaan Hirsoa ja kumppaneita.
 

Andy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aika tiukkaa tilastoa Hirsosta. Calounista tiedetään, että oli aika flegu. Voisikos joku vanhempi jermu kertoa kuinka kovasti toinen verrokki Hagman aikoinaan kamppaili vai suoristuiko hänelläkin selkä tappioasemassa tai puolustaessa?

Mitenkähän Calouniin ja Hagmaniin suhtauduttaisiin jos hekin olisivat pelanneet pari kautta Jokereissa...
 

mac6666

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hakki ei ollut mikään erikoinen luistelija, mutta hoiti puolustusvelvoitteet ihan kohtuullisesti. Kyllä näistä kolmesta puolustuspäässä parhaaksi katsoisin Hirson, toiseksi Hakin ja Pubi selvästi huonoin. Hirso tekee kuitenkin mielestäni hyvin duunia omassa päässä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Katsokaapa tuota Hirson hienoa suoritusta videossa 1.40min kohdalla, jossa hän "liukuu" ylivoimalla kiekon sinisen yli, ja odottaa sen ratkaisevan 2 sekuntia syötön kanssa 3-4 maalissa taakse viivalle H.Pikkaraiselle. Suht perussuoritus hyvältä sentteriltä, mutta silmähän tuossa lepää :)

http://www.nelonen.fi/smliiga/videot.asp?videoId=4519&cat=1
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Hirson maali oli myös nätti, siinä kädet kävi suht nopeasti kun hän veivasi kiekon päätyviivan takaa tyhjään maaliin. Eilisessä pelissä Hirson otteet olivat juuri sellaiset mitä kapteenilla kuluukin olla. Oli koko ajan tekemässä duunia ja selkä ei suoristunut kertaakaan. Tällaisesta Hirsosta diggaan.
 

Kajastus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hieno pelinluku Hirsolta. Jos onnistuu tekemään itsensä pelattavaksi, voi olla käytännössä varma, että saa Hirsolta laatu passin.
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ärsyttävää. Täälläkään ei oteta vakavasti tuota SM-liigan tylsää linjaa olla tarkistamatta syöttöpinnoja.

Toki ymmärrän, että sitä käytetään tässä tapauksessa esimerkiksi Hirson vähättelyyn, mutta siitä ei ole aina kyse. Ei mulla ole mielessä kuin yksi tapaus, missä pinna meni väärin Hirsolle.

Valitettavasti yksi todistettava virhe vaan romahduttaa uskoni tilastoinnin mielekkyyteen, mikä tekee kipeää, kun kuitenkin tilastofriikiksi tunnustaudun. Oon kade teille, jotka voitte analysoida suorituksia ja tehdä kepeästi pilaa pistepörsseistä, kun "niillä ei ole mitään väliä".

Olisi kiva kuulla SM-liigan perusteet tuolle, ettei pisteitä muka voi tsekata videolta ottelun jälkeen. Laitoin mailiakin liigan tilastopomolle, joka lupasi palata asiaan myöhemmin perustelujen kera, mutta eipä ole vastausta kuulunut.

Tää on selvästi salaliitto pisteintoilijoita vastaan!
 

Hauptmann

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitenkähän Calouniin ja Hagmaniin suhtauduttaisiin jos hekin olisivat pelanneet pari kautta Jokereissa...
Hagmanhan valmensi Jokereita jonkin aikaa. Toki se on eri asia, että pelaako vai valmentaako, mutta mielenkiintoinen oli Hagmanin loikka Jokerien valmentajaksi. Homma tosin ei muistaakseni toiminut toivotulla tavalla. No olihan jokeritaustainen Ika ifk:n valmentajana eli näitähän riittää.

Olen tyytyväinen, että Hirschovits on saanut pelinsä toimimaan ifk:ssa. Toki Jokereissakin Hirso oli aika tehokas runkosarjan aikana, varsinkin runkosarjan alussa. Tosipelejä kohti mennessä on Hirso alkanut yleensä hyytyä. Vielä ei käsittääkseni ole tällä kaudella ilmennyt merkkejä hyytymisestä. Siihen en usko, että ifk menee pitkälle tänä keväänä (ei Jokeritkaan tosin ole vakuuttanut), mutta Hirson onnistumista pleijareissa se vaatisi, jos sekään riittäisi.

Syöttöpistehässäkästä sen verran, että olisi todellakin hyvä, jos SM-Liiga tarkistaisi syöttäjät videolta. Toki luotan siihen, että keskimäärin virheitä syöttöpisteiden merkinnässä sattuu vain aina silloin tällöin ja ne kumoavat toisensa pidemmän päälle, mutta ihan SM-Liigan "pistepörssin" luotettavuuden kannalta olisi hyvä toimia ammattimaisemmin ja tarkemmin pisteitä merkattaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Shanahan

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Philadelphia Flyers
Olisi kiva kuulla SM-liigan perusteet tuolle, ettei pisteitä muka voi tsekata videolta ottelun jälkeen. Laitoin mailiakin liigan tilastopomolle, joka lupasi palata asiaan myöhemmin perustelujen kera, mutta eipä ole vastausta kuulunut.

Tää on selvästi salaliitto pisteintoilijoita vastaan!

Jep, samaa mieltä itsekkin tilastofriikkinä. Jospa pistettäis pistepörssin voittaja veikkauskohteeks (vai oisko jo?; en jaksa tsekkaa), niin eiköhän syöttöpojoja + muuta statistiikkaa alettais seuraan tarkemmin tai siis mieluiten mahdollisimman tarkasti.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hagmanhan valmensi Jokereita jonkin aikaa. Toki se on eri asia, että pelaako vai valmentaako, mutta mielenkiintoinen oli Hagmanin loikka Jokerien valmentajaksi. Homma tosin ei muistaakseni toiminut toivotulla tavalla. No olihan jokeritaustainen Ika ifk:n valmentajana eli näitähän riittää.

Todettakoon tähän sen verran tarkennusta, että Hagman valmensi käsittääkseni Jokereiden A-junioreita eikä SM-liigajoukkuetta. Oli jossain vaiheessa mukana myös HIFK:n juniorivalmennuksessa, mutta sukset meni jossain kohtaa ristiin. No, nyt sitten asiantuntevana radiokommentaattorina HIFK-radiossa.
 
Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Todettakoon tähän sen verran tarkennusta, että Hagman valmensi käsittääkseni Jokereiden A-junioreita eikä SM-liigajoukkuetta. Oli jossain vaiheessa mukana myös HIFK:n juniorivalmennuksessa, mutta sukset meni jossain kohtaa ristiin. No, nyt sitten asiantuntevana radiokommentaattorina HIFK-radiossa.

Olet aivan oikeassa ja paska valmentaja onkin. Äijä vaan vittuilee treeneissä ja ei ymmärrä valmennuksesta mitään. Jami Kauppi hoiti suurimman osan duunista tuolloin.
 

COLHC1980

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Deutscher Fußball-Bund, NP #3

Hakki oli superaloittaja. Voitti niitä erittäin paljon. Pelisilmä oli jotain aivan uskomatonta ja ne syötöt, voi herran jestas sentään. Ne napsahtivat aina lapaan. Mulle ei kyllä jääny koskaan sellaista kuvaa, että Hakki olisi luovuttanut tai olisi ollut selän suoristaja. Pikemminkin Hakki kävi itse tekemässä tarvittavat osumat, jos muista ei siihen ollut. Hakki oli nimittäin myös hyvä maalintekijä, vaikka syötöistä hänet muistetaan. Onneksi on muistoja verestämässä paljon vanhaa Urheiluruutu-materiaalia myös Hakin ajoilta. Voi yksin kotona juoda jallua ja tippa linssissä katsoa vanhoja pätkiä.

Todettakoon tähän sen verran tarkennusta, että Hagman valmensi käsittääkseni Jokereiden A-junioreita eikä SM-liigajoukkuetta. Oli jossain vaiheessa mukana myös HIFK:n juniorivalmennuksessa, mutta sukset meni jossain kohtaa ristiin.

Juuri näin, eli Jokereiden A:ta valmensi, frendini oli siirtynyt muuan kausi ennen tuota IFK:sta Jokereihin saamaan lisää peliaikaa, ja kävin hänen pelejään katsomassa niin muistan hyvin, että "Mädi" Hagman valmensi Jokereiden A:ta. Ja nimenomaan, sukset menivät ristiin IFK:ssa. Ei muistaakseni valmentanaut Jokereissa kun kauden tai max kaksi, joku korjaa jos muistan väärin.

Edit: Ja ketjun aiheeseen, oli muuten Hirson börsä aika kylmän jätkän maali. Ei olisi itseltä ihan heti tullut mieleen lähteä sitä siitä etukulmasta veivaamaan sisään. Oli myös hyvä sisään tuonti ja passi siinä Hankin maalissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös