Mainos

Kiekkobuumi uudelleen Mikkeliin – Jukurien uudet elkeet

  • 107 371
  • 395

FaceOffs

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Ässät
Jotta kiekkokansaa saataisiin Kalevankankaalle lisää pitkällä aikavälillä täytyisi jotain keksiä. En tiedä onko se uutta tai vanhaa, mutta jotenkin Jukureilta joukkueena puuttuu se jokin.Lehtonen pelaajista on sellainen jota moni tulee seuraamaan ja joka nimeltä tiedetään.Vastaavia "uusia" nimiä ei paljon löydy, jotka kiekkoväki voisi kokea omakseen.Osa syynä pitäisin sitä, että tehdään yhteistyötä liigaseurojen kanssa, jolloin kiekkokansa ei saa niitä "sankareita" joita seurata kauden ajan kun pelaaja käy heittämässä 2-3 peliä Jukureissa ja palaa sit palkanmaksajan luo.


Ottelutapahtuman kehittämiseksi on ollut ties mitä palaveerausta sun muuta. Yksi asia millä hallin saisi varmasti täyteen olisi kuulemani mukaan se, että tarjottaisiin olutta ilmaiseksi, mutta se ei ole mahdollista.Yhteistyötä ainakin MAMKin kanssa tehtiin joinain vuosina ja luultavasti edelleenkin tehdään.Tuntui vain noissa suunnitelmissa monesti katoavan se punainen lanka ja lähdettiin tekemään lätkästä jotain sellaista mitä se ei ole.Se ei ole mitään punaviinin ystävien taidetta kuten eräät kulttuuripuolen edustajat joskus visioivat.
Muutoinkin tuo ottelutapahtuma on mennyt turhan "kukkahattutätimäiseksi" kun halutaan miellyttää lapsiperheitä.Musiikki voisi olla astetta rankempaa tunnelman vuoksi. Lisäksi pitäisi panostaa maksavaan kansaan. Opiskelijoilla ei ole rahaa tuhlata ottelupalveluihin.Perus duunarit pitäisi saada innostumaan lätkästä eikä viemään rahojaan muualle.Hajuton ja mauton tapahtuma ei vaan kiinnosta kansaa.
 

YksinLäpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
....Hajuton ja mauton tapahtuma ei vaan kiinnosta kansaa.

Pitää paikkansa.

Mikkelin hallin ja ottelutapahtuman ero suurempiin paikkoihin on oikeastaan vain se järkyttävä ero halliolosuhteissa.

Myyntipisteet ovat Mikkelissä kuin "rajantakaa" vanhasta kunnon neukkulasta. Jonotusta riittää kahvinkin ostossa ja silloin samalla kaikki liike käytävillä pysähtyy. Hallin kaljapaikka on kuin suoraa jostain varastojuhlista. Kuka haluaa juoda oluensa noin ankeassa paikassa? Halli pitää vain yksinkertaisesti nostaa kioskien myyntihintojen tasolle. Halli viihtyisäksi, ja kaikki ylimääräinen roina pois mm. mattorullat yms. käytäviltä. Riehuvat pennut kuriin. Nuo ovat asioita, joita kannattaisi ainakin miettiä tarkkaan, jos tapahtumaa aiotaan kehittää. Toivotaan, että kehitystä tapahtuu!
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Alkukauden yleisömäärät

Nyt reilun viikon tauon aikana olisi mielestäni syytä pohtia sitä, että miksi alkukauden yleisömäärät eivät ole vastanneet joukkueen menestystä. Näillä lukemilla päädytään lähelle viime vuosien tasoa (n. 1200), vaikka menestys on jo tähän mennessä ollut aivan jotain muuta. Tällä hetkellä keskiarvo näyttää 1412, mutta KooKoo-pelin (ilmaispeli) vaikutus näkyy vielä selvästi. Sen jälkeen on ollutkin hiljaisempaa. Tässä on turha mennä minkään otteluruuhkan tms. selitysten taakse. Väkeä ei ole hallilla käynyt esitysten/odotusten mukaan ja siihen totuuteen on syytä herätä seurajohtoa myöten.

En ole mukana millään tavoin Jukurien toiminnassa, joten en tiedä seuran markkinointikoneistosta mitään. Ulkoapäin seuraavalle asia kuitenkin näyttää vähintäänkin huolestuttavalta. Jukurit näkyy mikkeliläisessä katukuvassa yhtä hyvin kuin olisi kymmenen ottelun tappioputki.

Nyt saa ja pitää hehkuttaa! Enemmän innostuneita olisi saatava hallille. Onko siellä markkinointiportaassa tosiaan tehty kaikki tarpeellinen työ tässä tilanteessa? Mielestäni henkilövaihdoksetkin ovat varteenotettava vaihtoehto, sillä jonkunhan tästä surkeasta yleisötilanteesta täytyy ottaa vastuu.

Onko Jukurit tuotteena kunnossa? Urheilullisesti näyttää erittäin hyvältä ja joukkueen pitäisi valmentajaa myöten olla muutenkin Mestis-tasolle kiinnostava. Ottelutapahtumat oheistarjontoineen onkin sitten toinen asia. Sen verran harvoin pääsen ottelutapahtumiin, jotta voisin objektiivisesti asiaa kommentoida, joten joku muu voisi kommentoida sitä tilannetta. Kuulopuheiden perusteella ei asiat kuitenkaan kovin huonosti ole silläkään osa-alueella.

Eniten petrattavaa on mielestäni markkinoinnissa. Lehtikirjoittelun syyttäminen voitaisi mielestäni tällä kertaa jättää vähemmälle, sillä Vaihtopenkin myötä näkyvyyttä on tullut mukavasti lisää viime vuosista. Syy on siis mielestäni pakko löytyä Jukurien toimistolta. Toivottavasti uusia keinoja ja vanhojen hiottuja versioita käytettäisiin aktiivisesti ja joukkueen hieno menestystarina (joka toivottavasti jatkuu pitkälle kevääseen) tulisi paremmin tutuksi mikkeliläisille ja halli alkaisi täyttyä.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Lehtikirjoittelun syyttäminen voitaisi mielestäni tällä kertaa jättää vähemmälle, sillä Vaihtopenkin myötä näkyvyyttä on tullut mukavasti lisää viime vuosista.

En tiedä, onko tälläisellä vaikutusta, mutta Jukurit voitti 9 peliä putkeen ja yhtään kertaan mikään noista voitoista ei ollut paikallisen valtalehden etusivulla. Sitten tuli D:ltä turpaan, niin seuraavana aamuna oli lehdessä etusivulla juttua kuvan kanssa. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kyllä enemmän pitäisi lehdestä löytyä tarinaa Mestistä tällä hetkellä vakuuttavasti johtavasta alueen ykkösseurasta. Lehtijutut ne ovat kuitenkin se yleinen puheenaihe "kaupunkikeskusteluissa". Näistäkin "keskustelijoista" löytyy niitä potentiaalisia hallille tulevia katsojia.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kyllä enemmän pitäisi lehdestä löytyä tarinaa Mestistä tällä hetkellä vakuuttavasti johtavasta alueen ykkösseurasta.

En tiedä sitten miten sitten muualla on, mutta täällä taisi viime kaudella Jokipojat päästä etusivulle ensimmäistä kertaa suunnilleen mestaruusuutisoinnissa. Aika vähissä oli kaikki muutkin jutut kauden aikana. Jokipojat tappelee palstamillimetreistä kuitenkin useamman pääsarjajoukkueen kanssa, ja ainakin noin mutuna häviää ainakin Katajalle.

Joensuussa Jokipoikien medianäkyvyydestä on jaksettu purnata aiheesta ja aiheetta viimeisten vuosien aikana, joten en mene tästä pidemmälle. Totean vaan, että tuskinpa muuallakaan Mikkelin ulkopuolella tuo uutisointi nyt mitenkään älyttömän voimallista on.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta kyllä enemmän pitäisi lehdestä löytyä tarinaa Mestistä tällä hetkellä vakuuttavasti johtavasta alueen ykkösseurasta.
Enemmän voisi aina olla juttua, mutta mielestäni tämän hetken vaisuista yleisömääristä ei voi lehtikirjoittelua syyttää. Jos lasketaan palstamillit, niin kyllä Jukurit Vaihtopenkin myötä on takuulla ollut enemmän esillä kuin esim. vuosi sitten. Lisäksi Jukurit saa olla mielestäni varsin tyytyväinen Länkkärissä saavaansa näkyvyyteen. Prosenttiosuus on varmasti suurempi kuin monien muiden maakuntalehtien urheilusivuilla (esim. Joensuu, Kouvola) Jukurien alueen ykkösseuran aseman vuoksi.

Hallille tulisi saada myös niitä ihmisiä, joille tilattu lehti ei edes tule tai niitä, jotka tavallisesti hyppäävät urheilusivujen yli. Näkyvyys pitäisi olla myös paljon muutakin kuin lehtien infoa.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Hallille tulisi saada myös niitä ihmisiä, joille tilattu lehti ei edes tule tai niitä, jotka tavallisesti hyppäävät urheilusivujen yli. Näkyvyys pitäisi olla myös paljon muutakin kuin lehtien infoa.

En mitenkään lehtikirjoittelua syyttänytkään. Niinkuin kirjoitin, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Se on totta, että Jukureiden näkyvyys on kaupunkikuvassa huomattavasti vähäisempää kuin ensimmäisinä mestaruusvuosina. Silloin Jukurit oli esillä lähes joka paikassa, mm. paikallisbussitkin oli teipattu Jukuri-mainoksin. Olisiko palattava ajassa taaksepäin ja kokeiltava ennakkolipunmyyntiä esim. Graanilla. Siis ihan niinkuin ennen vanhaan, rahat kassaan ja matsilippu käteen. Pelaajia vaikka paikanpäälle "värväämään" katsojia..
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Mitenköhän toimisi sellainen mainoslehtinen (vaikka A4), joka toimitettaisiin joka talouteen vaikka kuukauden välein? Siinä olisi seuraavan kuukauden kotipelit ja kaikki sen lehtisen huomaisi kun ei hukkuisi samalla tavalla kuin normaali mainos lehden palstalla.
 

ahal

Jäsen
Mitenköhän toimisi sellainen mainoslehtinen (vaikka A4), joka toimitettaisiin joka talouteen vaikka kuukauden välein? Siinä olisi seuraavan kuukauden kotipelit ja kaikki sen lehtisen huomaisi kun ei hukkuisi samalla tavalla kuin normaali mainos lehden palstalla.
Tässä on ideaa, eikä varmasti maksaisi maltaita. Samainen mainos tai banderolli voisi komistaa isompana ja värikkäänä monissa avainpaikoissa, joissa liikkuu paljon ihmisiä (esim. kävelykatu, torin ympäristö, Graani). Plakaateissa voisi huomioida aina sarjasijoituksen ja muotoilla tekstit sen mukaan. Otsikkona voisi irrotella esim. "Kohti Mestaruutta" tai "Kohti liigaa..." ja allekirjoituksena iso "Tule kannustamaan Jukurit voittoon!" tms.

No joo, nää on mainostoimistojen juttuja, mutta jokin koukku on oltava, että yleisö tarttuisi. Lakoniset toteavat viestit ja mainokset eivät tänä päivänä sytytä ketään. Elämmehän "huomiotalouden" aikaa.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
No joo, nää on mainostoimistojen juttuja, mutta jokin koukku on oltava, että yleisö tarttuisi. Lakoniset toteavat viestit ja mainokset eivät tänä päivänä sytytä ketään. Elämmehän "huomiotalouden" aikaa.
Ilmaista kaljaa...Se taitaa olla helpoin keino millä suomalaisia yleensäkään saadaan liikkeelle yhtään minnekään.

Mikkeliläinen yleisöhän ei vaan ole ottanut joukkuetta omakseen vielä oikein missään vaiheessa. Lukuunottamatta harvoja kiekkoihmisiä ja noita muutamia menestyskausia jolloin joukkueen taakse on ollut helppo mennä. Uskon, että Mikkelissä päästäisiin suurempiin yleisömääriin siinä vaiheessa kunnon markkinoinnilla, kun voitaisiin takoa huoletta kalloon iskulausetta "kohti liigaa". Nythän yleisessä "tiedossa" on ihmisillä että sinne ei ole asiaa, sanottiin mainoksissa mitä muuta tahansa.

Periaatteessahan sama yleisöongelma oli jo 20 vuotta sitten MP:n pelatessa futisliigaa. Eihän silloinkaan yleisöä pääsääntöisesti käynyt kuin se tuhatkunta (pl. tietty nuo hopea- ja pronssikauden ratkaisupelit, ja euro-matsit).
 

Jukuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Hydraulic oilers, JYP, HIFK
Jotain on oikeesti pakko tehä. Jukurit menestyy parhaiten vuosiin ja yleisöä on säälittävän vähän! Ton maanantain pohjanoteerauksen vielä jotenkin ymmärtää kun oli maanantain TV-peli ja vastassa HeKi ja kaikenlisäks on vielä syysloma, mutta ei ne yleisömäärät muutenkaan mitenkään kovin hyviä ole.

Tuo jonkun ehdottama mainoslehtinen on mielestäni hyvä idea eikä varmasti maksa paljoa. Sitten jos länkkäriin saisi aina sillon tällöin jonkun jukuripelaajan haastattelun pelipäivän lehteen. Semmonen sivun juttu, sen kaikki varmasti huomaavat ja alle vielä mainos ottelusta.

Jukureiden pitäisi näkyä paremmin kaupungilla. Aikaisemmin mainittu kävelykatu olisi todella hyvä paikka mainostaa. Siellä kuitenkin liikkuu paljon ihmisii, että mainos varmasti tulisi huomatuksi. Mainokseeen vaan joku hyvä iskulause ja pelipäivät niin varmasti tulis lisää porukkaa hallille.

Ehkä osasyy huonoon yleisömäärään on myös Kalevankaan jäähalli, johon ei oo vieläkään saatuu tehtyy sitä remonttia. Ei oo varmasti mikään houkuttelevin paikka tulla sinne kylmään betonihalliin. Jos vaikka tänä keväänä saatais se remontti alkuun ja viihtyvyyttä lisää halliin.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Mielestäni pelkät mainoslehtiset ym. mainonnan lisääminen ei riitä. Toki sekin on hyvä alku. A3-koon mainoksia pitäisi levittää myös oppilaitoksiin, sillä siellä harva muualta tullut opiskelija lukee esim. Länkkäriä. Pitäisi myös selkeästi jalkautua kansan pariin kaduille ja ostoskeskuksiin. Mennä rohkeasti ottamaan ihmisiä hihasta kiinni ja kertoa loistavasta tuotteesta ja houkutella peliä katsomaan.

Perinteiset arpajaiset (kunnon palkinnot sponsoreilta) pelissä on vanha ja hyväksi todettu keino saada lisää väkeä. Kai siellä nytkin jotakin on ollut, mutta ihan turha niitä arpajaisia niiden vakionaamojen kesken on järjestää. Uutta väkeä sinne on saatava, eli jos vaikka mummot bingosta lähtisivät palkintojen perässä Kalevankankaalle!

Ihmisten houkuttelunkin voisi tehostaa asettamalla porkkanan "flaijereiden" jakajille. Eli jokaisesta kadulta halliin houkutellusta katsojasta saisi esim. euron. Tällöin olisi motivaatiota esim. talkooihmisten värvätä porukkaa hallille. Menisi pari tuhatta A5-kuponkia äkkiä jakoon esim. Akselissa ja Graanilla. Kontrollin pystyisi hoitamaan esim. numeroiduilla kupongeilla ja painamalla alakulmaan: "Palkinto on noudettava henkilökohtaisesti toisella erätauolla". Silloin tulisi itse lähdettyä hallille, eikä ehkä annettua kymmentä kaupungilta kerättyä lappua naapurin Villelle.

Ei tämä tän vaikeampaa ole. Pitää vaan ideoida ja ottaa hanskat käteen, niin hyvää tulee!
 
Viimeksi muokattu:

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Pitäisi myös selkeästi jalkautua kansan pariin kaduille ja ostoskeskuksiin. Mennä rohkeasti ottamaan ihmisiä hihasta kiinni ja kertoa loistavasta tuotteesta ja houkutella peliä katsomaan.

Tästä on viestiä toimiston suuntaan laitettu. Perinteinen, sellainen menestyksen alkuvuosien lipunmyynti Graanille arvontoineen, ehkä pelaajia jakamassa nimmareita yms. toisi varmasti muutaman katsojan lisää Kalevankankaalle. Tuota voisi kehittää vaikka miten. Graanilla väkeä riittää ja näkyvyyttä Jukureille tulisi. Vaikka miten eletään nettiaikaa, niin ei läheskään kaikki seuraa Jukureita netin kautta, eikä välttämättä lue LS:ää. Odotellaan mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Tästä on viestiä toimiston suuntaan laitettu. Odotellaan mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään.
Näin tehdään.
Tarkennan vielä tuota arpajaisideaani sen verran, että numeroituja A5-koon ottelumainos/arpakuponkeja jakamalla voidaan selvittää kuinka moni kadulta tulee hallille palauttamaan kupongin ja siis ostaa lipun. Toki samat arvat jaettaisiin ovella (kaikille mahdollisuus osallistua), mutta kun ne on numeroitu, niin tiedetään kuka on tullut katumainonnan ansiosta.
Tärkeää on myös talkooväen motivointi, eli rahallista tai muuta järkevää panosta jakajille (ei mitään ilmaislippuja peliin), jos saa katsojan hallille. Sillä konstilla alkaa varmasti tapahtua, ettei mene maleksimiseksi lappukasa kourassa. Näihin lappuihin vaikka pari yhteistyötyökumppanin mainosta, joilla voidaan esim. kattaa painokuluja.
 

koukou

Jäsen
Suosikkijoukkue
KK
Kouvolassa oli sama ongelma vielä pari kautta sitten. Katsoja ka. oli n.1000 ja sen aikainen johto jossakin totesi että ihan sama mitä tekee niin tuo on maksimi.
Sen jälkeen kun Frimodig otti täällä homman haltuun ja organisaatio on kasvanut kokopäiväisillä (ja todennäköisesti ammattitaitoisemmilla) hepuilla reilusti niin nyt kolme vuotta myöhemmin katsoja ka. on tällä hetkellä ~2100 ja veikkaan että nousee tuonne 2400-2500 kantturoille loppukaudesta.
En Jukureiden organisaatiota tunne mutta kunnon tuuletus organisaation puolella ei välttämättä olisi pahitteeksi ja tiettyjen palasten osalta tuon homman pitää olla kokopäivästä. Puuhastelulla homma jää junnaamaan paikalleen kuten kouvolassa käytännössä koko 93-07 kausien aika.
Nuo arpajaiset ym. ei hirvittävän kauas kantoisia nousuja mihinkään keskiarvoihin tuo, yksittäisiin peleihin en ainakaan itse näkisi että minkään arvonnan takia lähtisin.
 

karate Mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HardCore Hooligan

Niin. En ole seurannut Mikkelin tilannetta, mutta Kouvolassa Frimodig on kiitettävästi paukuttanut henkseliä, ja onhan se konkretisoitunutkin monessa asiassa.

Olisiko Mikkelissä sitten sen paikka, että tultaisiin ulos ja lietsottaisiin hurmosta ihan tosissaan? Muutama messevä lausuntokin paikallislehteen saa jo aina enemmän aikaan kuin mitä muutama voitettu Mestiksen runkkaripeli. Tottahan voi olla sekin, että Mikkelissäkin sarjanousu on utopiaa, mutta toisaalta taas, ei sen väliä mitä puhutaan, kunhan puhutaan?

Ylipäätään tietenkin jokainen Mestisporukka haluaisi lehterit pullolleen väkeä, eikä näissä arvonnoissa ja mainostuksissa ole oikeastaan mitään uutta. Nyt pitäisi osata hyödyntää joukkueen kovaa urheilullista nostetta. Siinä nämä jalkautumiset paikalliseen sittariin voivat olla osatekijänä, mutta niiden varaan yksin on turha laskea.
 

Blackorange

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Mestis
Lisäksi Jukurit saa olla mielestäni varsin tyytyväinen Länkkärissä saavaansa näkyvyyteen. Prosenttiosuus on varmasti suurempi kuin monien muiden maakuntalehtien urheilusivuilla (esim. Joensuu, Kouvola) Jukurien alueen ykkösseuran aseman vuoksi.

No jos Jukurit ei ole voittoputkenkaan aikana näkynyt lehdessä kunnolla, niin ei voi verrata KooKoo-uutisointiin ainakaan. Kouvolan Sanomissa on melkein joka toinen päivä tekstiä, ja aina ennen ottelupäivää kattavat ennakkojutut kuvineen ja pelaajahaastatteluineen ja raportit luonnollisesti kuvineen ja haastatteluineen otteluiden jälkeen. Onko Mikkelissä ja Joensuussa, tai millään muulla Mestispaikkakunnalla tällaista uutisointia? Enpä usko.

Kannattaa muistaa, että lehteä on turha syyttää uutisoinnin vähyydestä, vaan sormi osoittaa Jukurien toimiston suuntaan. Uutisointi lähtee aina seurasta, jos ei tule toimittajille kutsua tai tehdä yhteistyötä, on ihan turha odottaakaan mitään (positiivista) kirjoittelua. Se vaatii työtä ja toimittajien innostamista touhuun mukaan, tai he kirjoittavat edelleen omista suosikkilajeistaan. Kouvolassakin oli koripallo pitkään se ykkösjuttu, mutta nyt on jo pesäpallo ja jääkiekko ajanut ohi eikä vähiten lisääntyneen uutisoinnin ja kasvaneiden yleisömäärien vuoksi. Urheilutoimitus oli "sattumalta" korispitoinen ja nyt kun toimittajat tekevät entistä enemmän juttuja KooKoosta, se on realisoitunut useiden satojen-tuhannen katsojan yleisömääräkasvuna.

Onko Jukureiden tai Jokipoikien otteluita mainostettu tv:ssä? Saako ihmiset lukea teksti-tv:stä ja suurimpien uutismediasivujen kautta seuran organisaatio- ja pelaajahankinnoista? Onko varmasti kaikki voitava tehty?

Onhan se naurettavaa, jos joukkue marssii voitosta toiseen MESTIKSESSÄ eikä edes puhuta liiganoususta. Miksi joukkueeseen yleensä sitten panostetaan hyvien pelaajien muodossa?

Toistetaanko Mikkelissä Jokipoikien karmeita uutisointi- ja tiedotusmokia viime keväältä, joissa seura on mustalla listalla, päävalmentaja lähtee vihollisseuraan (Kouvot ja Kataja muuten sama sekoilu samaan aikaan) ja ilmoitetaan ettei liigaan edes haluta nousta? Markkinointi on pahasti hukassa molemmilta seuroilta, valitettavasti Mestiksen kannalta.

Niin. En ole seurannut Mikkelin tilannetta, mutta Kouvolassa Frimodig on kiitettävästi paukuttanut henkseliä, ja onhan se konkretisoitunutkin monessa asiassa.

Tällaisia urheilumiehiä Suomi ja Mestis kaipaisi lisää. Tehdään hommia omien töiden ohessa täysillä ja uhrataan omaa aikaa rakastamansa asian eteen. Yhteen mieheen tämä KooKoon nousu henkilöityy vahvasti, ja muissa seuroissa tarvittaisiin vastaavia henkilöitä ilmeisen kipeästi.

Frimodig on vaatimaton ja itsevarma seurajohtaja, joka ei halua ottaa kunniaa itselleen, ja viimeiseksi paukuttelee henkseleitä aiheetta. En uskalla edes kuvitella hänen jälkeistä aikaa Kouvolassa. Tehnyt niin suuren palveluksen Kouvolan jääkiekolle muutamassa vuodessa.

--

Toivotaan, että muutkin seurat heräisi tajuamaan kuin hieno mahdollisuus on nousta liigaan, ja tekisivät sitä mitä KooKoo tekee nyt, ei sitä mitä tehtiin viimeiset 20 vuotta. Jos tämä kehitys onnistuu Kouvolassa niin miksei voisi muualla onnistua? Vaatii vaan oikeat ihmiset oikeille paikoille ja ennenkaikkea sydäntä, mitä rahakaan ei voi korvata.

Ennenkaikkea toivon että kaikkien seurojen yleisömäärät nousisi jolloin mielenkiinto sarjaa kohtaan kasvaa, Mestikseen tulisi entistä parempia pelaajia jne. Erot liigayleisöihin on kaventuneet reilusti kun ihmiset ovat ymmärtäneet Mestiksen hinta/laatusuhteen. Jos ennen oli yleisömäärät 10000/1000 (liiga/mestis) suhteella, niin nyt on parhaimmillaan 3000/3000 yleisöä jo runkosarjassa!
 
Viimeksi muokattu:

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Onko Jukureiden tai Jokipoikien otteluita mainostettu tv:ssä?

En tiedä Jokiposta, mutta Jukureilla on ollut (on edelleen?) maikkarilla TV-mainos. Minkälainen vaikutus sitten tuollaisella muutaman kymmenen sekunnin pätkällä on, en tiedä. Luulen, ettei kovin suuri kuitenkaan.
 

Blackorange

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Mestis
En tiedä Jokiposta, mutta Jukureilla on ollut (on edelleen?) maikkarilla TV-mainos. Minkälainen vaikutus sitten tuollaisella muutaman kymmenen sekunnin pätkällä on, en tiedä. Luulen, ettei kovin suuri kuitenkaan.

Yksittäisen markkinointikikan vaikutusta lienee mahdoton ja turhaakin alkaa laskea, mutta pienistä puroista kasvaa iso virta ja on tärkeää käyttää markkinointia, mediaa ja tiedotusta monipuolisesti. Radio, tv, netti, sanomalehti, ilmaislehti, facebook, puskaradio ..enää ei ole kyse kanavien vähyydestä, vaan miten ne osataan käyttää hyödyksi mahd. tehokkaasti. Jos noita ilmaisia keinoja ei oteta käyttöön, niin raha ei ainakaan toimi tekosyynä, vaan halu tehdä töitä.
 

oskum

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mikkelin Jukurit
No jos Jukurit ei ole voittoputkenkaan aikana näkynyt lehdessä kunnolla, niin ei voi verrata KooKoo-uutisointiin ainakaan. Kouvolan Sanomissa on melkein joka toinen päivä tekstiä, ja aina ennen ottelupäivää kattavat ennakkojutut kuvineen ja pelaajahaastatteluineen ja raportit luonnollisesti kuvineen ja haastatteluineen otteluiden jälkeen. Onko Mikkelissä ja Joensuussa, tai millään muulla Mestispaikkakunnalla tällaista uutisointia? Enpä usko.

Kannattaa muistaa, että lehteä on turha syyttää uutisoinnin vähyydestä, vaan sormi osoittaa Jukurien toimiston suuntaan. Uutisointi lähtee aina seurasta, jos ei tule toimittajille kutsua tai tehdä yhteistyötä, on ihan turha odottaakaan mitään (positiivista) kirjoittelua. Se vaatii työtä ja toimittajien innostamista touhuun mukaan, tai he kirjoittavat edelleen omista suosikkilajeistaan. Kouvolassakin oli koripallo pitkään se ykkösjuttu, mutta nyt on jo pesäpallo ja jääkiekko ajanut ohi eikä vähiten lisääntyneen uutisoinnin ja kasvaneiden yleisömäärien vuoksi. Urheilutoimitus oli "sattumalta" korispitoinen ja nyt kun toimittajat tekevät entistä enemmän juttuja KooKoosta, se on realisoitunut useiden satojen-tuhannen katsojan yleisömääräkasvuna.

"Hyvinä" aikoina, eli 2000-luvun alussa Länsi-Savossakin oli näitä ennakkojuttuja illan pelistä ja muutenkin näkyvyys ihan eri luokkaa. Silloinen lehden toimitta Jussi Leppäsyrjä (muistaakseni, anteeksi asianosaisille jos sukunimi meni väärin) oli / on henkeen ja vereen jääkiekkoihmisiä ja se tosiaan myös näkyi. Ko. henkilön siirryttyä muihin tehtäviin alkoi myös Jukureista kirjoittaminen vähentyä selkeästi. Oma osuuntensa asiaan oli varmasti myös silloisella toiminnanjohtaja Matti Turuselle, joka osasi kyllä mediapelin.

Totuus on se, että Jukureissa ei taida tällä hetkellä olla yhtään markkinointi ihmistä töissä. Tuohon asiaan pitäisi tehdä pikainen korjaus. Toinen asia on sitten tuon Liiga-kortin nostaminen. Henkilökohtaisesti en myöskään ymmärrä miksi tavoitellaan kahden vuoden projektilla Mestis-mestaruuden voittamista ja Liigasta ei puhuta mitään. Mestismestaruuksia on täällä nähty ja kiinnostaa kuin kilo paskaa (kuten yleisömääristä huomataan). Tamimainen meuhkaaminen Liigaan menosta päälle niin yleisökin voisi herätä, kyse on kuitenkin kilpaurheilusta jossa tässä sarjassa voittavalla joukkueella ei voi olla muuta tavoitetta kun kivuta ylöspäin.
 
Mukavasti on yleisö löytänyt tiensä hallille. Yleisötavoite oli 1 175/ottelu ja tällä hetkellä keskiarvo on 1 450/ottelu.
7 ottelun jälkeen ja yli 1 900 "eksralipun" myynnin jälkeen voidaan arvioida puhuttavan ainakin 15 000 eurosta.
 

MurhaaMenoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo ja JokiPo sekä HyväPeli
Mutta mitenkäs se ilmaisottelu vai mitä juhlajamboree se oli missä oli sitä väkeä ihan oikeasti. Miten lasket sen ensimmäisen pelin tuossa laskelmassasi? Minä en ainakaan tainnut maksaa sisäänpääsystä siihen ensimmäiseen peliin vai muistankohan ihan väärin?
 
Mutta mitenkäs se ilmaisottelu vai mitä juhlajamboree se oli missä oli sitä väkeä ihan oikeasti. Miten lasket sen ensimmäisen pelin tuossa laskelmassasi? Minä en ainakaan tainnut maksaa sisäänpääsystä siihen ensimmäiseen peliin vai muistankohan ihan väärin?

Eipä tuossa ollut sellaista huomioitu. Toisaalta tarkkaa summaa on vaikea laskea erihintaisten lippujen takia. Kaikkiaan otteluissa on käynyt 1 924 katsojaa yli tavoitteen.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jukurit-KooKoo-ilmaismatsin ilmoitettu katsojaluku oli 2860. Eli jos se jätetään huomioimatta, niin Jukureiden yleisömäärä olisi 1209, eli hiukan yli tavoitellun.

Ja sellainen pieni numerokorjaus vielä Veikolle, että 1392 näyttäisi olevan tuo kaikkien otteluiden yleisökeskiarvo Mikkelissä Mestis-tilastojen mukaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös