Ei ollut kukaan tositietäjä kertomassa silloin minulle, että ne olivat ihan merkityksetöntä höntsyä ja koivut, lehtiset, palffyt, satanit, stastnyt, loobit, kariyat, näslundit ja forsbergit turhia äijiä, koska eivät edes pelaa änärissä.
Tämä. Vaikka olympiakiekko NHL-miesten poisollessa myös itseäni kiinnostaa vähemmän kuin Naganon ja sen jälkeiset kisat niin silti kisat kiinnostavat kyllä - onhan kyseessä sentään olympialaiset jotka jalkapalloa lukuunottamatta ovat urheilijoille unelmien täyttymys. Jääkiekossa toki NHL olisi mukava lisä mutta kyllä muualtakin löytyy hyviä pelaajia kuten Euroopan sarjoista (KHL, SHL, Saksan DEL-liiga, Sveitsin liiga jonka nimeä en nyt muista jne.).
Lisäksi tuo on hyvä pointti että pelasivathan lainauksessa mainitut pelaajat vuoden 1994 kisoissa vaikka eivät silloin NHL-pelaajia vielä olleetkaan ja kaikki loivat hienot urat ja pääsivät NHL-tähtiluokan pelaajiksi - ainakin Lehtisestä, Forsbergistä, Satanista, Palffystä, Kariyasta voi puhua supertähtinä ja muistakin vähintään isoina tähtinä. Eli joka olympiakiekossa ennen Naganoakin on ollut pelaajia jotka ovat luoneet sittemmin hienot urat NHL:ssä kuten vaikkapa Kurri Lake Placidin olympialaisten jälkeen ja Numminen taisi olla Calgaryn olympiajoukkueessa 1988. Lisäksi vuonna 1992 Albertvillessä pelasi tulevista NHL-tähdistä ainakin Lindros ja muissakin joukkueissa oli varmasti tulevia NHL-tähtiä (kaikkien joukkueiden nimilistoja en tiedä mutta se lienee selvitettävissä). Suomen joukkueessahan pelasi Selänne. Eli hyviä pelaajia ja tulevaisuuden staroja on kisoissa aina esiintynyt ennen Naganoakin jossa Suomen joukkueessa oli mm. Timonen harvoina SM-liigapelaajina ja hänkin nousi lopulta NHL:n tähtien joukkoon. Muitakin esimerkkejä varmasti löytyy joten kyllä näilläkin kisoilla on oma arvonsa etenkin vuosien päästä kun näkee ketkä näiden tulevien kisojen pelaajista nousee supertähdiksi tai ainakin tekee muuten hienon uran.
Itse olen 1970-luvun jälkimmäisellä puoliskolla syntynyt ja jääkiekkoa olen seurannut 1980-luvun puolenvälin jälkeen. Kyllä siihenkin aikaan arvokisat kiinnostivat - jopa MM-kisat vaikka Neuvostoliitto olikin ylivoimainen. Täällä on mainittu että ehkä vanhempaa sukupolvea nämäkin kisat kiinnostavat enemmän kun muistavat 1980-luvun (ja jotkut jopa 1970-luvun) ja 1990-luvun alun kisoja joita tuli tosiaan seurattua ahkerasti (poislukien osaltani 1970-luku ja 1980-luvun alkupuoli). Aika monelle nykyiselle nuorelle aikuiselle tai kolmikymppiselle Naganosta eteenpäin olevat kisat ovat varmasti jääneet parhaiten mieleen ja se selittänee osittain eroja kuten jo mainittu.
Nämä 2018 tulevat huonoon vuorokauden aikaan jolloin moni on joko menossa töihin tai on töissä tai nukkuu tultuaan yövuorosta. Itse pyrin katsomaan niin monta matsia kuin mahdollista.