Lisäys: Kah, vähän hidas, mutta kuitenkin...
Juuri kukaan maa ei tunnista Taiwanin itsenäisyyttä, koska Kiina saisi asiasta itkupotkuraivarit.
Jos olen oikein käsittänyt, niin ei Taiwanilla edes ole mitään isoja itsenäisyyspyrkimyksiä. Kiinan sisällissodan jäljiltä Taiwanille maanpakoon ajettu johto piti itseään Kiinan oikeana, legitiiminä johtona, ja ajatus oli palata takaisin hallitsemaan Kiinaa. Tässä on jo kohta vuosisata kulunut, eikä asia ole hirveästi siitä muuttunut. Toki Taiwanissa on tahoja, jotka ajavat itsenäistymistä, mutta tähän saakka Taiwan on katsonut olevansa se oikea, virallinen ja laillinen Kiina.
Taiwanin oma nimitys itselleen on "Kiinan tasavalta", Manner-Kiinan nimitys itselleen on "Kiinan kansantasavalta".
Mutta käytännössä Taiwan kyllä toimii täysin itsenäisen valtion tavoin. Mitähän tässä tarkoittaa sana "virallisesti". Kiinan mukaan tietysti se kuuluu virallisesti heille, mutta kansainvälisesti puhutaan varmaan kiistellystä alueesta, jolla ei ole varsinaista virallista statusta.
Manner-Kiina ja Taiwan ovat siitä suht samaa mieltä, että kyseessä on sama maa, he ovat vain eri mieltä siitä, onko sen oikea hallinto Taiwanissa vai mantereen puolella. Näin minä olen sen käsittänyt.
Taiwanin sisäpolitiikassa puolestaan on varmaan kaksi linjaa. Sielläkin merkittävä osa itse asiassa ajattelee Kiinan tavoin: eli on vain yksi Kiina. Taiwanilaisille se virallinen Kiina on vain Taiwan. Mutta sitten toinen puolisko hakee varmaan sitä "virallista" itsenäisyyttä, mutta sille tosiaan on sen manner-Kiinan takia aika paljon haasteita.
Juuri näin. Ja niille itsenäistymispyrkimyksille on omat haasteensa Taiwaninkin puolella.
Tarkoitin virallisella että se on ollut osa kiinaa aina eikä Taiwan itsekään ole julistautunut itsenäiseksi jotenka tällöin sitä myöskään ei voida tunnustaa itsenäiseksi.
Niin, ei Taiwan ole koskaan edes julistautunut itsenäiseksi. Siksi sitä ei oikein kukaan edes voi tunnustaa itsenäiseksi valtioksi. Pitäisi ensin olla jonkinlainen itsenäisyysjulistus tunnustettavaksi.