Joulunalusspekuleerausta ilman suurempia irvailuja
Muutama peruskysymys: Heijastelevatko katsojaluvut vain tiettyä ns. vakio-osuutta ko. paikkakunnan katsojapotentiaalista? Onko Kouvolassa vain päästy suunnilleen sille tasolle, jolla kuuluisi muutenkin olla? Toiko Tamminen panostuksiin nähden riittävästi väkeä katsomoon Vaasassa? Vaasassahan on strömsöläisen aurinkoisen elämänasenteen lisäksi myös tiheä kaupunkimainen astutus.
Muutama fakta:
Kouvola: asukkaita 88 174 (95 235) 34,5 as/km2 (30,3) KooKoo_ katsojia kotona runkosarjassa 05-06: 1097, 06-07: 1155, 07-08: 1312, 08-09: 1730, 09-10: 2225
Joensuu: asukkaita 72 704 (122 554) 30,5 as/km2 (13) Jokipojat katsojia kotona runkosarjassa 05-06: 1455, 06-07: 1639, 07-08: 1874, 08-09: 2056, 09-10: 1909
Vaasa: asukkaita 59 175 (92 052) 313,4 as/km2 (35,7) Sport___ katsojia kotona runkosarjassa 05-06: 2349, 06-07: 2309, 07-08: 2180, 08-09: 2575, 09-10: 2611
Mikkeli: asukkaita 48 688 (73 093) 28,6 as/km2 (12,3) Jukurit___ katsojia kotona runkosarjassa 05-06: 1232, 06-07: 1268, 07-08: 1256, 08-09: 1165, 09-10: 1174
Kajaani: asukkaita 38 211 (57 752) 20,3 as/km2 (7,7) _Hokki____ katsojia kotona runkosarjassa 05-06: 829, _06-07: 789, _07-08: 854, _08-09: 841, _09-10: 796
Asukastiedot ovat 31.12.2009 tilanteesta (Kunnat.net). Suluissa olevat luvut ovat kyseiseen paikkakuntaan liittyvän seutukunnan väkimäärä ja asukastiheys. Katsojaluvut ovat Mestis-tilastoista.
Väittäisin, että jo 1500 katsojan keskiarvon tavoittaminen Mestis-tasolla runkosarjassa Mikkelissä olisi jo äärimmäisen kova juttu. Paras runkosarjan keskiarvo 1406 Jukureilla ensimmäiseltä Mestis-kaudelta ja tuolloinkaan ei runkosarjassa ylitetty koskaan 2000 katsojan määrää. Ilmaispelejä on ollut aina. Onko Mikkelissä koskaan buumia ollutkaan, vai onko se ollut päällä koko ajan. Play-off pelit ovat sitten oma lukunsa.
Eiköhän eri konttoreissa ole varsin hyvin tiedossa, mihin kannattaa panostaa. Mikkelissä muutama vuosien saatossa play-off otteluiden alkaessa tehty erillislehtimainosatsaus hetkauttanut katsojalukuja juuri mihinkään, ainkaan katsomon puolelta havainnoituna; samat naamat katsomossa. Ne, jotka ovat kiinnostuneet, tulevat muutenkin ja saavat selville, mitä tapahtuu ja missä. Eihän liigapaikkakunnillakaan lehdissä otteluita mainosteta kovin silmiinpistävästi; en ole ainakaan itse niihin reagoinut.
Lehtimainonnalla ei sitä innostusta voi juuri tartuttaa, kun tietty kyllästämispiste esim. otteluiden määrässä on saavutettu. Millä myyt marraskuun koleudessa itä-suomalaisessa synkkyydessä, kaikella kunnioituksella, Hekiä tai Lekiä, kun Jukureidenkin myyminen on haaste.
Menestys ei tunnu järisyttävämmin vaikuttavan runkosarjalukuihin. On ihan sama, pelaavatko omat vai vieraat pojat. Hallin sijaintikaan ei ratkaise Mikkelissä kovin suuria. Urski on keskellä kaupunkia ja jalkapallon mestaruussarjassa ei viimeisinä menestysvuosinakaan yleisökeskiarvot nousseet päälle 2000 (muistinvarainen käsitys). Merkittävä osa katsojakunnasta mestaruussarja-aikoina koostui jalkapallossa Mikkelissä perinteisesti aina kesäasukkaista.
Kilpailu ihmisten vapaa-ajasta on kova ja kovempi kuin kymmenen vuotta sitten. Kotisohva on monelle paras vaihtoehto. Suomessa 65 prosenttia väestöstä käy kerran vuodessa yhdessä urheilutapahtumassa. Tämä taisi olla vuonna 2007 tehty tutkimus.
Kannattaisiko satsata tähän sosiaaliseen mediaan ja soluttaa sinne muutamia kellokkaita, jos nuorempaa väkeä halutaan paikalle. Se vanha peruskaarti, joka tottumuksesta on kiertänyt kesät talvet viikottain - olipa mainostettu tai ei - kaikki Mikkelin palloilutapahtumat, on vähenemässä.
Aikoinaan Jukurien vierasmatseja selostaneella sanataiturilla (nimeä en muista) oli kyky tartuttaa kuulijoihin suunnatonta innostusta, vaikka paikan päällä koettuna jossain puolityhjässä Forssan hallissa koko ottelu saattoi olla varsin lattea tapahtuma. Mutta mistä löytyisi selostuksille kanava, joka löydetään laajemmin. Silloin aikoinaan paikkakunnalla oli oma ja yleisesti varsin kuunneltu radiokanava. Nythän valtakunnalliset kaupalliset toimijat ovat vallaneet ko. markkinat. Niille pääsemiseksi tulee ylittää tietty kiinnostus- ja rahakynnys. Nettikanaviahan eivät yleensä kuuntele kuin ko. asian harrastajat ja ne palvelevat peruskannattajajoukkoa, eivät välttämättä laajenna ns. asiakaskuntaa. Hyvä on kuitenkin muistaa, että innostuksen ja kiinnostuksen herättäminen ei voi perustua bluffaamiseen ja vääränlaisten odotusten luomiseen.
Siitä sitten spekuloimaan ja keksimään edelleen keinoja buumin herättämiseksi tai ylläpitämiseksi. Realiteettien voittaminen vaatii ponnistuksia. Kaikki on kuitenkin mahdollista. Hokkikaan ei ollut runkosarjan katsojalukujen tai edes play-off pelien väkimäärän perusteella "sopiva" voittamaan Mestistä.
Ensimmäinen ponnistus on, miten itse raahaudun hallille kannustamaan.