Itse olen näkevinäni selkeitä merkkejä siitä, että edeltäjistään poiketen XJP ei ole talous edellä vetävä kaveri, vaan kyllä tuo näyttää enemmän juuri vallanhaluiselta, aatteelliselta ja tietyissä määrin röyhkeältä. Siinä missä Dengistä lähtien nimenomaan talous toimi veturina ja asenne oli, että "hiljaa hyvä tulee" ja keskitytään kasvattamaan osaamista ja taloudellista mahtia, niin XJP:n aikana näitä oppeja on lähes järjestelmällisesti romutettu, vanhoja aatteen idoleita hävitetty nykyisen suuren johtajan tieltä eri aineistoissa, ulkopolitiikka on muuttunut aggressiiviseksi vastoin perusperiaatteita, sekä paljon on tehty taloutta rokottavia linjauksia tehty oman aseman pönkittämiseksi.
Huonoja merkkejä nimenomaan henkilökulttia silmällä pitäen ovat mm.:
- Presidentin kausirajojen poisto tietysti ilmeisin.
- Itsensä piirittäminen yes-miehillä ja puolueen sisäisten eriävien mielipiteiden siivoaminen merkittävistä positioista.
- Nyt jopa Maon ja muiden häneen verrattuna vähäpätöisempien ex-johtajien (Hu, Jiang muun muassa) siivoaminen puolueen materiaaleista ja korvaaminen vain Xillä. Myös puolueen oppimateriaaleihin on aatetta vaihdettu Xi'n ajatuksiin.
- Liian suuren vaikutusvallan saavat julkkikset ja liike-elämä torpataan, mainostaen henkilökultteja vaarallisina, mutta samaan aikaan Kansan päiväuutiset tietää jokaisessa numerossaan mainostaa kuinka suuri johtaja taas teki jossain hienosti.
- Paljon olisi vielä lisääkin.
XJP on usein todennut Kiinan yhdistämisen olevan ajan kysymys ja viimeiset sotaharjoitukset ovat keskittyneet jo Taiwanin vesistöissä valtaamisen harjoitteluun. Kiikarissa siintää isoja sisäisiä ongelmia esim. asuntokuplan ja väestön ikääntymisen myötä, joten turbulenssia on silläkin saralla luvassa ja monestihan isommat sisäiset ongelmat ratkaistaan löytämällä akuutti ulkoinen vihollinen.
Vähän sekavasti listailin laidasta laitaan erilaisia punaisia lippuja, mutta mielestäni kaikki viittaa siihen, että siellä on tulossa Putte vol2. Kiina ei ole enää se sama rauhallinen ja omaa aikaansa odottava "hidden dragon" puolueen ohjauksessa, vaan mesoava öykkäri, jonka valta on keskittynyt entistä vahvemmin yhden edeltäjistään monella tapaa poikkeavan johtajan ympärille, joka on murtanut monia niitä tukijalkoja, jonka varaan Kiinan kasvu on luotu.
Toivon tietysti, että olen väärässä, mutta luulen, että tulevaisuudessa mietitään sit lehdistössä, että "olihan noita merkkejä ilmassa ja nythän se näyttää päivänselvältä, mutta ei sitä silloin tajuttu". Merkkejä on niin paljon, että tähän sopii "if it walks like a duck.." -sanonta. Talous edellä menevä Kiina on ollutta ja mennyttä.
Edit. Uskon siis, että pahimmassa tapauksessa muutaman vuoden sisälläkin läikkyä, koska melko kynnyksellä tässä jo nähdäkseni ollaan. Toivottavasti Venäjän heikko menestys hillitsee intohimoja Taiwaninsalmella tai Etelä-Kiinan merellä järjestää mitään massiivisia voimannäyttöjä. Voi olla, että ylimpään kerrokseen kulkee vain tieto, että Kiinalla maailman isoin laivasto, mutta sitä päätöksiä tekevä johto ei tiedä, että merkittävissä määrin joukkoon kuuluu jotain hikisiä kalastusaluksia, jotka kuuluu nimellisesti vahvuuteen. En tiedä onko vahvuuteen laskettu se lakimuutos, että jokaiselle paatille on määritetty sota-ajan tarkoitus ja ovat reserviä. Siinä joukossa on nimittäin melkoisia purkkeja.
Edit2. Ja siitä olen melko varma, että patrioottinen Kiinan kansa tulee olemaan minkä tahansa konfliktin puolella. Siellä unohtuu nopeasti mitä eilen tapahtui ja tänään ollaan samaa mieltä kuin viisaammat kertoo. En pitäisi mahdottomana, että sielläkin lähdetään veljiä vapauttamaan jenkkien talutusnuorassa olevalta johdolta ja kansa taputtaa urhealle kansan vapautusarmeijalle.